Hastighetskameror

frispark
24 oktober 2006 · 17 Inlägg

jag har en fråga angående hastighetskameror. hur mycket kan dom få reda på genom såna? endast registreringsnumret på bilen och ett foto på den personen som kör? jag körde i lördags kväll förbi ett antal kameror, vilket jag inte visste om. jag gissar på att jag körde i 110 på 90-väg. jag har bara haft körkort i en månad och är rädd att mitt körkort kan åka. kan de få reda på mitt namn fast att det är min pappa som står som namn på vår bil? tacksam för svar!

Senast redigerat av frispark (24 oktober 2006)

lanred
24 oktober 2006 · 555 Inlägg

du kan hälsa ditt körkort bye bye om kamerorna var riktiga.. de brukar kolla om sonen eller frugan eller dottern har körkort och ser om de hittar dig i deras register......

om du hade kört en polares bil så hade din polare kunnat säga att han inte känner dig..

eXXoritas
24 oktober 2006 ·

frispark skrev:
jag har en fråga angående hastighetskameror. hur mycket kan dom få reda på genom såna? endast registreringsnumret på bilen och ett foto på den personen som kör? jag körde i lördags kväll förbi ett antal kameror, vilket jag inte visste om. jag gissar på att jag körde i 110 på 90-väg. jag har bara haft körkort i en månad och är rädd att mitt körkort kan åka. kan de få reda på mitt namn fast att det är min pappa som står som namn på vår bil? tacksam för svar!

Såna som dig borde inte ha körkort. Du gör trafiken mycket mer osäker ..
hoppas att du åker dit!

frispark
24 oktober 2006 · 17 Inlägg

okej sad
och det skickas ut på posten? det var fyra dagar sen nu.. borde det inte ha kommit?



som att alla håller 90 på alla 90-vägar då...

Senast redigerat av frispark (24 oktober 2006)

Darkie dARKiE
24 oktober 2006 · 5 031 Inlägg

kan ta allt från 1månad till 3  , det är ingen riktig post längre! smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Miklen
24 oktober 2006 ·

Ne d ska ju identifieras å utredas sen kommer det som ett brev på posten å om flera av kamerorna registrerat dig så sitter nog körkortet löst.. å d kanske blir en bra läxa..själv har ja inte lärt mig mer än Inte-köra-mot-rött-å-krocka-me-spårvagn-läxan än wink

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
24 oktober 2006 · 798 Inlägg

om det va på natten och dom var riktiga borde du väl ha sätt om det blixtra till? Om det inte gjorde det så skulle inte ja vilja försöka tyda vem det är som kör på kortet..... Men hur kan du missa att det sitter fartkameror det sitter väl alltid "varningsskyltar" en bit innan kameran?

Senast redigerat av racing-jimpa (24 oktober 2006)

frispark
24 oktober 2006 · 17 Inlägg

men det är tydligen endast bara en kamera som är igång på den vägen, om det är någon överhuvudtaget. körkortet åker väl oavsett hur fort jag körde eftersom jag haft det så kort tid..


det var mörkt men jag såg inget som blixtra till.. kamerorna är kanske inte alltid igång?! jag missade skyltarna som varnade om hastighetskameror, fattar inte hur jag kunde missa dom men men gjort är gjort..

Senast redigerat av frispark (24 oktober 2006)

GurraG INGET ANNAT!!
24 oktober 2006 · 1 725 Inlägg

du måste ha kört 30 km för fort för att bli av med kortet

Senast redigerat av GurraG (24 oktober 2006)

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
24 oktober 2006 · 798 Inlägg

GurraG skrev:
du måste ha kört 30 km för fort för att bli av med kortet

Inte när man har prövotid....

frispark
24 oktober 2006 · 17 Inlägg

30 km? även om man bara haft det en månad? jag har hört att det åker de första månaderna bara man gör något litet fel..

GurraG INGET ANNAT!!
24 oktober 2006 · 1 725 Inlägg

haha nej då det behöver du inte vara orolig för.. jag har haft mitt körkort sen april och isåfall skulle jag varit av med körkortet redan... alltså hastighets begränsningarna gäller precis likadant som för dom som inte har prövotid.. när kortet ryker för dom ryker det för dej me.. skillnaden är att dom kan få tillbaka sitt vilket du aldrig får

frispark
24 oktober 2006 · 17 Inlägg

okej.. bra.. så du har fått böter istället? då kan jag ju hoppas att jag inte körde mer än 30 km för fort, minns inte exakt hur fort jag körde just på den vägen. kan man aldrig få tillbaka sitt körkort annars? :S

Miklen
24 oktober 2006 ·

..sen så bedömmer dom ju överträdelserna lite hårdare på en me nytaget körkort..

Darkie dARKiE
24 oktober 2006 · 5 031 Inlägg

frispark skrev:
okej.. bra.. så du har fått böter istället? då kan jag ju hoppas att jag inte körde mer än 30 km för fort, minns inte exakt hur fort jag körde just på den vägen. kan man aldrig få tillbaka sitt körkort annars? :S

Jo, men du får börja om på teori provet osv!
Sen om dem registrerat dej på fler kameror på den vägen så klassas det som att du inte bryr dej om hastigheterna så då hänger det nog löst ialf!

har själv blivit av med kortet en gång, man får sig en tankeställare ialf!

/Skog

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
GurraG INGET ANNAT!!
24 oktober 2006 · 1 725 Inlägg

Ja man ska få böter istället ja..

frispark
24 oktober 2006 · 17 Inlägg

men om man då inte har kört mer än 30 km för fort så borde de väl bara skicka ut böterna till den personen som bilen står på? då behöver de ju inte utreda och ta reda på uppgifter om just den personen som syns på bilden som kameran tar?


det var vägen mellan kristianstad och hässleholm.. darkie (hässleholm) vet kanske om många av dom brukar fungera?

Senast redigerat av frispark (24 oktober 2006)

Mafghan
24 oktober 2006 · 353 Inlägg

Miklen skrev:
..sen så bedömmer dom ju överträdelserna lite hårdare på en me nytaget körkort..

Nej! det gör dom ju inte, läs på lite innan ni snackar!

KM/H För fort              Du(haft körkort i 1 mån)                 Din far(haft körkort 25 år)
5                                      BÖTER                                                  BÖTER
10                                    BÖTER                                                   BÖTER
20                                    BÖTER                                                   BÖTER
30 el mer        Blir av med körkort (måste ta om)     Blir av med körkort (får tillbaka efter viss tid)


Rattfylla:        Blir av med körkort (måste ta om)     Blir av med körkort (får tillbaka efter viss tid)

Dimlljus+halvljus: Blir av med körkort (måste ta om)Blir av med körkort (får tillbaka efter viss tid)

Börjar ni se ett mönster??

I de fall din far blir av med körkortet blir du också av med det. Skillnaden är att du måste ta om det om det är inom din prövotid.

Blir inte din far av med körkortet för ett "trafikbrott", så blir inte heller du av med det om du gör samma sak.


EDIT: Rattfyllan ovan kanske var lite överdrivet:D Din far får oftast också ta om sitt kort då!

Senast redigerat av Mafghan (24 oktober 2006)

Enjoy....
psittacus
24 oktober 2006 · 533 Inlägg

frispark skrev:
men det är tydligen endast bara en kamera som är igång på den vägen, om det är någon överhuvudtaget. körkortet åker väl oavsett hur fort jag körde eftersom jag haft det så kort tid..


det var mörkt men jag såg inget som blixtra till.. kamerorna är kanske inte alltid igång?! jag missade skyltarna som varnade om hastighetskameror, fattar inte hur jag kunde missa dom men men gjort är gjort..

Om det är de nya kamerorna vi pratar om sa kan de startas och stoppas från kontrollen i Kiruna. Alla kameror är inte på hela tiden utan det varierar....

Rent generellt är det ju också så att du kan inte dömma ägaren av bilen. Jag vet att ibland har det gjorts undantag vid upprepade och kraftiga förseelser...men inte annars...

Lagen är dessutom skriven som så att om du tar min brödkniv och har ihjäl någon och sedan försvinner så åker inte jag dit för att det är min kniv!!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
Ricz72
24 oktober 2006 · 18 Inlägg

frispark, om du inte har en aning hur fort du kört så... var du full??
du borde nog inte ha körkort, men det ryker nog ej!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang