Hastighetskameror

Ricz72
24 oktober 2006 · 18 Inlägg

blir man av med körkortet för dimljus+halv??
hah

frispark
24 oktober 2006 · 17 Inlägg

ja men då vet jag.. men när det gäller kamerorna, jag har hört att de inte fotar om man inte kör fortare än 10 km/h.. alltså ligger under 100 på en 90-väg.


det finns väl undantag, ibland är kanske inga kameror igång överhuvudtaget?


när de skickar hem på posten ser ju man vem det är som kört på fotot och då får väl familjen avgöra själva med deras ekonomi om den som orsakat böterna ska betala eller någon annan i familjen. det behöver ju inte de som utreder saken bestämma. alltså är det ju onödigt att lägga tid på det om man ändå inte har kört mer än 30km för fort. eftersom följderna är de samma för ALLA, oavsett hur länge man haft körkort.

Senast redigerat av frispark (24 oktober 2006)

frispark
24 oktober 2006 · 17 Inlägg

frispark, om du inte har en aning hur fort du kört så... var du full??
du borde nog inte ha körkort, men det ryker nog ej!


--------

jag körde från kristianstad till ängelholm, och sedan tillbaka samma väg (tog 3 timmar sammanlagt) det är inte precis att jag kan memorera om jag körde i 110 eller 120 just dom kilometrarna.. eller hur?

MORT
24 oktober 2006 · 137 Inlägg

frispark skrev:
ja men då vet jag.. men när det gäller kamerorna, jag har hört att de inte fotar om man inte kör fortare än 10 km/h.. alltså ligger under 100 på en 90-väg.


det finns väl undantag, ibland är kanske inga kameror igång överhuvudtaget?


när de skickar hem på posten ser ju man vem det är som kört på fotot och då får väl familjen avgöra själva med deras ekonomi om den som orsakat böterna ska betala eller någon annan i familjen. det behöver ju inte de som utreder saken bestämma. alltså är det ju onödigt att lägga tid på det om man ändå inte har kört mer än 30km för fort. eftersom följderna är de samma för ALLA, oavsett hur länge man haft körkort.

Kamerorna är absolut inte alltid på för det har inte Sverige råd med, de gamla skåpen står ju oftast tomma och dem nya är bara på några minuter varje dag (vad jag hört iaf).
Har åkt i över 200 km/h i Södra Länken i Sthlm, inte har man blivit av med kortet då iaf.
Sen om kameran hade fotot dig lovar jag att du hade märkt det, för det blixtrar till jävligt bra så man blir bländad. smile

Senast redigerat av MORT (24 oktober 2006)

"Shackle-razzle-futzal-craz"
frispark
24 oktober 2006 · 17 Inlägg

gott att höra! smile
om jag skulle gissa, tror jag nog att de är på mer på dagen än på kvällen/natten då det knappt är någon trafik? man kan ju hoppas iallafall..

ghost_boy83 CREW
24 oktober 2006 · 2 594 Inlägg

så här funkar det läst på vv hemsida bilden som togs på fartsyndaren skickas upp till arjeplog ellen nån stans långt upp i norrland till ett data sysem passageraren suddas bort och dom gämför bilden på körkortet med Den som kameran har tagt lagen säger följande endast om personen på bilden stämmer överens med körkortet kan personen åka fast

frispark
24 oktober 2006 · 17 Inlägg

du menar körkortet på den som äger bilen?
vad händer om personen på fotot som tagits inte stämmer överens med körkortet då?

psittacus
24 oktober 2006 · 533 Inlägg

frispark skrev:
du menar körkortet på den som äger bilen?
vad händer om personen på fotot som tagits inte stämmer överens med körkortet då?

Yup, du läste rätt!!

Om inte kortet från kameran överensstämmer med fotot på den som äger bilen (via körkortsregistret alltså) så är det ju jäkligt svårt att dömma föraren!! Man vet ju helt enkelt inte vem föraren är!

Som jag skrev tidigare så finns det fall där man gått vidare med bilägaren för att få fram vem som kört bilen med det är ohyggligt ovanligt...

Jag upprepar: Lagen är skriven som så att om du tar min brödkniv och har ihjäl någon och sedan försvinner så åker inte jag dit för att det är min kniv!!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
frispark
24 oktober 2006 · 17 Inlägg

så då innebär det att personen som äger bilen inte får några böter hemskickade, eftersom det inte är han som är den "skyldige" .. men det låter ju ganska lustigt, de kan ju inte bara strunta i att den bilen körde för fort?

MORT
24 oktober 2006 · 137 Inlägg

När vi ändå håller på att pratar fartkameror så läste jag att utlandsregistrerade bilar klarar sig undan våra fartkameror, är inte det lite korkat?
För om polisen står med laser så lär dem ju få böter, men om dem åker för fort genom en kamera så klarar dem sig?
Hmm...

"Shackle-razzle-futzal-craz"
psittacus
24 oktober 2006 · 533 Inlägg

frispark skrev:
så då innebär det att personen som äger bilen inte får några böter hemskickade, eftersom det inte är han som är den "skyldige" .. men det låter ju ganska lustigt, de kan ju inte bara strunta i att den bilen körde för fort?

Det är ju precis det dom får göra!!

1. Hur ska dom veta vem som körde bilen??
2. Ska ägaren få böterna om nån lånat hans bil??
3. Ska bilen få böterna??

För tillfället så "skiter" dom även i utlandsreggade bilar!

Man ska komma ihåg att det finns extremt knappa resurser för denna typen av övervakning. Får dom ingen match på kortet från kameran och kortet på bilens ägare så går dom bara snabbt vidare till nästa kort!. Det krävs upprepade samt kraftiga övertramp för att en förundersökning ska bli aktuell.

MEN, man ska inte vara alltför säker. Datatekniken går framåt....
Kör försiktigt och med sunt förnuft

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
frispark
24 oktober 2006 · 17 Inlägg

okej. då litar jag på det smile antar att de inte lägger ner allt för mycket jobb med varje kort, det måste ju tas sjukt många. om nu kamerorna är på vill säga..

pulk
24 oktober 2006 · 143 Inlägg

Fortfarande väldigt sällsynt att någon åker fast på kameror (jag vet ingen). Vad jag hört så jämförs dom perssoner som är skrivna på samma adress som bilen. Det polisen går mot är körkort och passregister, antagligen därför det är svårt att komma åt annat än svenska bilister. Ni som klagat på att killen kört 110 på 90väg en lugn kväll förstår jag mej inte på, fast det hör inte hit. Lugn du har till 99% sluppit undan, och den 1% som kvarstår är enbart böter...

BMW 323 Ci (1999)
kwansa Hmm, vet inte?
24 oktober 2006 · 1 775 Inlägg

Mafghan skrev:

Miklen skrev:
..sen så bedömmer dom ju överträdelserna lite hårdare på en me nytaget körkort..

Nej! det gör dom ju inte, läs på lite innan ni snackar!

KM/H För fort              Du(haft körkort i 1 mån)                 Din far(haft körkort 25 år)
5                                      BÖTER                                                  BÖTER
10                                    BÖTER                                                   BÖTER
20                                    BÖTER                                                   BÖTER
30 el mer        Blir av med körkort (måste ta om)     Blir av med körkort (får tillbaka efter viss tid)


Rattfylla:        Blir av med körkort (måste ta om)     Blir av med körkort (får tillbaka efter viss tid)

Dimlljus+halvljus: Blir av med körkort (måste ta om)Blir av med körkort (får tillbaka efter viss tid)

Börjar ni se ett mönster??

I de fall din far blir av med körkortet blir du också av med det. Skillnaden är att du måste ta om det om det är inom din prövotid.

Blir inte din far av med körkortet för ett "trafikbrott", så blir inte heller du av med det om du gör samma sak.


EDIT: Rattfyllan ovan kanske var lite överdrivet:D Din far får oftast också ta om sitt kort då!

Så du säger att man ska bli av med kortet om man kör med dimljus hmm ?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
MeloveGolf Vw trimmare
24 oktober 2006 · 2 995 Inlägg

racing-jimpa skrev:

GurraG skrev:
du måste ha kört 30 km för fort för att bli av med kortet

Inte när man har prövotid....

Du blir INTE specialbehandlad på nått vis.-...skillnaden är att om du blir av med kortet får ta om det samt vänta en period....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Mafghan
25 oktober 2006 · 353 Inlägg

kwansa skrev:

Mafghan skrev:

Miklen skrev:
..sen så bedömmer dom ju överträdelserna lite hårdare på en me nytaget körkort..

Nej! det gör dom ju inte, läs på lite innan ni snackar!

KM/H För fort              Du(haft körkort i 1 mån)                 Din far(haft körkort 25 år)
5                                      BÖTER                                                  BÖTER
10                                    BÖTER                                                   BÖTER
20                                    BÖTER                                                   BÖTER
30 el mer        Blir av med körkort (måste ta om)     Blir av med körkort (får tillbaka efter viss tid)


Rattfylla:        Blir av med körkort (måste ta om)     Blir av med körkort (får tillbaka efter viss tid)

Dimlljus+halvljus: Blir av med körkort (måste ta om)Blir av med körkort (får tillbaka efter viss tid)

Börjar ni se ett mönster??

I de fall din far blir av med körkortet blir du också av med det. Skillnaden är att du måste ta om det om det är inom din prövotid.

Blir inte din far av med körkortet för ett "trafikbrott", så blir inte heller du av med det om du gör samma sak.


EDIT: Rattfyllan ovan kanske var lite överdrivet:D Din far får oftast också ta om sitt kort då!

Så du säger att man ska bli av med kortet om man kör med dimljus hmm ?

Hehehe...givetvis inte! Felskrivning från min sida...

Enjoy....
frispark
25 oktober 2006 · 17 Inlägg

märker man tydligt om kamerorna är på när man kör när det är mörkt, typ blixtrar till så man inte kan missa de?!

psittacus
25 oktober 2006 · 533 Inlägg

frispark skrev:
märker man tydligt om kamerorna är på när man kör när det är mörkt, typ blixtrar till så man inte kan missa de?!

Om det blixtrar så är det försent ...eller... Ja, då är kameran på!!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
carnageman Rallyförare
25 oktober 2006 · 1 075 Inlägg

Hoppas du skämtar, är väl dom som har all koncentration på hastighetsmätaren som gör trafiken osäker, enda sättet att träna upp sig till att bli en bra bilförare är att köra fort så man tränar upp koncentrationsförmågan, reaktionsförmågan och körtekninken. Trodde det va allmänt kännt smile

eXXoritas skrev:

frispark skrev:
jag har en fråga angående hastighetskameror. hur mycket kan dom få reda på genom såna? endast registreringsnumret på bilen och ett foto på den personen som kör? jag körde i lördags kväll förbi ett antal kameror, vilket jag inte visste om. jag gissar på att jag körde i 110 på 90-väg. jag har bara haft körkort i en månad och är rädd att mitt körkort kan åka. kan de få reda på mitt namn fast att det är min pappa som står som namn på vår bil? tacksam för svar!

Såna som dig borde inte ha körkort. Du gör trafiken mycket mer osäker ..
hoppas att du åker dit!

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
JonHultgren
25 oktober 2006 · 95 Inlägg

Ja, du kan va helt lugn, har du inte sett att det har blixtrat har du garanterat inte fått några böter eller annat. För hade det blixtrat så hade du absolut märkt det, går inte att missa. Å håller med dig frispark, köra i 110 km/h på 90-väg en lördagkväll med lite trafik behärskar de allra flesta så det ser jag inget fel i. Sen att man ska hålla 30 km/h utanför skolor osv är ju en helt annan sak.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang