Renovering 9-5 Aero Aut -02 Motor/chassi/kaross

Ska göra en total renovering av motorn, i förberedande syfte för lite trim. Har inte bestämt mig hur pass mycket jag vill trimma, vet inte hur mycket automatlådan begränsar mig. Ska även renovera upphängning/chassi, fixa med bromsar, laga lite lackskador och allmän uppsnyggning. Hoppas på att ha en rullande bil efter sommarn/semestern, men hoppas inte för mycket på det. Tid är en bristvara.
  • 24 Följare
  • 36 430 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 februari 2015
Stiffeh Team ZimpTech
6 juni 2013 · 100 Inlägg

Du vet inte om den rök mycket eller så? Så turbon kanske är kass o släppte igenom olja. Eller om kolvringarna är kass o släppte igenom olja smile

Audi S3 (2007)
PeiderN
6 juni 2013 · 36 Inlägg

Stiffeh skrev:
Du vet inte om den rök mycket eller så? Så turbon kanske är kass o släppte igenom olja. Eller om kolvringarna är kass o släppte igenom olja smile

Jag körde en kompressionstest innan jag plockade ut motorn och hade ca 14Kg på alla cylindrar, och hittade ingen olja på IC-sidan av turbon. Däremot så var det massor med olja på blocket och tråget enligt bilder. Men det jag vet är att den var extremt seg när man skulle starta, precis som om startmotorn var dålig. Det kan nog bero på att det var lite trögt för vevaxeln att dra runt med ovala lagerbanor?

Edit: Bilen sprutade ut vit/grå/svart rök vid uppstart och vid varvning förstörde jag svågerns trädgårdsmöbler [sad] i garaget pga skitiga avgaser (Olja eller sotblandad soppa, troligtvis soppa). Men jag var ganska säker på att det var turbon som var kass. Men den såg okej ut när jag öppnade upp den.

Senast redigerat av PeiderN (6 juni 2013)

Stiffeh Team ZimpTech
6 juni 2013 · 100 Inlägg

Kan ju ha varit lite seg o dra runt ja smile lycka till!

Audi S3 (2007)
Stiffeh Team ZimpTech
6 juni 2013 · 100 Inlägg

Kände du efter glapp o sånt i turbon med? Röker o dom skitiga avgasern tyder ju på att olja tar sig ut på nått sett! smile

Audi S3 (2007)
PeiderN
6 juni 2013 · 36 Inlägg

Stiffeh skrev:
Kände du efter glapp o sånt i turbon med? Röker o dom skitiga avgasern tyder ju på att olja tar sig ut på nått sett! smile

Jag har plockat sönder turbon och det var knappt märkbart glapp i den.

PeiderN
8 juni 2013 · 36 Inlägg

Uppdatering!

Tyvärr har inget gått som planerat, fick hem den nya vevaxeln och monterade enligt konstens alla regler men tyvärr så gick även den veven VÄLDIGT trögt.
Så jag har idag hämtat hem ett nytt block med vev, kolvar och stakar. Denna gången ska jag testa och montera veven innan jag blästrar, lackar och honar blocket. Håll tummarna för mig!

Senast redigerat av PeiderN (8 juni 2013)

wBes
8 juni 2013 · 405 Inlägg

Premlagd, kul o se att du håller humöret uppe och inte ger upp. Följer med stort intresse!

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
PeiderN
8 juni 2013 · 36 Inlägg

wBes skrev:
Premlagd, kul o se att du håller humöret uppe och inte ger upp. Följer med stort intresse!

Tack för intresset, känns lite motigt att börja om med ett nytt block. Trodde jag hade kommit förbi allt det tråkiga och skulle få nöjet att montera ihop sakerna, men icke. Bara och köra på. Blir nog mycket roligare när jag får tillgång till verkstan, och har lite bättre utrymme att arbete också.

TomDooley
8 juni 2013 · 149 Inlägg

PeiderN skrev:

wBes skrev:
Premlagd, kul o se att du håller humöret uppe och inte ger upp. Följer med stort intresse!

Tack för intresset, känns lite motigt att börja om med ett nytt block. Trodde jag hade kommit förbi allt det tråkiga och skulle få nöjet att montera ihop sakerna, men icke. Bara och köra på. Blir nog mycket roligare när jag får tillgång till verkstan, och har lite bättre utrymme att arbete också.

Fan va drygt det där med veven när du kommit sådär långt.. Kan tänka själv hur det skulle vara om man skulle komma på något sånt där när man kommit så långt! Hoppas att turen vänder för dig och att allt går smidigt framöver! smile

PeiderN
9 juni 2013 · 36 Inlägg

TomDooley skrev:

PeiderN skrev:

wBes skrev:
Premlagd, kul o se att du håller humöret uppe och inte ger upp. Följer med stort intresse!

Tack för intresset, känns lite motigt att börja om med ett nytt block. Trodde jag hade kommit förbi allt det tråkiga och skulle få nöjet att montera ihop sakerna, men icke. Bara och köra på. Blir nog mycket roligare när jag får tillgång till verkstan, och har lite bättre utrymme att arbete också.

Fan va drygt det där med veven när du kommit sådär långt.. Kan tänka själv hur det skulle vara om man skulle komma på något sånt där när man kommit så långt! Hoppas att turen vänder för dig och att allt går smidigt framöver! smile

Ja, inte känns det superroligt.
Men nu är man igång igen och fick en hel dag i garaget av min kära sambo. Tyvärr blev det stopp ganska snabbt, då jag stötte på en ny sorts bult till vevstakarna enligt bild under. Kan ni hjälpa mig med vilken hylsa jag behöver?

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-bf837bbb149ae471ee3e1fefc014fb66.jpg

Här är förresten mitt nya "fina" block. Superkul att få rengöra och lacka igen. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-9ca538f089b711459c5e50933a1b8610.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-5f841297c86beccc9cf63a0dd7eaef08.jpg

Köpte mig även en liten goding till nya garaget, 5,5Hk med 200liters tank.  smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192775/192775-616c7cfc9b9ce76080c078f83054df89.jpg

PeiderN
9 juni 2013 · 36 Inlägg

Dags att uppdatera igen!

Lyckades få av vevstakarna med 12-kants ringnyckel, jippie! (Något som gick som det skulle)
Plockade av veven och installerade med mina numera inte så nya ramlager, och såklart så var det samma problem här. Veven går alldeles för trögt.
Kan jag ha förstört eller omformat ramlagerna när jag drog runt med kass vev (Det var mycket trögt)? Dom ser hyfsat inslitna ut nu efter alla tester som är gjorda. Dom levereras med en matt yta, men det är i stort sett borta sen länge.
Känner att jag skulle vilja beställa nya ramlager och testa, har trots allt 2 block nu så skulle det vara samma problem har jag iaf nya lager till båda blocken. Vad säger ni experter?
Vid denna monteringen kändes det som när jag monterade den nya veven i första blocket.

Mvh /Peter

PeiderN
9 juni 2013 · 36 Inlägg

YES!

Efter MÅNGA timmars testande av vevaxel kom jag fram till att veven var kass i det nya blocket också, 5:ans lagerbana var missformad på något sätt och nöp i ramlagret.
Testade och montera veven jag köpte på skroten förra veckan och spände alla överfall till 20nm+70 grader. (Enligt Haynes) DÅ kunde jag enkelt dra runt veven med handkraft, den snurrade 1/2-1 varv efter jag släppt. Detta blir nog bättre efter polering mm av lagerbanor. Är så glad att jag skulle kunna släppa en liten tår!
Då är det demontering av veven som gäller sen blästring, lack och honing av blocket. Sen ska det monteras vev och kolvar utav bara fan.
Lyckades också hinna med att plocka ur ventilerna ur toppen och rengöra lite under tiden jag funderade på vevaxel.

Känns som om det kan hända lite nästa helg om jag får lov att komma ut i garaget. smile
Ha det gott allihopa, här är en som sover gott inatt iaf. lol

PeiderN
12 juni 2013 · 36 Inlägg

Hej,

Är nu över 1000 visningar, men tyvärr bara ca 10 kommentarer! Tack ni som har kommenterat  iaf, ni är anledningen till att jag fortsätter skriva.

Lämnade det nya blocket på blästring i morse och hämtade det vid lunch och la på första lagret motorlack så det inte skulle rosta.
Planen är att slutföra lack på Fredag, sätta i vevaxel och kolvar på Lördag. Det BÖR inte ta så lång tid så jag kan bli färdig med toppen också. Alltså rengöring av ventiler, inslipning av dessa samt montering av nya ventiltätningar och ventiler. Har tyvärr inte fått mina topplocksbultar som jag beställde för längesen, men kanske till nästa helg.
Sen kommer det bli montering av sump och alla delar till kamkedja och balanskedja.
Då sambo och barn är hos svärföräldrarna från Fredag till Fredag så lär jag hinna lackera alla delar som är blästrade också. Ni lär se en del bilder i helgen då jag tänkte dokumentera ganska mycket.

Tills nästa gång, må väl!
Mvh / Peter

TomDooley
13 juni 2013 · 149 Inlägg

Låter kalas bra! Kommer bli riktigt nice! big_smile
Du ska inte satsa på hårdare ventilfjädrar när du ändå håller på? Jag kom på det först när jag hade plockat ihop hela toppen..

PeiderN
13 juni 2013 · 36 Inlägg

TomDooley skrev:
Låter kalas bra! Kommer bli riktigt nice! big_smile
Du ska inte satsa på hårdare ventilfjädrar när du ändå håller på? Jag kom på det först när jag hade plockat ihop hela toppen..

Hej,

Jag har funderat på hårdare ventilfjädrar, men längre har jag inte kommit. Vet ärligt talat inte vad jag ska ha, finns det några till vettiga pengar så absolut. Har du några tips?

Mvh Peter

TomDooley
13 juni 2013 · 149 Inlägg

PeiderN skrev:

TomDooley skrev:
Låter kalas bra! Kommer bli riktigt nice! big_smile
Du ska inte satsa på hårdare ventilfjädrar när du ändå håller på? Jag kom på det först när jag hade plockat ihop hela toppen..

Hej,

Jag har funderat på hårdare ventilfjädrar, men längre har jag inte kommit. Vet ärligt talat inte vad jag ska ha, finns det några till vettiga pengar så absolut. Har du några tips?

Mvh Peter

Då jag kom på det för sent så hann jag inte sätta mig in allt för mycket.. Det enda jag vet är att maptun har fjädrar.. smile

PeiderN
13 juni 2013 · 36 Inlägg

TomDooley skrev:

PeiderN skrev:

TomDooley skrev:
Låter kalas bra! Kommer bli riktigt nice! big_smile
Du ska inte satsa på hårdare ventilfjädrar när du ändå håller på? Jag kom på det först när jag hade plockat ihop hela toppen..

Hej,

Jag har funderat på hårdare ventilfjädrar, men längre har jag inte kommit. Vet ärligt talat inte vad jag ska ha, finns det några till vettiga pengar så absolut. Har du några tips?

Mvh Peter

Då jag kom på det för sent så hann jag inte sätta mig in allt för mycket.. Det enda jag vet är att maptun har fjädrar.. smile

Jo, jag har kollat på dom men det står att det krävs modifiering för att passa T7-motor. Känns lite jobbigt, gillar inte att mecka för mycket.. smile

TomDooley
13 juni 2013 · 149 Inlägg

PeiderN skrev:

TomDooley skrev:

PeiderN skrev:

Hej,

Jag har funderat på hårdare ventilfjädrar, men längre har jag inte kommit. Vet ärligt talat inte vad jag ska ha, finns det några till vettiga pengar så absolut. Har du några tips?

Mvh Peter

Då jag kom på det för sent så hann jag inte sätta mig in allt för mycket.. Det enda jag vet är att maptun har fjädrar.. smile

Jo, jag har kollat på dom men det står att det krävs modifiering för att passa T7-motor. Känns lite jobbigt, gillar inte att mecka för mycket.. smile

Hmm såpass, lät ju drygt, du får googla lite på det så kanske du hittar någe smile

PeiderN
13 juni 2013 · 36 Inlägg

TomDooley skrev:

PeiderN skrev:

TomDooley skrev:

Då jag kom på det för sent så hann jag inte sätta mig in allt för mycket.. Det enda jag vet är att maptun har fjädrar.. smile

Jo, jag har kollat på dom men det står att det krävs modifiering för att passa T7-motor. Känns lite jobbigt, gillar inte att mecka för mycket.. smile

Hmm såpass, lät ju drygt, du får googla lite på det så kanske du hittar någe smile

Har kollat lite på hårdare fjädrar nu och har hittat till vettigt pris.
Frågan är bara varför jag bör ha det, förstod att det är bättre på höga varv. Men då jag kör automat så har jag väl inte så mycket möjlighet att höja varvtalet?

PelleMeck
26 juni 2013 · 1 Inlägg

Hej Peter!

Hatten av för ditt projekt smile   och kul att se att man inte är den enda som skruvar och svär under improviserade omständigheter. En rustad verkstad skulle sitta fint vid jobb som dessa wink

Måste börja med att ge dig en eloge för lyft av motor. Mitt projekt är egentligen "ofrivilligt". Grabben håller på att ta körkort så vi passade på att skaffa en gammal 9-5:a (2,3t SE 98:a, man. och med det mesta i utrustning) och hoppades att motorn var "under kontroll". Många kvitton följde med, bl.a. kamkedjebyte, uppgradering av vevhusvent, inv. rengöring av motor etc. .... m.a.o. det som bör vara gjort med dessa motorer om de skall klara sig. T.o.m. turbon var tämligen ny.

Men aj vad fel det blev... fick åka och dra hem frugan och grabben då "den bara dog" under körning...

Den gick runt bra...och "småtände", och trodde först det var någon av de tre "klassikerna" tändkassett, vevaxelgivare eller bränslepump....men ack så fel. Allt detta funkade klockrent och jag fick då för mig att kolla kompet. Låg på ca: 4-5kg rakt över. Visade sig att vevdrevet kuggat över 2 kugg och räknade med stukade ventiler.

Så det var bara att "kavla upp" och ge sig på det hela. Otroligt nog så klarade toppen sig big_smile men slutade med att jag nu passar på att "göra det ordentligt" och konvertera till hederlig "t5 kvalitet". Har just fått hem och rivit en 9000 2,3t motor där det knappt syns att den gått på lager och cylinderlopp.

Såg dina problem med veven. Synd att jag kom in sent här, för jag skulle nog råda till att göra denna "t5 konvertering" och komma bort från mycket av "9-5 problemet". Det var verkligen synd att GM fick igenom sitt hjärnsläpp med de modifieringar de gjorde, när de redan hade en kanonmotor. Vi har även en gammal 9000 CSE 2,3t "fullturbo" 96:a som fick ett lätt lyft med chip till 256HK vid 8000 mil. Har nu gått 33000 mil. Har aldrig bytt turbo. Har aldrig bytt koppling eller problem med lådan. Har aldrig bytt lambdasond, någon tryckkontakt, luftmassa mätare etc. Det enda är vanliga slitdelar som olja, bromdelar någon spindelled och liknande. Och visst....tändkassett en gång vid ca: 17000 mil. Den startar i alla väder....går som ett skållat troll och drar knappt 0,7l/mil om man håller sig under 120. Och motor- och kupeljud jämfört med 9-5:an....9000 hörs och känns knappt....bara ett behagligt "sus" och "tryck i ryggen" när man trampar på. Men...tyvärr så rostar den upp på alla tänkbara ställen. Får se om man får något nostalgiskt ryck någon dag och ger den den uppmärksamhet den egentligen förtjänar.

Jag blev impad av din bravad att plocka ur motorn uppåt. Jag har fått klara besked från 2 SAAB mekare att det är "omöjligt" att ta ur den uppåt på 9-5 modellerna. Å andra sidan så säger man att det inte går att plocka ner tråget utan att lossa motor...vilket gick utmärkt med bara lite spänn på rätt ställe. Jag skall just till med att ta ur resten av motorn och det skulle ju vara toppen om man nu kan klara både i och ur från ovansida. Vad upplevde du som svårast vid ditt lyft?

Beträffande fjädrar på din maskin så tror jag du skall klara dig bra med dina original. Mät bara upp dem och kolla så att de håller sig inom rek. mått och ingen har säckat. Hårdare fjädrar är snarare för hård körning på höga varv för att det skall "hinna med" att stänga. Du får då också hårdare "slag" i ventilerna som sliter mer på ventilsäten och ventilen som sådan. Det kan tyckas marginellt....men det blir en himla massa "slag" per mil...och inom mekaniken så är det väl känt att även de minsta slag kan rubba det mesta bara de blir tillräckligt många. Och ventilfjädrar kan du alltid byta senare utan att ta av toppen.

Så....nu är det dags för sista skiftet i garaget smile

Du har i alla fall ett nytt "fan" nu...och jag skall följa det hela med intresse.

Stort lycka till,
Stefan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang