Bulten gick av! (däckbyte)

gickan
27 april 2013 · 82 Inlägg

Igår böt jag äntligen till sommardäck!

Var nästan färdig skulle bara dra åt bultarna på sista hjulet när ena bulten går av! I backen for jag med en jäkla de fart desutom så jag är nog mer skadad än bilen ^^

Men hur gör jag nu? Det är en del på 1 mm som man kan känna utanför fästet resten sitter i gängan och bulthuvudet har jag i handen.

Kan jag göra något själv eller är det verkstaden som gäller?

Nitro
27 april 2013 · 330 Inlägg

av med hjulen o svetsa dit en bult så kan du förhoppningsvis skruva av den

henke_99 Offroad Racing
27 april 2013 · 3 122 Inlägg

Det är alltså bultar och inte muttrar som du skruvar på bilen? Förmodligen om du testar så är det bara att skruva ur resterna av bulten om inte gängorna är skadade, detta för att spänningen som gör att den gör trögt släppte ihop med att skallen försvann.

Skulle det inte gå så finns det speciella verktyg att få loss avdragna bultar med. Ibland funkar nåt så enkelt som ett borr som är vridet på "fel" håll, om då borret får bra fäste i bulten så skruvar den ur sig när man försöker borra. Så gjorde jag när en av bultarna till startmotorn på min suburban hade gått av.

Senast redigerat av henke_99 (27 april 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
joH900
27 april 2013 · 414 Inlägg

Borra ett lagom stort hål i mitten på bulten, slå i en torxbits så stor som möjligt och skruva ur.

Brukar gå bra om det inte sitter som fan och det borde det inte göra nu när den har gått av

Tobbek021
27 april 2013 · 11 Inlägg

Borra hål och borra in en "grispitt" sen skruva ur. Går att köpa billigt på järnhandel eller byggvaruhus.

joH900
27 april 2013 · 414 Inlägg

Jag har faktiskt haft mer lycka med torxbits än grispittar.... de jag har testat har gått av innan bulten har släppt tongue Kanske finns bättre än de jag testade med såklart men...

FLindgren
27 april 2013 · 5 089 Inlägg

Har bulten gått av jämns med skivan? Isåfall kan du ta av skivan och försöka komma åt med en rörtång å gänga ur den. Annars får du borra.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
TiGgR
27 april 2013 · 251 Inlägg

Fan det är alltid trist när sånt här händer men det finns oftast en anledning till att det händer....
Använd ALDRIG mutterdragare, man gör skador på bulten när dragaren "slår".
Gör alltid rent bulten och använd lite smörj typ kopparpasta på bulten.
Dra inte åt för hårt! Hjulbulten skall bara dras med 120Nm och det är inte så hårt faktiskt..

Hoppas du får loss det som sitter kvar i skivan!!

AeroMackan
27 april 2013 · 607 Inlägg

TiGgR skrev:
Fan det är alltid trist när sånt här händer men det finns oftast en anledning till att det händer....
Använd ALDRIG mutterdragare, man gör skador på bulten när dragaren "slår".
Gör alltid rent bulten och använd lite smörj typ kopparpasta på bulten.
Dra inte åt för hårt! Hjulbulten skall bara dras med 120Nm och det är inte så hårt faktiskt..

Hoppas du får loss det som sitter kvar i skivan!!

120Nm är inte på alla bilar.

TiGgR
27 april 2013 · 251 Inlägg

AeroMackan skrev:
120Nm är inte på alla bilar.

Du menar alla bultar?? 120Nm är "rätt" att dra ska man vara mer noga så säger de om Aluhjul:

M12 = 110nm
M14 = 130nm
efterdra efter 10 mil.

Men en del drar med momentstav och muttermaskin men det är inte bra för bultarna..

henke_99 Offroad Racing
27 april 2013 · 3 122 Inlägg

Jag skulle vilja säga att det som gör att hjulbultar går av är att dom dras för hårt. Däckverkstäder t.ex använder mutterknack, men drar det sista för hand. Brukar inte innebära några problem.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
TiGgR
27 april 2013 · 251 Inlägg

Du har nog rätt Henke, men jag använder inte mutterdargare.
Bra fakta från STRO http://www.ndf.se/userFiles/infofalgar.pdf

Senast redigerat av TiGgR (27 april 2013)

henke_99 Offroad Racing
27 april 2013 · 3 122 Inlägg

Det där med momentnyckel kan vara rätt bra att använda, jag själv har skruvat av och på så pass många hjul att jag vågar förlita mig på "känslan" men många har ju inte den kollen.

Har hållt på med bilar i runt 10 år och aldrig varit med om en avdragen hjulbult. Och att skruva av och på hjulen på mina bilar utan mutterknack tycker jag tar för lång tid... (8 st per hjul) För övrigt är det muttrar på dom och det frestar ju bulten mindre då.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
mb_pucken
27 april 2013 · 5 087 Inlägg

Tobbek021 skrev:
Borra hål och borra in en "grispitt" sen skruva ur. Går att köpa billigt på järnhandel eller byggvaruhus.

grispitt är nog djävulens skapelse, borrar man ett hål i en skruv så blir den försvagad och eftersom grispitten är konisk så kommer den att få bulten att svälla så ju mera du drar desto större blir skruven och ju hårdare sitter den smile borra och slå i en torx eller inbus bits funkar kanon smile dessutom gör bankandet att den slås lös lite granna smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Xuri One Man Clan
28 april 2013 · 4 287 Inlägg

TiGgR skrev:

AeroMackan skrev:
120Nm är inte på alla bilar.

Du menar alla bultar?? 120Nm är "rätt" att dra ska man vara mer noga så säger de om Aluhjul:

M12 = 110nm
M14 = 130nm
efterdra efter 10 mil.

Men en del drar med momentstav och muttermaskin men det är inte bra för bultarna..

på volvos ska de dras 90 eller 110Nm.

Å sen beror de ju på vad de är för kvalite på bulten...

Ju lägre kvalite på bulten ju lägre ska de dras, å tvärtom ju högre kvalite.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
xXSammy
28 april 2013 · 6 576 Inlägg

TiGgR skrev:
Men en del drar med momentstav och muttermaskin men det är inte bra för bultarna..

Taking your sweet time. Drar med lägre effekt och använder tiden istället, utan momentstav också! Oj nu blir det fel.
Har däremot aldrig fått in samma bil med lösa hjul..
M14 muttrarna på Ford ska dras med 170 nm också, så gå ut med ett moment att dra med är lite fel.

De/Dem
Evildan
28 april 2013 ·

TiGgR skrev:
Fan det är alltid trist när sånt här händer men det finns oftast en anledning till att det händer....
Använd ALDRIG mutterdragare, man gör skador på bulten när dragaren "slår".
Gör alltid rent bulten och använd lite smörj typ kopparpasta på bulten.
Dra inte åt för hårt! Hjulbulten skall bara dras med 120Nm och det är inte så hårt faktiskt..

Hoppas du får loss det som sitter kvar i skivan!!

Enligt bla Volkswagens instruktionsböcker är sådan smörja såsom kopparpasta eller dyl på gängen förbjudet.

Senast redigerat av Evildan (28 april 2013)

xXSammy
28 april 2013 · 6 576 Inlägg

Evildan skrev:

TiGgR skrev:
Fan det är alltid trist när sånt här händer men det finns oftast en anledning till att det händer....
Använd ALDRIG mutterdragare, man gör skador på bulten när dragaren "slår".
Gör alltid rent bulten och använd lite smörj typ kopparpasta på bulten.
Dra inte åt för hårt! Hjulbulten skall bara dras med 120Nm och det är inte så hårt faktiskt..

Hoppas du får loss det som sitter kvar i skivan!!

Enligt bla Volkswagens instruktionsböcker är sådan smörja såsom kopparpasta eller dyl på gängen förbjudet.

Koppar + Aluminium = Bäst! (...eller?)

De/Dem
Evildan
28 april 2013 ·

Malheus skrev:

Evildan skrev:

TiGgR skrev:
Fan det är alltid trist när sånt här händer men det finns oftast en anledning till att det händer....
Använd ALDRIG mutterdragare, man gör skador på bulten när dragaren "slår".
Gör alltid rent bulten och använd lite smörj typ kopparpasta på bulten.
Dra inte åt för hårt! Hjulbulten skall bara dras med 120Nm och det är inte så hårt faktiskt..

Hoppas du får loss det som sitter kvar i skivan!!

Enligt bla Volkswagens instruktionsböcker är sådan smörja såsom kopparpasta eller dyl på gängen förbjudet.

Koppar + Aluminium = Bäst! (...eller?)

ohja, ingen kemisk reaktion där med ökad korrosionshastighet inte roll

Vidare ger smörjning på det viset av gängan ett felaktigt (för hårt) moment.

Senast redigerat av Evildan (28 april 2013)

TiGgR
29 april 2013 · 251 Inlägg

Ja, Garaget.org är fullt med experter. Litar mer på STRO än er...

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … 305?page=1

Och sen är det vilken sorts bult du har som avgör åtdragningsmomentet, inte vilken modell av bil du har....

/TiGgR.

Senast redigerat av TiGgR (29 april 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang