Underligt problem med extremt rykande vevhusvent! volvo 16v turbo

DalleRacing
29 april 2013 · 1 738 Inlägg

Hej!

Har en nybyggd b230 med 16 v topp som mappades till 431whp, under mappning var de inga problem men efter fick jag lyfta toppen pga knackande ljud vilket ja inte hitta, efter det har de börjat ryka nått fruktansvärt ur vevhusventen o knackanet är kvar hmm Jag har letat tamejfan överallt men hittar inte problemet, de finns inget vatten i oljan o tvärt om, lager är nya o fina, nya vetiltätningar, 12 i komp alla cylindrar, ventiler håller tätt, topp packning är hel, jag har haft ur motorn o lyft tråget men hittade inget! 2 riktigt duktiga bilmekaniker ( Ags Norrköping, Peters motor vadstena ) ha också kollat på motorn men hittar ingenting! Vad ska jag göra? någon som kan ge tips!?

Rykande vevhusventen kan jämföras med ett ånglok, de ryker nått fruktansvärt men inget ur avgasröret!

Snälla hjälp!!!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
hangman
29 april 2013 · 2 174 Inlägg

vad har du för stakar och kolvar? Kolvbult knack är vanligt på dom där motorerna, vad luktar röken från vevhusven? olja, glykol eller bensin? Oförbränd bensin låter troligast hade så på min sierra som skogen racing gjort....va för stora spridare helt enkelt som trycka på mer än den klara förbränna.

DalleRacing
29 april 2013 · 1 738 Inlägg

spm stakar o kolvar! har inte tänkt på lukten men stiften är blöta så fett går den, är också inne på att de e nått me soppan så ska in till ags på torsdag igen! tänkte om nån hade några råd smile

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
RallyJonas69
29 april 2013 · 78 Inlägg

Va kör du med för motorolja?

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !
DalleRacing
29 april 2013 · 1 738 Inlägg

76 olja 20-50 mineral racingolja

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
RallyJonas69
29 april 2013 · 78 Inlägg

Det är bra olja! Det kan vara någon/några spridare som knackar,nu vet jag inte om motorn sitter i bilen men om den gör det så starta  och känn på spridarna ,om någon knackar så känner du det med fingret.

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !
DalleRacing
29 april 2013 · 1 738 Inlägg

motorn sitter i och det är ett hårt knackande, likt med lagerras fast jag inte har de :s har lyft o kollat att lagrena är fina! låter i svepet nånstans och det är inget konstant knackande utan kommer lite då o då på tomgång och konstant vid belastning runt 1500-2500var efter de är de tyst! inget som ligger emot, motorn är öpnad o hittar absolut inget, bytt lyftare osv men inget hjälper utan går som fan ändå :p Men denna jävla rök vet vi inte vart den kommer ifrån? Aldrig vart med om en lustigare motor!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
hangman
29 april 2013 · 2 174 Inlägg

DalleRacing skrev:
motorn sitter i och det är ett hårt knackande, likt med lagerras fast jag inte har de :s har lyft o kollat att lagrena är fina! låter i svepet nånstans och det är inget konstant knackande utan kommer lite då o då på tomgång och konstant vid belastning runt 1500-2500var efter de är de tyst! inget som ligger emot, motorn är öpnad o hittar absolut inget, bytt lyftare osv men inget hjälper utan går som fan ändå :p Men denna jävla rök vet vi inte vart den kommer ifrån? Aldrig vart med om en lustigare motor!

låter precis som min gamla b230...kolvbult knack var det.

DalleRacing
29 april 2013 · 1 738 Inlägg

menar du glapp eller att den kunde röra sig i sidleds? mina är ju nya o inget glapp när ja satte i dom men sidleds kan dom röra sig

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Ragga90
29 april 2013 · 197 Inlägg

De ryker rätt bra ur ditt avgassystemet med

Köp skyline!
StlpMK Team T-Röd Racing
29 april 2013 · 507 Inlägg

mkt kolvringsgap? ba te å gasa wink

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
DalleRacing
30 april 2013 · 1 738 Inlägg

StlpMK skrev:
mkt kolvringsgap? ba te å gasa wink

0.45 :p

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
hangman
30 april 2013 · 2 174 Inlägg

DalleRacing skrev:
menar du glapp eller att den kunde röra sig i sidleds? mina är ju nya o inget glapp när ja satte i dom men sidleds kan dom röra sig

det glappar lite lite i bulthålet upp och ner så blir det ett jävla knack.

och som rasmus säger det ryker mycket ur avgasystemet också, spridare kan knacka väldigt väldigt mycket om dom är dåliga, och står dom och droppar ryker det helvete.

Mickius
30 april 2013 · 4 670 Inlägg

Jag trodde seriöst ett hjul låg emot mot linköping då den rök hela tiden bilen din!

O som sagt rätt mycke rök :p

Senast redigerat av mickius (30 april 2013)

DalleRacing
30 april 2013 · 1 738 Inlägg

ja de e ju så jävla träligt sad lustig jävla motor vi hittar varken vart rök eller knack kommer ifrån sad men den funkar ju felfritt så vad ska man göra?

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Dango
30 april 2013 · 62 Inlägg

Du har inte möjlighet att filma det hela ? hade vart mycket lättare att bilda sig en uppfattning, både på rök och missljud.

Vad kör du för fjädrar/retainers/underläggsbrickor ? samt tryckare ? hydrauliska eller stumma ?
Kör du med dom grövre fjädrarna så du har fått porta i camcarrier huset ?

Hoppas det löser sig smärtfritt!

Mvh Marcus

Senast redigerat av Dango (30 april 2013)

Volvo 940 turbo "A.K Racing" (1997)
DalleRacing
30 april 2013 · 1 738 Inlägg

Dango skrev:
Du har inte möjlighet att filma det hela ? hade vart mycket lättare att bilda sig en uppfattning, både på rök och missljud.

Vad kör du för fjädrar/retainers/underläggsbrickor ? samt tryckare ? hydrauliska eller stumma ?
Kör du med dom grövre fjädrarna så du har fått porta i camcarrier huset ?

Hoppas det löser sig smärtfritt!

Mvh Marcus

har en film, slänger upp den ikväll om du vill titta! de lustiga är att röken har uppståt efter jag lyfte hela toppen, knackandet har vart hela tiden hmm

länkar filmen i denna tråd sen

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Dango
1 maj 2013 · 62 Inlägg

DalleRacing skrev:

Dango skrev:
Du har inte möjlighet att filma det hela ? hade vart mycket lättare att bilda sig en uppfattning, både på rök och missljud.

Vad kör du för fjädrar/retainers/underläggsbrickor ? samt tryckare ? hydrauliska eller stumma ?
Kör du med dom grövre fjädrarna så du har fått porta i camcarrier huset ?

Hoppas det löser sig smärtfritt!

Mvh Marcus

har en film, slänger upp den ikväll om du vill titta! de lustiga är att röken har uppståt efter jag lyfte hela toppen, knackandet har vart hela tiden hmm

länkar filmen i denna tråd sen

Ja jag kollar gärna på den, kan ju inte garantera dig nån lösning men jag försöker alltid hjälpa till, vet själv hur tråkigt det är när allt krånglar

Volvo 940 turbo "A.K Racing" (1997)
DalleRacing
1 maj 2013 · 1 738 Inlägg

Dango skrev:

DalleRacing skrev:

Dango skrev:
Du har inte möjlighet att filma det hela ? hade vart mycket lättare att bilda sig en uppfattning, både på rök och missljud.

Vad kör du för fjädrar/retainers/underläggsbrickor ? samt tryckare ? hydrauliska eller stumma ?
Kör du med dom grövre fjädrarna så du har fått porta i camcarrier huset ?

Hoppas det löser sig smärtfritt!

Mvh Marcus

har en film, slänger upp den ikväll om du vill titta! de lustiga är att röken har uppståt efter jag lyfte hela toppen, knackandet har vart hela tiden hmm

länkar filmen i denna tråd sen

Ja jag kollar gärna på den, kan ju inte garantera dig nån lösning men jag försöker alltid hjälpa till, vet själv hur tråkigt det är när allt krånglar

Det tackar man för! Fick tyvärr inte upp filmen igår men jag ska se nu imorrn om ags löser det via mappningen annars så försöker jag lägga upp igen på nytt efter morgondagen smile

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Ragga90
2 maj 2013 · 197 Inlägg

De va kolvbultsglapp. Dalle är inne på ag:s nu.

Köp skyline!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang