Volvo 343 Sport - Laga rosthål och byta koppling

Att laga ett rosthål och byta en koppling
  • 45 Följare
  • 35 152 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 september 2013
OlofEriksson
1 maj 2013 · 139 Inlägg

Här är min 1982 års modell Volvo 343 GLS (sport alltså wink) som jag köpte av en äldre kvinna. Det har varit två ägare på den före mig, hon och hennes man. När jag köpte den var nederdelen lite rostig och bilen lite bucklig men det var inte hela världen, inredningen var i mycket gott skick! 2500 kr gav jag för den.

För att få igenom bilen genom besiktningen så behövde jag laga lite rosthål och byta kopplingen som slirade.

Personligen älskar jag den här bilen eftersom den kostar mig hela 1200 kr per år i ägande och den är liten och lätt samt beter sig som en rallybil när man åker grusväg/vinterlag! Så vi börjar med att testa offroad-egenskaperna:

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-25aeff6c0e0ebbea7e760dcd1f824e2e.jpg

Vid testet framkom det att vägegenskaperna var goda även om man inte framförde fordonet på väg wink

Sen går vi över på självaste rostlagningen. Jag tog kort på det mest intressanta, ett rosthål i sparklådan. Fram med mister rondell och ett större hål blev det!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-cb750f3e370381c94852d21a66c1edd6.jpg

Med den utskurna biten som mall bankade jag fram en ny bit av finaste kinesisk kvalité från Biltema

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-d2d42390d64d02e3b0d9cb96e0dc4152.jpg

...och sen var det bara tigga dit den nya biten

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-5d8d6704caad249557f53d9a5ddf892e.jpg

Under resans gång lyckades jag komma över nå 17" fälgar

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-75b2329fa2523f9fc97c176316be2ba3.jpg

de var dock med bultcirkel 4/108 men det fanns plats för att göra en till uppsättning hål

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-52d439d661afa02ea1eeaf065a21a609.jpg

...så provmontade vi dem på raketen

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-e25a9d52ddd421d2538dfa2b4d5f1ac4.jpg

Men 17" är inte nog för att synas tyckte jag, så jag hittade nå kvarlevor sen racing-tiden och lackade om dem i florucerande orange

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-2cec194a804cf31f6882389df882373c.jpg

...och pumpade upp däcken tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-947cda6df3015568392809b1b213ffbb.jpg

Resultatet blev lysande.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-0673775d7980782d3d11f79594e71c0a.jpg

För att sedan slutföra rostlagningen la jag lite färg på bilen

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-0aacdc4d1d61f064f82c6008a7dd6b15.jpg

...den blev dock inte så bra som jag velat, missade en del på undersidan där jag inte hade ljus, och sedan fick jag vatten i systemet så klarlacken blev knottrig. Aja, vi lackar om den lite senare...

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-2a1ca599c7d6904600a85b9463e4a62f.jpg

Man kan ju självklart inte ha en blåmetallic bil med självlysande färgar utan nåt dunkadunka, så biltemas 400kr värstingsstereo inhandlades och kopplades ihop med 1982 års Volvo Sound

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-d07604f604efb4654d91647d32d26bcb.jpg

Sen gäller det vara seriös när man drar kablarna till basen, så vi drog dem genom balkarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-1b7fc8ee34d0dcf8871f5f69ddbfc6e6.jpg

Och till det kopplade vi en, vad som tydligen är 5500 kr´s hemmabiobas vars slutsteg gett upp

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-9d36d12fa0750297cf0456676afa4121.jpg

Senast redigerat av OlofEriksson (1 maj 2013)

Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
OlofEriksson
1 maj 2013 · 139 Inlägg

Eftersom jag ska byta koppling på bilen så måste jag ut med motorn, och då tyckte jag det var likas att renovera en annan vid sidan av, så jag plockade isär en B19 och en B230F. Man vill ju att den ska se likadan ut som original!

Vi börjar med att rengöra kolvarna, här i steg ett, två och tre

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-430827e8b5f8f10e26e87df3af93ea5f.jpg

När jag ändå stod och polerade och alla hjärtans dag närmade sig så snickrade jag ihop den här i rostfritt åt en kvinnlig bekant som inte hade någon på alla hjärtans dag:

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-8d72c1acbee11c2b211ce72dda796354.jpg

och sedan väga in kolvarna och stakarna så att int nåt pucko klantat sig

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-e9e69d935d1dc9c5c0e29f80e6d981a8.jpg

Men när motorn lix står där på motorstativet så kan man ju dra lite färg över den, tex rosa metallic

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-d6106d56ca513466ff2f011eb569c31c.jpg

...och då kan ju int ventilkåpan se sådär risig ut heller, så den drar vi guldmetallic med guld-flakes på

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-75e7a14e2c70d027731af4b869522c1b.jpg

Sedan gör jag misstaget att kontrollera matchportningen med originalinsuget...

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-2ccde9be8c8290fcc4b5129eb5bc9b93.jpg

och så kan man ju int lämna det, så det portade vi upp

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-2168e23635711512abec42d369207c74.jpg

Eftersom jag inte är vidare smart så gjorde jag samma misstag igen och lyfte ventilerna... När man tittade in och såg eländet så åkte alu-filen fram och portningen blev ett faktum

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-23081abfc33531a92925dabf03f4ba53.jpg

Glad i hågen ställer jag mig för att sätta ihop motorn som nu är på 2,3 liter och portad, när min vän springer in och säger att han har en turboförgasare, H-kam och dubbelfjädrar... Happ...

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-f07f0eb36418cdfbc3ff9180fd2d423e.jpg

...då var det bara börja sänka kompen, och eftersom filen ändå var framme så...

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-a2c722ff0aa0f6c5104f7b4446e7e096.jpg

Ett 940-grenrör för snurrbo dök mysteriskt upp i bakluckan på biln

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-62e38940a2085ffafc0bf2a409552d0c.jpg

...och när jag kommer hem har farsan byggt ihop en bil-lyft. Så den provar vi och byter hastighetsmätar-wire inför besiktningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-eaf39f02607e378673fa4efae9c6c6da.jpg

Besiktningen slutar med ett blankt papper. Ibland är det bra att flirta med besiktningsmannen, som tur är var en kvinna tongue Det firar vi med att fara och köpa ett 3" avgassystem för hela 700 riksdaler

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-8bff9db666e4443cace0e358123a4c87.jpg

och på det tiggar vi en fästöggla för kardanfästet

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-6b73d3d90399a8a6400444ec43ec0a21.jpg

Sen åker vi på biltema för att hitta ett slutrör till 3", vilket inte finns, och vi vill ju inte strypa vår stackars lilla 343a så det får bli 2 st 2,5" istället. Det finns självklart ingen sån förgrening på biltema, så vi får svetsa ihop en själv av två stycken 90 graders

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-e5ba1c09a5549f3237bea7b9edd33dc7.jpg

Har man en någorlunda fräsig TiG kan man genom att pulsa på knappen bränna igen även stora glepor

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-d5f0d7b470b201849b2997486d7e7315.jpg

så här har jag brännt ihop två 2,5" rör med ett 3" rör

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-d10b8f2e7fef8ff9f656e932c9229e19.jpg

Är man lika lat som jag och inte orkar göra mellanbitar där det blir stora spalter, så kan man göra såhär

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-97420053b4b5ce21c9d440383196485e.jpg

Såhär blev slutresultatet

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-8253a7a6f7ed95174fdbcf3f5edd4830.jpg

Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
danny-16vt Bilentusiast
1 maj 2013 · 265 Inlägg

Nice! De är nåt som gör dessa bilar coola! smile

Volvo 240 "Putte" (1988)
OlofEriksson
1 maj 2013 · 139 Inlägg

danny-16vt skrev:
Nice! De är nåt som gör dessa bilar coola! smile

Oftast är det förarna wink

Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Stoorn Legitimerad klåpare
1 maj 2013 · 212 Inlägg

haha det svaret och din attityd gav dig just en prenumerant. Tummen upp!

Opel Vectra (1995)
OlofEriksson
1 maj 2013 · 139 Inlägg

Stoorn skrev:
haha det svaret och din attityd gav dig just en prenumerant. Tummen upp!

Haha big_smile

Det roliga är att jag har sen jag köpte första 345an tyckt att det här är en riktigt fräck bil men alla har kallat mig dum i huvudet, tills nu, nu börjar det gå över wink

Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Amazon_142_Duett Volvoskruvare
1 maj 2013 · 1 205 Inlägg

Prem lagd

Ser utmärkt ut ! smile


Kan man fråga vad är för medel du kör med på ultaljuds tvätten?

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270
OlofEriksson
2 maj 2013 · 139 Inlägg

Tack min vän! I min ultraljudstvätt så kör jag ett mycket dåligt medel för den funkar inte särskilt bra, städningen e gjort med avfettning och borste till största del wink Har provat lite olika men int fått nåt som biter bra

Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Celeron
2 maj 2013 · 1 322 Inlägg

Satt och kollade va det fanns för nya projekt. Aldrig gillat en 343a, men kolla in ändå. Och glad är jag för det nu har du ändrat min uppfattning haha! prem på denna blir=)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Amazon_142_Duett Volvoskruvare
2 maj 2013 · 1 205 Inlägg

OlofEriksson skrev:
Tack min vän! I min ultraljudstvätt så kör jag ett mycket dåligt medel för den funkar inte särskilt bra, städningen e gjort med avfettning och borste till största del wink Har provat lite olika men int fått nåt som biter bra

Ja jag har försökt ochså en jävla massa saker. men verkar inte funka! det enda som har funkat lite halvbra är ju ättika.

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270
OlofEriksson
2 maj 2013 · 139 Inlägg

Det ska jag prova nästa gång!

Ikväll brände vi ihop avgasystemet och tog ut det för en liten spinn utanför lokala korvmojjen. Det blev någon misskalkulering på vägens gång och slutpiporna hamnade både utanför bilen och snett tongue Att få dem innanför är dödsdömt men imorrn blire till å räta upp vinklarna. Lustigt nog gick bilen faktiskt inte sämre utan bättre, trots originalmotorn!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-3d88d46bedd60bed2f0c78b21d5b3dd3.jpg

Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
OlofEriksson
2 maj 2013 · 139 Inlägg

Celeron skrev:
Satt och kollade va det fanns för nya projekt. Aldrig gillat en 343a, men kolla in ändå. Och glad är jag för det nu har du ändrat min uppfattning haha! prem på denna blir=)

Vänta du bara, snart sitter du också och kör en sportbil wink

Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
OlofEriksson
3 maj 2013 · 139 Inlägg

Igår fick jag hem nya kopplingen, som är nästan rätt, lite djupare splines bara! Från Golf. På bilden syns skillnaden mellan 360n´s svänghjul (13kg) och den betydligt mer sportiga och häftiga 343ans svänghjul (9kg). Nu sku man bara haft tag på en turbotryckplatta från B21ET så torde det hålla ett tag wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-cef8582cabfd731761d16470edc792c4.jpg

Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
epafolle
3 maj 2013 · 718 Inlägg

Riktigt kul att se att du gör vid en sån bil som inte många tar sig ann faktiskt smile. Ser riktigt bra ut!

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime
Volvo 245 "M50" (1976)
OlofEriksson
3 maj 2013 · 139 Inlägg

Tack min sköna! smile

Färgkombinationen på motor blev betydligt fulare än vad jag hade förväntat mig men annorlunda blir den iaf ;D

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/320809_10151446996052842_1598520323_n.jpg

Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
OlofEriksson
5 maj 2013 · 139 Inlägg

Igår ställde jag ut den på vårträffen i Piteå och av nån väldigt konstig anledning vann jag inte hmm

Men den här bilden hittade jag på facebook hos Tomas Lundberg:

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-6b5cceb8a44ce8e3f4c952dcdb600656.jpg

Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Stoorn Legitimerad klåpare
5 maj 2013 · 212 Inlägg

Va ingen vinst? Domarna måste ha varit mutade. Kommer du ner till Umeå på Umeå gatbilars vårträff till helgen?

Opel Vectra (1995)
epafolle
5 maj 2013 · 718 Inlägg

Ordentligt hög haha tongue!

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime
Volvo 245 "M50" (1976)
OlofEriksson
5 maj 2013 · 139 Inlägg

Ja jag tror helt klart att dom var mutade! wink

Jag kanske skulle ha gjort det! Hade vart roligt om man hade hunnit med att göra nåt nytt på bilen innan dess dock smile Känns lite tight när man har ett jobb att sköta också hmm

Tänkte ta å sänka han fram men inte bak och kanske använda högre profil på däcken bak smile

Volvo 343 GLS "Förgasarturbon" (1982)
Volvo 345 GLS "Alltid retar det någon" (1982)
Volvo 345 DLS "Baby Blå" (1981)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 maj 2013 · 13 744 Inlägg

sänk bak oxå bara lägga distanser så blir den låg även bak

polarn ska iväg och mappa sin 360 från 88 med 16v och turbo den 30:e smile

den gick sjukt bra med b230Fk med 16t ännu bättre med förra versionen av 16v turbon och nu med bättre koppling och stakar så lär den gå sjukt..

finns ett gäng i mellansverige som inte gör annat än att trimma skiten ur sina 300:or smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang