Volvo 855 GLT -97 Uppfräshning.

Allmänna förbättringar och uppfräshning av en gammal dam. Har inget givet mål utan först och främst ska alla småsaker man stöter på åtgärdas i mån av tid och pengar. därefter kommer det bli fix med lite det man tycker skulle passa. det mesta blir helt i syfte att lära mig, någon totalrenovering ala Dennis här på gorg är inte planerad (men vem tusan vet vart man landar i slutet) Följ, kommentera och tipsa gärna. både tips på hur jag ska lösa uppkommna problem och vad jag skulle kunna göra med den mottages :)
  • 16 Följare
  • 44 558 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 september 2013
Malish
18 maj 2013 · 418 Inlägg

Då ska vi bara hitta nån som kan räkna på sånt då wink

MeepMeep Finraggare
19 maj 2013 · 2 381 Inlägg

Jag kör liknande i baken på min bil, även om det inte är en Volvo - men du förstår principen

http://i.imgur.com/pBPQUrz.jpg

Lådan är på 17 liter och det poppar på alldeles lagom utan att låta bröligt utanför bilen

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Malish
19 maj 2013 · 418 Inlägg

det där var ju riktigt snyggt smile
ser ju ut som den ska sitta där från fabriken smile

NSS207
19 maj 2013 · 515 Inlägg

Följer här! ska bli kul att se vad du hittar på med bilen smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!
Malish
19 maj 2013 · 418 Inlägg

Trevligt, blir spännande för mig också att se vad man hittar på wink

MeepMeep Finraggare
19 maj 2013 · 2 381 Inlägg

Malish skrev:
det där var ju riktigt snyggt smile
ser ju ut som den ska sitta där från fabriken smile

Tack - lite pyssel och mycket spackel så kan man få riktigt bra resultat. Tycker absolut du skall plasta baslådor att ha på sidorna av bakluckan så du får lite dunka dunka samtidigt som du bibehåller mycket av lastutrymmet.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Malish
19 maj 2013 · 418 Inlägg

på tal om inget, som ni ser på bilderna på bilen så är blinkersglasen ganska gula, det ska de ju inte vara.
finns det något bra tips på att rädda dem eller är det bättre att köpa nya?

funkar det med autosol/motsv kanske?

MeepMeep Finraggare
19 maj 2013 · 2 381 Inlägg

Om plasten gulnat har du svårt att rädda. Tack och lov är de inte så dyra

http://www.sharphid.com/product_p/v94850dotccl.htm

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Malish
19 maj 2013 · 418 Inlägg

fast jag har styling blinkers wink men har original strålkastare och blinkers på gång så ingen big deal, men vore kul om det gick att rädda big_smile

Gizmo_ Himma skruare
19 maj 2013 · 1 250 Inlägg

Har styling blinkersen börjat gulna så e det tyvärr kört för dem. De e de tråkiga med dem. hmm

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
Malish
19 maj 2013 · 418 Inlägg

ok. bara att köpa nya då, eller byta till original strålkastare

Gizmo_ Himma skruare
19 maj 2013 · 1 250 Inlägg

Ja tyvärr e det så.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar
Volvo 855 T-5R "The Dark Side." (1995)
Volvo 945 FTT "White Trash" (1993)
Malish
20 maj 2013 · 418 Inlägg

Är det någon som vet om det finns någon snygg styling front (typ BTCC eller liknande) till 850?

Annars, vad bör man förvänta sig att en hygglig R-front går på? (den jag har är sprucken)

JimBo__
20 maj 2013 · 1 804 Inlägg

Malish skrev:
Är det någon som vet om det finns någon snygg styling front (typ BTCC eller liknande) till 850?

Annars, vad bör man förvänta sig att en hygglig R-front går på? (den jag har är sprucken)

Mellan 1000-1600kr kanske smile hur mycket spruken är den? Kan vara spekulant på den annars, ser ut som att färgen kan stämma med min big_smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Malish
20 maj 2013 · 418 Inlägg

Okej.. Det var inte så farligt..

Färgen är inte original tyvärr, den är dåligt lackad (ej grundad troligen) och är röd från början..

Ska fixa bild på sprickorna så du ser.

JimBo__
21 maj 2013 · 1 804 Inlägg

Malish skrev:
Okej.. Det var inte så farligt..

Färgen är inte original tyvärr, den är dåligt lackad (ej grundad troligen) och är röd från början..

Ska fixa bild på sprickorna så du ser.

Ska du ha en helt ny ifrån Volvo så kostar den 3200kr...

Gör så smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Malish
21 maj 2013 · 418 Inlägg

Nej, nån ny tänker jag inte köpa från volvo tongue
en bättre begagnad och lacka om den själv är nog bättre för plånkan wink


på tal om det, idag tändes lambda lampan så jag for förbi skolans verkstad och kollade datan och fick felkod 442 - Katalysatoreffektivitet.

släckte lampan och körde ca 8-10 mil och den tändes igen.

vad jag kan tänka på är det väl bara 2 saker som kan orsaka den felkoden, antingen att katten är skrot (det skramlar inget om den och hittar inga konstigheter) eller den bakre lambdasonden (efter katten)

är det någon som haft problemet och vet vad som är troligast?
ny kat på Biltema kostar 2 papp och ny lambdasond tror jag gick på 700 eller 1000kr.
går kanske ta en universalkatt och trycka dit med lite rörbitar från biltema?

Malish
21 maj 2013 · 418 Inlägg

Och en sak till, är det någon som har en överdel till en luftfilterbosx/Luftrenare till en GLT 97a? tongue
Sitter ett sunkigt öppet filter på nu som jag gärna vill byta till ett sånt man sätter i original boxen, dock saknas locket till boxen wink

Malish
25 maj 2013 · 418 Inlägg

Har upptäckt att min stötfångare bak är en lackad 850 stöt och ingen v70 stöt som jag trodde. Antagligen har de haft färg över när de fixat rost på bilen. Så frågan är. Ska man slutföra jobbet och lacka handtag och övriga lister tro? Behöver fortfarande hitta en fräsch r-front att ersätta min spruckna med. Någon som har tips? Är bara nederdelen som behövs.
Ska även byta lambdasonden och se om det är den som krånglar för jag har inte hittat nåt luftläckage i motorn iaf. Funkar det inte att byta lambdan så får jag väl offra en slant på en ny katt.

JimBo__
25 maj 2013 · 1 804 Inlägg

Malish skrev:
Har upptäckt att min stötfångare bak är en lackad 850 stöt och ingen v70 stöt som jag trodde. Antagligen har de haft färg över när de fixat rost på bilen. Så frågan är. Ska man slutföra jobbet och lacka handtag och övriga lister tro? Behöver fortfarande hitta en fräsch r-front att ersätta min spruckna med. Någon som har tips? Är bara nederdelen som behövs.
Ska även byta lambdasonden och se om det är den som krånglar för jag har inte hittat nåt luftläckage i motorn iaf. Funkar det inte att byta lambdan så får jag väl offra en slant på en ny katt.

Det är ju snyggast att ha allt lackat isåfall smile jag är själv lite emot det, då jag tycker det är schysstare att ha ett par fräscha lister istället. smile

Hade du någon bild på din front förresten? smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang