Värt att köpa m3?

Evildan
9 maj 2013 ·

silversnurran skrev:

Evildan skrev:

IceEyes skrev:

Nu kommer moralpredikarna strax i full galopp med eldgafflar, paragrafböcker och sitt utnötta och enerverade tugg om bedrägerier till höger och vänster wink

Även om jag inte kan anses som en moralpredikare, så ska jag inte göra dig besviken utan agera en sådan i dina ögon, det är och förblir ett försäkringsbedrägeri att försäkra bilen på någon annan än den huvudsaklige brukaren även om man bor hemma hos sina föräldrar, oavsett vad du anser.
Jag kan fortsätta med det i dina ögon utnötta och enerverande tugget, men det har du förhoppningsvis redan lyckats tillgodogöra dig i flertalet trådar hur lagar och förordningar är så detta inte behöver ältas återigen wink

Tycker du borde kolla dem därade "lagarna och stadgarna" för sist jag kollade på mitt försäkringspapper får jag betala 1500 mer i självrisk där att jag är brukare men min far står för försäkringen.

Så med andra ord är dina ord om bedrägeri LÖGNER!!
Tack för mig:)

Läs på igen i dina papper innan du vräker ur dig saker, läs igenom din pappas försäkringsavtal (många sidor och mycket text) som han har fått när han tecknade försäkringen till sin bil och återkom sedan och bevisa att jag har fel, finna även på nätet att läsa om du inte har tillgång till pappas lådor.

Det blir inte sällan högre självrisk om någon under 25år (vanligtvis den åldern) har kört bilen och försäkringen behöver nyttjas, är det däremot på det viset att det misstänks återigen att du är den huvudsaklige brukaren kan ersättning helt utebli och jo, det är faktiskt ett försäkringsbedräger då.

busen2000
9 maj 2013 · 9 Inlägg

För att inte ens ha fyllt 20 på en m3 med helförsäkring? På folksam ville dom ha 6k för bara trafik. Men kom gärna med tips på billigare om du vet något smile

Evildan
9 maj 2013 ·

busen2000 skrev:
Har kollat runt försäkringar nu och på salusansvar så skulle helförsäkring kosta mig 4000/månad, kan jag verkligen komma undan såpass billigt med en m3 e92 08 skriven på mig? Lät ju väldigt bra:)

Har du kollat med bolagen direkt? ingen försäkringsmäkare såsom compricer och vad dom nu heter, dessa vill ha en liten bit av kakan så det blir i regel bättre pris vid direktkontakt med bolaget.

4k är nog ett ganska bra pris för en sådan släde i kombination med din ålder, anser du att det är värt kostnaden samt har tålamod att spara ihop resten av slantarna så varför inte,
(även om jag hellre skulle köpt ngn AMG med V8)
men bli inte en i statistiken gällande unga killar i BMW och diken, träd, lyktstolpar eller ännu värre ngn person, det är ändock en relativt motorstark bil som gärna vickar på svansen i väta osv.
Lycka till med letandet.

C2racing
9 maj 2013 · 238 Inlägg

silversnurran skrev:

IceEyes skrev:

Evildan skrev:

Även om jag inte kan anses som en moralpredikare, så ska jag inte göra dig besviken utan agera en sådan i dina ögon, det är och förblir ett försäkringsbedrägeri att försäkra bilen på någon annan än den huvudsaklige brukaren även om man bor hemma hos sina föräldrar, oavsett vad du anser.
Jag kan fortsätta med det i dina ögon utnötta och enerverande tugget, men det har du förhoppningsvis redan lyckats tillgodogöra dig i flertalet trådar hur lagar och förordningar är så detta inte behöver ältas återigen wink

Oavsett är det bevisligen enligt mig och ett flertal andra individer i landet Falukorv värt mödan att vidta "bedrägeri-metoden" för att undfly de grovt överdimensionerade försäkringspremierna. Men för all del, egentligen behöver vi inte dra denna entoniga vals ytterligare en gång då våra åsikter är som USA och Nordkorea, men jag ska inte förneka det faktum att det alltid är en genuin förnöjelse att provocera alla som är strikt kritiska till oss som försäkrar/har försäkrat bilen i en förälders namn wink

true shit

Menar vilken "vanlig" svensson har råd med en bil och försäkring på sig själv innan dem är 25 om dem inte kör runt i golf/volvo?

Tyvärr blir de ju så att många skriver på föräldrar eller andra släktingar, jag förstår de då de är överpriser på försäkringar hos unga bilförare, i mitt fall blev de lite billigare efter 25 iaf

Evildan
9 maj 2013 ·

frasse4 skrev:
När jag kollar priser hos försäkringsbolag brukar jag alltid fråga om det blir billigare att ha bilen försäkrad på min fru. Jag är då tydlig med att hon inte har körkort. Kan inte minnas något bolag som inte sa det var ok, så länge vi var skrivna på samma adress. Tycker det är rätt tydligt vem som är brukare då...

/Johan

Andra regler när det handlar om äkta par/sambos än när det handlar om föräldrar/barn.
Står förmodligen även i ditt försäkingsavtal.

Hamilton
9 maj 2013 · 8 864 Inlägg

Evildan skrev:

frasse4 skrev:
När jag kollar priser hos försäkringsbolag brukar jag alltid fråga om det blir billigare att ha bilen försäkrad på min fru. Jag är då tydlig med att hon inte har körkort. Kan inte minnas något bolag som inte sa det var ok, så länge vi var skrivna på samma adress. Tycker det är rätt tydligt vem som är brukare då...

/Johan

Andra regler när det handlar om äkta par/sambos än när det handlar om föräldrar/barn.
Står förmodligen även i ditt försäkingsavtal.

Som gifta har man ett gemensamt ekonomiskt intresse i bilen och då spelar det ingen roll vem bilen står på, eller vem som betalat.
Som sambos kan man inte göra så då man enligt sambolagen bara har boendet att ta hänsyn till.

Den som brukar bilen mest och betalat den skall stå som ägare, hur svårt kan det vara.....

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Germax
9 maj 2013 · 12 086 Inlägg

Finns inget mer prisvärt än M3 om man vill ha en snabb busbil.

Germax
9 maj 2013 · 12 086 Inlägg

4000kr i månaden på bilförsäkring neutral Vilken mentalt frisk människa skulle betala det?

Busgrabb Rejsa ?
10 maj 2013 · 2 959 Inlägg

Germax skrev:
Finns inget mer prisvärt än M3 om man vill ha en snabb busbil.

Sant och lägg till bra bruksbil med i samma bil.

Autotech
BMW 335D (2008)
silversnurran
10 maj 2013 · 773 Inlägg

Evildan skrev:

silversnurran skrev:

Evildan skrev:

Även om jag inte kan anses som en moralpredikare, så ska jag inte göra dig besviken utan agera en sådan i dina ögon, det är och förblir ett försäkringsbedrägeri att försäkra bilen på någon annan än den huvudsaklige brukaren även om man bor hemma hos sina föräldrar, oavsett vad du anser.
Jag kan fortsätta med det i dina ögon utnötta och enerverande tugget, men det har du förhoppningsvis redan lyckats tillgodogöra dig i flertalet trådar hur lagar och förordningar är så detta inte behöver ältas återigen wink

Tycker du borde kolla dem därade "lagarna och stadgarna" för sist jag kollade på mitt försäkringspapper får jag betala 1500 mer i självrisk där att jag är brukare men min far står för försäkringen.

Så med andra ord är dina ord om bedrägeri LÖGNER!!
Tack för mig:)

Läs på igen i dina papper innan du vräker ur dig saker, läs igenom din pappas försäkringsavtal (många sidor och mycket text) som han har fått när han tecknade försäkringen till sin bil och återkom sedan och bevisa att jag har fel, finna även på nätet att läsa om du inte har tillgång till pappas lådor.

Det blir inte sällan högre självrisk om någon under 25år (vanligtvis den åldern) har kört bilen och försäkringen behöver nyttjas, är det däremot på det viset att det misstänks återigen att du är den huvudsaklige brukaren kan ersättning helt utebli och jo, det är faktiskt ett försäkringsbedräger då.

Så du menar att fast än vi frågade handläggaren att jag som är 23 kommer vara huvudbrukare av bilen men min far står på försäkringen inte var ok när både handläggare och lite högre chef sa ok med en förhöjd självrisk och ca 1000 kr dyrare premie:smile? förklara:D

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Henrik-N
10 maj 2013 · 450 Inlägg

silversnurran skrev:

Evildan skrev:

silversnurran skrev:
Tycker du borde kolla dem därade "lagarna och stadgarna" för sist jag kollade på mitt försäkringspapper får jag betala 1500 mer i självrisk där att jag är brukare men min far står för försäkringen.

Så med andra ord är dina ord om bedrägeri LÖGNER!!
Tack för mig:)

Läs på igen i dina papper innan du vräker ur dig saker, läs igenom din pappas försäkringsavtal (många sidor och mycket text) som han har fått när han tecknade försäkringen till sin bil och återkom sedan och bevisa att jag har fel, finna även på nätet att läsa om du inte har tillgång till pappas lådor.

Det blir inte sällan högre självrisk om någon under 25år (vanligtvis den åldern) har kört bilen och försäkringen behöver nyttjas, är det däremot på det viset att det misstänks återigen att du är den huvudsaklige brukaren kan ersättning helt utebli och jo, det är faktiskt ett försäkringsbedräger då.

Så du menar att fast än vi frågade handläggaren att jag som är 23 kommer vara huvudbrukare av bilen men min far står på försäkringen inte var ok när både handläggare och lite högre chef sa ok med en förhöjd självrisk och ca 1000 kr dyrare premie:smile? förklara:D

Va är problemet ? alla vet att de försäkringsbedrägeri att skriva sina fordon på sina föräldrar för att få lägre premie, sen att vissa klarar sig och kommer "undan" när olyckan är framme och får ersättning fast dem inte borde fått de gör ju inte att de helt plötsligt är okey. folk kan dilla hit och dit ang sambo, giftemål etc etc.. men i denna tråd handlade de ju om att den ungdom som inte bor hemma skulle skriva på sin föräldrer vilket inte är okey vilket klassas som försäkringsbedrägeri. personen som säger att dem frågat handläggaren om de är okey. ja vad fan ska dem säga om frågan lyder "får min son låna bilen?"... lägg ner nu alla vet att de inte är rätt.

sen att vissa gör och kommer undan är en helt annan femma !

Senast redigerat av Henrik-N (10 maj 2013)

D_MAN ?
10 maj 2013 · 1 038 Inlägg

rickylicious skrev:

D_MAN skrev:

Busgrabb skrev:

Du har fel, det är inte lungt till 100%
Har självklart själv med haft bilar på farsan när jag var yngre men slutat med det, dels för att jag har råd, priserna har gått ner och det jag ska komma till nu.
Pratar en del med skadetekniker från försäkringsbolagen på jobbet och vet lite exempel där det helt uteblivit ersättning till kunden på vagnskadebiten.

Ett fall var en M5:a som var smälld, bilen stod på farsan och sonen i fallet hade kört och smällt.
Bolaget kallade dit farsan och sätta honom i bilen och tyckte han skulle visa hur man körde, var funktionerna satt osv.
Han kom ju knappt iväg med SMG lådan i bilen och sedan frågade dom lite om vilken musik han hade på skivorna i bilen osv....det blev fail för kunden.

En annan bil smälldes och även den stod försäkrad på farsan och sonen körde, där krävde bolaget kvitton och kontrakt skrivna på ägaren/köparen (Bilen köptes av privatperson) och även banktransaktionen från pappan till köpraren eller postväxel typ. Alltså för att få bevis på att pengarna gått från försäkringstagarens konto.
Fail igen för kunden och ingen ersättning.

Dom har även gjort liknande provkörningsgrejer med sporthojar där dom kallat dit föräldrarna och det har skitit sig ordentligt.

Man har inte mycket att sätta emot när dom går emot dig.
Detta händer ju inte varje dag men det kan absolut hända och då är det inte värt pengarna man sparat på skenförsäkringen.
Detta händer ju framförallt lite mer ungdoms/sportbilar som M3, M5, Supa och Evo osv...
Har du en S60 2.5T på farsan tex så är det ju mycket lugnare och mycket liten risk att dom gör en utredning om nu inte bilen är vädligt mycket modifierad.

Måste vara nåt dom börjat med dem senaste 7-8 åren, haft många bilar stått på farsan genom åren då ja bodde i 08 området och farsan bodde 25mil bort, har aldrig varit några problem, till och med lånet stått på mig å bilen på farsan, har aldrig varit några problem med bolagen vi haft.

Har du då nångång smällt en bil och behövt använda försäkringsbolaget? Dom lägger knappast någon tid på att någon har försäkrat en bil och betalar premien, men krockar man så kan dom rota rätt mycket och då är det upp till dig att bevisa att det är din far 25 mil bort som är huvudsaklig brukare... smile

Jadå, smällt 2 st som blivit inlösta varav en med lån på mig. 1 har blivit stulen och hittades sönderslagen utan fälgar, 1 har utnyttjat motorgarantin, detta var mellan åren 98-02.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
Sjobba
10 maj 2013 · 8 Inlägg

Har man inte råd med försäkringen på sig själv, Då har man inte råd med den bilen!

Volvo 164 exklusiv "Glidar bilen" (1970)
IceEyes Varningar: För många..
10 maj 2013 · 2 552 Inlägg

Sjobba skrev:
Har man inte råd med försäkringen på sig själv, Då har man inte råd med den bilen!

.. Och i en sådan situation skriver man över fordonet på en förälder och vips reduceras kostnaden vilket innebär att man har råd wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Sjobba
10 maj 2013 · 8 Inlägg

Nä då har man inte råd med den bilen smile

Volvo 164 exklusiv "Glidar bilen" (1970)
Paupstar
6 juli 2013 · 24 Inlägg

rickylicious skrev:

Sushikocken skrev:

IceEyes skrev:

Nu kommer moralpredikarna strax i full galopp med eldgafflar, paragrafböcker och sitt utnötta och enerverade tugg om bedrägerier till höger och vänster wink

Det är ju bedrägeri av försäkringsbolagen att ta så mycket som dem gör om något...

Tyvärr så är ju båda sidor lite "korkade" i det fallet...

Unga är korkade som skriver bilen på föräldrar osv. Dels för att det höjer försäkringspremien för dom som är ärliga (jag själv stod som ägare på min första bil och betalade nästan 15k/år som 19-åring) och dels för att dom uppenbarligen köper bilar dom inte har råd att äga (vilket är jävligt korkat).

Försäkringsbolagen är lite korkade för att dom har höjt priser för unga till stor del för att det inte är så många unga som försäkrar sina bilar på sig själva.

Någon måste börja "göra rätt". Unga måste köpa bilar dom har råd med och faktiskt stå på dom själva, och bolagen måste då våga börja sänka priserna för unga. Det kommer vara samma antal försäkrade bilar hos bolagen oavsett om dom står på föräldrar eller dom unga som faktiskt brukar bilen, så det är win-win för båda parter om folk bara kunde göra rätt för sig.

För allra mest korkat är det att säga "Buhu jag är 18 år och försäkring på en BMW M5 är så dyr så min farmor måste stå på den sad sad"

Fast du är ju korkad, sitter du seriöst o betalar 60% mer försäkring för att du ska kunna säga min skitna gammla 740 står på mig?

Den enda dam som överraskar mig är min bil
BMW 328ci "Puffmachine" (2000)
Paupstar
6 juli 2013 · 24 Inlägg

Fast jag har ju försäkring på en förälder på min 328? Jag kan krocka utan att det är försäkringsbedrägeri?

www.folksam.se

Se för er själva

Den enda dam som överraskar mig är min bil
BMW 328ci "Puffmachine" (2000)
Masquerade Aldrig nöjd
6 juli 2013 · 804 Inlägg

Om du kan tänka dig att köra en utsliten kebabsläde med alldagligt utseende, svindyr service (lika dyra delar), hög försäkring och trist motorljud men en jäkla körglädje, då är det nog värt det.

Har du råd så köp, att tänka på hur kostnaderna känns i framtiden är lönlöst och att "lägga varenda intjänade krona på bilen" är inga problem om man känner att man får valuta för pengarna.

Livet är för kort för att äga Volvo.
SportPilot Ubåtsingenjör
7 juli 2013 · 7 232 Inlägg

Masquerade skrev:
Om du kan tänka dig att köra en utsliten kebabsläde med alldagligt utseende, svindyr service (lika dyra delar), hög försäkring och trist motorljud men en jäkla körglädje, då är det nog värt det.

Har du råd så köp, att tänka på hur kostnaderna känns i framtiden är lönlöst och att "lägga varenda intjänade krona på bilen" är inga problem om man känner att man får valuta för pengarna.

en m3 från 08 = kebabsläde med trist motorljud ? vilken planet lever du på smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Busgrabb Rejsa ?
7 juli 2013 · 2 959 Inlägg

CHEEVA skrev:

Masquerade skrev:
Om du kan tänka dig att köra en utsliten kebabsläde med alldagligt utseende, svindyr service (lika dyra delar), hög försäkring och trist motorljud men en jäkla körglädje, då är det nog värt det.

Har du råd så köp, att tänka på hur kostnaderna känns i framtiden är lönlöst och att "lägga varenda intjänade krona på bilen" är inga problem om man känner att man får valuta för pengarna.

en m3 från 08 = kebabsläde med trist motorljud ? vilken planet lever du på smile

Ja ungefär så ja, låter mest som han är avis trycker jag för han inte har råd med en.

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang