Saab 900 talladega vajer koppling sluta koppla? Hjälp!

Andreas1645
12 maj 2013 · 398 Inlägg

Hallå, skulle gjort ett inlägg inatt men det gick inte för kom inte in på sidan vis tele.
Jag skulle köra hem en kompis i natt och då helt plötsligt sluta bilen koppla. Har vajer koppling på bilen.
Bilen gick kalas innan och kände de började bli svårt o få in växlarna och misstänkte nåt men körde vidare tills de hände, jag har kollat när jag kopplat då spänns vajern lite grann och blir stum, men armen rör sig inte hur fläcken typ om vi säger så. Det är Som jag skulle behövs spänna vajern eller nåt? Kopplingen är nyligen bytt för den ör bra.
Kan någon hjälpa mig?  Har inga verktyg så blir jävligt svårt hmm
Tack i förhand!

Volvo V70n "Golden II" (2006)
crescentcompact
12 maj 2013 · 280 Inlägg

Jag skulle börja med att undersöka själva vajern, låter som att den börjar gå av och kärvar någonstans. Men som du säger utan verktyg är det inte lätt.

/Fredrik

Andreas1645
12 maj 2013 · 398 Inlägg

crescentcompact skrev:
Jag skulle börja med att undersöka själva vajern, låter som att den börjar gå av och kärvar någonstans. Men som du säger utan verktyg är det inte lätt.

/Fredrik

Precis.. Kör ändå starta på 2:an växel måste hem...
Ska kolla de nu när jag kmr hem

Volvo V70n "Golden II" (2006)
Johan85 Avstängd
12 maj 2013 · 1 418 Inlägg

du verkar ha oflyt med alla bilar du köper:P

Andreas1645
12 maj 2013 · 398 Inlägg

Johan85 skrev:
du verkar ha oflyt med alla bilar du köper:P

Haha jspp alltid är de nåt som strilar men kört bilen i 3 veckor nu men inte längre haha körde på motorvägen i 50..

Volvo V70n "Golden II" (2006)
Andreas1645
12 maj 2013 · 398 Inlägg

Höljet till vajern krånglar

Volvo V70n "Golden II" (2006)
VW_67
12 maj 2013 · 446 Inlägg

original sitter där väl en självjusterande vajer? själva justeringen kan säga upp sig ibland, då e de bara att byta vajer. finns även vajrar med manuell justering..

Andreas1645
12 maj 2013 · 398 Inlägg

VW_67 skrev:
original sitter där väl en självjusterande vajer? själva justeringen kan säga upp sig ibland, då e de bara att byta vajer. finns även vajrar med manuell justering..

Vet inte fkatiskt smile vart kan man kolla p ny wire? ngn stans där de e billigt smile

Volvo V70n "Golden II" (2006)
Johan85 Avstängd
12 maj 2013 · 1 418 Inlägg

Andreas1645 skrev:

VW_67 skrev:
original sitter där väl en självjusterande vajer? själva justeringen kan säga upp sig ibland, då e de bara att byta vajer. finns även vajrar med manuell justering..

Vet inte fkatiskt smile vart kan man kolla p ny wire? ngn stans där de e billigt smile

skruvat, biltema, mekonomen, autoexperten

Andreas1645
13 maj 2013 · 398 Inlägg

Johan85 skrev:

Andreas1645 skrev:

VW_67 skrev:
original sitter där väl en självjusterande vajer? själva justeringen kan säga upp sig ibland, då e de bara att byta vajer. finns även vajrar med manuell justering..

Vet inte fkatiskt smile vart kan man kolla p ny wire? ngn stans där de e billigt smile

skruvat, biltema, mekonomen, autoexperten

Beställde på speedparts smile ska bli skoj o byta den... tongue

Volvo V70n "Golden II" (2006)
Echonator Köpingsbo i exil
14 maj 2013 · 507 Inlägg

Är inga problem alls att byta wiren smile Den som aldrig har gjort det förut och inte har tummen helt mitt i handen fixar det på under 2h

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Noiseprojekt
17 juli 2013 · 1 523 Inlägg

Lånar tråden lite då jag har ett liknande problem.

Skillnaden är att vajern och kopplingsarmen rör sig utan problem.
Men den kopplar inte ur ordentligt, så trots man har kopplingspedalen fullt intryckt så vill bilen driva.

Är det urtrampningslagret eller tryckplattan detta som orsakar detta problemet?

Har liksom TS alltid problem med alla bilar jag än köper.

Echonator Köpingsbo i exil
17 juli 2013 · 507 Inlägg

Frågan är om armen och wiren rör sig tillräckligt? När wiren på min 900 rasade så rörde sig fortfarande armen på lådan "lagom mycket" enligt mina ögon, men det var ändå wiren som gett upp

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Alex-s Bakhjulskrafs
17 juli 2013 · 1 479 Inlägg

Noiseprojekt skrev:
Lånar tråden lite då jag har ett liknande problem.

Skillnaden är att vajern och kopplingsarmen rör sig utan problem.
Men den kopplar inte ur ordentligt, så trots man har kopplingspedalen fullt intryckt så vill bilen driva.

Är det urtrampningslagret eller tryckplattan detta som orsakar detta problemet?

Har liksom TS alltid problem med alla bilar jag än köper.

en sliten koppling beter sig så

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Noiseprojekt
17 juli 2013 · 1 523 Inlägg

Alex-s skrev:

Noiseprojekt skrev:
Lånar tråden lite då jag har ett liknande problem.

Skillnaden är att vajern och kopplingsarmen rör sig utan problem.
Men den kopplar inte ur ordentligt, så trots man har kopplingspedalen fullt intryckt så vill bilen driva.

Är det urtrampningslagret eller tryckplattan detta som orsakar detta problemet?

Har liksom TS alltid problem med alla bilar jag än köper.

en sliten koppling beter sig så

Enligt en kompis på Mekonomen så är det vajern som är sliten.
Dom säljer massor med vajrar av samma anledning som min.

Vajern har inget mer justeringsspel..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang