Bult gick av nedre stötdämparfäste

Baker3
15 maj 2013 · 91 Inlägg

Hejsan, skulle ge mig på att byta stötdämpare bak men självklart skulle det inte gå helt smärtfritt. Till att börja med satt muttern fast så jag hämtade hävstång och drog till, då gick bulten av och alla gängor som satt i muttern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180111/180111-88765c4a0d11ccdb889a6caee088a0e6.jpg

Vart fixar jag en ny sådan konad bult?

Eller hur ska jag laga detta?

BMW 325i "M-Sport" (2007)
Aerocombi Xenoholic
15 maj 2013 · 2 559 Inlägg

Bara till att svetsa på en vanlig bult i samma dimension big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Baker3
15 maj 2013 · 91 Inlägg

Jo men det verkar ju tyvärr va nån specialare till bult hmm

BMW 325i "M-Sport" (2007)
Aerocombi Xenoholic
15 maj 2013 · 2 559 Inlägg

En duktig svetsare fixar det där på ett kick wink
Är det inte en M12?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Baker3
15 maj 2013 · 91 Inlägg

Glömde mäta storleken men som du kanske ser är skruven "konad" så är tjockare diameter vid infästning.

BMW 325i "M-Sport" (2007)
Volvofarfar
15 maj 2013 · 1 312 Inlägg

Är det inte så att konan som sitter kvar igenligen ska sitta i gummit på dämpar?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Baker3
15 maj 2013 · 91 Inlägg

Jo precis

BMW 325i "M-Sport" (2007)
Aerocombi Xenoholic
15 maj 2013 · 2 559 Inlägg

Går ju att svetsa/skarva mitt på bulten, dvs där den är 12mm(eller vad den nu är) big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Volvofarfar
15 maj 2013 · 1 312 Inlägg

sitter säkert en vanlig bult inuti konan, den har säkert ärgat fast på bulten

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Baker3
15 maj 2013 · 91 Inlägg

Volvofarfar skrev:
sitter säkert en vanlig bult inuti konan, den har säkert ärgat fast på bulten

Du menar att den är gängat inuti konan?

BMW 325i "M-Sport" (2007)
Aerocombi Xenoholic
15 maj 2013 · 2 559 Inlägg

Tror INTE den är helgängad. Nåt så dumt skulle nog inte ens Volvo göra wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Baker3
15 maj 2013 · 91 Inlägg

Fick endast urusla bilder med mobilkameran, men här är en förklaring vad jag fatta det som.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180111/180111-235865d4246612dc8000ebf9aee30b38.jpg

Jag tror att bricka 1 och 2 är svetsade på något vis men är inte säker. På baksidan av bulten är det en slät skalle, som på detta bild:
http://wemworks.ebutiken.nu/images/vagnsbult.jpg

Har testat att hammra på bulten men utan något resultat.

Senast redigerat av Baker3 (15 maj 2013)

BMW 325i "M-Sport" (2007)
Volvofarfar
15 maj 2013 · 1 312 Inlägg

Kollade nyss i VIDA och enligt bilden så går den inte att köpa löst..sitter nog nitad i axeln...

kapa av en ny bult och svetsa ihop den med den gamla

Senast redigerat av Volvofarfar (15 maj 2013)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Baker3
15 maj 2013 · 91 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Kollade nyss i VIDA och enligt bilden så går den inte att köpa löst..sitter nog pressad i axeln...

Ajdå! Men hur ska man lösa detta då?
Kan man ta fram vinkelslipen och kapa bort allt onödigt och sen skulle jag kunna fixa en ny "bult" från skolan då de utbildar i CNC-maskiner. Sedan med den nya bulten trycka igenom hålet som blir och sedan svetsa fast på insidan möjligtvis utsidan också för hållbarheten?

Vad tror ni?

Senast redigerat av Baker3 (15 maj 2013)

BMW 325i "M-Sport" (2007)
Volvofarfar
15 maj 2013 · 1 312 Inlägg

och byt övre stötdämparfästena när du ändå håller på..annars har du dämparna uppe i skuffen när som helst..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Baker3
15 maj 2013 · 91 Inlägg

Volvofarfar skrev:
och byt övre stötdämparfästena när du ändå håller på..annars har du dämparna uppe i skuffen när som helst..

Nej varför skulle det göra det? Dom är inte skadade...

BMW 325i "M-Sport" (2007)
Volvofarfar
15 maj 2013 · 1 312 Inlägg

Baker3 skrev:

Volvofarfar skrev:
Kollade nyss i VIDA och enligt bilden så går den inte att köpa löst..sitter nog pressad i axeln...

Ajdå! Men hur ska man lösa detta då?
Kan man ta fram vinkelslipen och kapa bort allt onödigt och sen skulle jag kunna fixa en ny "bult" från skolan då de utbildar i CNC-maskiner. Sedan med den nya bulten trycka igenom hålet som blir och sedan svetsa fast på insidan möjligtvis utsidan också för hållbarheten?

Vad tror ni?

slipa av bultarna så det blir spets mot spets. håll rakt och svetsa lite itaget då bulten kommer röra på sig pga värmen..

stark nog blir det, inga värstingtryck som blir på bulten ändå...

Senast redigerat av Volvofarfar (15 maj 2013)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Baker3
15 maj 2013 · 91 Inlägg

Volvofarfar skrev:
slipa av bultarna så det blir spets mot spets. håll rakt och svetsa lite itaget då bulten kommer röra på sig pga värmen..

stark nog blir det, inga värstingtryck som blir på bulten ändå...

Har jag förstått dig rätt om jag tror du menar att jag ska ta en ny gängad bult, kapa av skallen slipa båda bultar spets mot spets och sedan liksom förlänga den bult som redan gått av?

BMW 325i "M-Sport" (2007)
Volvofarfar
15 maj 2013 · 1 312 Inlägg

Baker3 skrev:

Volvofarfar skrev:
och byt övre stötdämparfästena när du ändå håller på..annars har du dämparna uppe i skuffen när som helst..

Nej varför skulle det göra det? Dom är inte skadade...

Har sett fenomenet flertalet gånger smile.

Dom orkar oftast inte hålla emot dom nya dämparna, och går sönder helt enkelt..dom är ju gjorda av gummi så...
och så har dom säkert suttit lika länge som dämparna.

är ju ganska töligt att plocka ner allt igen om dom skulle ge upp

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Volvofarfar
15 maj 2013 · 1 312 Inlägg

Baker3 skrev:

Volvofarfar skrev:
slipa av bultarna så det blir spets mot spets. håll rakt och svetsa lite itaget då bulten kommer röra på sig pga värmen..

stark nog blir det, inga värstingtryck som blir på bulten ändå...

Har jag förstått dig rätt om jag tror du menar att jag ska ta en ny gängad bult, kapa av skallen slipa båda bultar spets mot spets och sedan liksom förlänga den bult som redan gått av?

precis, eller kapa av gamla bulten helt och borra ett hål som bulten passar i, svetsa runt och slipa till..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang