2892
Sök

Fel balanserade däck???

627 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
Hej jag köpte nya sommardäck fram till min Volvo och jag lämnade in dem för balansering, men jag tror att de är felbalanserade för fälgbredden är 6j men han som balanserade däcken ställde in maskinen på 6,5 på bredden märker man något på det lilla eller? om jag kör typ i 120-140km/h så börjar det skaka i bilen:)

Forummoderator
26 595 Inlägg
23 maj 2013
Du skriver inget om vad du har för fälgar, eller vad för Volvo du har.
Använder du centrumringar och har glömt någon i all hast?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

627 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
Jag har JP 15 tums fälgar och det är till min Volvo 740 och jag har inget mellan navet och fälgen.

Forummoderator
26 595 Inlägg
23 maj 2013
volvo-93 skrev:
Jag har JP 15 tums fälgar och det är till min Volvo 740 och jag har inget mellan navet och fälgen.

Skulle inte tro man behöver centrumringar till sådana fälgar nej.

Personligen hade jag åkt tillbaka med dem och bett dem balansera om dem, om jag hade varit i samma sits.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Avstängd
10 388 Inlägg
24 maj 2013
Sen finns det en sak till man inte får glömma; bara för att balanseringen är "rätt" betyder inte det skakfri åktur.

Har du ett däck, eller en fälg, som inte är "rund" ex.vis, kan du balansera det tills maskinen säger "perfekt", men du kommer fortfarande känna det i bilen. Samma sak om fälgen är skev (i bredd då).

Säger inte att det -är- så i ditt fall, men, det behöver inte vara "fel på balanseringen"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

* Voff voff *
11 136 Inlägg
24 maj 2013
volvo-93 skrev:
Hej jag köpte nya sommardäck fram till min Volvo och jag lämnade in dem för balansering, men jag tror att de är felbalanserade för fälgbredden är 6j men han som balanserade däcken ställde in maskinen på 6,5 på bredden märker man något på det lilla eller? om jag kör typ i 120-140km/h så börjar det skaka i bilen:)

Blir det noll så blir det noll oavsett om maskinen räknat på 6,5" eller 6" breda fälgar. Det enda däckmontören åstadkommer genom att ställa fel på bredden är att det ev. blir lite jobbigare för honom att få noll eftersom maskinen då räknar fel.

Alltså... Fick han noll så är det noll helt enkelt! smile Dock kan det absolut vara som it-mutt skriver, dvs att däcken är orunda (vanligt på budget-däck).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

627 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
Fälgarna är perfekta iallafall skakade inget med mina gamla däck som satt på innan, och jag kör med goodyear däck nu så inget billigt skräp jag har köpt nu:D och däcken var lätta att balansera slog på 2 vikter och den visade 0 på båda sidor på första försöket.
Senast redigerat av volvo-93 (24 maj 2013)

908 Inlägg
24 maj 2013
kanske någon limmad vikt som lossnat? kan va jobbiga o få dit så de sitter om de e skitigt lr rostigt

4 293 Inlägg
24 maj 2013
3 orsaker som jag själv råkat ut för som skulle kunna vara ditt problem.

1: Det finns lite vatten i däcket som gör att balanseringen är fel.

2: En vikt har lossnat.

3: Efter hård inbromsning med låsta däck så blir däcket utslitet på ett ställe och detta orsakar vibrationer och obalans.

När jag hade vatten i däcket så märktes inte detta förens över 140 km/h.

627 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
Jag kör med kläm vikter, jag gillar inte klister vikter litar inte på att de sitter kvar. och nej zemet har inget av dina 3 alternativ.

Sök