Hej! Funderar på chippa min 9-5 2.0 '04 till etalanol. Finns det fler saker som bör göras utöver själva programmeringen? Somliga säger att man ska byta bränslump, bränsle slangar och spridare. Är det så? mvh Rickard
1. Ta redo på hur mycket dina standardspridare flödar. Exempelvis 250cc. Sen beräknar du om flödet räcker till den effekt du tänkt, E85 kräver 33% mer bränsle. Om de inte räcker till måste de bytas 2. Det finns antagligen massor av trådar som beskriver om pumpen klarar etanol samt till vilken effekt 3. Nej du behöver inte byta slangar eller rör, Jag har kört i 4 år på en hel del standardledningar och slangar och de ser fina ut efter alla år. 4. bränsletrycksregulator är alltid ett måste enligt mig. 5. Redline E85 additiv smörjer pumpen, det är bra att använda.
Solbrinken skrev:
Hej! Funderar på chippa min 9-5 2.0 '04 till etalanol. Finns det fler saker som bör göras utöver själva programmeringen? Somliga säger att man ska byta bränslump, bränsle slangar och spridare. Är det så? mvh Rickard
Bränsletrycksregulator är alltid ett måste för mig
Vad syftar du på då?
Till TS hett tips är o söka på STCS forum, där lär du hitta information. EXD.se har rn Henko pump som klarar av e85 utan problem och är inte speciellt dyr. Spridare beror ju på vilken effekt du vill ha. Bränsleledningar lär du inte behöva byta
Syftet med att gå över till E85 är ju sällan att behålla samma effekt utan att trimma.
Då blir det extremt viktigt att ha ett stabilt bränsletryck för att motverka spikningar.
ser man genom BTR:en att soppatrycket dippar så kanske man måste köpa en störra pump och/eller bygga om sitt returlösa system till retur. (om det är returlöst)
Optimalt är att bränsletrycket är helt stabilt eller ökar i en överladdad motor över varvtalet när laddet kommer.
mickius skrev:
Bränsletrycksregulator är alltid ett måste för mig
Vad syftar du på då?
Till TS hett tips är o söka på STCS forum, där lär du hitta information. EXD.se har rn Henko pump som klarar av e85 utan problem och är inte speciellt dyr. Spridare beror ju på vilken effekt du vill ha. Bränsleledningar lär du inte behöva byta
Det är inte speciellt vanligt att man byter en bränsletrycksregulator på en saab. Finns dom som kör med org BTR och har en bit över 500hk på e85! Men sen går det ju alltid sätta dit en 3,5 bars för att maxxa ur org spridarna men då skulle jag nog hellre uppgradera spridarna till modell större!
Sen spikar ju inte e85 på de sättet som bf gör där av många som kör e85 vid trimmning + att det går punga ur mer effekt!
Sitter linjenär BTR på saab som följer laddtrycket.
Antar att du kanske syfta på att vissa bilar inte har BTR? Vilka nyare bilar använder inte det?
Ett tips till TS kolla på trimstegen hos både Maptun och Nordic så ser du vad dom anser att man ska byta vid olika trimsteg.
Det jag menade är att man tar bort och byter ut orginal mot en vettig btr så du kan koppla mätare till kupén. Sitter den i tanken kanske den går att ta bort. Sen monteras en malpassi eller aermotive motsv närmare fuelrailen
Jo tack, jag vet precis hur E85 beter sig. Jag mappar min bil själv och när det spikar så sker det rejält istället. Därav vikten av att kunna se soppatrycket, särskilt farligt är det i returlösa system och när man mosar på lite tändning vilket man naturligtvis gör med E85
mickius skrev:
Det är inte speciellt vanligt att man byter en bränsletrycksregulator på en saab. Finns dom som kör med org BTR och har en bit över 500hk på e85! Men sen går det ju alltid sätta dit en 3,5 bars för att maxxa ur org spridarna men då skulle jag nog hellre uppgradera spridarna till modell större!
Sen spikar ju inte e85 på de sättet som bf gör där av många som kör e85 vid trimmning + att det går punga ur mer effekt!
Sitter linjenär BTR på saab som följer laddtrycket.
Antar att du kanske syfta på att vissa bilar inte har BTR? Vilka nyare bilar använder inte det?
Ett tips till TS kolla på trimstegen hos både Maptun och Nordic så ser du vad dom anser att man ska byta vid olika trimsteg.
Det räcker med ett 1,8"npt T-kors och 2st slangnipplar för att kunna koppla en mätare till kupén för att hålla koll på bränsletrycket. Det är ju något billigare än att köpa en ställbar bränsletrycksregulator ifall man nu inte tänkt mixtra med bränsletrycket.
Richtenb skrev:
Det jag menade är att man tar bort och byter ut orginal mot en vettig btr så du kan koppla mätare till kupén. Sitter den i tanken kanske den går att ta bort. Sen monteras en malpassi eller aermotive motsv närmare fuelrailen
Jo tack, jag vet precis hur E85 beter sig. Jag mappar min bil själv och när det spikar så sker det rejält istället. Därav vikten av att kunna se soppatrycket, särskilt farligt är det i returlösa system och när man mosar på lite tändning vilket man naturligtvis gör med E85
mickius skrev:
Det är inte speciellt vanligt att man byter en bränsletrycksregulator på en saab. Finns dom som kör med org BTR och har en bit över 500hk på e85! Men sen går det ju alltid sätta dit en 3,5 bars för att maxxa ur org spridarna men då skulle jag nog hellre uppgradera spridarna till modell större!
Sen spikar ju inte e85 på de sättet som bf gör där av många som kör e85 vid trimmning + att det går punga ur mer effekt!
Sitter linjenär BTR på saab som följer laddtrycket.
Antar att du kanske syfta på att vissa bilar inte har BTR? Vilka nyare bilar använder inte det?
Ett tips till TS kolla på trimstegen hos både Maptun och Nordic så ser du vad dom anser att man ska byta vid olika trimsteg.
Det jag menade är att man tar bort och byter ut orginal mot en vettig btr så du kan koppla mätare till kupén. Sitter den i tanken kanske den går att ta bort. Sen monteras en malpassi eller aermotive motsv närmare fuelrailen
Jo tack, jag vet precis hur E85 beter sig. Jag mappar min bil själv och när det spikar så sker det rejält istället. Därav vikten av att kunna se soppatrycket, särskilt farligt är det i returlösa system och när man mosar på lite tändning vilket man naturligtvis gör med E85
mickius skrev:
Det är inte speciellt vanligt att man byter en bränsletrycksregulator på en saab. Finns dom som kör med org BTR och har en bit över 500hk på e85! Men sen går det ju alltid sätta dit en 3,5 bars för att maxxa ur org spridarna men då skulle jag nog hellre uppgradera spridarna till modell större!
Sen spikar ju inte e85 på de sättet som bf gör där av många som kör e85 vid trimmning + att det går punga ur mer effekt!
Sitter linjenär BTR på saab som följer laddtrycket.
Antar att du kanske syfta på att vissa bilar inte har BTR? Vilka nyare bilar använder inte det?
Ett tips till TS kolla på trimstegen hos både Maptun och Nordic så ser du vad dom anser att man ska byta vid olika trimsteg.
Fast varför ska man krångla så pass vid normal trimmning? Skapligt överseriöst o hålla på o byta ut saker som är välbeprovat inom saab trimmning. Då kör man hellre emot Bredbandslambda
Saabs btr sitter på feulrailen iaf på min 9000 o att den skulle strula är inte speciellt vanligt.
Det var skrivet utan att ha en susning om var orginal btr:n sitter på saab 9-5 eller vad den är kapabel till och handlar det om lätt trim så är det naturligtvis mycket mer ekonomiskt att skruva dit en mätare till orginal btr som jag nu fått reda på sitter vid fuelrailen precis som ni säger.
Men när man börjat trimma brukar man ofta vara sugen på mer. Att kunna höja bränsletrycket och eller att köra vacuumstyrt bränsletryck mot ladd brukar vara en billig livförsäkring.
Nu länkar ju du till en 9000 motor som bevisligen är Saab:s bästa motorer genom tiderna och som dessutom fått alla interna delar utbytt. Kanske inte en helt relevant jämförelse mot en 9-5:a. Ett bra soppasystem är en bra livförsäkring för motorn och det vete fan om det kan bli överseriöst.
Richtenb är tydligen både självutnämnd expert på trim och framförallt på Saab och dess system....och detta utan att ha någon som helst koll på just Saab som det handlar om i TS fall.
Den BTR som sitter original är tryckstyrd mot MAP och det finns absolut ingen anledning att byta ut denna. Vettiga spridare och korrekt mappning är vägen att gå. En bättre pump är allt som behövs extra på bränslesidan för att bibehålla trycket när det blir lite värre effektuttag.
Som du som är expert kanske ser så är mina svar allmänna tips och inte saab specifika mr måste lägga in en helt onödig kommentar i slutet som redan konstaterats av två andra.
Som du kanske ser med dina läsglasögon så var det den första posten eftersom ingen annan skrivit någon information.
Det var otydligt skrivet i punkt 4 men naturligtvis skulle det ha varit, Om BTR:en är kass, byt ut till en bättre lämpad för trimgrad.
Sen har jag inte utnämnt eller påstått mig kunna någonting om saab, eller utnämnt mig själv till att vara saab expert. Däremot anser jag mig kunna en del om E85 och hur viktigt det faktiskt är att ha ett bra soppasystem eftersom det inte ger samma varningar som bensin innan det spikar rejält.
Echonator skrev:
Richtenb är tydligen både självutnämnd expert på trim och framförallt på Saab och dess system....och detta utan att ha någon som helst koll på just Saab som det handlar om i TS fall.
Den BTR som sitter original är tryckstyrd mot MAP och det finns absolut ingen anledning att byta ut denna. Vettiga spridare och korrekt mappning är vägen att gå. En bättre pump är allt som behövs extra på bränslesidan för att bibehålla trycket när det blir lite värre effektuttag.
Hej! Funderar på chippa min 9-5 2.0 '04 till etalanol. Finns det fler saker som bör göras utöver själva programmeringen? Somliga säger att man ska byta bränslump, bränsle slangar och spridare. Är det så? mvh Rickard
Orginalspridarna räcker till 250hk på etanol. Bränslepumpen behöver du inte byta. Inte heller några slangar. Det enda som ska modifieras är motorstyrningen, alltså mjukvaran. Görs det riktigt kan du till och med få biopowerfunktion, så du kan köra på både bensin och etanol.
Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Hej! Funderar på chippa min 9-5 2.0 '04 till etalanol. Finns det fler saker som bör göras utöver själva programmeringen? Somliga säger att man ska byta bränslump, bränsle slangar och spridare. Är det så? mvh Rickard
Orginalspridarna räcker till 250hk på etanol. Bränslepumpen behöver du inte byta. Inte heller några slangar. Det enda som ska modifieras är motorstyrningen, alltså mjukvaran. Görs det riktigt kan du till och med få biopowerfunktion, så du kan köra på både bensin och etanol.
Vågar jag fråga vilket DC ni ligger på när ni pressar ur 250 kusar på E85 ur en B205 med originalspridarna? Det låter visserligen inte omöjligt, men det kan ju inte vara marginaler kvar?
går du över till e85 så byta även tändstift till NGK BCPR7ES-11!
Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...