Rullande renovering av min volvo 744-1990

Köpte mig en vit Volvo 744 GL i slutet av november 2012 och sen dess har jag renoverat den lite smått. Ska försöka lägga upp så mycket bilder jag bara kan :D
  • 66 Följare
  • 118 813 Visningar
  • Projektet avslutat 26 februari 2014
Viktor-
26 september 2013 · 295 Inlägg

Henkix skrev:

Viktor- skrev:
Har idag kört med bilen och det är fortfarande samma problem... sad
När jag kom hem idag så kollade jag felkoderna och dånfår jag 1 4 4 (lastsignal) Googlade lite och hittade detta,

Tändboxen får en lastsignal från bränsleboxen som talar om hur mycket luft som passerar LMM. Tändboxen använder denna signal för att ställa tändningen korrekt efter motorns belastning.

Vad är det då det kan vara fel på?? För den felkoden har jag fått flera gånger...

lmm kanske ger fel signal?

Testade med en annan LMM för ett tag sen o det var samma problem då men hmm kanske typ är tändboxen eller bränsleboxen? smile

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Henkix
26 september 2013 · 6 737 Inlägg

Viktor- skrev:

Henkix skrev:

Viktor- skrev:

Skruvade ner den lilla skruven som sitter vid insuget som skusterar gasen eller vad man kan säga smile

då kan det hända att din tomgång blitt lägre nu. den där klickande gasgivaren ska man egentligen lossa skruvarna på o vrida den till rätt läge så klicket hörs så fort du börjat röra gasen  tongue

Joo men så är det tomgången är perfekt nu och den klickar precis när man börjar gasa big_smile

ja de e ju bra tongue kanske nån som vart o skruvat på den innan

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
26 september 2013 · 6 737 Inlägg

Viktor- skrev:

Henkix skrev:

Viktor- skrev:
Har idag kört med bilen och det är fortfarande samma problem... sad
När jag kom hem idag så kollade jag felkoderna och dånfår jag 1 4 4 (lastsignal) Googlade lite och hittade detta,

Tändboxen får en lastsignal från bränsleboxen som talar om hur mycket luft som passerar LMM. Tändboxen använder denna signal för att ställa tändningen korrekt efter motorns belastning.

Vad är det då det kan vara fel på?? För den felkoden har jag fått flera gånger...

lmm kanske ger fel signal?

Testade med en annan LMM för ett tag sen o det var samma problem då men hmm kanske typ är tändboxen eller bränsleboxen? smile

javisst kan det även vara nått fel på dom tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Noisehero Outlaw
26 september 2013 · 178 Inlägg

Dra ur säkring som sitter på plats 1 i säkringsdosan med tändningen påslagen.
Detta nollar allt. Sedan nollar du felkoderna.
Boxarna brukar sällan strula, de variabler som finns är bränsle, gnista och luft.
Om du måste röra tändkablarna så är de dåliga, sen att lambda lampan lyser tyder på att motorn för fel soppa/luft blandning. Antingen så får den för mycket eller för lite soppa.

Kolla att du får soppa hela vägen fram till motorn, ta av soppaledningen vid railen och be någon slå på tändningen. Kommer det soppa så är det inte det som är problemet.
Ta bort kontakten till din lmm och startar bilen och du har samma symtom så är din lmm dålig.
Sen kan du även göra ett spridartest. Det går till på följande vis:

Slå på tändningen och tryck in knappen 3 gånger (varje tryckning minst en sekund men högst tre). Nu skall i tur och ordning insprutningsventilerna och sedan tomgångsventilen börja arbeta(klicka, låta)samtidigt som lysdioden blinkar. Man kan med handen känna på spridarna eller lyssna.

Efter varje avslutat test så skall felkoderna raderas, detta på grund av att själva testen i sig kan generera felkoder.

Sen kan du även kolla ditt fördelarlock om det är sprucket eller dyl.

Arbeta efter uteslutningsmetoden, eliminera alla variabler.

Senast redigerat av Noisehero (26 september 2013)

Diesel, pilsner & hemkört
Viktor-
26 september 2013 · 295 Inlägg

Noisehero skrev:
Dra ur säkring som sitter på plats 1 i säkringsdosan med tändningen påslagen.
Detta nollar allt. Sedan nollar du felkoderna.
Boxarna brukar sällan strula, de variabler som finns är bränsle, gnista och luft.
Om du måste röra tändkablarna så är de dåliga, sen att lambda lampan lyser tyder på att motorn för fel soppa/luft blandning. Antingen så får den för mycket eller för lite soppa.

Kolla att du får soppa hela vägen fram till motorn, ta av soppaledningen vid railen och be någon slå på tändningen. Kommer det soppa så är det inte det som är problemet.
Ta bort kontakten till din lmm och startar bilen och du har samma symtom så är din lmm dålig.
Sen kan du även göra ett spridartest. Det går till på följande vis:

Slå på tändningen och tryck in knappen 3 gånger (varje tryckning minst en sekund men högst tre). Nu skall i tur och ordning insprutningsventilerna och sedan tomgångsventilen börja arbeta(klicka, låta)samtidigt som lysdioden blinkar. Man kan med handen känna på spridarna eller lyssna.

Efter varje avslutat test så skall felkoderna raderas, detta på grund av att själva testen i sig kan generera felkoder.

Sen kan du även kolla ditt fördelarlock om det är sprucket eller dyl.

Arbeta efter uteslutningsmetoden, eliminera alla variabler.

Å fasen detta gav lite hopp igen! måste testa allt det dära! big_smile Men har du något bra tips på att få bort fördelarlocket så att man kan se om rotorn behövs bytas? för den sitter ju som sagt lite dumt till sad

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Noisehero Outlaw
26 september 2013 · 178 Inlägg

Ledad 10mm nyckel, tre bult. Sen är det bara att böka ut den, lyft den snett uppåt.
Om ytorna inne i locket är nerslitna(det ser du, tro mig)så är det bara att byta lock. Byt rotor i samma veva.
Rotorn sitter på kamaxeln och går bara att sätta dit på ett sätt, så det är bara att riva bort den.

Senast redigerat av Noisehero (26 september 2013)

Diesel, pilsner & hemkört
Henkix
26 september 2013 · 6 737 Inlägg

fördelaren sitter med 3st 8mm skruvar. så ta en 8mm blocknyckel med spärr på så brukar det gå fint tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Noisehero Outlaw
27 september 2013 · 178 Inlägg

Henkix skrev:
fördelaren sitter med 3st 8mm skruvar. så ta en 8mm blocknyckel med spärr på så brukar det gå fint tongue

8mm var det ja.
Ledad 8 funkar även. Är det olja i den så är det oringarna bakom fördelaren som är dåliga.

Diesel, pilsner & hemkört
Viktor-
27 september 2013 · 295 Inlägg

Noisehero skrev:
Ledad 10mm nyckel, tre bult. Sen är det bara att böka ut den, lyft den snett uppåt.
Om ytorna inne i locket är nerslitna(det ser du, tro mig)så är det bara att byta lock. Byt rotor i samma veva.
Rotorn sitter på kamaxeln och går bara att sätta dit på ett sätt, så det är bara att riva bort den.

Henkix skrev:
fördelaren sitter med 3st 8mm skruvar. så ta en 8mm blocknyckel med spärr på så brukar det gå fint tongue

Noisehero skrev:

Henkix skrev:
fördelaren sitter med 3st 8mm skruvar. så ta en 8mm blocknyckel med spärr på så brukar det gå fint tongue

8mm var det ja.
Ledad 8 funkar även. Är det olja i den så är det oringarna bakom fördelaren som är dåliga.

Okej, när jag var ute och körde igår så fick jag se att det gnistrade i fördelarlocket plus att det skyddet på fördelarlocket var sprucket så att då kan också själva fördelarlocket också vara sprucket smile  så jag var på biltema igår och köpte en ny rotor och ett nytt fördelarlock. Rätt mig om jag har fel men jag tror att det är lika bra kvalité på biltemas rotor o fördelarlock som det är på volvo original, för det kändes bra och gediget smile

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Henkix
28 september 2013 · 6 737 Inlägg

Viktor- skrev:

Noisehero skrev:
Ledad 10mm nyckel, tre bult. Sen är det bara att böka ut den, lyft den snett uppåt.
Om ytorna inne i locket är nerslitna(det ser du, tro mig)så är det bara att byta lock. Byt rotor i samma veva.
Rotorn sitter på kamaxeln och går bara att sätta dit på ett sätt, så det är bara att riva bort den.

Henkix skrev:
fördelaren sitter med 3st 8mm skruvar. så ta en 8mm blocknyckel med spärr på så brukar det gå fint tongue

Noisehero skrev:

Henkix skrev:
fördelaren sitter med 3st 8mm skruvar. så ta en 8mm blocknyckel med spärr på så brukar det gå fint tongue

8mm var det ja.
Ledad 8 funkar även. Är det olja i den så är det oringarna bakom fördelaren som är dåliga.

Okej, när jag var ute och körde igår så fick jag se att det gnistrade i fördelarlocket plus att det skyddet på fördelarlocket var sprucket så att då kan också själva fördelarlocket också vara sprucket smile  så jag var på biltema igår och köpte en ny rotor och ett nytt fördelarlock. Rätt mig om jag har fel men jag tror att det är lika bra kvalité på biltemas rotor o fördelarlock som det är på volvo original, för det kändes bra och gediget smile

biltemas fördelarlock o rotor är de inget fel på wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Equium
28 september 2013 · 356 Inlägg

Biltemas fördelarlock + rotor = BOSCH = Volvo original (detta gäller iallafall 7/900-serien)

Viktor-
30 september 2013 · 295 Inlägg

Bytte idag mitt fördelarlock och det gick förvånansvärt smidigt big_smile
Här är lite bilder på vad som var dåligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-244279a7093ec59925df0bb2c591af51.jpg

Om man kollar noga så ser man att det är ärgat/blivit gnistor så att det inte tänder så bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-058928c3d4b8e1f09c46880348416f3b.jpg

Rotorn var lika dan!
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-f314d43eba4ee2f0be0deca0021a78d8.jpg

Så nu sitter det en ny rotor och ett fördelarlock smile

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Henkix
30 september 2013 · 6 737 Inlägg

gick den bättre?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Viktor-
30 september 2013 · 295 Inlägg

Henkix skrev:
gick den bättre?

Oj glömde skiva det smile Joo den gick mycket bättre än så länge! big_smile

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Lolloowh Volvo entusiast
1 oktober 2013 · 229 Inlägg

Tändes lambdan för dig plötsligt? Dog bilen för dig? Min 945:a bråkade så med mig. smile

Lycka är att ha en alldeles egen kantig Volvo!
"Tyskar ska brygga öl och fostra nazister - inte bygga bilar!"
Följ mitt 945 projekt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278767
Viktor-
1 oktober 2013 · 295 Inlägg

Lolloowh skrev:
Tändes lambdan för dig plötsligt? Dog bilen för dig? Min 945:a bråkade så med mig. smile

Aa bilen dog och lambdan började lysa sen så var den svårstartad efter den la av. Men nu har samma problem kommit tillbaka och när jag kör i gupp o ojämnheter i asfalten så hoppar bilen till och kan stanna och hacka sad så har varit på skroten idag och fixat en ny bränslepump i tanken smile

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Lolloowh Volvo entusiast
2 oktober 2013 · 229 Inlägg

Viktor- skrev:

Lolloowh skrev:
Tändes lambdan för dig plötsligt? Dog bilen för dig? Min 945:a bråkade så med mig. smile

Aa bilen dog och lambdan började lysa sen så var den svårstartad efter den la av. Men nu har samma problem kommit tillbaka och när jag kör i gupp o ojämnheter i asfalten så hoppar bilen till och kan stanna och hacka sad så har varit på skroten idag och fixat en ny bränslepump i tanken smile

Ja byt den och se om den fortsätter bråka. Gör den det så är det bränslerelät som är kasst. Ca 150 kr sprillans nytt på Liljas! Väldigt enkelt att byta smile

Lycka är att ha en alldeles egen kantig Volvo!
"Tyskar ska brygga öl och fostra nazister - inte bygga bilar!"
Följ mitt 945 projekt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278767
Viktor-
2 oktober 2013 · 295 Inlägg

Lolloowh skrev:

Viktor- skrev:

Lolloowh skrev:
Tändes lambdan för dig plötsligt? Dog bilen för dig? Min 945:a bråkade så med mig. smile

Aa bilen dog och lambdan började lysa sen så var den svårstartad efter den la av. Men nu har samma problem kommit tillbaka och när jag kör i gupp o ojämnheter i asfalten så hoppar bilen till och kan stanna och hacka sad så har varit på skroten idag och fixat en ny bränslepump i tanken smile

Ja byt den och se om den fortsätter bråka. Gör den det så är det bränslerelät som är kasst. Ca 150 kr sprillans nytt på Liljas! Väldigt enkelt att byta smile

Jaa har tänkt och byta pumpen idag, jag har ett begagnat bränslerelä som jag satte i igår men har inte hunnit testa bilen men får ta och göra det innan jag börjar med pumpen big_smile

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Jocke_1995
2 oktober 2013 · 109 Inlägg

Kan också vara lambda kontakten som är lös smile

Volvo 740 "Börje" (1988)
Volvo 940 ftt "The Devil" (1998)
Noisehero Outlaw
3 oktober 2013 · 178 Inlägg

Viktor- skrev:
Aa bilen dog och lambdan började lysa sen så var den svårstartad efter den la av. Men nu har samma problem kommit tillbaka och när jag kör i gupp o ojämnheter i asfalten så hoppar bilen till och kan stanna och hacka sad så har varit på skroten idag och fixat en ny bränslepump i tanken smile

Ryck ur kabeln till lambdan med tändningen påslagen. Dra sen ur säkring nr 1 i 10 sekunder. Detta nollställer motorns värde.

Annars kan du kolla felkoder, får du upp några så återgärda annars nollställ där med.

Diesel, pilsner & hemkört
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang