Rullande renovering av min volvo 744-1990

Köpte mig en vit Volvo 744 GL i slutet av november 2012 och sen dess har jag renoverat den lite smått. Ska försöka lägga upp så mycket bilder jag bara kan :D
  • 66 Följare
  • 118 782 Visningar
  • Projektet avslutat 26 februari 2014
Noisehero Outlaw
3 oktober 2013 · 178 Inlägg

pur3kill55 skrev:
Kan också vara lambda kontakten som är lös smile

Lambdan har inget med det att göra om bilen börjar hacka när han kör över en vägbula.

Diesel, pilsner & hemkört
Lolloowh Volvo entusiast
3 oktober 2013 · 229 Inlägg

Det kan också vara vevaxellägesgivaren som glappar. Den sitter i motorutrymmet bakom motorn och nedåt och kan vara lite krånglig att få loss, jag hade sönder min hållare till den och fick beställa den ny också tongue

Lycka är att ha en alldeles egen kantig Volvo!
"Tyskar ska brygga öl och fostra nazister - inte bygga bilar!"
Följ mitt 945 projekt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278767
Noisehero Outlaw
3 oktober 2013 · 178 Inlägg

Lolloowh skrev:
Det kan också vara vevaxellägesgivaren som glappar. Den sitter i motorutrymmet bakom motorn och nedåt och kan vara lite krånglig att få loss, jag hade sönder min hållare till den och fick beställa den ny också tongue

Hallgivaren menar du? Eller ja, från typ 87 och framåt så sitter den en hallgivare i bakkant på blocket.
Innan 87 så sitter den i fördelaren.

Den kabeln brukar gå av, bara att byta!

Diesel, pilsner & hemkört
Lolloowh Volvo entusiast
3 oktober 2013 · 229 Inlägg

Noisehero skrev:

Lolloowh skrev:
Det kan också vara vevaxellägesgivaren som glappar. Den sitter i motorutrymmet bakom motorn och nedåt och kan vara lite krånglig att få loss, jag hade sönder min hållare till den och fick beställa den ny också tongue

Hallgivaren menar du? Eller ja, från typ 87 och framåt så sitter den en hallgivare i bakkant på blocket.
Innan 87 så sitter den i fördelaren.

Den kabeln brukar gå av, bara att byta!

Det är klart, nu tänker jag 90-95 års modell. Heter vevaxellägesgivare och ska man komma åt den lättast kan man sänka växellådan i framkant och pilla dit den, men jag har vänner som tagit den genom motorutrymmet med. Är den dålig så vill inte bilen starta och/eller tvärdör vid körning. Den kan också orsaka att lambda lampan tänds ifall den gör så att bilen dör.

Lycka är att ha en alldeles egen kantig Volvo!
"Tyskar ska brygga öl och fostra nazister - inte bygga bilar!"
Följ mitt 945 projekt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278767
Henkix
3 oktober 2013 · 6 737 Inlägg

Noisehero skrev:

Lolloowh skrev:
Det kan också vara vevaxellägesgivaren som glappar. Den sitter i motorutrymmet bakom motorn och nedåt och kan vara lite krånglig att få loss, jag hade sönder min hållare till den och fick beställa den ny också tongue

Hallgivaren menar du? Eller ja, från typ 87 och framåt så sitter den en hallgivare i bakkant på blocket.
Innan 87 så sitter den i fördelaren.

Den kabeln brukar gå av, bara att byta!

från och med 88B o framåt sitter det en vevaxellägesgivare i bakkant på blocket tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Noisehero Outlaw
3 oktober 2013 · 178 Inlägg

Lolloowh skrev:
Det är klart, nu tänker jag 90-95 års modell. Heter vevaxellägesgivare och ska man komma åt den lättast kan man sänka växellådan i framkant och pilla dit den, men jag har vänner som tagit den genom motorutrymmet med. Är den dålig så vill inte bilen starta och/eller tvärdör vid körning. Den kan också orsaka att lambda lampan tänds ifall den gör så att bilen dör.

Den är ju inte jävlig att byta alls, kommer ju åt utan bekymmer. Ledad 10mm och sen får man bort den, klipp buntbanden längs torpeden och ta loss den ur kontakten.
Den har inget med avgaserna att göra, den känner av hålen i svänghjulet som känner av vevaxelns position.

Diesel, pilsner & hemkört
Noisehero Outlaw
3 oktober 2013 · 178 Inlägg

Henkix skrev:

Noisehero skrev:

Lolloowh skrev:
Det kan också vara vevaxellägesgivaren som glappar. Den sitter i motorutrymmet bakom motorn och nedåt och kan vara lite krånglig att få loss, jag hade sönder min hållare till den och fick beställa den ny också tongue

Hallgivaren menar du? Eller ja, från typ 87 och framåt så sitter den en hallgivare i bakkant på blocket.
Innan 87 så sitter den i fördelaren.

Den kabeln brukar gå av, bara att byta!

från och med 88B o framåt sitter det en vevaxellägesgivare i bakkant på blocket tongue

Så var det ja, visste att det var runt 87-88.
Hallgivare/vevaxelgivare/implusgivare, kärt barn har många namn.

Diesel, pilsner & hemkört
Viktor-
3 oktober 2013 · 295 Inlägg

Tack för alla tips!! smile
Jag har idag tagit bort min generator och testat med en annan med det hjälpte inte att bilen hacka så det blev att sätta tillbaka den gamle sad

Jag har ju som sagt en bränslepump ifrån skroten, och den satte jag dit idag big_smile sen fick jag även med mig en flottör till armaturen i tanken, så den bytte jag också! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-f41085137a8dc3607812eb2e377e31b5.jpg

Pumpen bytes och flottören!
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-6ce43f0e3efedb44da0d77580f1381df.jpg

Lödde fast kablarna på den "nya" flottören smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-83f545371df562afc5ffc725ab924b9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-50384107902c51278afd58550f4d8ea6.jpg
Sen så var det bara dit med sketa sen så fungerade bensinmätaren!!!! cooltonguebig_smile

Jag köpte även ett mätarhus på skroten med så jag bytte ut bränslemätaren för om det var fel på min gamle, bytte även ut varvräknaren för att min har lagt av.......
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-eef3a0ec483c3f2543e8922bdbb42a83.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-d3b13475406d1787b42f1a789f868e89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-c0a87738a7c847f227a77d70d0f580d7.jpg

LED lampor big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160057/160057-da175389be10e845f2179959c0025cb8.jpg

Men när jag hade bytt ut varvräknaren så fungerade den ändå inte sad
Någon som vet vart varvgivaren sitter?? hmm

Senast redigerat av Viktor- (3 oktober 2013)

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
pim_pim
3 oktober 2013 ·

Bör ta signal från tändspolen tror ja. smile

Viktor-
3 oktober 2013 · 295 Inlägg

Jag var ute och körde med bilen och den gick klockrent när man körde lugnt men sen när man gasar och det kommer gupp o hål i vägen så hoppar bilen som sagt till som om den skulle feltända TYP.

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Henkix
3 oktober 2013 · 6 737 Inlägg

sitter en rödvit kabel på tändspolen som kommer från tändmodulen tongue
varvräknaren sitter ihop kopplad med denna kabeln wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
3 oktober 2013 · 6 737 Inlägg

låter ju som att du har glapp nånstans tongue testa löd om bensinpumpsrelät o spridarrelät wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Viktor-
3 oktober 2013 · 295 Inlägg

Henkix skrev:
sitter en rödvit kabel på tändspolen som kommer från tändmodulen tongue
varvräknaren sitter ihop kopplad med denna kabeln wink

Henkix skrev:
låter ju som att du har glapp nånstans tongue testa löd om bensinpumpsrelät o spridarrelät wink

Tack för tipset får ta och kolla på det imorgon! big_smile sen så ska jag kolla lite på Vevaxelgivaren med big_smile

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Henkix
3 oktober 2013 · 6 737 Inlägg

Viktor- skrev:

Henkix skrev:
sitter en rödvit kabel på tändspolen som kommer från tändmodulen tongue
varvräknaren sitter ihop kopplad med denna kabeln wink

Henkix skrev:
låter ju som att du har glapp nånstans tongue testa löd om bensinpumpsrelät o spridarrelät wink

Tack för tipset får ta och kolla på det imorgon! big_smile sen så ska jag kolla lite på Vevaxelgivaren med big_smile

jajjemään!! wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Lolloowh Volvo entusiast
4 oktober 2013 · 229 Inlägg

Henkix skrev:

Viktor- skrev:

Henkix skrev:
sitter en rödvit kabel på tändspolen som kommer från tändmodulen tongue
varvräknaren sitter ihop kopplad med denna kabeln wink

Henkix skrev:
låter ju som att du har glapp nånstans tongue testa löd om bensinpumpsrelät o spridarrelät wink

Tack för tipset får ta och kolla på det imorgon! big_smile sen så ska jag kolla lite på Vevaxelgivaren med big_smile

jajjemään!! wink

Ja titta den med för snart har du uteslutit allt annat! wink

Lycka är att ha en alldeles egen kantig Volvo!
"Tyskar ska brygga öl och fostra nazister - inte bygga bilar!"
Följ mitt 945 projekt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278767
Viktor-
4 oktober 2013 · 295 Inlägg

Lolloowh skrev:

Henkix skrev:

Viktor- skrev:

Henkix skrev:
sitter en rödvit kabel på tändspolen som kommer från tändmodulen tongue
varvräknaren sitter ihop kopplad med denna kabeln wink

Tack för tipset får ta och kolla på det imorgon! big_smile sen så ska jag kolla lite på Vevaxelgivaren med big_smile

jajjemään!! wink

Ja titta den med för snart har du uteslutit allt annat! wink

Aa det känns verkligen som om jag har varit på alla tänkbara delar som har med problemet att göra. smile

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Viktor-
4 oktober 2013 · 295 Inlägg

Det känns verkligen som om jag har varit på alla tänkbara delar som har med problemet att göra.

-Bytt ut båda bränslepumparna
-Bytt rotor och fördelarlock
-Testat med en annan luftmassmätare
-Testat med en annan generator
-Bytt ut bränslerelät
-Testat med en annan tändspole
-Nya tändstift
-Nya tändkablar/hattar
-5-56 på alla kabel "plintar" och kontaktstycken

Ska testa:
-Kolla vevaxelgivaren
-Löda om/kolla på insprutningsrelät
-Eventuellt kolla tempgivaren?

Tack ännu en gång för alla tips, det hjälper mig mycket!! big_smile

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
ford-granada Volvo!
4 oktober 2013 · 43 Inlägg

hade samma fel på min, va knackgivaren

S.S.B - Spruta! Spring! BLÅNEKA!
Viktor-
4 oktober 2013 · 295 Inlägg

ford-granada skrev:
hade samma fel på min, va knackgivaren

Aha okej, testade idag att spraya lite 5-56 på relät som sitter på glykolbehållaren och på tändmodulen så efter det så gick bilen mycket bättre!! Men ska nog ändå byta det du säger. big_smile

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang