V50 Vibrerar 2005 (fixat)

Euroman
28 maj 2013 · 493 Inlägg

Hej

Har en v50 2005 T5-

Har precis sänkt min bil med 30/30 sats och dämpare, Dock har jga fått ett fenomen att den vibrerar ibland inte i ratten utan i bilen, Det är bara på 1ans eller 2ans växel och på låga varv ingen annan växel har vibrationer.

Kan tillägga att jag har inte gjort hjulinställning och ratten står därmed inte rakt heller. Dock händer det inte jämt utan det är bara ibland vilket jag tycker är riktigtmysko tex idag till och från jobbet så märkte jag inget :S

Jag hade inte detta problemet före sänkning,

Ska man våga sig på en hjulinställning eller ska man lämna in det för drivaxel byte då det är väldigt vanligt men just fel på dessa?

Mvh
Martin

Senast redigerat av Euroman (13 juni 2013)

Brådhis * Voff voff *
28 maj 2013 · 10 279 Inlägg

Jag skulle nog helt klart gissa på drivaxlarna/knutarna sett till hur vanligt det är.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Euroman
28 maj 2013 · 493 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag skulle nog helt klart gissa på drivaxlarna/knutarna sett till hur vanligt det är.

//Brådhis

Aha okej är nästan rädd för det, Dock tycker jag att det låter väldigt märkligt att det just gäller bara 2 växlar och så låg fart och ibland märker man ingenting,

Någon rekomendation hur det blir billigast? För verkar som det inte blir den billigaste historian annars.

Mvh
Martin

Euroman
30 maj 2013 · 493 Inlägg

Kommer en lite update, Provade att torr kasa idag eller ja varva sakta upp till 18-1900rpm ingen vibration, Men dock vid 2000-2150rpm där vibrerade det i stolen detta STILLA stående (ursäkta stora bokstäver), Dock finns inga missljud bara vibrationer :S Värst är det dock när man kör i uppförsbacke och bilen får anstränga sig lite. Och det gäller mest på 2ans växel där känns det mest och bara innanför dessa varv, Kör jag tex landsvägs fart 70km/h+ så känns iget alls på någon växel. Det är heller inga vibrationer i ratten.

Kan inte vara något motorfäste eller liknande som gör att motorn ligger i fel läge för att sedan när man kör märkas mer eftersom man får per påfrestning?

Mvh
Martin

M__B
30 maj 2013 · 380 Inlägg

Fick samma problem med min när jag sänkte, bytte högerdrivaxel ( den långa), men kom lindrigt undan då jag fick det på garantin.

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
Brådhis * Voff voff *
30 maj 2013 · 10 279 Inlägg

Euroman skrev:
Kommer en lite update, Provade att torr kasa idag eller ja varva sakta upp till 18-1900rpm ingen vibration, Men dock vid 2000-2150rpm där vibrerade det i stolen detta STILLA stående (ursäkta stora bokstäver), Dock finns inga missljud bara vibrationer :S Värst är det dock när man kör i uppförsbacke och bilen får anstränga sig lite. Och det gäller mest på 2ans växel där känns det mest och bara innanför dessa varv, Kör jag tex landsvägs fart 70km/h+ så känns iget alls på någon växel. Det är heller inga vibrationer i ratten.

Kan inte vara något motorfäste eller liknande som gör att motorn ligger i fel läge för att sedan när man kör märkas mer eftersom man får per påfrestning?

Mvh
Martin

Det låter onekligen som att det kan vara nå´t motorfäste som gett upp. Kan iaf vara värt att kolla upp!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Euroman
30 maj 2013 · 493 Inlägg

M__B skrev:
Fick samma problem med min när jag sänkte, bytte högerdrivaxel ( den långa), men kom lindrigt undan då jag fick det på garantin.

Aha okej jo har läst att det är väldigt vanligt men tycker det är märkligt varför det finns där på torrgas också men kanske glappar såpas mycket så det går upp i karossen fast mans tår stilla? smile


Brådhis skrev:

Euroman skrev:
Kommer en lite update, Provade att torr kasa idag eller ja varva sakta upp till 18-1900rpm ingen vibration, Men dock vid 2000-2150rpm där vibrerade det i stolen detta STILLA stående (ursäkta stora bokstäver), Dock finns inga missljud bara vibrationer :S Värst är det dock när man kör i uppförsbacke och bilen får anstränga sig lite. Och det gäller mest på 2ans växel där känns det mest och bara innanför dessa varv, Kör jag tex landsvägs fart 70km/h+ så känns iget alls på någon växel. Det är heller inga vibrationer i ratten.

Kan inte vara något motorfäste eller liknande som gör att motorn ligger i fel läge för att sedan när man kör märkas mer eftersom man får per påfrestning?

Mvh
Martin

Det låter onekligen som att det kan vara nå´t motorfäste som gett upp. Kan iaf vara värt att kolla upp!

//Brådhis

Har läst att tidigare modeller har dåliga bussningar fästen till växelådan kanske kan vara något sådant, Bla att dom har någon gummi upphängning under batteri boxen vilket byttes ut till hydrauliska efter 07 vad jag förstog det som, Ska kolla upp det iallafall och hoppas på det bästa! smile

Euroman
1 juni 2013 · 493 Inlägg

Har vart ute och kollat lite idag och troligen är det drivaxlarna, Mina låter/glappar ungefär som på detta klippet -_-

http://www.youtube.com/watch?v=l_D4Fc1G7Dw

Aja roligaste var att det var bägge sidorna med sjukt kul och billigt!

Kännde på en v70 och en seat och dom var helt fasta!

Aja v50 tidiga modeller var då ingen bra kvalitet iallafall tongue Får väll laga och sälja skiten innan något mer går sönder efter detta!

Tackar för all hjälp iallafall! smile

Euroman
11 juni 2013 · 493 Inlägg

Sådär då har den vart på felsökning och resultatet var väll väntat...

Båda drivaxlarna utdömda och det kommer bli byte utav dessa, Dom skulle kolla upp ett kostnadsförslag på detta så väntar med spännning.

Dock kommer det nog bli dyrt som satan cool

M__B
11 juni 2013 · 380 Inlägg

Kolla beg från jb, från någon nyare årsmodeller. Bra service å bra kvalitet på deras grejor.

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
Euroman
11 juni 2013 · 493 Inlägg

M__B skrev:
Kolla beg från jb, från någon nyare årsmodeller. Bra service å bra kvalitet på deras grejor.

Oja har köpt grejer från dem förr riktigt fina grejer smile fanns dock inte höger drivaxel verkar vara en vara som går åt fort pratade med dem också dom sa att den högra gick som smör i solsken tongue, vi ska pröva byta bara den först eftersom det är den som brukar vara värst, Sedan byter dom den andra om det inte slutar.

M__B
11 juni 2013 · 380 Inlägg

Du får göra ett hojtande om du är intresserad av min högra som jag bytte. Satt bara på bilen i ett år. Funkade fint med sportchassie = -25mm. Men blev en svag vibration med H&R -35mm vid 1800rpm å slutade vid 2000rpm.
Finns inga glapp. Dom sa åt mig på verkstaden att ingen normal person skulle lägga märket till d lilla. Men fick nog igenom det mycket på grund av att jag har jobbat där.
Motor och vxl betäckning står på min sida, om du vill kontrollera så att den passar.
Kan ta med den till Högsäter, då jag har stuga där och spenderar nästan varje helg där.

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
Euroman
11 juni 2013 · 493 Inlägg

M__B skrev:
Du får göra ett hojtande om du är intresserad av min högra som jag bytte. Satt bara på bilen i ett år. Funkade fint med sportchassie = -25mm. Men blev en svag vibration med H&R -35mm vid 1800rpm å slutade vid 2000rpm.
Finns inga glapp. Dom sa åt mig på verkstaden att ingen normal person skulle lägga märket till d lilla. Men fick nog igenom det mycket på grund av att jag har jobbat där.
Motor och vxl betäckning står på min sida, om du vill kontrollera så att den passar.
Kan ta med den till Högsäter, då jag har stuga där och spenderar nästan varje helg där.

Hojtar till om jag skulle behöva den, Tack så mycket för att du nämner det, det är guld värt ska du veta! smile

M__B
11 juni 2013 · 380 Inlägg

Nemas problemas.

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
Euroman
13 juni 2013 · 493 Inlägg

Nu är det då fixat iallafall! smile Räckte byta den långa drivaxeln på höger sida och vips alla vibrationer borta big_smile Men Det måste alltid finnas ett MEN bakre länkarmsbussningar fram var dåliga -_- aja inte lika saftig reparation, Nu kanske man har anledning att byta till powerflex big_smile

M__B
13 juni 2013 · 380 Inlägg

Gött gött,

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
Euroman
13 juni 2013 · 493 Inlägg

M__B skrev:
Gött gött,

Oja riktigt nöjd att skiten är fixat men det måste ju alltid vara något mer såklart tongue

M__B
13 juni 2013 · 380 Inlägg

Då får du en anledning att uppgradera, ifall d blir mer effekt någon gång wink

Volvo V70 R-Design "Polestar" (2013)
Euroman
14 juni 2013 · 493 Inlägg

M__B skrev:
Då får du en anledning att uppgradera, ifall d blir mer effekt någon gång wink

Lite mer effekt är allt tänkt wink men nu kom detta ivägen tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang