Emil16 skrev:Rquired skrev:Emil16 skrev:
ursäktar fel skrivningen det va 323cupe jag menade det va ju en relativt lätt bil och det gick ju att få dom i fint skick för den pengen jag ville ge har du någon aning om vad man kan få ut motorn om man skulle ta bort bmw s strypningar?känns som en bra kandidat tycker om tyska bilar känns som att det e en hög lägsta standard över lag om man gämmför med andra märken
Det är lätt att gå vilse bland bilars modellbeteckningar och en 323i är en rolig bil även den, personligen bryr jag mig inte så mycket om prestanda utan känslan viktigare och jag tycker BMW är duktiga på just det utan att vara långsamma bilar. 23i har inte samma begränsning så där är det inte lönt att ge sig på motorn, men över 200Hk på bakhjulen har ägare mätt upp med enkla medel i M52B28 (28i) vilket borde vara åtminstone 220Hk i motorn sedan finns det fler mer eller mindre enkla medel att ta till.
På Bimmerforums.com finns en lång tråd som heter E36 Dynosheet Library eller något liknande, där finns mängder med information om vilka modifikationer ägare gjort och vilka resultat de fått. Vill du ha fler alternativ så ta en titt på Alfa Romeo 156, det är inte många standardmodeller som har ett lika fint uppträdande som italienskan och med den klassiska Busso-sexan har du en av Italiens finaste maskiner under huven.
du skulle inte tänka dig leta upp den där tråden och länka den letat dom f..n men hittar den ej
Här är den: http://forums.bimmerforums.com/forum/sh … p?t=478545
Ryktet om att en BMW är dyr i drift har aldrig varit helt korrekt och på modellerna från 90-talet och framåt stämmer det inte alls, svagheter finns men generellt håller deras modeller hög kvalité och konstruktionen är väl genomtänkt. Det förstnämnda innebär att bilarna håller länge innan slitdelar eller annat behöver bytas, det sistnämnda att bilarna är enkla att arbeta med jämfört med märken där halva bilen får plockas ner för att nå en del vilket är välkommet när verkstadens timtaxa tickar på.
De två punkterna i kombination med att delarna inte kostar en förmögenhet utan ligger runt omkring eller ofta under vad andra märken tar, trots att t.ex bromsar och andra chassidelar är grövre dimensionerade, avgassystemen är helt eller delvis i rostfritt från fabrik etc. håller ner milkostnaden. Det är min erfarenhet av BMW i alla fall.
Alfa Romeo är inte lika enkla att beskriva men barnsjukdomar är inte rätt ord utan de har inte riktigt samma kvalitetstänk som många andra biltillverkare har. Resultatet blir en bil som har lite fler fel och kostar lite mer att reparera jämfört med genomsnittet men det är inte dåliga bilar.
Däremot är det väldigt speciella och trevliga bilar, och är du ute efter en andrabil du inte tänkt köra så mycket med och inte är beroende av är ovanstående kanske inte hela världen om det visar sig att du älskar deras modeller?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
0
0
0
0