Porta och plana top?

Hohahi
28 oktober 2006 · 19 Inlägg

Hej!
Jag är riktigt dålig på bilar men har fått intresse för dom nu och försöker lära mig.

Men nu undrar jag iaf hur man gör när man portar en topp?
Har aldrig förstått de, o så undrar jag hur man kan veta hur mycket man skall plana på en topp?

N_Helin Avstängd
28 oktober 2006 · 67 Inlägg

om du inte kan nånting om bilar så ska du absoult inte ge dig in på nått sånt..det är inte många som kan porta toppar..porta kan alla,men att få det bra är en annan femma..plana kan den som har tillgång till fräs..bara man vet hur man använder den..max man brukar ta på toppar är 3 mm..så börja skruva nått annat till och börja med big_smile

orange
28 oktober 2006 · 168 Inlägg

Det som portning går utt på är att du gör så kanalerna till toppen blir större och mer optimerade. då får motorn in mer luft.. plana brukar man göra om man kört sönder topppackningen så toppen kanske är skev, eller så gör man det för attt få högre tryck när kolven åker upp..

twin_cam Smålänning
28 oktober 2006 · 7 877 Inlägg

Kanalerna behöver inte bli större. dom kollar mest på hur toppen "flödar" alltså sätter cirkulation på luften. har man inte typ 30 års erfarenhet av mekanisk motortrimning ska man inte försöka sig på det. plana kan man däremot göra själv och det finns listor på olika märken och modeller.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Hohahi
28 oktober 2006 · 19 Inlägg

hehe, ok ok... tänkte dock inte plana lr porta min bil nu, tänkte bara höra runt lite om det för man läser ju rätt ofta att folk portar och planar sin top smile
jag håller på o skruvar på min gammla 240 nu smile
sen så håller jag på och läser lite i Haynes böcker om hur allt fungerar i motorn och allt annat.

zajja
28 oktober 2006 · 645 Inlägg

Ja, portning bör man överlåta till någon med erfarenhet.

//Marcus Saari
Storas Avstängd
29 oktober 2006 · 196 Inlägg

haha ja trorligt du som aldrig har skruvat med en bil ska börja porta toppen... LYCKA TILL säger jag bara...

E30Tompa Rörpulare
29 oktober 2006 · 1 453 Inlägg

Storas skrev:
haha ja trorligt du som aldrig har skruvat med en bil ska börja porta toppen... LYCKA TILL säger jag bara...

har han äns påstått att han ska göra de sj eller?

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
Storas Avstängd
29 oktober 2006 · 196 Inlägg

ja för han ville ju börja skruva bil, gör han det inte själv så är det ju inte han som skruvat !!! HAHA

zajja
29 oktober 2006 · 645 Inlägg

"Jag är riktigt dålig på bilar men har fått intresse för dom nu och försöker lära mig."
Står det att han ska göra det själv? han vill lära sig. två olika saker.

//Marcus Saari
Storas Avstängd
29 oktober 2006 · 196 Inlägg

haha

Gizmojohan
29 oktober 2006 · 3 295 Inlägg

jag tycker att du skulle börja med nåt lite enklare tex byta luftfilter & avgassystem och sånt.. porta en topp är ett precisionsjobb och man bör veta vad man sysslar med annars så kan det gå åt H*l*ete


MVH Johan

Lindgren_
29 oktober 2006 · 2 644 Inlägg

Storas skrev:
ja för han ville ju börja skruva bil, gör han det inte själv så är det ju inte han som skruvat !!! HAHA

Frågar han inte lär han sig inte.. Och alla är vell nybörjare ?

Johan Lindgren
Storas Avstängd
29 oktober 2006 · 196 Inlägg

nej alla är inte, men alla kanske ha vart big_smile

Pastorn
29 oktober 2006 · 141 Inlägg

Storas skrev:
haha ja trorligt du som aldrig har skruvat med en bil ska börja porta toppen... LYCKA TILL säger jag bara...

Har man inget vettigt att skriva så kan man lika gärna skita i det.
Det står som sagt att han vill lära sig!
När man sitter o läser om vad andra gjort med sina bilar o man inte vet vad det innebär så kan de va ganska intressant att veta vad det är!

Bmw 325 e36 Turbo
Pastorn
29 oktober 2006 · 141 Inlägg

Storas skrev:
haha

som sagt!

Bmw 325 e36 Turbo
Fredrik.Gustavsson
29 oktober 2006 · 2 123 Inlägg

Storas skrev:
nej alla är inte, men alla kanske ha vart big_smile

Andra tråden jag läser när du skriver skit om andra.
Kan bara hänvisa dig till Lunarstorm.se eller liknande.
Du har attitydproblem vad jag har förstått av all läsning.

dr_weber Senator
29 oktober 2006 · 323 Inlägg

KANSKE??? det är väl klart som korvbröd att alla har vart nybörjare Benke!!


Storas skrev:
nej alla är inte, men alla kanske ha vart big_smile

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
Maizer
31 oktober 2006 ·

Det är ju bara fila lite wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang