2765
Sök

Volvo 740 GL Totalrenovering

Tänkte jag skulle dra igång ett litet projekt under sommaren 2013 och framåt. Det är i grunden en solblekt Volvo 740 som snart rullat 14 000 mil. Köpte den av en äldre dam, vilket innebär att kopplingen är slut, den är lugnt körd... Visa mer

469 579 Visningar
Uppdaterades senast 20 mars 2021
...has left the building...
4 474 Inlägg
23 december 2013
#381
Du kan inte ha grundfärg i loppen...Funkar bra att ta bort med våtslip 800 typ...Loppen skall vara "kliniskt" rena o "släta som en barnrumpa", inga hack, gropar eller liknande får finnas, vare sig i loppen eller på cylindern (den förnicklade ytan måste vara helt skadefri...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 740 Inlägg
23 december 2013
#382
hehe inte bara jag som vart sur idag när det inte funkat som man vill tongue
snyggt, så såg en ventil ut för mej också när ja hällde t röd i den.
cylindern i oket lär du få ta o hona ur lite lätt då man egentligen inte ska blästra ner där.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

135 Inlägg
24 december 2013
#383
Henkix skrev:
klubbfors skrev:
Surric skrev:
Tänkte köra en liten mini uppdatering! smile Har inte hänt särskilt mycket dem senaste veckorna, har som sagt mycket i skola och körkortet börjar närma sig! big_smile
Men var iväg på Biltema idag och handlade lite saker som jag tänkt använda när jag renoverar 531 toppen!

http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-feeb98d550534a827adac53f22621c81.jpg
Blev såklart lite Ventilslippinnar, Ventilslippasta och en Ventilbåge. Dock hade Biltema två olika ventilbågar, någon som vet om det är denna ventilbåge som jag ska använda till 531:an eller om det ska vara den andra? smile

Den jag köpte http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … age-19228/

Den andra http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … age-19227/

Mvh!

Tyvärr så är fjäderspännaren du köpte ganska värdelös...pinnen du ska dra runt med knäcker du av direkt, eller det gjorde jag på min topp iaf hmm så då fick svetsen komma fram och sätta dit en 19's mutter, då fungera den fint big_smile

jag har en sån fjäderspännare och har plockat isär 4 8ventilers toppar med den utan några problem smile

Hmm kanske bara mina ventiler som satt överdrivet hårt isåfall....hmm den funkar då nu iaf hähä

329 Inlägg
24 december 2013
#384
Surric skrev:
MeRoll88 skrev:
Hur går det där hemma i vinterkylan? Ligger du o meckar i termobyxor eller? wink
Vad är planerna, få den ihopa till besiktningen har jag hört, men bara i orginalskick då eller helt i färdigt slutresultat? smile Läste något om 531-topp, fiiiina toppar det du! wink

Jodå, det går bra! Här är rätt varmt för att vara denna årstiden, så några termobyxor behövs ännu inte! smile Dock tror jag inte det tar lång tid innan jag blir tvungen att slänga på dem sad

Planen nu är att få på bakaxel och framvagn för att sedan kunna rulla in den i garaget. Väl inne i garaget fortsätter jag med att laga rost och montera olika delar.
Precis som du nämnde är målet att få den färdig till besiktningen. När jag ska besiktiga den hade jag tänkt att ha den i så färdigt som möjligt. USA-fronten ska sitta där. Dock behöver bilen inte vara lackerad. Jag hade tänkt köra med originalfjädrar för att vara säker på att den går igenom besiktningen (så bytar jag till kapade sänkningsfjädrar sedan).

Ja, jag blev inspirerad när jag såg dig mecka med din motorn så jag ville också få ut lite mer hästkrafter ur min. Tänkte att en 531-topp var en billig och bra lösning. Planen för toppen är att slipa in ventilerna, byta packningarna i den och sedan riktplana den.
Motorn hade jag bara tänkt demontera botten på och sedan rengöra det jag kan med avfettning för att tillslut lackera motorn i sin ursprungliga röda färg!
Givetvis kommer insug och andra tillbehör få sig en uppfräschning!

Dock fundera jag mycket över fälgar. Står och väger mellan Ocean mk18 (som jag tycker är snygga men vanliga) och Polaris eller breddade polaris roll
Så lite tips och resonemang där hade inte varit helt fel big_smile

Hoppas du har det bra där nere!

Mvh!

Ahhh, låter som du har en bra tidsplan!
Ja, 531-topp är ett bra sätt o få ut lite extra, utan allt för mycket jobb! smile

Ang. fälgar tycker jag du ska köra på Polaris! Jpmk känns uttjatat..

Jotack, här är allt bara finfint! smile

Mvh!

695 Inlägg
24 december 2013
Trådstartare
#385
Willmaister740 skrev:
Hmm, om firman har sprutat där inne så kan det ju inte vara så stor fara eller .. ? rätta mig om jag har fel

Men förstår dock inte varför han har sprutat där inne. Han brukar vara noggrann och ordentlig roll

dawwe skrev:
Du kan inte ha grundfärg i loppen...Funkar bra att ta bort med våtslip 800 typ...Loppen skall vara "kliniskt" rena o "släta som en barnrumpa", inga hack, gropar eller liknande får finnas, vare sig i loppen eller på cylindern (den förnicklade ytan måste vara helt skadefri...)

Okej, hade för mig att det var något sånt. Men räcker det med 800? Jag behöver inte ta något finare? roll

Henkix skrev:
hehe inte bara jag som vart sur idag när det inte funkat som man vill tongue
snyggt, så såg en ventil ut för mej också när ja hällde t röd i den.
cylindern i oket lär du få ta o hona ur lite lätt då man egentligen inte ska blästra ner där.

Skönt att höra att det inte bara jag som varit lite smått sur smile
Jasså, såg att du fick dina helt täta nu cool Hur mycket vet man att man behöver slipa?? roll

MeRoll88 skrev:
Surric skrev:
MeRoll88 skrev:
Hur går det där hemma i vinterkylan? Ligger du o meckar i termobyxor eller? wink
Vad är planerna, få den ihopa till besiktningen har jag hört, men bara i orginalskick då eller helt i färdigt slutresultat? smile Läste något om 531-topp, fiiiina toppar det du! wink

Jodå, det går bra! Här är rätt varmt för att vara denna årstiden, så några termobyxor behövs ännu inte! smile Dock tror jag inte det tar lång tid innan jag blir tvungen att slänga på dem sad

Planen nu är att få på bakaxel och framvagn för att sedan kunna rulla in den i garaget. Väl inne i garaget fortsätter jag med att laga rost och montera olika delar.
Precis som du nämnde är målet att få den färdig till besiktningen. När jag ska besiktiga den hade jag tänkt att ha den i så färdigt som möjligt. USA-fronten ska sitta där. Dock behöver bilen inte vara lackerad. Jag hade tänkt köra med originalfjädrar för att vara säker på att den går igenom besiktningen (så bytar jag till kapade sänkningsfjädrar sedan).

Ja, jag blev inspirerad när jag såg dig mecka med din motorn så jag ville också få ut lite mer hästkrafter ur min. Tänkte att en 531-topp var en billig och bra lösning. Planen för toppen är att slipa in ventilerna, byta packningarna i den och sedan riktplana den.
Motorn hade jag bara tänkt demontera botten på och sedan rengöra det jag kan med avfettning för att tillslut lackera motorn i sin ursprungliga röda färg!
Givetvis kommer insug och andra tillbehör få sig en uppfräschning!

Dock fundera jag mycket över fälgar. Står och väger mellan Ocean mk18 (som jag tycker är snygga men vanliga) och Polaris eller breddade polaris roll
Så lite tips och resonemang där hade inte varit helt fel big_smile

Hoppas du har det bra där nere!

Mvh!

Ahhh, låter som du har en bra tidsplan!
Ja, 531-topp är ett bra sätt o få ut lite extra, utan allt för mycket jobb! smile

Ang. fälgar tycker jag du ska köra på Polaris! Jpmk känns uttjatat..

Jotack, här är allt bara finfint! smile

Mvh!

Bra tidsplan vet jag inte. Tycker jag har behövt flytta och göra om den några gånger wink

Håller med dig, Jpmk är uttjatat neutral


6 740 Inlägg
24 december 2013
#386
slipade först ca 2 gånger med grov slippasta o sen ca 3 gånger med den fina. du kan kolla på ventilen o sätet hur det ser ut när du slipat klart, har bilder på det i min tråd. det ska vara en grå o fin yta. sen när du slipat klart alla så sätter du tillbaka alla ventiler o häller på mera vätska på ventilerna för o se om dom är täta. läcker det fortfarande så får man slipa mera wink
finns även mått i haynes boken om hur brett området runt ventilen/ sätet får vara som ventilen ligger mot så att säga

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

695 Inlägg
24 december 2013
Trådstartare
#387
Henkix skrev:
slipade först ca 2 gånger med grov slippasta o sen ca 3 gånger med den fina. du kan kolla på ventilen o sätet hur det ser ut när du slipat klart, har bilder på det i min tråd. det ska vara en grå o fin yta. sen när du slipat klart alla så sätter du tillbaka alla ventiler o häller på mera vätska på ventilerna för o se om dom är täta. läcker det fortfarande så får man slipa mera wink
finns även mått i haynes boken om hur brett området runt ventilen/ sätet får vara som ventilen ligger mot så att säga

Ja, har läst och studerat hur du har gjort några gången. Har aldrig gjort detta innan så jag insuper varje litet tips jag kan få, tusen tack! big_smile Får ta en titt i haynes bok och se vad han säger tongue
Senast redigerat av Surric (24 december 2013)


695 Inlägg
24 december 2013
Trådstartare
#388
Och självklart blir det meck på julafton! cool

Som jag nämnde tidigare var höger fjäderben väldigt tungt och jobbigt att vrida på. Så idag när jag fått tillbaka lite vilja och motivation angrep jag det! cool

Började med att montera av det från bilen

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-8fc922298237d47cb8f2f12e4131ea68.jpg
En jäkla massa underredsmassa. Kan nog vara detta som är felet


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-c5b1f2acb52e9730333f45e355c3fca7.jpg
Jaha, detta har man ju inte gjort innan...


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-ab87e684523da4825e71948142162664.jpg
Ne men titta, där ser man ju att det har legat emot. Dags att ta bort lite underredsmassa smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-8f83633467217fa2039700f0317c470c.jpg
Trodde också att det var lagret som strulade, så jag rengjorde det noga

Stålt som satan var jag! Skurvade ihop fjäderbenet och monterade det. Dock visade sig att det var nästan lika trögt mad Skit också!
Men jag gav inte upp så lätt. Ne, det var bara att ta av det igen och börja felsöka en gång till. Då slog det mig att jag kunde ta av det vänstra fjäderbenet för att se om jag monterat mitt högra rätt. Efter en stunds studerande insåg jag att jag inte monterat det högra rätt! mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-f74883f15e501fae9532e053d9356f17.jpg
Vet ej om ni kan se det men ska försöka förklara det. Jag hade lagt själva fjäderbenslagret mellan gummit och metallplattan. Det ska såklart ligga mellan den övre metallplattan och den undre hmm

Tyvärr han jag inte montera och byta plats på det då kalle började närma sig neutral



https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-5815dd8d6fb50f14ffb1c5378a0d9383.jpg
Var precis ute och målade lite. Blir montering i morgon! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-26577a0a0bc8e6b00af0f0ae22f5a1d6.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-eb57dd36c3c5f3f57196c36aa32501d7.jpg
Och till slut vill jag önska er alla en God Jul! big_smile


315 Inlägg
24 december 2013
#389
God jul big_smile. inte kul o montera saker fel men tur det bara var felmonterat så att säga...

695 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
#390
Donic skrev:
God jul big_smile. inte kul o montera saker fel men tur det bara var felmonterat så att säga...

Ne, det är inte kul. Men det är nog som du säger. Tur det bara var det och inget annat smile


170 Inlägg
25 december 2013
#391
öppnade du alla wunderbaums samtidigt ?

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

695 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
#392
Willmaister740 skrev:
öppnade du alla wunderbaums samtidigt ?

Nej nej, dem är snart 1.5 år gamla. Men när jag köpte bilen så lucktade det bara "häst stall" i den. Så hängde in några WB:s för att få bort doften + att jag ställde in en tork (fuktsugare) smile


695 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
#393
Kör en liten uppdatering om vad som hände igår smile

Igår fick jag äntligen ordning på mitt fjäderben. Som jag nämnt tidigare så hade jag lagt lagret fel hmm men det är fixat nu. Dock känns det som att höger sida snurrar lättare än vänster. Men men, det beror nog på mängden underredsmassa wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-542f0712ef1f865c7ae50a952d547d81.jpg
Lagom med fett inför montering av hjullager wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-b664e98cff1e2b96f0a79bde1e477b57.jpg
Hjullagret monterat. När jag läste i Haynes bok om hjullager och momentdragning så stod det att man skulle montera en ny bult. Så här kom jag inte längre sad Blir att fara till Volvo på fredag och beställa lite bultar och fettkapslar. Får hoppas dem har sakerna hemma neutral


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-cd26181f537ffcb491bc1f8353a20a4d.jpg
Fixade istället lite med mina oljeledningar till styrväxeln smile All rost borta och redo för lackering!

Och självklart tog jag ingen bild när den var målad mad Fixar troligtvis en bild idag smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-5be80d5535e5d62f3b0cca426bb4cee1.jpg
Målade den som håller växelspaket också smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-f03b567170e301550bd7809b75ad11d2.jpg
Hittade dessa sad (fästen till krängningsstaget fram)


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-c0368d4f19eb3a653b68475716e26905.jpg
Då min blästringssand var slut hemma och jag inte hade något ärende till Biltema så la jag dem i någon form av rostlösning smile Ska ta en bild på dem och visa er efter dem har legat i denna rostlösning så ni kan se skillnaden smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-b6efacf5aaf6860b1e7cf82cc0517625.jpg
Började också montera ihop bränslefilter och bränslepumpen smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-18c8b3fecda6112d3e09fcc0dd93b31d.jpg
En gummiduk så det inte ska skava på bränslepumpen smile

Det var allt som hände igår. Nu blir det ut och se om jag eventuellt hinner montera bakaxel, kommer en uppdatering ikväll såklart! cool
Senast redigerat av Surric (26 december 2013)


6 740 Inlägg
26 december 2013
#394
måste man verkligen byta muttern till lagret?
den har jag haft loss ett par gånger o återanvänt o det funkar ju fint wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

57 Inlägg
695 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
#396
Har fått gjort en hel del idag. Farsan har hjälp mig så tyvärr hade jag inte så mycket tid för fotografering hmm
ps, jag vet att där är lite mycket underredsmassa, men men...

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-202d65ac16da7c46281cc30dcaaaa13c.jpg
Monterade mina nya bränslerör, slängde dock på ett lager hammarlack innan montering så dem skulle smälta in lite mer wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-c54653c19fc669b02fed61096326ff47.jpg
Någon som vet om det är tillräckligt med utrymme för kardanaxeln?? roll


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-fe569cca50d79749d9e7231d919961d9.jpg
Monterade denna (vet inte vad den heter hmm )


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-f61179b6e155119bfd40759f917e4e78.jpg
Skulle monterat min snygga bakaxel men insåg då att jag inte fixat bultarna som skulle hålla den på plats! mad


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-b0183f301806bbeecb0e8f6eb777e867.jpg
Där ligger dem, nymålade smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-8d8cf1447b98ad392e40831856ddca43.jpg
3 lager hammarlack! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-c4454048f690fbccb4ef50f8fd75e3f1.jpg
krängningshämmare redo för lackering cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-6851a66c95e38b276e14227875b358cb.jpg
Nymålat. Som ni ser har jag också målat krängingshämmaren smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-a3631fe08c85b249468851d142a52d15.jpg
Efter ca 1 dygn, har självklart vänt dem en gång. Fortsättning följer...

Tänkte avsluta med en liten före/efter bild big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-32a522b47ba379ed3c37d49015143a5e.jpg
Helnöjd! cool

Det var allt för idag. I morgon blir det Biltema, Volvo och såklart skroten! big_smile


1 830 Inlägg
27 december 2013
#397
Läste "före / efter" och inte "efter/före" tänkte vafan den ser ju värre ut först xD


695 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
#398
Henkix skrev:
måste man verkligen byta muttern till lagret?
den har jag haft loss ett par gånger o återanvänt o det funkar ju fint wink

Jasså, för enligt boken står det att man ska montera nya sådan då du passerar mutterns sträckgräns (vilket innebär att den inte återgår till sitt ursprung) när du spänner den hmm

Ville_93 skrev:
Prem lagd smile läst igenom tråden, grymt jobbat!

Tack och vad kul att du tog dig tid att läsa igenom tråden! Det uppskattas! big_smile


695 Inlägg
27 december 2013
Trådstartare
#399
Jiiimmie skrev:
Läste "före / efter" och inte "efter/före" tänkte vafan den ser ju värre ut först xD

Haha, ja ska nog vara tvärt om så efter kommer först tongue


1 322 Inlägg
27 december 2013
#400
Hehe har du nån uppskattning på hur många kilo underredsmassa du kletat på hela bilen? wink  bättre att ta lite för mycket underredsmassa än lite för lite!smile

Min spontana tanke blev lite såhär.. Har du kletat på mycket underedsmassa vid bränsletanken? tänkte så du inte kletat på för mycke så det bleve tjockt lager , och bränsletanken inte går upp i fästena där sen eller hur man säger..smile
Senast redigerat av Celeron (27 december 2013)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!


Sök