Tänkte jag skulle dra igång ett litet projekt under sommaren 2013 och framåt. Det är i grunden en solblekt Volvo 740 som snart rullat 14 000 mil. Köpte den av en äldre dam, vilket innebär att kopplingen är slut, den är lugnt körd... Visa mer
Då jag fick ett tips av en lärare i skolan att köpa denna grundfärg så tänkte jag testa det Så om ni vet att den är dålig eller man inte ska köra med den så säg det Inte värre än att man lämnar tillbaka den
Förstår inte riktigt bursamvisning, så om någon använder sig av denna färg får dem gärna hjälpa mig! Förstår inte hur dem ska blandas Blandningsförhållandena är 1:1. Innebär det då att på 1 liter så ska där vara 1 dl av den andra? Går det bra att pänsla på det eller man är tvungen att köpa sig en färgspruta?
Lite pinsamma frågor kanske men är inte så bra på det här området, så hoppas ni är bättre på det!
För övrigt blir det meck i helgen (då jag tänkt använda denna färg)
det är en finer färg den använder jag på allt, hehe har också vart o köpt en sån burk idag Du ska blanda med lika stora delar från bägge, till exempel om du vill ha en deciliter färg så tar du en halv deciliter ur den ena och en halv ur den andra Du kan både pensla o spruta den med spruta. Dock om man ska spruta måste den spädas med ca 20% förtunning efter att du blandat färgen med härdaren. ska du pensla så behöver den ej spädas. Använd ett redigt andningskydd också, luktar skarpt så in i jävlar o är nog inte bra alls att andas in för mycket av. blanda inte för mycket sen, går åt mindre än vad man tror
Senast redigerat av Henkix (17 januari 2014)
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
det är en finer färg den använder jag på allt, hehe har också vart o köpt en sån burk idag Du ska blanda med lika stora delar från bägge, till exempel om du vill ha en deciliter färg så tar du en halv deciliter ur den ena och en halv ur den andra Du kan både pensla o spruta den med spruta. Dock om man ska spruta måste den spädas med ca 20% förtunning efter att du blandat färgen med härdaren. ska du pensla så behöver den ej spädas. Använd ett redigt andningskydd också, luktar skarpt så in i jävlar o är nog inte bra alls att andas in för mycket av. blanda inte för mycket sen, går åt mindre än vad man tror
Haha gott!
Tack för tipsen (andningsskydd, har inte tänkt eller använt det innan) och hjälpen!
Men räcker det med att måla ett lager och sedan vänta 4h och sedan på med hammarlack?
Haha gott!
Tack för tipsen (andningsskydd, har inte tänkt eller använt det innan) och hjälpen!
Men räcker det med att måla ett lager och sedan vänta 4h och sedan på med hammarlack?
jag brukar måla med 2 lager med ca 20-30 minuters mellanrum oc sen väntar ca 3-4timmar innan jag målar meg hammarlack. Målar jag däremot på karossen med den typ underrede dörrar mm där ajg inte ska ha hammarlack så har jag 3 lager
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Haha gott!
jag brukar måla med 2 lager med ca 20-30 minuters mellanrum oc sen väntar ca 3-4timmar innan jag målar meg hammarlack. Målar jag däremot på karossen med den typ underrede dörrar mm där ajg inte ska ha hammarlack så har jag 3 lager
Låter inte helt fel. Nog inte omöjligt jag kör på samma recept! Tack för hjälpen!
Hoppas du fortfarande vill ha polaris men åt andra sidan så hade in mk18 suttit fel.. men välj inte R fälgar för dom är gjorda för 850
Har inte till 100% bestämt mig för vilka jag ska ha. Efter att ha diskuterat med allt från morfar till mamma om Mk 18 och Polaris så blir det åt Polaris hållet. Mk18 är för vanliga, tyvärr. R fälgar tycker jag inte passar på 740. Dom gör sig bättre, som Willmaister 740 säger, på 850.
Angående Polaris så är jag lite fundersam. Det finns nämligen ett par fälgar som heter Eiker. Man brukar kalla dem "kopior" av Polaris. Dock stämmer detta inte helt och det är där jag står nu. Eiker eller Polaris Jag tycker Eiker är rätt snygga. Dock fattas det en stålkant längst ut runt hela fälgen (som polaris har = snyggt), men samtidigt har Eiker en liten bredare fälgbana än Polaris (vilket jag personligen är snyggare). Dock är det inte omöjligt att bredda Polaris.
OBS! Lånad bild! Men här ser ni iallafall skillnaden, Polaris där uppe och Eiker där nere
Målet är fortfarande att försöka bli färdig med den där bak
Före
Efter en stunds skrapande
Avfettning
Började ta bort lite rost...
... och då upptäckte jag detta. Mellan två plåtskarvar hade där kommit in skit och smuts, som sedan gjort så det börjat rosta För att få bort all gravrost var jag tvungen att försöka banka ut plåten / separera dem från varandra
Och här är lite gravrost som håller på att lossna!
Efter en stunds pillande fick jag bort allt Då jag inte kom åt med stålborste för att göra rent tänkte jag istället blästra. Dock slog det mig att sanden var slut Så tyvärr blev det inte mer + att klockan började ticka iväg Planen är att blästra rent, lägga på grundfärgen och sedan banka tillbaka plåten
Lite allmänt pill
Denna sida var betydligt finare!
Mycket bättre än andra sidan Tänkte också jag skulle gjort andra sidan (den mest skadade) men eftersom jag inte hade någon sand hemma så får det bli nästa gång
Såg att du hade grov rost på ena bilden där och det får du inte bort med ståltrissa. Ett tips vore att du skaffade dig en fristrålebläster, det får du bort det med. Biltema har billiga sådana. Eller så fram med kapen och svetsen och lägg ny plåt
Bara ett tips för att slippa gå över samma sak 1 år senare igen för att rosten har kommit tillbaka.
Skrapar du endast bort underredsmassan eller har du något mera som du tar bort det med? Tycker du får bort det riktigt bra
Såg att du hade grov rost på ena bilden där och det får du inte bort med ståltrissa. Ett tips vore att du skaffade dig en fristrålebläster, det får du bort det med. Biltema har billiga sådana. Eller så fram med kapen och svetsen och lägg ny plåt
Bara ett tips för att slippa gå över samma sak 1 år senare igen för att rosten har kommit tillbaka.
Skrapar du endast bort underredsmassan eller har du något mera som du tar bort det med? Tycker du får bort det riktigt bra
Ne, jag får bort det grövsta men eftersom det har rostat så pass länge så har där blivit gropar och där kommer inte ståltrissan åt Detta är blästern som jag har hemma, fungerar den? Tänkte även köpa Julas sand, men har du någon annan rekomendation så säg det
Jag skrapar först all underredsmassa med ett stämjärn och sedan när jag tycker att det mästa är borta så sprayar jag på avfettning, låter det vara i 5 min och sedan torkar jag av det med en trasa
Tack för tippsen och synpunkterna! Det uppskattas!