Skadligt för turbon/motorn att ställa upp laddtrycket

eliazr93
1 juni 2013 · 180 Inlägg

Hej!

Jag undrar om det är skadligt för turbon/motorn att ställa upp trycket från 0,3 till 0,5 på en orginal 945 ltt

Mvh Elias

Turbo Bil Annars Får Det Va
Projekt tråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313742
Volvo 740 16v Turbo "711whp796nm" (1990)
Dedron
1 juni 2013 · 169 Inlägg

Kan med all säkerhet säga att de inte är de. Men ska du ladda säg över 0,65 så kan ja rekommendera chipp. Vissa spikar tidigare vissa inte. laddade 0.7 på min 940 ltt utan chipp funkade kanon! smile

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]
Volvo 945 LTT "Meduzan" (1995)
eliazr93
1 juni 2013 · 180 Inlägg

Okej tack så mkt för snabbt svar smile

Turbo Bil Annars Får Det Va
Projekt tråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313742
Volvo 740 16v Turbo "711whp796nm" (1990)
nixon89 klabbarpan
1 juni 2013 · 3 041 Inlägg

Byt bara wgn till fulltryckarens så är din en ftt. Inget som är skadligt!

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Dedron
1 juni 2013 · 169 Inlägg

nixon89 skrev:
Byt bara wgn till fulltryckarens så är din en ftt. Inget som är skadligt!

Precis! smile Köp en WG på Turbomeck! smile Funkar kanon smile

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]
Volvo 945 LTT "Meduzan" (1995)
hangman
1 juni 2013 · 2 174 Inlägg

klart det funkar, men det blir en helt annan temp när du laddar mer, en liten orginal turbo genererar jävla värmeskillnad när du ökar ladd, och när du suger ut mer luft i motorn ska du in med mer bensin som kyler, säger sig självt, Det går dra ur på 2an några gånger åka leka lite, Men åka 1a 2a 3a 4a 5a fullt 10 gånger irad då rasar du den med all säkerhet. Bara ställa på soppatrycket lite hur enkelt som helst, och då går han bättre!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juni 2013 · 13 749 Inlägg

hangman skrev:
klart det funkar, men det blir en helt annan temp när du laddar mer, en liten orginal turbo genererar jävla värmeskillnad när du ökar ladd, och när du suger ut mer luft i motorn ska du in med mer bensin som kyler, säger sig självt, Det går dra ur på 2an några gånger åka leka lite, Men åka 1a 2a 3a 4a 5a fullt 10 gånger irad då rasar du den med all säkerhet. Bara ställa på soppatrycket lite hur enkelt som helst, och då går han bättre!

kan stämma med många bilmodeller

men just 940Ltt har få skillnader mot en vanligt turbo

laddtrycket är 0.3 istället för 0.6
trycklockan skiljer av den anledningen
bränslepums relät är av en annan typ

iövrigt är det samma turbo samma block topp spridare lmm rubbet är samma
samma styrboxar inkl samma boxnummer både på bränsle och tändning

så det är 100% säkert att höja laddet gäller bara att göra det på rätt sätt
fel sätt är att pysa eller på annat sätt fulhöja laddet

antingen med en ställbar tryckklocka eller med en vanlig turbo trycklocka

så bara att köra på smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
hangman
2 juni 2013 · 2 174 Inlägg

Growe skrev:

hangman skrev:
klart det funkar, men det blir en helt annan temp när du laddar mer, en liten orginal turbo genererar jävla värmeskillnad när du ökar ladd, och när du suger ut mer luft i motorn ska du in med mer bensin som kyler, säger sig självt, Det går dra ur på 2an några gånger åka leka lite, Men åka 1a 2a 3a 4a 5a fullt 10 gånger irad då rasar du den med all säkerhet. Bara ställa på soppatrycket lite hur enkelt som helst, och då går han bättre!

kan stämma med många bilmodeller

men just 940Ltt har få skillnader mot en vanligt turbo

laddtrycket är 0.3 istället för 0.6
trycklockan skiljer av den anledningen
bränslepums relät är av en annan typ

iövrigt är det samma turbo samma block topp spridare lmm rubbet är samma
samma styrboxar inkl samma boxnummer både på bränsle och tändning

så det är 100% säkert att höja laddet gäller bara att göra det på rätt sätt
fel sätt är att pysa eller på annat sätt fulhöja laddet

antingen med en ställbar tryckklocka eller med en vanlig turbo trycklocka

så bara att köra på smile

Oh fan, trodde faktiskt det var andra styrboxar men man lär sig något nytt varje dag! smile

Dedron
2 juni 2013 · 169 Inlägg

Den enda som kan skilja sig är att i dem första FTT modellerna är att de inte är 100% att de finns guldbox.

Men just 95-96 årsm sitter de de i. Sen så kan de ju variera men.

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]
Volvo 945 LTT "Meduzan" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang