Montera tempgivare före eller efter att kylvattnet har passerat radiatorn?

EPG Kärnkraftstomte
3 juni 2013 · 766 Inlägg

Var bör man placera en bils temperaturgivare (handlar om lätt motormodifikation som ni förstår).
Det är temperaturgivaren som går till instrumentet i instrumentbrädan jag pratar om alltså, inte den som går till motorstyrningen.

Bör man se utgående kylvatten före den har passerat radiatorn eller ingående kylvatten som är nerkylt?
Som instrumentare så vill man ju mäta så mycket som möjligt och därför helst ha både och och sen någon liten vippströmbrytare för att växla mellan de båda eller ännu hellre dubbla visarinstrument.

Men var mäter man i regel kylvattentemperaturen orginal på bilar?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
caromania Forummoderator
3 juni 2013 · 9 296 Inlägg

På min bil sitter den i blocket vid termostaten, i termostathuset. Skulle våga säga att den sitter på blocksidan, inte kylarsidan. Tror det kvittar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
shogun
4 juni 2013 · 2 117 Inlägg

Givaren ska sitta högt placerad och där vattentemperaturen är som högst.
Vanligtvis en bit innan termostaten och på dess varma sida.

Du kan naturligtvis placera den i verktygslådan om du vill men om du ska hålla koll på motorns vattentemperatur och mätaren ska göra någon nytta så...

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
EPG Kärnkraftstomte
4 juni 2013 · 766 Inlägg

Det enklaste hade ju varit om Autometers givare hade haft samma gänga som Subarugivaren så det bara hade varit att byta den. Så är dock inte fallet. Som det är nu så har jag monterat givaren på utgående kylvatten (fast inte i termostathuset) så därför kommer jag ju inte kunna se rätt temperatur förrän att termostaten har öppnat.

En svarvare på jobbet tillverkade mig en "svetsmutter" i rostfritt som jag svetsade fast på ett kylvattenrör bara.
Kanske skulle man se till att få två till tillverkade, en till i rostfritt och en i aluminium. Sen kan jag sätta dit en sån mutter på det andra röret (ingående flöde) och en som får tigsvetsas i termostathuset som är gjutet i aluminium (om det finns något lämpligt ställe att placera en sådan).
Sen så är det ju bara att skruva i blindpluggar när de inte används om man inte skaffar extragivare direkt.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
myran Foto/Bilnörd
4 juni 2013 · 1 541 Inlägg

Utgående temperatur är det du vill mäta.  Hur intressant är det att veta temperaturen på vattnet du redan kylt? kan ju vara 20-30 grader varmare vatten i motorn och om då mätaren visar 100 grader så är det 130 i motorn. Då kokar det rätt fort.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
SimonGT
4 juni 2013 · 105 Inlägg

Bara en fråga, vad för nytta att ha koll på vatten tempen på flera ställen?

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
EPG Kärnkraftstomte
4 juni 2013 · 766 Inlägg

Jag vet inte smile, jag är nog mest yrkesskadad. På jobbet när vi loggar signaler på dieslarna eller något objekt inne i stationen så händer det att vi kör in uppåt en 10-15 signaler från olika mätpunkter. Både temperatur, tryck, flöde, nivå etc.

Har några PT100 yrbeläggningsgivare liggandes som skulle slängas på jobbet för flera år sen, dom är ju ganska exakta. Monterar jag dessa en före och en efter radiatorn så kan man ju få fram delta T (difftemperaturen) och på så sett se hur pass effektiv kylaren är egentligen. För jag gissar att den tappar effektivitet med åren när den har börjat att korrodera.

Senast redigerat av MagnumR (4 juni 2013)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Xoff Volvo tönt... =)
4 juni 2013 · 2 344 Inlägg

den skall ju gärna sitta i gods på toppen, altså så nära toppen som möjligt då den annars slutar fungera ifall det är för lite vatten i... (då den istället börjar läsa temperaturen på godset den sitter i)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang