Blev en liten sväng till garaget igår. Skruvade isär bakaxeln etc i stort sätt helt. Bara bussningar och det som ska pressas ur. Fick kapa mer än hälften av bultarna då de hade rostat fast. Blir ändå nytt allting så känns dumt å lägga timmar på å försöka få ur dom hela.. Caddyn fick agera arbetsbord haha :
Imorgon blir det en sväng till biltema för och inhandla lite lim o täta (tätningssilikon) etc så golvet kan göras klart och isoleras. Måste kirra ny svetsgas också så trösklarna kan göras klart. .
Var förbi en sväng och kollade in polarens projekt också. En fet E21a som ska levera över 1000hk på hjulen. Han är sjukt duktig på det han gör och hans gamla e28 var riktigt fet! Kolla gärna in hans tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop … 8ab2ae2026
Sen har jag lite godis på G också. Lite roligare bromsar och coilovers. Återstår å se!
Hände inte så mycket i helgen. Men lite grann iaf. Skulle hunnit med allt svetsande MEN var 10min sen till butiken så hann ej köpa nya gas (piss!).
Fixat tätningssillikon och silent coaten till garaget nu. Även 20mm isolering inköpt:
Pluggarna i golvet är ordentligt tätade nu och sprutade sen har jag även påbörjat isoleringen. Blir silent coat (2mm) nästan överallt sen 20mm isolering på det. Lär bli hyffsat vibbrationsfritt å tyst ska sätta resten av isoleringen sen när trösklarna är färdigsvetsade. Väntade med vissa bitar så det ej smälter av värmen underifrån:
Har även kapat bort original avgasfästena på axeln bak och slipat ner. Sen har jag pressat ut alla bussningar i bärarmar etc. Dock så fick det bli en annan lösning på de stora bussningarna då jag ej orka ta axeln till jobbet å pressa ur. Men eld funkar lika bra
Ska inhandla ny gas i veckan så dom sista reparationerna blir klara någongång.. Det bromsar mig en del nu. När trösklarna blir klara kan hela inredningen byggas ihop och den biten blir klar.
Länge sen jag uppdaterade tråden. Dags nu kanske? haha
Har varit i garaget lite då och då och pulat. Har tyvärr ej all den garagetid jag vill riktigt. Men men, lite har hänt iaf...
Har bilder på en del av det som blivit gjort. Så lägger bara upp lite diverse.
Diffen fick följa med till jobbet för att byta ut bultarna till medbringan. Rätt rostiga, gick smidigt med induktionsvärmaren. Så nu är den klar för blästring:
Motor, låda och framvagn har kommit ur och motorn uppskruvad på stativ i väntan på renovering. Framvagn etc ska ju också blästras och allt ska bytas. Motorutrymmet är i stort sätt tömt nu också:
Fann även rost vid högra krängarfästet så en bit av balken byttes. Blev rostskyddad på insidan och oljabehandlad. Väntar med att svetsa dit krängarfästet då jag ej bestämt mig om jag ska byta till M5 krängare ist. Det är då andra fästen isf:
Var även riktigt rostigt i vänster hjulhus och i motorutrymmet pga all bromsvätska etc som droppat ner med åren. Hittade även lite rost i mitten av hjulhuset inne i ena ramen:
Tillverkare ny plåt då denna del hade utgått ur sortimentet. Borrade bort plåten och formade snabbt en ny. Passformen blev bra. Svetsa dit den i samma hål och la på lite rostskydd:
Hjulhuset blev lite pusselmek men fick till det helt okej. Fotade inte lagningen bakom dock. Dubbel 90graders plåt från rambalk som stödfäste bakom. Rostskydd och lite bodyspray. Blir bra sen när industrifärgen kommer över också:
Lite smått jag fixat också. Dock inga bilder:
Bägge trösklarna är i stort sätt klara också. Lite finlir kvar där bara som jag tar när jag orkar. I helgen blir det in och fixa det sista i motorutrymmet. Ska byta plåten under ABS-blocket och stödplåten bredvid. Dom har rostat sönder och är även en gammal dålig lagning där. Beställde nya plåtar från BMW. Tog "bara" 4.5 vecka att få hem. Lättare att jobba med nya originalplåtar.
Yrondell fälgarna ska också poleras upp och fixas till ordentligt. Det överlåter jag till en polare som är mer grym på det .
Ska försöka uppdatera lite oftare här med mer bilder .
Bytt ut bl.a "dödskalleplåten" (haha) och vinkelplåten bredvid. Kapade även bort föregående ägares lagningar då jag tyckte dom såg förjävliga ut.
Lite bilder som det såg ut innan:
Kapade bort en del:
Ny plåt klippt och ditloppad samt nedslipad en del och nya originalplåtarna fastsatta:
Plåten rostskyddad samt kittad/limmad överallt som det är original + lite extra:
Ser klart bättre ut än innan och mycket stabilare. Kommer komma sprutgrund på plåten i motorytrymmet så det blir klart för lack och bodyspray samt industrifärg sedanre på utsidan.
Blir nog en sväng ner i morgon igen för att slipa/polera fälgar, riva bort det sista under bilen och fixa det lilla som är kvar i motorutrymmet. Bara lite ynka rost kvar att laga.