Dum i huvudet? Sportluftfilter50hk?

Sqweebz Legitimerad Fåntratt
8 juni 2013 · 447 Inlägg

Kan man köpa bara luftfiltret? Skulle behöva det i min A4 ja.

Ont om hästkrafter är det gott om.
JFfoto
8 juni 2013 ·

Hade ett sketet "sport"luftfilter i min 940 turbo, men bytte till orginal, gick bättre på tomgång och tyckte den gick lite bättre, kan dock vart inbillning bara, kanske inte blir märkbar skillnad, orginal ftw.

Zwudda Refined
8 juni 2013 · 1 770 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Hade ett sketet "sport"luftfilter i min 940 turbo, men bytte till orginal, gick bättre på tomgång och tyckte den gick lite bättre, kan dock vart inbillning bara, kanske inte blir märkbar skillnad, orginal ftw.

Exakt samma här för mig och min 940 turbo.

JFfoto
8 juni 2013 ·

Zwudda skrev:

Kalltkaffe skrev:
Hade ett sketet "sport"luftfilter i min 940 turbo, men bytte till orginal, gick bättre på tomgång och tyckte den gick lite bättre, kan dock vart inbillning bara, kanske inte blir märkbar skillnad, orginal ftw.

Exakt samma här för mig och min 940 turbo.

Bra det smile

Min åsikt om sportluftfilter är:

Att det passar på bilar med 400-1000 hk, men då med en motor som är helt ombyggd och behöver mer flöde, och kvalitets filter.

Annars duger orginal fint, men, har funderat, luftburken på t.e.x volvo 940, är ju anpassad till en helt orginal motor, så det är om man skulle göra ett till hål brevid det andra, om man nu laddar lite mer, samt ger mer bränsle, kanske den även vill ha lite mer luft också? Men att ha ett öppet filter är lite overkill när man laddar 1bar med en övrigt orginal motor.

Razmooz
9 juni 2013 · 33 Inlägg

Passande regnr till ägaren iaf wink

smoked!!!!
Kanelbullen
9 juni 2013 · 1 722 Inlägg

Razmooz skrev:
Passande regnr till ägaren iaf wink

Haha big_smile tänkte också på regnumret smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
Volvo XC70 (2015)
Germax
9 juni 2013 · 12 086 Inlägg

Evildan skrev:
Har gjort flertalet effektmätningar på standardmotorer med monterat sportluftfilter av ett känt stort märke samt ett billigt, exempelvis på B230 och M10B18 och i bägge dessa fall sjönk effekten något, med 3-5hk komer inte ihåg de exakta siffrorna då detta var en tid sedan.
Efter proven monterades det tillbaka filter av originaltyp och den tidigare effekten kunde uppmätas igen.
Bänken syns i denna film från 3:40ca : http://www.youtube.com/watch?v=nIP-uN_nalY

Vilka effektmonster ni gjort mätningarna på smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 juni 2013 · 13 729 Inlägg

Sqweebz skrev:
Kan man köpa bara luftfiltret? Skulle behöva det i min A4 ja.

om du hittar filtret först dra iväg ett pm vart det är köpt så gör jag samma sak om jag hittar först.
tanten behöver lite effekt ökning på sin bil. menar från 60hk till 110hk på ett luftfilter skulle göra underverk för bilen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
9 juni 2013 ·

Germax skrev:

Evildan skrev:
Har gjort flertalet effektmätningar på standardmotorer med monterat sportluftfilter av ett känt stort märke samt ett billigt, exempelvis på B230 och M10B18 och i bägge dessa fall sjönk effekten något, med 3-5hk komer inte ihåg de exakta siffrorna då detta var en tid sedan.
Efter proven monterades det tillbaka filter av originaltyp och den tidigare effekten kunde uppmätas igen.
Bänken syns i denna film från 3:40ca : http://www.youtube.com/watch?v=nIP-uN_nalY

Vilka effektmonster ni gjort mätningarna på smile

Därav ordvalet exempelvis, givetvis är det provat och mätt på lite olika motorer, valde just att ta dessa som exempel då det är den typ av motorer som oftast förekommer i trådarna på g.org när det undras över effektökning med hjälp av ett i mångas ögon mirakulöst -sportluftfilter-

På en standard GM LB4 gjorde det inte heller någon nytta likaså samma resultat på en orörd SAAB B235R eller en 179hk León, motorkod okänd.

bengi
10 juni 2013 · 404 Inlägg

Haha!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
torpis Forummoderator
10 juni 2013 · 10 572 Inlägg

Låser här, då det mest bara är trams och dåligt med diskussionsunderlag.

Det finns alltid bloggen om man vill ventilera lite mera fritt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang