Hur har ungdomar råd?

Bobo
4 juni 2007 ·

Vad är det för fel på banklån egentligen? det kostar mer att äga en bil med banklån totalt sätt än att köpa den kontant så att man skulle ha mindre pengar för att man har lån på sin bil håller inte wink

E30Tompa Rörpulare
4 juni 2007 · 1 453 Inlägg

Eomin skrev:
Jag har inte råd med egen bil, jag har ingen hjälp hemifrån och går på studiebidrag samt bor själv. Helt omöjligt att lyckas då.

Jasså hur förklarar du då min situation? enda ja gjort e sommar jobbat sen 14 e 19 nu.. enstaka tillfälle nån helg och lyckats göra lite bra affärer me delar sen e de bara att välja bort visa saker.. De går bara man vill smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW E61 m5 (2007)
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
Elvis
4 juni 2007 · 122 Inlägg

Bobo skrev:
Vad är det för fel på banklån egentligen? det kostar mer att äga en bil med banklån totalt sätt än att köpa den kontant så att man skulle ha mindre pengar för att man har lån på sin bil håller inte wink

Det är absolut inga fel alls med banklån. Det är ju en form av påtvingat sparande, man måste ju betala av det, där man får pengarna NU, och inte efter fem år.

Jovisst, man får förvisso betala ränta, men den betalar man ju med oskattade pengar (ränteavdraget).

Dessutom är det ju ren vinst att låna pengar till säg 6% ränta, och låta sina sparpengar sitta kvar på fondkontot (motsv.) och öka med mer än de 6% man betalar i ränta på lånet.
Ofta är ju ökningen betydligt större än så, värdet på mina fonder hade tex. ökat med 44% sist jag kollade. Tar man ut pengarna för att betala kontant så har man ju inga kvar som kan växa, och går således back totalt sett.

Slutsats: Det är ofta en dålig affär att inte ta lån.

Senast redigerat av Elvis (4 juni 2007)

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com
master_lars
4 juni 2007 · 1 163 Inlägg

NiclasT skrev:
Satt och tittade i tråden " Hur gamla är ni?" och såg att det fanns väldigt många 18-22-åringar med bilar för flera hundra tusen kronor.

Så jag undrar hur har ni råd? Lägger ni hela lönen på lån och bor hemma eller har ni vunnit på lotto?

tongue

Jag tror att många av bilarna här inne inte ägs av de personerna som har konton, utan att de ägs av föräldrar.. För inte tror jag att många 18-19 åringar här inne har råd med en massa nya bilar. Och inte en massa andra heller.

Ta tex sleeplezz eller norellracing. Jag tror inte att dessa personer äger alla av dessa bilar helt själva. Fatta bara förvaringen av dessa bilar, för det är ju inte 1 bil, utan 5 eller fler, det kräver ju för fan nästan en mindre ville att förvara dessa bilar i. Och billiga är de ju inte heller.. Det är inte hållbart, inte ens om de kränger 10 kilo kocks på 1 dag. Fatta försäkringarna bara, fan 10 tusentals kr i månaden bara på försäkringar!

Senast redigerat av master_lars (4 juni 2007)

peegee Forummoderator
4 juni 2007 · 2 924 Inlägg

Decibel skrev:
så jäkla löjligt med folk som tar banklån och sen försöker göra sig märkvärdiga med en bil som banken äger lol

Så jäkla korkat uttalande, banken äger inga privata bilar, de gör bilägarna, banken lånar ut pengar som de dessutom tar betalt för (ränta) alltså dyrare än att spara ihop dem och som måste betalas tillbaka från dag 1!

Visst finns de folk som är onödigt märkvärdiga men många är mest stolta över sin fina bil (vem skulle inte vara det?) men anses väldigt märkvärdiga av vissa så fort de kör igenom stan i den...

Är man kreditvärdig och har rätt till att ta ett banklån, varför skulle det då vara fel att göra det???
Sånna uttalande som ditt är kommer oftast från de som inte är kreditvärdiga, undra varför...
roll

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Ravestream
4 juni 2007 · 285 Inlägg

har man ett normalt jobb och bor hemma & snikar sig på föräldrarna är det ju inga problem då har man ju massa pengar att lägga på bilen, vet flera som tjänar bra men fortfarande inte lämnat det trygga boendet hemma och bara betalar någon symbolisk summa där hemma.
Har man då 15 papp att läågga på bilen varje månad är det inte svårt, jag är mer förvånad över hur lite folk anstränger sig för att göra saker själva idag på bilarn. det bara köps mest massa kit och klistras på.  eller lämnas in, blir ju både billigare,roligare och mer unikt när folk gör saker för egen  hand.

en satans jävla Volvo.
DasAuto
4 juni 2007 · 2 751 Inlägg

de handlar ju om vad man prioriterar,, alla går inte till systembolaget så fort vi får lön tongue

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
alfredsson
4 juni 2007 · 231 Inlägg

inte för att min bil kostar över 100.000 men men. är 19 år och har sparat pengar sen jag var 15, köpte bilen när jag var 18 smile

Bostrom RS
4 juni 2007 · 886 Inlägg

Det handlar om prioritering. Vill man så kan man. Det finns dom som tjänar 40,000 i månaden och har sämre ekonomi än en som tjänar under 20,000.

Focus RS
HenkeYo
4 juni 2007 · 10 Inlägg

Jag jobbade under tiden jag gick i 2an och 3an på gymnasiet och sparade mina pengar så gott jag kunde. Jobbade kvällarna och helger. Detta gjorde att jag hade pengarna till bilen jag äger.

Subaru Impreza Gc8 Group-N Spec
BMW E30 325im Turbo "M20B28" (1990)
Subaru Impreza GT "Grupp N Spec" (1999)
Virtual_Blå
4 juni 2007 · 145 Inlägg

Samma sak som mååånga andra tidigare skrivit, jag har sparat å sparat å sparat...när jag precis hade börjat jobba å bodde hemma så gjorde jag inget annat än jobbade å sparade...min första önskan var att köpa egen lägenhet, vilket jag gjorde, sen sparade jag ihop till ännu mer och efter 1 år så kunde jag köpa mig min andra bil (s40) sen var det bara att prioritera som gällde, tänka sig för varje gång man skulle "ut på stan" eller köpa ngt större som t.e.x data/tv/ljud m.m. Sen så sålde jag min lägenhet och gick några ett par 100 000 + , fast lägenheten jag köpte var inte billigare, men jag flyttade ihop med min kära flickvän däremot, så boendet blev lika billigt som i min första lägenhet!

Nu e jag fullbetald snickare som kan jobba extra vilken dag på dygnet som helst (fast jag inte behöver), men jag har chansen till det iaf!. Känns också tryggt!

Som sagt, prioriteringar är det enda som gäller och man ska ha en "andra utväg" om det inget går som planerat...En bil e inte billig och man tjänar inte ofta på en bil heller.

/ Ville

Sushikocken Sleeper
4 juni 2007 · 3 084 Inlägg

själv får man prioritera Bil, Mc , vattenskoter. håller på ta MC kort nu bara uppkörning kvar nu men fan JAG VILL HA EN VATTENSKOTER! så det bli till att låna morsans bil och skita i mc:n i sommar
smile (19) har inte jobbat sen i 1:an i gymnasiet jobbade innan det sen har man sparat.

Senast redigerat av Sushikocken (4 juni 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Danne
4 juni 2007 · 145 Inlägg

själv så får man nöja sig med en 960 tongue

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
4 juni 2007 · 3 585 Inlägg

Jag fick låna 10.000 av pappa när jag köppte bilen.. betalade tillbax allt på 5 dagar (löningen) jobbat ihop alla pengar.. (och studie bidrag) samtigigt som skola. gäller att prioritera. och kolla hur min bil ser ut. saknas bara lite pengar till fälgar.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Eomin Studerande
4 juni 2007 · 32 Inlägg

nissan 200sx skrev:

Eomin skrev:
Jag har inte råd med egen bil, jag har ingen hjälp hemifrån och går på studiebidrag samt bor själv. Helt omöjligt att lyckas då.

Jasså hur förklarar du då min situation? enda ja gjort e sommar jobbat sen 14 e 19 nu.. enstaka tillfälle nån helg och lyckats göra lite bra affärer me delar sen e de bara att välja bort visa saker.. De går bara man vill smile

Har jag skrivit att det inte går om man vill? Nej, det har jag inte. Jag skriver bara att jag inte klarar av det, kostnaden per månad av en bild är inget jag har råd med på studiebidrag, och att jobba på sidan om är inget jag känner att jag har tid med.

http://www.onsdagar.se - Onsdagsbus på Mittsverigebanan
Calle bromsskiva
4 juni 2007 · 47 Inlägg

seriöst så blir man nästan arg när man läser om folk osm tror att det är mamma å pappa som pröjsat bilen bara för att den står på deras namn. har fått höra att man är en bortskämd snor unge många gånger när jag å polarna stått vid våra bilar främst när man var yngre.

nej man jobbar å sliter som djur för att kunna ta lån köpa en fin bil å sen betala av den så fort man kan. ni som är avensjuka på folk byt yrke eller jobba mer...

Tuhkanen
4 juni 2007 · 582 Inlägg

hur kan ni folk tycka det är fel att ta lån för att ha råd med bil t.ex det ska ju endå betalas, om det tar 5 år att betala av ett lån är ju endå som att spara i 5 år, kan man likaväl köpa bilen nu för lånade pengar, ser inget som helst fel i det, är det lika fel att ta ett lån för att kunna köpa ett hus då?har själv inte lånat pengar men skulle inte tveka att göra det om jag en dag ville ha en speciell bil, jobbade själv ihop en del pengar under sommrnan när jag gick i skolan och sparade sen vann jag även på travet som gjorde att jag fick in mer pengar så jag endå kunde köpa en rolig bil. Sen att sätta bilen på sina föräldrar när man bor hemma är ju inte fel enligt mig heller, jag gör så och många andra med, jag betalar ju försäkringen osv själv endå fast än lite billigare, 6 papp mot 24 som d skulle kostat för mig per år vilket gör att man kan leva lite bättre varje månad då man har lite mer över så man endå har ett liv, Sen avundsjukan hos folk är ju helt fel oxå, kan ni inte ta att föäldrar kanske har slitit som djur för att kunna ge sitt/sina barn nått roligt, alla ni som spelade hockey eller red, två sporter som är dyrast, när ni var små, betalade ni det själva eftersom ni inte kan ta att andra kan få grejjer, sen att det blir jobbigare för personen som fått en bil för 100k + när han lr hon sedan ska betala för sig när dom flyttar hemifrån lr när nu föräldrar sluta betala för dom, det är ju upp te dom lr hur, inget som nån annan behöver bry sig om

Konstapeln Snickar guru
4 juni 2007 · 278 Inlägg

22 år, bor ensam i en 2a vid globen, äger till en rs2a och har ca 20k efter skatt i lön, ibland mer.

Nightrun 2007: 2a :)
Kör M3 E46..
hasse83
4 juni 2007 · 168 Inlägg

Konstapeln skrev:
22 år, bor ensam i en 2a vid globen, äger till en rs2a och har ca 20k efter skatt i lön, ibland mer.

Blev inte ett dugg förvånad en 08a drog upp sin månadslös och var han bor lol

24 bast snart ägt Vr6 Syncro->S40 T4->Impreza GT

alltid betalats för ihoptjänade pengar. aldrig fått en spänn av ngn annan wink

det är dock inte bilar i flera hundra tusen krs klassen men ändå.

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Nattugglan Idiot..
4 juni 2007 · 285 Inlägg

hasse83 skrev:
Blev inte ett dugg förvånad en 08a drog upp sin månadslös och var han bor lol

Som vanligt kommer någon med "Jävla nollaåttan dra åt helvete stilen"...
Sen påstår folk att det är dom som bor i stockholmslän som är dryga

Bara för man bor runt sthlm så är man inte en brat med backslick som får alla pengar från pappa/mamma.

Men vissa verkar ha svårt att inse det.

Sen verkar dom flesta snobbarna bo ute på västkusten

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang