Vad är det för skitsnack i att snubben inte får dra på fullt när du åker med ???
Du VILL ju höra motorn på fullt varv, dock enbart om den är varm. Hur fan ska du annars veta hur den mår? Jag hade nog varit mer nojjig om föraren inte vågade dra på över 4k varv, man vill ju höra växellåda osv... Mer intressant är nog: hur han startar med koppling, hur han växlar samt hur hårt han tar kurvor.
Tidigare ägare till min bil gasade ur den när jag åkte med första gången. Det trodde jag var självklart, att man ska höra att bilen går bra på ALLA växlar.
Hade jag varit du hade jag antingen satsat på en fin bil (hint: impreza gt/wrx) eller skaffat en bil för kanske 10k. Då har du något att leka sönder men fortfarande lagom fint. Hade jag varit du hade jag satsat på en BMW E28, bara för att de är så jäävla fina. Sen kan du hålla den levande och rusta upp den för resterande. Bara nya fälgar (kan göra)gör en halvful bil till en fin bil.
Sen vill du även låta motorn stå på tomgång, gå med en stark ficklampa och leta läckage. Känn skicket lite på slangar osv.
Jag hade däremot passat mig för följande:
En bakhjulsdriven bil med helt slut bakdäck men 7-9mm kvar fram.
En bil med alldeles för stort avgasrör (läs: 3" till helt org bil)
En bil med ovan + öppet sportlufts + öppen dump (beror på dump, men ni vet den typiska volvon man ser "bruuum SWOOOOOOOSH"
Sen ett annat "trick" man kan göra är att kika lite på bromsarna. Äldre gubbar och andra som kör väldigt lugnt / ecodrive brukar ha rost på sina skivor. Bromsar du hårt och ofta får du inte det. (Eller så har de nya bromsskivor, det vet man aldrig..)
Men ja, kika lite på skruvar och muttrar så att huvudena ser fräscha ut. Kom ihåg, en ej komplett servicebok är ingen servicebok. Skumma stämplar = ingen servicebok.
DÄREMOT så kan den vara servad för det, det behöver ju inte vara volvokalle som bytt tändstift innan som gett sig på att riva motorn och stoppa i stakar som han balanserat själv. Men det där brukar man ju "Känna lite" om säljaren ger ett seriöst intryck.
Hoppas du hittar något, uppdatera gärna!