4248
Sök

Låta bilen stå stilla längre tid, vad göra då?

658 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
Om jag skall låta bilen stå stilla en längre tid ca 7 månader, gör det nåt om den står på sommardäcken i ett garage? Eller blir däcken förstörda då när man skall köra på dom sen. Tänkte om dom blir ovala eller om dom rättar till sig sen.

Andra saker jag skall tänka på om den skall stå stilla som bör konserveras typ?

Forummoderator
26 595 Inlägg
25 juni 2013
7 månader var väl inte så länge ändå?

Nej, däcken förstörs inte av att bilen står parkerad i ett garage.

Sen beror det lite på vilken bil vi pratar om också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 089 Inlägg
25 juni 2013
Pumpa upp däcken i 3,5 bar så är det inget du behöver oroa dig för. Fel årstid nu också kanske men en torrboll i bilen är ju aldrig fel heller.

\Lindgren

21 761 Inlägg
25 juni 2013
Om bilen inte har en dator som styr alla motorinställningar så kan man gärna plocka bort batterikablarna och ladda upp batteriet fullt, sedan gärna ställa det på ett svalt ställe. Alternativt låta batterikablarna sitta kvar och istället koppla på en underhållsladdare om bilen har datorstyrda motorinställningar. smile

658 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
Det är en Saab 900ng och den har databox japp

658 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
FLindgren skrev:
Pumpa upp däcken i 3,5 bar så är det inget du behöver oroa dig för. Fel årstid nu också kanske men en torrboll i bilen är ju aldrig fel heller.

japp men den kommer o stå eventuellt till nästa år februari så det blir ju lite vinter oxå, så det var bra tips

1 037 Inlägg
25 juni 2013
Min 900 stog oktober till april och de va inga problem smile tog bort batteriet bara smile

658 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
aha okej då är det nog inga problem... men är det bra att ta av batteriekablarna längre tid egentligen om man har databox?

Sök