Varför är det så många nya bilar på vägarna när det är så mycket roligare att köra äldre.

DasAuto
1 juli 2013 · 2 751 Inlägg

Bättre byggda vad det gäller komfort, ljudisolering och materialval, dock mycket sämre på motorsidan smile
Men det är skönt med nyare bil, oftast mindre problem osv, drar också mindre soppa med nyare bilar.

Min Golf IV 1.6 drog tex mer soppa än min A6 2.0T smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
focuz
1 juli 2013 · 95 Inlägg

werd skrev:

focuz skrev:
Helt enkelt för att man vill ta sig från A till B på ett bekvämt och driftsäkert sätt! Du är välkommen upp med 740in din i vinter och sitta i bilköerna i Stockholm med den, du kommer garanterat ändra uppfattning.

Men vänta, sitta still i en 740 är väl ändå det som dom flesta kan tänkas göra? tongue
Om nu inte sätet är nedsuttet och trasigt är 740is stolar hyffsat sköna, lite som nån 70tals fåtölj...
Iaf enligt mig men sen så sitter ju jag på fjädrarna/ramen i 240in så jag kanske inte har så hög standard... roll

Personligen skulle jag inte vilja sitta i en 740 i en bilkö...

RockSolid
1 juli 2013 · 97 Inlägg

bättre ha lite bilar av varje så behöver man inte fundera utan ta den man känner för.

Audi a4 2.0tdi quattro s-line "vossen cv3" (2008)
Kia optima (2015)
Volvo 740 Turbo Intercooler "m50 Turbo" (1988)
Evildan
1 juli 2013 ·

focuz skrev:

werd skrev:

focuz skrev:
Helt enkelt för att man vill ta sig från A till B på ett bekvämt och driftsäkert sätt! Du är välkommen upp med 740in din i vinter och sitta i bilköerna i Stockholm med den, du kommer garanterat ändra uppfattning.

Men vänta, sitta still i en 740 är väl ändå det som dom flesta kan tänkas göra? tongue
Om nu inte sätet är nedsuttet och trasigt är 740is stolar hyffsat sköna, lite som nån 70tals fåtölj...
Iaf enligt mig men sen så sitter ju jag på fjädrarna/ramen i 240in så jag kanske inte har så hög standard... roll

Personligen skulle jag inte vilja sitta i en 740 i en bilkö...

Den dagen jag återigen ses i en ägandes 740 så har även detta inträffat
https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-806800b5714760a4bd117620250c9fec.jpg

Senast redigerat av Evildan (1 juli 2013)

werd
1 juli 2013 · 349 Inlägg

focuz skrev:

werd skrev:

focuz skrev:
Helt enkelt för att man vill ta sig från A till B på ett bekvämt och driftsäkert sätt! Du är välkommen upp med 740in din i vinter och sitta i bilköerna i Stockholm med den, du kommer garanterat ändra uppfattning.

Men vänta, sitta still i en 740 är väl ändå det som dom flesta kan tänkas göra? tongue
Om nu inte sätet är nedsuttet och trasigt är 740is stolar hyffsat sköna, lite som nån 70tals fåtölj...
Iaf enligt mig men sen så sitter ju jag på fjädrarna/ramen i 240in så jag kanske inte har så hög standard... roll

Personligen skulle jag inte vilja sitta i en 740 i en bilkö...

Nu glömde jag bort att det råder sommar just i detta nu och inte vinter som det gör man själv sitter i en sån...
Men äsch, pipsill du..! wink wink

Senast redigerat av werd (1 juli 2013)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Knugcab
1 juli 2013 · 5 111 Inlägg

Jag hatar chips. Och alla jävla bilar.

Varför så mycket snack om FWD kontra RWD i en tråd med denna rubrik förresten? Sist jag kollade var en Saab tvåtakt äldre än en Mercedes W212 så jag tycker det blir lite snett...

Senast redigerat av Volvo544special65 (1 juli 2013)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
volvo-93
1 juli 2013 · 625 Inlägg

Saaben fick jag när jag fyllde år värsta presenten man kan fåbig_smile och när jag försöker sälja den så hör ingen av sig. Så Volvo kommer jag fortsätta köra och min 740 är mycket bättre piggare än Saaben som har turbo och 740n är en sugis. nästa bil jag kommer skaffa är en 940 eller 240.

Busgrabb Rejsa ?
2 juli 2013 · 2 959 Inlägg

Evildan skrev:
Varför kör man hellre en modern bil?
Vi jämför då min avskydda av så många innovationsfientliga forumsmedlemmar Prius med en Volvo 740 då denna förekommit så mycket som måttstock i vanlig ordning då den är garagets återkommande normbil.

Priusen är utan att göra några subjektiva jämförelser utan bara rent mätbara fakta:

Snabbare 0-100 (börjar med det ftersom det ofta är en viktig punkt)

Tystare (en 740 låter även den vid accelaration)

Säkrare (det hoppas jag inte behöver utvecklas)

Snålare (drar långt under hälften mot en bensindriven 740 automat)

Driftsäkrare (en 5år gammal Toyota jämfört med en minst 21år gammal Volvo)

Sedan har vi dessa subjektiva jämförelser som är svåra att argumentera mot eller för:

Bekvämare (Prius har bla inte en stol som slutar med en "klump" högst upp innan nackstödet)

Snyggare (inte ritad med linjal)

Roligare att köra då den även har bättre väghållning än en 740 vilket inte säger så mycket om huruvida bra väghållning den har wink

Är du säker på 0-100 punkten?
Jag tror nog fan surföttin är snabbare.

Autotech
BMW 335D (2008)
Knugcab
2 juli 2013 · 5 111 Inlägg

volvo-93 skrev:
Så Volvo kommer jag fortsätta köra och min 740 är mycket bättre piggare än Saaben som har turbo och 740n är en sugis.

Tänkte först fråga om du tror på det där själv, men sedan såg jag ditt häftiga sportluftfilter, OK, jag ger mig, du har nog rätt trots allt. roll

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
focuz
2 juli 2013 · 95 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

volvo-93 skrev:
Så Volvo kommer jag fortsätta köra och min 740 är mycket bättre piggare än Saaben som har turbo och 740n är en sugis.

Tänkte först fråga om du tror på det där själv, men sedan såg jag ditt häftiga sportluftfilter, OK, jag ger mig, du har nog rätt trots allt. roll

Haha! Detta är en tråd som man inte kan ha rätt i.... Ts har redan bestämt sig

xorox_88 Smack that ass!!
2 juli 2013 · 2 953 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

volvo-93 skrev:
Så Volvo kommer jag fortsätta köra och min 740 är mycket bättre piggare än Saaben som har turbo och 740n är en sugis.

Tänkte först fråga om du tror på det där själv, men sedan såg jag ditt häftiga sportluftfilter, OK, jag ger mig, du har nog rätt trots allt. roll

du får inte glömma en skitfräck japsdämpare oxå, lätt 68hk till utan tvekan, med tanke på ditt namn ''volvo-93 så är det ju självklart att du är en sånpass trångsynt volvo ägare som vägrar inse att nån annan bil e bättre, en 740 gl gör 0-100 på 12sek vilket e slööööjudas, skulle tro att för den antagligen låter skitäckligt å högt pga bristen på ljuddämpare å därför får du illutionen att den går bra... annars tar jag gärna imot tipps vilka droger du går på och vart man kan skaffa dom

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
master_lars
2 juli 2013 · 1 160 Inlägg

Det finns väldigt många anledningar till att köpa en nyare bil gentemot en gammal.

Jag personligen skulle nog inte köpa en 70-tals bil att bruksa. Dels för att den efter 2 vintrar i stockholm skulle vara helt borta pga allt saltande. Orkar inte heller stå och meka med bilen tid i otid.

Min bruksbil vill jag skall starta och rulla, jag vill ha AC, krocksäkerhet, någorlunda tyst kupé, körsmidighet och låg förbrukning, men även utrustning som farthållare, antispin, antisladd m.m. Skulle jag köra en gammal passat från 1975 skulle jag inte ha AC, ingen krocksäkerhet, ingen tyst kupé, halvdanna vägenegensakper och körsmidigheten skulle ej vara lika hög som i en bil av nyare snitt. Till detta tillkommer även avsaknad av servo, garantier, farthållare m.m.

Visst finns det kompromisser, men jag är inte villig att tumma på dessa bara för att få en bil som ger något tillbaka. Jag vill ha en modern bruksbil, visst den är intetsägande och anonym, men ack så bekvämt det är.

Jag kan dock tycka att dem som tycker om att köra bil, bör testa att köra veteranare, så mycket roligare, man är ju faktiskt ett med maskinen i en gammal bil, något man aldrig kan bli med dagens bilar.

Dem som säger att de är bilentusiaster, och kör en bil från 2000 och framåt, är tyvärr i mina ögon inga bilentusiaster, och inte heller intresserade av bil. Att köra omkring i en säg Porsche Boxter och kalla sig entusiast fungerar helt enkelt inte för mig. Köp dig istället en gammal Porsche 944, mycket mer kreddig bil, roligare att köra och helt och hållet mekanisk. Då är det du som kör, och inte bara åker med. Detta är som sagt min högst enskilda åsikt.

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
2 juli 2013 · 296 Inlägg

För att man kan? smile

Sen kan TS tro att 740 är världens bästa bil , men han kommer växa upp han också! Precis som så många andra fått göra under åren.

Det blir som det blir!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juli 2013 · 13 742 Inlägg

DasAuto skrev:
Bättre byggda vad det gäller komfort, ljudisolering och materialval, dock mycket sämre på motorsidan smile
Men det är skönt med nyare bil, oftast mindre problem osv, drar också mindre soppa med nyare bilar.

Min Golf IV 1.6 drog tex mer soppa än min A6 2.0T smile

så underbart tanke sätt..

man tar och köper en ny miljövänlig snål bil. den nya bilen drar bara 0.5 mot deras gamla volvo som drar 1liter milen..

problemet är att idioterna köper en ny bil på avbetalning och betalar minst 3000kr i månaden på avbetalningen.

dom kör sedan 300mil i månaden.

försök att få ihop hur dom sparar pengar smile

mot att ha kvar sin gamla volvo som var betald och klar.

dessutom så är skillnaden mellan nya bilar och gamla bilar när dom går sönder att dom nyare kostar mer pengar att laga smile

opimalast måste vara att äga en volvo 240GL mellan 81-83 skattebefriad och drar runt litern

man sparar inte pengar genom att köpa en helt ny bränslesnål bil.
man sparar pengar och köpa en gammal bränsle snål bil

dessutom är det mer miljövänligt att köra en gammal bil eftersom den redan är tillverkad när du köper den smile

sen finns det andra aspekter en ny bil har man viss garanti som oftast inte gäller
sen får man lite komfort. men jag föredrar att sitta på en välfyld mjuk plånbok i en gammal bil än sitta mjukt på sätet men på en tom stenhård plånbok smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DasAuto
2 juli 2013 · 2 751 Inlägg

Growe skrev:

DasAuto skrev:
Bättre byggda vad det gäller komfort, ljudisolering och materialval, dock mycket sämre på motorsidan smile
Men det är skönt med nyare bil, oftast mindre problem osv, drar också mindre soppa med nyare bilar.

Min Golf IV 1.6 drog tex mer soppa än min A6 2.0T smile

så underbart tanke sätt..

man tar och köper en ny miljövänlig snål bil. den nya bilen drar bara 0.5 mot deras gamla volvo som drar 1liter milen..

problemet är att idioterna köper en ny bil på avbetalning och betalar minst 3000kr i månaden på avbetalningen.

dom kör sedan 300mil i månaden.

försök att få ihop hur dom sparar pengar smile

mot att ha kvar sin gamla volvo som var betald och klar.

dessutom så är skillnaden mellan nya bilar och gamla bilar när dom går sönder att dom nyare kostar mer pengar att laga smile

opimalast måste vara att äga en volvo 240GL mellan 81-83 skattebefriad och drar runt litern

man sparar inte pengar genom att köpa en helt ny bränslesnål bil.
man sparar pengar och köpa en gammal bränsle snål bil

dessutom är det mer miljövänligt att köra en gammal bil eftersom den redan är tillverkad när du köper den smile

sen finns det andra aspekter en ny bil har man viss garanti som oftast inte gäller
sen får man lite komfort. men jag föredrar att sitta på en välfyld mjuk plånbok i en gammal bil än sitta mjukt på sätet men på en tom stenhård plånbok smile

Handlar väll om vad man prioriterar, vissa gillar och spendera tusentals kronor på krogen, andra på bilar. Jag ger gärna 2000-3000kr i månaden på bil FÖR ATT JAG KAN smile

Reser utomlands varje sommar och har pengar över till att spara, varför ska jag sitta i en sleten 740 och känna mig duktig?

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Knugcab
2 juli 2013 · 5 111 Inlägg

Growe skrev:
dessutom är det mer miljövänligt att köra en gammal bil eftersom den redan är tillverkad när du köper den smile

Det där är ett argument man hört så mycket så att öronen blöder. roll
Jag kan hålla med om att det är ett bra argument för att inte i någon masspsykos skrota ut några år gamla, fullt fungerande bilar, bara för att det kommit nya som är bättre.

Men oftast hör man det (ta inte åt dig nu) som ett försvar till att köra runt i skräpbilar som överlevt sig själv med hjälp av mutor i form av en 75a åt besiktningsmannen varje år...

Om vi säger att en bil 1987 saknade katalysator och tog 1 liter milen, och motsvarande modell 2007 hade katalysator och tog 0,7 liter milen, på vilket sätt är det då miljövänligare att köpa och köra den från 1987? BÅDA bilarna är ju redan tillverkade, liksom. roll

Så på det sättet faller det lite.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 juli 2013 · 14 056 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

Growe skrev:
dessutom är det mer miljövänligt att köra en gammal bil eftersom den redan är tillverkad när du köper den smile

Det där är ett argument man hört så mycket så att öronen blöder. roll
Jag kan hålla med om att det är ett bra argument för att inte i någon masspsykos skrota ut några år gamla, fullt fungerande bilar, bara för att det kommit nya som är bättre.

Men oftast hör man det (ta inte åt dig nu) som ett försvar till att köra runt i skräpbilar som överlevt sig själv med hjälp av mutor i form av en 75a åt besiktningsmannen varje år...

Om vi säger att en bil 1987 saknade katalysator och tog 1 liter milen, och motsvarande modell 2007 hade katalysator och tog 0,7 liter milen, på vilket sätt är det då miljövänligare att köpa och köra den från 1987? BÅDA bilarna är ju redan tillverkade, liksom. roll

Så på det sättet faller det lite.

Om inte den stora massan envisas att köpa nya bilar med så förbannat korta intervaller så behöver det inte tillverkas så många bilar och det är väl bra för miljön.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
2 juli 2013 ·

Busgrabb skrev:

Evildan skrev:
Varför kör man hellre en modern bil?
Vi jämför då min avskydda av så många innovationsfientliga forumsmedlemmar Prius med en Volvo 740 då denna förekommit så mycket som måttstock i vanlig ordning då den är garagets återkommande normbil.

Priusen är utan att göra några subjektiva jämförelser utan bara rent mätbara fakta:

Snabbare 0-100 (börjar med det eftersom det ofta är en viktig punkt)

Tystare (en 740 låter även den vid accelaration)

Säkrare (det hoppas jag inte behöver utvecklas)

Snålare (drar långt under hälften mot en bensindriven 740 automat)

Driftsäkrare (en 5år gammal Toyota jämfört med en minst 21år gammal Volvo)

Sedan har vi dessa subjektiva jämförelser som är svåra att argumentera mot eller för:

Bekvämare (Prius har bla inte en stol som slutar med en "klump" högst upp innan nackstödet)

Snyggare (inte ritad med linjal)

Roligare att köra då den även har bättre väghållning än en 740 vilket inte säger så mycket om huruvida bra väghållning den har wink

Är du säker på 0-100 punkten?
Jag tror nog fan surföttin är snabbare.

Ska väl då för sakens skull förtydliga mig att jag givetvis åsyftar 740 med B230f eftersom det är den vanligaste motorn.
Tider med nya orörda korrekt justerade bilar:
Prius 0-100km/h 10.9s.
740 B230f 116hk 0-100km/h 11.6s.
740 B230e 131hk 0-100km/h 11.0s.

Busgrabb Rejsa ?
2 juli 2013 · 2 959 Inlägg

Evildan skrev:

Busgrabb skrev:

Evildan skrev:
Varför kör man hellre en modern bil?
Vi jämför då min avskydda av så många innovationsfientliga forumsmedlemmar Prius med en Volvo 740 då denna förekommit så mycket som måttstock i vanlig ordning då den är garagets återkommande normbil.

Priusen är utan att göra några subjektiva jämförelser utan bara rent mätbara fakta:

Snabbare 0-100 (börjar med det eftersom det ofta är en viktig punkt)

Tystare (en 740 låter även den vid accelaration)

Säkrare (det hoppas jag inte behöver utvecklas)

Snålare (drar långt under hälften mot en bensindriven 740 automat)

Driftsäkrare (en 5år gammal Toyota jämfört med en minst 21år gammal Volvo)

Sedan har vi dessa subjektiva jämförelser som är svåra att argumentera mot eller för:

Bekvämare (Prius har bla inte en stol som slutar med en "klump" högst upp innan nackstödet)

Snyggare (inte ritad med linjal)

Roligare att köra då den även har bättre väghållning än en 740 vilket inte säger så mycket om huruvida bra väghållning den har wink

Är du säker på 0-100 punkten?
Jag tror nog fan surföttin är snabbare.

Ska väl då för sakens skull förtydliga mig att jag givetvis åsyftar 740 med B230f eftersom det är den vanligaste motorn.
Tider med nya orörda korrekt justerade bilar:
Prius 0-100km/h 10.9s.
740 B230f 116hk 0-100km/h 11.6s.
740 B230e 131hk 0-100km/h 11.0s.

Ofan...så illa tongue

Autotech
BMW 335D (2008)
OmegaCoffe Dumpersförare.
2 juli 2013 · 970 Inlägg

För att man vill ha en ny bil helt enkelt. många skaffar rent ny bil för att dom är trötta på sin gamla bil. och inte vill ha en gammal bil bara.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang