Det finns väldigt många anledningar till att köpa en nyare bil gentemot en gammal.
Jag personligen skulle nog inte köpa en 70-tals bil att bruksa. Dels för att den efter 2 vintrar i stockholm skulle vara helt borta pga allt saltande. Orkar inte heller stå och meka med bilen tid i otid.
Min bruksbil vill jag skall starta och rulla, jag vill ha AC, krocksäkerhet, någorlunda tyst kupé, körsmidighet och låg förbrukning, men även utrustning som farthållare, antispin, antisladd m.m. Skulle jag köra en gammal passat från 1975 skulle jag inte ha AC, ingen krocksäkerhet, ingen tyst kupé, halvdanna vägenegensakper och körsmidigheten skulle ej vara lika hög som i en bil av nyare snitt. Till detta tillkommer även avsaknad av servo, garantier, farthållare m.m.
Visst finns det kompromisser, men jag är inte villig att tumma på dessa bara för att få en bil som ger något tillbaka. Jag vill ha en modern bruksbil, visst den är intetsägande och anonym, men ack så bekvämt det är.
Jag kan dock tycka att dem som tycker om att köra bil, bör testa att köra veteranare, så mycket roligare, man är ju faktiskt ett med maskinen i en gammal bil, något man aldrig kan bli med dagens bilar.
Dem som säger att de är bilentusiaster, och kör en bil från 2000 och framåt, är tyvärr i mina ögon inga bilentusiaster, och inte heller intresserade av bil. Att köra omkring i en säg Porsche Boxter och kalla sig entusiast fungerar helt enkelt inte för mig. Köp dig istället en gammal Porsche 944, mycket mer kreddig bil, roligare att köra och helt och hållet mekanisk. Då är det du som kör, och inte bara åker med. Detta är som sagt min högst enskilda åsikt.