Varför är det så många nya bilar på vägarna när det är så mycket roligare att köra äldre.

loop
4 juli 2013 · 297 Inlägg

Holiace skrev:
För de flesta vill egentligen inte ha en bil. De BEHÖVER ha en bil.

Exakt.

Jag tillhör de som gör vägarna lite roligare. Har aldrig betalat mer än 7papp för en bil. Brukskör diverse skrot och udda bilar. Nyast hittills en 95a. Ogillar Volvo(Och Cadillac), skulle aldrig skaffa mig en 700,800,900 eller nyare.
Jag gillar att bruksköra mina entusiastbilar, de är i skabbigt bruksskick, men det är så jag vill ha det. Framhjulsdrift, bakhjulsdrift, elektronik osv, det gör ingen skillnad, gillar jag en bil så gillar jag den. När det kommer till ekonomi, säkerhet bla bla bla, jag orkar inte bry mig.

Tynnerstroem
4 juli 2013 · 345 Inlägg

Bilen är etet nödvändigt ont för många, det ser bättre ut i grannens ögon med en nyare bil och mångas miljösamvete mår bättre av att veta att dom kör en ny miljövänlig bil.

That said, så om jag inte var tvungen att ha tjänstebil (står i mitt anställningsavtal) hade jag åkt fullsize USA-bil från 70-80-talet. smile

tobbeh78 !
4 juli 2013 · 543 Inlägg

*ASG* roligt tråd.
Tror det roligaste av allt var nog för några sidor sedan då det diskuterades 0-100 tider, samt luftfilter osv..
Så sitter de som anmärker på att TS har en "slö" 740 (med sportfilter) själva med slöhäckar till bilar som Amazoner, Audis osv, ni har aldrig hört uttrycket "kasta inte sten i glashus"?

Det här med FWD och RWD samt gamla nya bilar så får ni nog inse att det är individuellt vad man gillar som är bäst.
Jag gillar gamla bilar, dom har sin charm och är lättskruvade men roligt nja då ska nog det mesta vara utbytt.
Kan inte se det roliga med en slö motor, slöa bromsar, kass väghållning som roligt, men byt gärna ut motor, bromsar, väghållning osv så tar jag gärna en sån bil, men då är vi där med elektronik som typ styrsystem osv osv.

Som pendlarbil så väljer jag iaf något nyare, har själv en Seat Leon 1,6 från 2001, inte ett dugg rolig, men den är rostfri, tar mig problemfritt från A-B och duger att skjutsa röven i.

Pratar vi entusiast-bil så är det något helt annat och vi kanske inte behöver gå in på det här..

Trött och bitter?? javisst!
Rquired Allmänt envis
4 juli 2013 · 12 512 Inlägg

CHEEVA skrev:

Rquired skrev:

Growe skrev:
Ett väldigt långt inlägg, här något förkortat av mig för att få plats med ett ännu längre inlägg.

Godtycklig liten småbil, det får nog vara en Lupo 3L för att gå snålare än en betydligt större Prius men den lär vara ensam om det. Men för skojs skull kan vi plocka fram lite siffror, i det här fallet från tyska Spritmonitor:

[b]VW Lupo 3L:[
Så i Sverige på svensk diesel bör en Lupo 3L dricka 4.9L/100Km  [/i]

men det där stämmer inte riktigt ... en god vän till mig kör sin på 0,32 blandat och när han enbart kör till jobbet så går den på under 0,3.... så inga 0,49 där

Jag vet inte hur pass det stämmer i praktiken, men 3.75L/100km är snittförbrukningen på över 200 bilar som mätts över minst 150mil vardera enligt Spritmonitor. Då är det från Tyskland och om du kompenserar för skillnaden i energiinnehåll mellan tysk och svensk diesel blir det 4.9L/100km.

Det går säkert att nå en mycket lägre förbrukning än så men siffran var till för en jämförelse med Toyota Prius som då dricker 5.2L/100km mätt på nästan 2000 bilar. En Prius går även den att köra snålare än så, men ett medelvärde på många förares förbrukning tycker jag är mer tillförlitlig än vad en enskild lyckas nå och därför använde jag den här metoden.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Evildan
4 juli 2013 ·

Growe skrev:

Evildan skrev:
Varför kör man hellre en modern bil?
Vi jämför då min avskydda av så många innovationsfientliga forumsmedlemmar Prius med en Volvo 740 då denna förekommit så mycket som måttstock i vanlig ordning då den är garagets återkommande normbil.

Priusen är utan att göra några subjektiva jämförelser utan bara rent mätbara fakta:

Snabbare 0-100 (börjar med det ftersom det ofta är en viktig punkt)

Tystare (en 740 låter även den vid accelaration)

Säkrare (det hoppas jag inte behöver utvecklas)

Snålare (drar långt under hälften mot en bensindriven 740 automat)

Driftsäkrare (en 5år gammal Toyota jämfört med en minst 21år gammal Volvo)

Sedan har vi dessa subjektiva jämförelser som är svåra att argumentera mot eller för:

Bekvämare (Prius har bla inte en stol som slutar med en "klump" högst upp innan nackstödet)

Snyggare (inte ritad med linjal)

Roligare att köra då den även har bättre väghållning än en 740 vilket inte säger så mycket om huruvida bra väghållning den har wink

men forfarande har du en hybridbil som är törstigare än en valfri liten skitbil.
det som är så sjukt
en prius går inte billigt. man kan intala sig det men kollar man upp fakta på bilarna så går dom inte speciellt snålt.
jag kan köpa en lupo 3l från 00 som drar 0.29liter milen.

från 00.. endå matchar inte ens en hybrid bil den förbrukningen..

man intalar sig själv bara att den är miljövänligare men det är den knappast
mot att ha en gammal bil. nu snackar vi helt nya bilar

självklart förstår jag att man kan välja bilar av andra anledningar men allt för ofta så är det miljön och bränsle eknomin som oftast nämns och endå är det varken miljövänligt eller billigare att åka en ny bil
mot att ha en gammal skrot hög som är betalad.

för man ska inte bara se till vad den släpper ut när man äger bilen utan även tillverkningen

en gammal bil blir miljövänligare för varje år den lever.
dagens bilar kommer inte bli 15år gamla utan att vara rena skrotet.
och troligen kommer den gamla 740 forfarande rulla på.

sen är det upp till alla att åka vad dom vill.

en liten rolig grej som jag räknat på är på våran Seat arosa från 1998 
en rostig liten obekväm men ack så rolig.

den bilar snittar 10kr milen inkl skatt försäkring service däck och slitdelar och värdeminsking
rullar 4000mil på ett år.

skulle vilja se den som räknar hem det på en ny bil.

räknade på att plocka ut en a3 tdi och det skulle landa på 4000:-/månaden inkl allt utom bränsle.
räknat på 4000mil om året

vi la ner det rätt fort

idag pendlar tanten med seaten den går inte snålt utan landar på 0.65 med en snittfart på 120 14mil omdagen

men räknar man då på en bil som drar i bästa fall 0.5l/milen och kostar 4000kr i månaden så inser man snabbt att bilen skulle kosta  nästan 6500kr i månaden.

helt sjuka pengar att kasta ut på en bil idag åker hon på halva pengen.
redan det är för mycket men iallfall.

nu har hon 14mil om dagen att åka hur hon än gör

sen är lite äldre bilar oftast roligare att köra som bonus.
men sämre att åka.


jag håller mig alltid till billiga skitbilar så går dom sönder så kan jag skrota skiten
och köpa en ny.

dom 2 senaste bilarna har kostat 3200kr och 1500kr
det är under en månadskostnd på en normal svennebannan bil som är ny om man inte har kontanter.


fast det är väll inne att skuldsätta sig upp till öronen.  hus på avbetalning bil på avbetalning tv tvspel dator osv

ser bra ut på utsidan men isjälva verket äger man mindre än en nyanländ båtflyktning smile

Väljer att spjälka upp mitt svar punktvis för att underlätta ev respons.

1. Nämn dessa mängder av automatväxlade bensindrivna småbilar som drar mindre bränsle än en Prius.

2. Vem påstår felaktigt att en Prius inte går billigt, kör min lätt under 0.5 utan att ha hjärnan snålkörningspåkopplad. Kan man inte köra bil drar givetvis alla bilar mkt bränsle.

3. Lupo, det är ju knappast en bil att jämföra med en bil i Volvo S60 storlek med allt vad det innebär i säkerhet och komfort, utrymmen. (en fantom cykelbil går billigare än en Lupo, mer liknande bilsort dessutom) big_smile

4. Precis, en bil som används en längre tid blir miljövänligare, om vi dessutom här även lägger till att en "ny" bil brukas lång tid så har vi en större miljövinst än om man skulle välja att åka runt i 20år gamla bilar i 15år till.

5. lol 120km/h i snittfart i 14mil, så hon kör alltså 70km på knappa 35minuter, imponerande.

6. Långt ifrån alla behöver inte låna för att köpa bil för ca100000, men om man lånar blir inte räntekostnaden särskilt hög, runt 4% ligger väl räntan på hos seriöst låneinstitut.

Vi tänker oss ett realistiskt inköpspris hos en Toyotahandlare om 100000kr för en -08 Prius i bra skick med relativt moderata mil på mätaren.
Vi kör bilen i 3år, 4500mil, värdeminskning under dessa 3år ca 40000kr, om man jämför med äldre Prius värdetapp, det ger en kostnad på 1111kr i månaden i värdeminskning eller 8.89/mil.
Servicekostnad hos Toyota: lilla/1500mil 1600kr, stora/3000mil 3700kr.
Jag skulle under denna tid och sträcka göra en stor och en liten då den stora var gjord när jag hämtade bilen, serva Priusen för 5300kr på 4500mil, det ger en milkostnad på 1.18kr.

8.89+1.18=10,07kr/mil.

Årsskatten är 360kr och försäkringen är lågt klassad då dessa inte är inblandade i sladdolyckor runt korvkiosken eller andra fartinsiperade incidenter av kepsenbakochframförare.

Reparationer på Priusen faller under Toyotas förlängda garanti för begagnade fordon som säljs via deras återförsäljare och inbegriper det mesta som finns på bilen, en klar fördel av att köpa en nyare bil med bra villkor.
Normala slitagedelar får man givetvis bekosta själv såsom bromklossar och torkarblad som till vilken bil som  helst och de få delar man eventuellt kommer att få byta ut på en erkänt slitstark och driftsäker Toyota är som vanligt inte en dyr affär.

Ergo, det är inte dyrt att åka runt i en 5år gammal/ny Toyota Prius med alla de fördelar det i mitt tycke inbegriper jämförelsevis med en Lupo/Arosa.

Senast redigerat av Evildan (4 juli 2013)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 juli 2013 · 14 042 Inlägg

Detta är vad jag menar att man till slut inte har råd att laga en modern bil. 02:a och en elektrisk styrservo!!!! BAH!!!! Styrservon blir ju det mest värdefulla på hela bilen!!! 10000 verkar den kosta!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3757039

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (5 juli 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
xXSammy
5 juli 2013 · 6 569 Inlägg

Vettemannen skrev:
Detta är vad jag menar att man till slut inte har råd att laga en modern bil. 02:a och en elektrisk styrservo!!!! BAH!!!! Styrservon blir ju det mest värdefulla på hela bilen!!! 10000 verkar den kosta!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3757039

/Benny

VAG..Kostar att ligga på "topp" big_smile

De/Dem
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 juli 2013 · 14 042 Inlägg

Malheus skrev:

Vettemannen skrev:
Detta är vad jag menar att man till slut inte har råd att laga en modern bil. 02:a och en elektrisk styrservo!!!! BAH!!!! Styrservon blir ju det mest värdefulla på hela bilen!!! 10000 verkar den kosta!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3757039

/Benny

VAG..Kostar att ligga på "topp" big_smile

Det gör ju de!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
5 juli 2013 · 296 Inlägg

Vettemannen skrev:
Detta är vad jag menar att man till slut inte har råd att laga en modern bil. 02:a och en elektrisk styrservo!!!! BAH!!!! Styrservon blir ju det mest värdefulla på hela bilen!!! 10000 verkar den kosta!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3757039

/Benny

Varför ha bil om man inte har råd att laga?

Det blir som det blir!
master_lars
5 juli 2013 · 1 159 Inlägg

Vadå, att det inte finns en styrservo att tillgå på någon av skrotarna köper jag inte. Finns ju massor av Vw Polo från 01-06 på skortarna!

Men visst är det så att det kostar att ha en nyare bil när den går sönder. Men det kostar lika mycket om man nu skall montera nytt på en äldre bil. Jag menar, NOS styrservo till en Nissa Bluebird är inte billigt.

it_mutt Avstängd
5 juli 2013 · 10 388 Inlägg

Vettemannen skrev:
Detta är vad jag menar att man till slut inte har råd att laga en modern bil. 02:a och en elektrisk styrservo!!!! BAH!!!! Styrservon blir ju det mest värdefulla på hela bilen!!! 10000 verkar den kosta!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3757039

/Benny

Ja, begagnat springer det lös på ca 2-3000:- i sverige. Plockar du ett  nytt från tyskland (som det visserligen inte står "vag" på) så ger du från 3000:- inkl. frakt för ett nytt. Det gäller att vara om sig och kring sig smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 juli 2013 · 14 042 Inlägg

it_mutt skrev:

Vettemannen skrev:
Detta är vad jag menar att man till slut inte har råd att laga en modern bil. 02:a och en elektrisk styrservo!!!! BAH!!!! Styrservon blir ju det mest värdefulla på hela bilen!!! 10000 verkar den kosta!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3757039

/Benny

Ja, begagnat springer det lös på ca 2-3000:- i sverige. Plockar du ett  nytt från tyskland (som det visserligen inte står "vag" på) så ger du från 3000:- inkl. frakt för ett nytt. Det gäller att vara om sig och kring sig smile

Jaa, för 10000 verkar ju helsjukt. Bättre att importera själv.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juli 2013 · 17 470 Inlägg

Det finns säkert många som mig som inte vill beställa från tyskland för att det "är krångligt" (Jag vet, det är det inte) Så en affärsidé gratis: Erbjud delar, köp dessa i tyskland och lägg på ett antal procent. Hade nog fungerat bra?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
5 juli 2013 · 10 388 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Det finns säkert många som mig som inte vill beställa från tyskland för att det "är krångligt" (Jag vet, det är det inte) Så en affärsidé gratis: Erbjud delar, köp dessa i tyskland och lägg på ett antal procent. Hade nog fungerat bra?

Min kusin driver just nu den idén som ett fungerande företag på gymnasiet (de ska starta upp ett företag osv osv). Går, trots minimal marknadsföring, bra smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rcy
5 juli 2013 · 1 705 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Det finns säkert många som mig som inte vill beställa från tyskland för att det "är krångligt" (Jag vet, det är det inte) Så en affärsidé gratis: Erbjud delar, köp dessa i tyskland och lägg på ett antal procent. Hade nog fungerat bra?

www.reservdelar24.se

it_mutt Avstängd
5 juli 2013 · 10 388 Inlägg

rcy skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Det finns säkert många som mig som inte vill beställa från tyskland för att det "är krångligt" (Jag vet, det är det inte) Så en affärsidé gratis: Erbjud delar, köp dessa i tyskland och lägg på ett antal procent. Hade nog fungerat bra?

www.reservdelar24.se

Är ju ett tyskt företag med en svensk sida iofs...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rcy
5 juli 2013 · 1 705 Inlägg

it_mutt skrev:

rcy skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Det finns säkert många som mig som inte vill beställa från tyskland för att det "är krångligt" (Jag vet, det är det inte) Så en affärsidé gratis: Erbjud delar, köp dessa i tyskland och lägg på ett antal procent. Hade nog fungerat bra?

www.reservdelar24.se

Är ju ett tyskt företag med en svensk sida iofs...

Resultatet är ju detsamma. Tyska delar utan krångel. smile

it_mutt Avstängd
5 juli 2013 · 10 388 Inlägg

rcy skrev:

it_mutt skrev:

rcy skrev:

www.reservdelar24.se

Är ju ett tyskt företag med en svensk sida iofs...

Resultatet är ju detsamma. Tyska delar utan krångel. smile

Mnja, vad jag hört från folk så är det tyvärr inte alltid utan krångel. Men skillnaden är ju egentligen bara att du inte behöver "kunna tyska" för att handla av "random tyskt företag som skickar till sverige". Men jag personligen har ingen erfarenhet av dom än, så jag ska inte skjuta ner företaget. Och det är säkert ett bra tips smile

(vad jag OT-svamlar idag)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Knugcab
5 juli 2013 · 5 111 Inlägg

tobbeh78 skrev:
*ASG* roligt tråd.
Tror det roligaste av allt var nog för några sidor sedan då det diskuterades 0-100 tider, samt luftfilter osv..
Så sitter de som anmärker på att TS har en "slö" 740 (med sportfilter) själva med slöhäckar till bilar som Amazoner, Audis osv, ni har aldrig hört uttrycket "kasta inte sten i glashus"?

Jag vet att min bil är slö som fan, men poängen är att jag aldrig påstått att den är pigg och framför allt inte att jag drar en 9000 turbo med den. TS har en 740 med B230F vilken har nästan 15 hk mindre än min MB på ungefär samma vikt och påstår sig dra en 9000 turbo, och det är inte att leva i verkligheten. Åtminstone inte så länge som Saaben är det minsta frisk.

Jag klagar inte alls på att TS har en 740 då det inte är något fel på dessa bilar, men man får ju vara realist trots allt.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
humancentipede
5 juli 2013 · 34 Inlägg

på 70-talet kunde även den mest pantade blondinen byta tändstift och felsöka trasiga säkringar .. folk i allmänhet visste hur man bytta bromsklossar, avgassystem osv. Idag är det bara entusiaster och bilmekaniker som kan något.   smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang