Growe skrev:
Evildan skrev:
Varför kör man hellre en modern bil?
Vi jämför då min avskydda av så många innovationsfientliga forumsmedlemmar Prius med en Volvo 740 då denna förekommit så mycket som måttstock i vanlig ordning då den är garagets återkommande normbil.
Priusen är utan att göra några subjektiva jämförelser utan bara rent mätbara fakta:
Snabbare 0-100 (börjar med det ftersom det ofta är en viktig punkt)
Tystare (en 740 låter även den vid accelaration)
Säkrare (det hoppas jag inte behöver utvecklas)
Snålare (drar långt under hälften mot en bensindriven 740 automat)
Driftsäkrare (en 5år gammal Toyota jämfört med en minst 21år gammal Volvo)
Sedan har vi dessa subjektiva jämförelser som är svåra att argumentera mot eller för:
Bekvämare (Prius har bla inte en stol som slutar med en "klump" högst upp innan nackstödet)
Snyggare (inte ritad med linjal)
Roligare att köra då den även har bättre väghållning än en 740 vilket inte säger så mycket om huruvida bra väghållning den har
men forfarande har du en hybridbil som är törstigare än en valfri liten skitbil.
det som är så sjukt
en prius går inte billigt. man kan intala sig det men kollar man upp fakta på bilarna så går dom inte speciellt snålt.
jag kan köpa en lupo 3l från 00 som drar 0.29liter milen.
från 00.. endå matchar inte ens en hybrid bil den förbrukningen..
man intalar sig själv bara att den är miljövänligare men det är den knappast
mot att ha en gammal bil. nu snackar vi helt nya bilar
självklart förstår jag att man kan välja bilar av andra anledningar men allt för ofta så är det miljön och bränsle eknomin som oftast nämns och endå är det varken miljövänligt eller billigare att åka en ny bil
mot att ha en gammal skrot hög som är betalad.
för man ska inte bara se till vad den släpper ut när man äger bilen utan även tillverkningen
en gammal bil blir miljövänligare för varje år den lever.
dagens bilar kommer inte bli 15år gamla utan att vara rena skrotet.
och troligen kommer den gamla 740 forfarande rulla på.
sen är det upp till alla att åka vad dom vill.
en liten rolig grej som jag räknat på är på våran Seat arosa från 1998
en rostig liten obekväm men ack så rolig.
den bilar snittar 10kr milen inkl skatt försäkring service däck och slitdelar och värdeminsking
rullar 4000mil på ett år.
skulle vilja se den som räknar hem det på en ny bil.
räknade på att plocka ut en a3 tdi och det skulle landa på 4000:-/månaden inkl allt utom bränsle.
räknat på 4000mil om året
vi la ner det rätt fort
idag pendlar tanten med seaten den går inte snålt utan landar på 0.65 med en snittfart på 120 14mil omdagen
men räknar man då på en bil som drar i bästa fall 0.5l/milen och kostar 4000kr i månaden så inser man snabbt att bilen skulle kosta nästan 6500kr i månaden.
helt sjuka pengar att kasta ut på en bil idag åker hon på halva pengen.
redan det är för mycket men iallfall.
nu har hon 14mil om dagen att åka hur hon än gör
sen är lite äldre bilar oftast roligare att köra som bonus.
men sämre att åka.
jag håller mig alltid till billiga skitbilar så går dom sönder så kan jag skrota skiten
och köpa en ny.
dom 2 senaste bilarna har kostat 3200kr och 1500kr
det är under en månadskostnd på en normal svennebannan bil som är ny om man inte har kontanter.
fast det är väll inne att skuldsätta sig upp till öronen. hus på avbetalning bil på avbetalning tv tvspel dator osv
ser bra ut på utsidan men isjälva verket äger man mindre än en nyanländ båtflyktning
Väljer att spjälka upp mitt svar punktvis för att underlätta ev respons.
1. Nämn dessa mängder av automatväxlade bensindrivna småbilar som drar mindre bränsle än en Prius.
2. Vem påstår felaktigt att en Prius inte går billigt, kör min lätt under 0.5 utan att ha hjärnan snålkörningspåkopplad. Kan man inte köra bil drar givetvis alla bilar mkt bränsle.
3. Lupo, det är ju knappast en bil att jämföra med en bil i Volvo S60 storlek med allt vad det innebär i säkerhet och komfort, utrymmen. (en fantom cykelbil går billigare än en Lupo, mer liknande bilsort dessutom)
4. Precis, en bil som används en längre tid blir miljövänligare, om vi dessutom här även lägger till att en "ny" bil brukas lång tid så har vi en större miljövinst än om man skulle välja att åka runt i 20år gamla bilar i 15år till.
5. 120km/h i snittfart i 14mil, så hon kör alltså 70km på knappa 35minuter, imponerande.
6. Långt ifrån alla behöver inte låna för att köpa bil för ca100000, men om man lånar blir inte räntekostnaden särskilt hög, runt 4% ligger väl räntan på hos seriöst låneinstitut.
Vi tänker oss ett realistiskt inköpspris hos en Toyotahandlare om 100000kr för en -08 Prius i bra skick med relativt moderata mil på mätaren.
Vi kör bilen i 3år, 4500mil, värdeminskning under dessa 3år ca 40000kr, om man jämför med äldre Prius värdetapp, det ger en kostnad på 1111kr i månaden i värdeminskning eller 8.89/mil.
Servicekostnad hos Toyota: lilla/1500mil 1600kr, stora/3000mil 3700kr.
Jag skulle under denna tid och sträcka göra en stor och en liten då den stora var gjord när jag hämtade bilen, serva Priusen för 5300kr på 4500mil, det ger en milkostnad på 1.18kr.
8.89+1.18=10,07kr/mil.
Årsskatten är 360kr och försäkringen är lågt klassad då dessa inte är inblandade i sladdolyckor runt korvkiosken eller andra fartinsiperade incidenter av kepsenbakochframförare.
Reparationer på Priusen faller under Toyotas förlängda garanti för begagnade fordon som säljs via deras återförsäljare och inbegriper det mesta som finns på bilen, en klar fördel av att köpa en nyare bil med bra villkor.
Normala slitagedelar får man givetvis bekosta själv såsom bromklossar och torkarblad som till vilken bil som helst och de få delar man eventuellt kommer att få byta ut på en erkänt slitstark och driftsäker Toyota är som vanligt inte en dyr affär.
Ergo, det är inte dyrt att åka runt i en 5år gammal/ny Toyota Prius med alla de fördelar det i mitt tycke inbegriper jämförelsevis med en Lupo/Arosa.
Senast redigerat av Evildan (4 juli 2013)