3883
Sök

Turbo + tomgång efter körning

221 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
Hej!
Jag har då några frågor, jag har en Saab 9-5 2.3T.

Hur ska jag köra för att Turbon ska hålla sålänge som möjligt?
Vara lätt på gasen första 5-10 minutrarna?

Här kommer stora frågan: har hört att bilen ska stå på tomgång efter man kört av någon anledning.
Då undrar jag - varför och hur länge? Känns ju drygt att alltid behöva sitta kvar i bilen ett tag bara för att den ska få stå på tomgång.

Går det inte bra att vara lätt på gasen sista 5-10 minutrarna istället?
Mvh

Avstängd
10 388 Inlägg
3 juli 2013
Själv menar jag att man inte ska "leka rundor" innan bilen nått arbetstemp och oljan fått lite temp.

Anledningen till att man ska stå på tomgång efter att man kört "hårt" är helt enkelt för att turbon ska få tid att kyla ner sig. Det är väl dock inget som behövs bara för att man varit ute o kört och gjort en omkörning eller två, utan mer om man faktiskt "lekt lite mer"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 586 Inlägg
3 juli 2013
låt den stå en 10 sekunder på tomgång. Så mycket stryk tar inte turbon finns andra faktorer som gör att turbon rasar som är betydlig större än att den ska kylas ner.

Byt olja ofta och kolla så inte vevhusventilation är täpt än att stå i 10 min
Senast redigerat av jocke_gronberg (3 juli 2013)

221 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
Så om man kört på lugnt - dvs långkörning och legat runt 100 och inte direkt varit tung på gasen så behöver man inte direkt stå på tomgång?

4 586 Inlägg
3 juli 2013
kwamex skrev:
Så om man kört på lugnt - dvs långkörning och legat runt 100 och inte direkt varit tung på gasen så behöver man inte direkt stå på tomgång?

Nej det behöver man inte ifall man har en standardbil

finns mängder med saab turbo där ägarna stänger av direkt
Senast redigerat av jocke_gronberg (3 juli 2013)

221 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
kwamex skrev:

Hmm, bara för att det finns mängder med saab turbo där ägarna stänger av direkt behöver ju inte det betyda att det är så man ska göra.

4 586 Inlägg
4 juli 2013
kwamex skrev:
jocke_gronberg skrev:
kwamex skrev:

Hmm, bara för att det finns mängder med saab turbo där ägarna stänger av direkt behöver ju inte det betyda att det är så man ska göra.

Finns annars turbotimer så slipper du sittar kvar i bilen utan den går en stund för att sedan stängas av big_smile

En annan sak som ofta drabbar just 9-5orna är att vevhusventilation sätter igen sig och då kan du stå på tomgång i 10 min till ingen nytta alls. I bästa fall går turbon sönder i värsta fall hela motorn
Senast redigerat av jocke_gronberg (4 juli 2013)

3 295 Inlägg
4 juli 2013
jocke_gronberg skrev:
kwamex skrev:
jocke_gronberg skrev:

Finns annars turbotimer så slipper du sittar kvar i bilen utan den går en stund för att sedan stängas av big_smile

En annan sak som ofta drabbar just 9-5orna är att vevhusventilation sätter igen sig och då kan du stå på tomgång i 10 min till ingen nytta alls. I bästa fall går turbon sönder i värsta fall hela motorn

blir ju lite spännande och ha turbotimer på en bil med backspärr dock roll

5 710 Inlägg
4 juli 2013
kwamex skrev:
Går det inte bra att vara lätt på gasen sista 5-10 minutrarna istället?
Mvh

Det är det absolut bästa sättet att kyla på då du har fartvinden som hjälper till.

MVH Jonas
..............

Sök