Bilar som stått länge i bilaffären

Immer21
3 juli 2013 · 6 Inlägg

Vad ska man tro om bilar som stått länge i bilaffärer? När pris och bil verkar bra, inte för bra, men står månad och och in? Halvår och mer.

Jag tänker först och främst på bilaffärer som i allmänhet är kända, har hög omsättning på försäljning och bilar. Dvs inga udda-handlare där man kan misstänka att det mest finns skitbilar..

OmegaCoffe Dumpersförare.
3 juli 2013 · 970 Inlägg

Fråga ägaren till firmorna. hur ska man kunna ge svar på detta?

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
baltis
3 juli 2013 · 1 948 Inlägg

Beror ju lite på vad det e för bil i fråga, är det en "udda" bil så kan det ju ta ganska lång tid att hitta en köpare.
Men rent generellt så handlar det oftast om att säljaren vill ha för mycket betalt för bilen och det brukar oftast bero på att bilen i fråga har vääääldigt mycket utrustning som säljaren tror han ska få betalt för...

Immer21
3 juli 2013 · 6 Inlägg

OmegaCoffe skrev:
Fråga ägaren till firmorna. hur ska man kunna ge svar på detta?

Bra idé! Kanske det finns någon här i forumet :-)

OmegaCoffe Dumpersförare.
3 juli 2013 · 970 Inlägg

Immer21 skrev:

OmegaCoffe skrev:
Fråga ägaren till firmorna. hur ska man kunna ge svar på detta?

Bra idé! Kanske det finns någon här i forumet :-)

Mmmm

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Henrik-N
4 juli 2013 · 450 Inlägg

Immer21 skrev:
Vad ska man tro om bilar som stått länge i bilaffärer? När pris och bil verkar bra, inte för bra, men står månad och och in? Halvår och mer.

Jag tänker först och främst på bilaffärer som i allmänhet är kända, har hög omsättning på försäljning och bilar. Dvs inga udda-handlare där man kan misstänka att det mest finns skitbilar..

men seriöst, vad är detta för tråd egentligen

Mack Forum- och sitemoderator
4 juli 2013 · 26 149 Inlägg

Står de länge utan att bli sålda så kan det bero på:

fel prissättning
fel märke
fel modell
eventuella skador
oönskade lik i bagageutrymmet

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
JHarnborg Pedantisk Perfektionist
4 juli 2013 · 232 Inlägg

Kan även bero på fel färg, fel utrustning osv.
Så är det iaf för mig, jag har letat nyare BMW länge nu men inte slagit till då jag inte hittar nån som passar in. Ligger bara massa snikutrustade på blocket.

BMW/Alpina - Only the best is good enough
Mitsubishi EVO IX "RalliArt" (2006)
Tynnerstroem
4 juli 2013 · 345 Inlägg

Brukar vara att det är en udda specifikation på bilen, priset är högt (om än med bara några tusenlappar) eller en icke-attraktiv färg brukar kunna bidra.

OmegaCoffe Dumpersförare.
4 juli 2013 · 970 Inlägg

Henrik-N skrev:

Immer21 skrev:
Vad ska man tro om bilar som stått länge i bilaffärer? När pris och bil verkar bra, inte för bra, men står månad och och in? Halvår och mer.

Jag tänker först och främst på bilaffärer som i allmänhet är kända, har hög omsättning på försäljning och bilar. Dvs inga udda-handlare där man kan misstänka att det mest finns skitbilar..

men seriöst, vad är detta för tråd egentligen

Ja man kan undra om man skaffar ett konto nyligen bara för att göra denna tråden.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
marcus0510
4 juli 2013 · 243 Inlägg

Immer21 skrev:
Vad ska man tro om bilar som stått länge i bilaffärer? När pris och bil verkar bra, inte för bra, men står månad och och in? Halvår och mer.

Jag tänker först och främst på bilaffärer som i allmänhet är kända, har hög omsättning på försäljning och bilar. Dvs inga udda-handlare där man kan misstänka att det mest finns skitbilar..

Det är ett mystiskt fenomen som jag funderat på i flera år.
Ibland har vi vissa bilar ståendes i ett halvår helt utan logik.. Det är oförklarligt.
Det är nog bara slumpen, det är ingen som letar efter just en sån bil under den tiden..

Dom större firmorna bryr sig inte heller om att den bil står länge. Så den glöms bort, ställs ner i ett hörn och dammar igen helt enkelt.. Flyttar man runt bilarna i hallen lite då och då, håller dom fräscha samt lägger om annonsen på den så brukar även såna exemplar försvinna rätt fort.

Senast redigerat av marcus0510 (4 juli 2013)

Kimmo_O
4 juli 2013 · 91 Inlägg

Här har ni en bil som stått länge.

http://access.bytbil.com/windahlsbil/Ac … /2vgs44dg/

Fordonsstatus:Avställd (2004-02-20)

Besiktningstermin: 2004-08-01 - 2004-12-31
Senast godkända besiktning:2004-02-04

OmegaCoffe Dumpersförare.
4 juli 2013 · 970 Inlägg

dartpro skrev:
Här har ni en bil som stått länge.

http://access.bytbil.com/windahlsbil/Ac … /2vgs44dg/

Fordonsstatus:Avställd (2004-02-20)

Besiktningstermin: 2004-08-01 - 2004-12-31
Senast godkända besiktning:2004-02-04

Att man inte skrotar den bilen om den har stått så länge. det hade man sj gjort. redan efter ett år

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
dasboot
4 juli 2013 · 441 Inlägg

Det vanligaste är en ovanlig färg eller dåligt utrustad för det priset.

Tuta13 · · · – – – · · ·
4 juli 2013 · 20 Inlägg

Vi hade en Peugeot där jag jobbade förut som stod nästan ett halvår. Sänkte priset flera gånger men aldrig någon som nappade.. Dom verkar bli mer svårsålda ju längre dom står. Folk tror nog det är något "fuffens" med bilen om ingen köper den.

Bilen låg bra i pris. Hade nästan inte gått någonting (1000 mil. En -09). Pensionärskörd så det skriker om det smile Kanske det folk tyckte var konstigt? Trots att det är positivt med lite mil?

Till slut testade vi höja priset igen. Om inte sänka funkar så..? Då kom det någon som sa "du får inte en krona mer än *priset vi begärde för den tidigare*"

Om bilar står länge hos bilhandlare så börjar dom bli desperata. Grymt bra prutläge. Skambuda på och se var du hamnar smile

Immer21
4 juli 2013 · 6 Inlägg

Tuta13 skrev:
Vi hade en Peugeot där jag jobbade förut som stod nästan ett halvår. Sänkte priset flera gånger men aldrig någon som nappade.. Dom verkar bli mer svårsålda ju längre dom står. Folk tror nog det är något "fuffens" med bilen om ingen köper den.

Bilen låg bra i pris. Hade nästan inte gått någonting (1000 mil. En -09). Pensionärskörd så det skriker om det smile Kanske det folk tyckte var konstigt? Trots att det är positivt med lite mil?

Till slut testade vi höja priset igen. Om inte sänka funkar så..? Då kom det någon som sa "du får inte en krona mer än *priset vi begärde för den tidigare*"

Om bilar står länge hos bilhandlare så börjar dom bli desperata. Grymt bra prutläge. Skambuda på och se var du hamnar smile

Det är något sånt här jag tänkte mig. Ingen seriös handlare vill ju heller få ut något som riskerar dem badwill. En bil som står länge och till synes inte blir såld, får kanske också extra uppmärksamhet just för att undvika att fler spekulanter hakar upp sig på samma "issues" och är fega att säga det.

En 09'a som stått 6 mån har ju inte dragit och slitit mil på sex månader... Väl dock slitits med ivriga bilprovare? :-).

Jag kände även för det inlägg om att handlaren drar upp priset för mycket med välutrustad bil som grund, men av modell/märke som kanske inte är särskilt utrustningsbetingad.. Jag menar, en opel zafira är ju en zafira oavsett utrustning. Den blir bara dyrare för den stackars familjeägare som söker den.


Sammanfattningsvis, möt säljaren med den aktuella bilen. Varför har den stått och ge ett skambud om du är seriöst intresserad. Det kräver viss portion mod, om nu fördomen vilar mot att något är skumt och man förväntas ta en deal om den går accept....

Immer21
4 juli 2013 · 6 Inlägg

dartpro skrev:
Här har ni en bil som stått länge.

http://access.bytbil.com/windahlsbil/Ac … /2vgs44dg/

Fordonsstatus:Avställd (2004-02-20)

Besiktningstermin: 2004-08-01 - 2004-12-31
Senast godkända besiktning:2004-02-04

Grymt! Vilken envis själ! Tack för tipset!

saab_sonett Handledare
5 juli 2013 · 1 481 Inlägg

Immer21 skrev:

dartpro skrev:
Här har ni en bil som stått länge.

http://access.bytbil.com/windahlsbil/Ac … /2vgs44dg/

Fordonsstatus:Avställd (2004-02-20)

Besiktningstermin: 2004-08-01 - 2004-12-31
Senast godkända besiktning:2004-02-04

Grymt! Vilken envis själ! Tack för tipset!

Den handlaren har ett stort antal bilar som stått i åratal. Begär man lika mycket nu som när bilen byttes in för 7-8 år sedan och dessutom vägrar pruta då får man behålla bilarna.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juli 2013 · 17 478 Inlägg

Där jag jobbade förut hade vi över 100 bilar i lager. Många hade stått över ett år. Ofta när en ny bilmodell kommer så byter många ut sin "gamla" under några få månader och då står man där med kanske 15 bilar av samma märke och modell och de som är basutrustade eller har -sam nämnts- en udda färg blir stående.

Det värsta vi hade var ett antal Xantia som hade stått i flera år... En spygrön Opel Agila med lika tjusig klädsel sprang inte iväg den heller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Immer21
5 juli 2013 · 6 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Där jag jobbade förut hade vi över 100 bilar i lager. Många hade stått över ett år. Ofta när en ny bilmodell kommer så byter många ut sin "gamla" under några få månader och då står man där med kanske 15 bilar av samma märke och modell och de som är basutrustade eller har -sam nämnts- en udda färg blir stående.

Det värsta vi hade var ett antal Xantia som hade stått i flera år... En spygrön Opel Agila med lika tjusig klädsel sprang inte iväg den heller.

En sak som stör mig med välutrustade beg bilar är att "allt ska fungera" blir allt mer kostsamt & värdesänkande med milen..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang