Jagar man effekt så är systembyte en del i arbetet, enbart att byta systemet ger ingen specifik effekthöjning om man bara utför det bytet, snarare tvärtom.
Att kasta på 3" istället för 2 eller 2,5" original har att göra med effekthöjningar i motorn och ger en bättre kurva rakt igenom.
Avgassystemet är en sjujäkla matematik och inte bara att kapa hit och dit hur man vill, avgasavkylning, motstånd, längd o.s.v. , allt måste stämma om du ska ha en chans till att tjäna effekt, 99% av alla 3";are (hemmapulade) på bilar idag är effektförlustmonteringar, inget annat.
Sen att 3" ger ett mer metalliskt ljud (likt M3, beroende på slutdämpare) är ingen nyhet, men att förknippa ett avgassystemsbyte med automatisk effekthöjning är ett big no-no.
Har du 2" från början, kör vidare med 2" och skaffa fullflödesdämpare på mekonomen (simons sportsystem), kostar några hundringar. På detta sätt har du kvar tryck och delvis motstånd i systemet och slipper få några konstiga överraskningar.