4446
Sök

Segt på marknaden?

11 juli 2013
Trådstartare
Hej!

Har haft ute min Mazda 3 MPS 2009 på blocket nån vecka nu och visst det har hört av sig ett par men i övrigt tycker jag det är rätt dött på marknaden? Ligger ute två 08or som rullat ca 6000-7000 mil för 135-139,000 kr utan någon direkt utrustning. Ligger även ute en 09 som gått 7000 som begär 155,000kr.

Min har i dagsläget rullat 2300 mil och är i totalt NYSKICK. Dessutom extra utrustat för över 50,000kr och ligger ute för 147,000. Tycker att ijämförelse med de andra bilarna borde den vara relevant med en tredjedel av milen och massor med extra utrustning? smile
http://www.blocket.se/vi/47118152.htm

Någon annan som känner av samma sak? tongue

Mvh Andreas

Saab Freak
292 Inlägg
11 juli 2013
Känns som man måste skänka bort grejor för struntsummor nuförtiden sad

Bra om man ska köpa dock wink

Mvh:Andreas

11 juli 2013
Trådstartare
Håller med dig, visst priset måste vara relevant men om man ser till marknaden borde det vara extremt lockande! Hade jag letat MPS hade jag helt klart skaffat den som gått en tredjedel av milen och den med mest utrustning smile

Aldrig nöjd
804 Inlägg
11 juli 2013
Marknaden är aldrig seg, tid på året påverkar bara marginellt i pris. Folk är däremot idioter. De ser inte en välskött MPS med låga mil, de ser den "gamla" designen för marginellt mindre än minst två 2010-modeller. Går man upp 7-8k mil ligger samma bil på under 100k och går man ned något år i årsmodell sparar man nästan 20k på en lågmilare - Då i originalutförande.

Kort sagt så gäller fortfarande tumregeln; Är intresset lågt ligger priset för högt. Personligen så tycker jag att du har satt ett bra pris på bilen. Eventuellt så är första bilden lite avtändande i en annons, men annars ser även annonsen riktigt bra ut, så om du absolut inte vill sänka priset så är det bara att vänta på en kunnig köpare!

Livet är för kort för att äga Volvo.

11 juli 2013
Trådstartare
Håller med dig helt klart! Men min kan man inte jämföra med 07-08 modell, jag har faceliften vilket innebär helt ny inredning med alcantara samt några facelift detaljer på utsidan smile Alltså menar jag på att min modell inte skall jämföras med 07ans modell smile

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
11 juli 2013
Något som får mig att klicka bort en annons är följande:
Sista chansen innan den byts in. MEN gör det då!! Vrf bemödar du dig att annonsera den när du har gjort "klar" en annan affär?

Sedan så är som ovan nämnd första bilden lite extrem för en annons, Har lärt mig det tongue

Annars en fin bil och mkt bra pris om jag skulle va ute efter en MPS så hade jag slagit till på din wink
Senast redigerat av PITSTOP (11 juli 2013)

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
11 juli 2013
En stor "bov" i dramat är att inte väldigt många i din "målgrupp" (eller, bilens..) har 147 tusenlappar i fickan, eller ens på banken. Dessutom har de en egen bil de vill bli av med först, vilket inte alltid heller är lätt.

Köper man en bil på bilfirma får man visserligen ofta betala mer, men man får garantier och kan byta in sin gamla bil och kan få avbetalning.

/Mattias

667 Inlägg
11 juli 2013
Kan bara tala för mig själv, men din bil ligger rätt till prismässigt, dock så kollar jag alltid priserna på bilprise.nu och fordonets information är en 08a som är tagen i trafik i 2009-06-24 med 2300mil på mätaren men med 7ägare? det skulle skrämma mig som köpare i alla fall.

326 Inlägg
11 juli 2013
PITSTOP skrev:
Något som får mig att klicka bort en annons är följande:
Sista chansen innan den byts in. MEN gör det då!! Vrf bemödar du dig att annonsera den när du har gjort "klar" en annan annons?

Precis min tanke också, redan rubriken stöter bort såna som mig.

Jag läste ändå igenom annonsen och fick den uppfattningen att den där bilen levt ett kort men hårt liv av en gasglad yngling. Nu behöver det ju inte vara så, men jag fick det intrycket i alla fall.

Jag menar, man köper ju inte en sån bil och bygger om den och trimmar om man inte tänker utnyttja det, oavsett vad som står i annonsen.

Jag skulle nog vara väldigt försiktig för egen del om jag var det minsta intresserad av en sån bil.

Skriv om annonsen och tona ner allt du tycker är fränt..det kan du ta senare med en eventuellt intresserad spekulant. Jag kan ju ha fel, men så tänker jag.

55 Inlägg
11 juli 2013
Bra annons.

Bara för att du inte märker någon reaktion på din annons kan det finnas flera intresserade.
Du har formulerat annonsen så att det inte behövs några dumma frågor/telefonsamtal.
Därför kan det finnas flera villiga spekulanter som inte hört av sig, utan väntar på tillfälle att se bilen, eller jobbar på att sälja sin egen bil innan han/hon tar kontakt.
För en sån här bil är inte marknaden lika stor som för en Volvo V70, ha is i magen
Lite extremare bilar ka ta ett tag att sälja om man inte vill dumpa iväg dom helt.

I annonsen har: Du data på det mesta, och när det gjordes, och hur mycket det kostat, du har regnumret i annonsen(Mycket viktigt), du har satt pris på bilen, du är ev villig att byta mot någon combi, du har presenterat dig själv med för och efternamn, du har telefon och mail och du har en extra länk för mer info och bilder. Mycket bra.
(Personligen skulle jag ta bort "sista chansen innan inbyte". Sista chansen låter lite som loppis eller handla på någon marknad, nä stryk det.)

Om jag är intresserad och ser en annons  på en bil med alla data som jag vill veta om bilen avvaktar jag.
Jag själv behöver inte ringa bara för att tjata, verka dryg i telefon, eller pruta på telefon.
Är jag riktigt intresserad av att köpa denna bil? Har jag pengar att köpa den? (ja tillräckligt mycket för att jag skall kunna åka och titta på den och ev pruta på plats (Inte i telefon). DÅ ringer jag, inte tidigare...

Lycka till!

528 Inlägg
11 juli 2013
Om jag varit ute efter en Mazda mps så hade jag backat från en affär om bilen är trimmad.  Du har garanterat skött om bilen efter konstens alla regler, men jag har som regel att aldrig köpa en trimmad bil. Jag tror att det är fler än jag som resonerar på det sättet.  De pengar som du lagt på trimning, avgasrör etc; kan du helt enkelt inte räkna med i ekonomin vid försäljning.  I regel får man *aldrig* de pengarna tillbaks. Jag skulle nästan påstå att du attraherar större skara av potentiella köpare ifall du helt sonika säljer bilen original. Dina trimdetaljer kan du sälja separat. Trots de få milen så är det faktiskt fullt möjligt att köra sönder både växellåda, koppling osv på de milen; och att bilen är trimmad lockar bara fram misstankar. Den är ju specad för bankörning; så givetvis kommer en spekulant utgå från att bilen har fått känna på mer än genomsnittsbilen.
Bilen verkar vara väldigt fin; men dina bilder på bilen visar ungefär samma sak allihop. Olika vinklar på den röda lacken.  Lägg in lite mer bilder på inredning, bagage, motorutrymme etc.
Men som sagt, om du vill ha mina åsikter så tror jag skon klämmer mest i det att den är trimmad och specad för bankörning. Det höjer inte värdet vid försäljning. Tvärt om.
Som sagts tidigare i tråden, de kunderna som attraheras av trim, sänkning etc; de har nog antingen inte pengarna, eller så attraheras de inte av en rätt så ordinär bil med framhjulsdrift.  Och så tror jag att köparen värdesätter en unik och fin orginalbil som de själva eventuellt trimmar och sänker.

Och ha is i magen. En vecka är en kort tid.  Vänta några veckor, känn av vad det är för prisklass som köparna finner attraktiv. Välj sedan att gå ner i pris, eller fortsätt ha is i magen eller byt in bilen. 
Och som nämnts innnan. Köparen bryr sig inte om att du eventuellt byter in bilen.  Att det är köparens sista chans, det låter mest desperat.
Summerat: Mer detaljerade inredingsbilder, motorutrymme, och jag hade helt ärligt tagit bort fokus från att den är trimmad och sänkt etc. Att den är lackbehandlad är plus, sådant ska du poängtera.
Senast redigerat av Rensvinf (11 juli 2013)

1 412 Inlägg
11 juli 2013
Jag sålde en bil som borde varit ganska svårsåld i söndags för normalhögt pris i förhållande till skicket.
Hade bara varit ute på annons några dagar.

Så totaldött är det nog inte även om vissa biltyper kanske är svårare.

1 196 Inlägg
11 juli 2013
Finns ingen köp och sälj marknad idag finns bara bytes hmm

609 Inlägg
11 juli 2013
En kompis till mig var intresserad av din bil, men som 245 sa, 7 ägare med så få miltal... det fick han att börja fundera.

11 juli 2013
Trådstartare
STriiiker skrev:
En kompis till mig var intresserad av din bil, men som 245 sa, 7 ägare med så få miltal... det fick han att börja fundera.

Bilen har haft 3 eller 4 firmor som ägt bilen, Första ägaren som jag vet om behövde precis som jag en större bil och skaffade det. Den killen jag köpte bilen av visste inte om han skulle få behålla jobbet och hade lån på både bil och hus. Jag löste ut bilen åt honom och gav han en peng emellan. Men han var VERKLIGEN ledsen över att behöva sälja den. Den har alltid ägts av mycket pedanta människor och för mig visas det i skicket.

Jag själv är Yber pedant med mina bilar och kräver bara det bästa, jag letar alltid läänge innan jag hittar de bilarna jag köper. Den som kommer och kollar på bilen kommer förstå vad jag menar smile

/ Andreas

166 Inlägg
11 juli 2013
En sak jag spontant känner är att jag tror du har fixat till en bil (som ser jävligt fräsch ut btw) för en marknad där en för stor del potentiella köpare inte ens känner till bilen.
Skulle jag själv kika efter något roligt i "Golf-klassen" så hade jag nog i första hand kollat på just en Golf. Andra bilar som dyker upp i huvudet på mig är Opel Astra OPC, Seat Leon Cupra R, Ford Focus ST, Honda Civic Type R osv. En Mazda 3 MPS däremot tror jag aldrig att jag ens hade kommit att tänka på.
Så du skulle ju kunna göra en fuling i din annonstext och skriva något i stil med att 3:an är ett bra alternativ till en Golf, Focus osv. Bara för att få in dem sökorden i din annons och på så sätt locka till sig personer som aldrig annars skulle sett annonsen. smile

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

5 149 Inlägg
11 juli 2013
Det jag känner när jag kollar på din bil är följande,
* ovanlig modell. Inget man letar efter då många inte vet att den modellen fans.
* trimmad vilket jag och säkert andra blir misstänksamma utav. Finns alltid en risk att den är buskörd. Dock gäller det alla bilar men risken ökar vid trim.
* det positiva är att den är förjävla fin och ser väldigt välskött ut men tyvärr kan det vara en bil som når ut till en liten mängd spekulanter då få letar efter just den typen av bil.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

12 juli 2013
Trådstartare
Motch_swe skrev:
En sak jag spontant känner är att jag tror du har fixat till en bil (som ser jävligt fräsch ut btw) för en marknad där en för stor del potentiella köpare inte ens känner till bilen.
Skulle jag själv kika efter något roligt i "Golf-klassen" så hade jag nog i första hand kollat på just en Golf. Andra bilar som dyker upp i huvudet på mig är Opel Astra OPC, Seat Leon Cupra R, Ford Focus ST, Honda Civic Type R osv. En Mazda 3 MPS däremot tror jag aldrig att jag ens hade kommit att tänka på.
Så du skulle ju kunna göra en fuling i din annonstext och skriva något i stil med att 3:an är ett bra alternativ till en Golf, Focus osv. Bara för att få in dem sökorden i din annons och på så sätt locka till sig personer som aldrig annars skulle sett annonsen. smile

Tack! smile Haha Jag HAR försökt med det men Blocket börjar bli super hårda på det. Det går inte längre, ibland har det funkat men inte nu. Kanske beror på vem som granskar wink

DEVIL
1 171 Inlägg
12 juli 2013
Kanske känns segt, för ingen orkar läsa hela din annons, orkade läsa i 30sek sen lessna jag, tror du skrivit för mycket för att folk överhuvudtaget ska orka läsa.

bmw m power

Aldrig nöjd
804 Inlägg
12 juli 2013
Legosoldaten skrev:
Kanske känns segt, för ingen orkar läsa hela din annons, orkade läsa i 30sek sen lessna jag, tror du skrivit för mycket för att folk överhuvudtaget ska orka läsa.

Fast du kanske inte är i marknaden för en ny bil, eller åtminstone TS bil heller? Jag kan tycka att en annons skall vara välfylld med både bilder och information, annonser med "ring för mer info" stryks direkt! Däremot brukar jag av principskäl sortera bort annonser som börjar med "Säljes med tår i ögat" och slutar med en länk till Garaget.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Sök