1 november 2006
Trådstartare
Problemet började för kanske 1/2 år sedan, tomgången gick upp till 2000 varv ibland men det hände inte så ofta och den brukade lugna ner sig efter ett tag. Med tiden återkom det oftare och på slutet var tomgången konstan hög, med undantag för att den ibland pendlade så att folk vid rödljus trodde att jag ville racea. För några dar sedan dog motorn, nu kan jag starta och hålla igång den med gasen men släpper jag gasen så dör den.
Insprutningen är av typen monojetronic, det är bara ett insprutningsmunstycke och det sitter mellan luftfiltret och gasspjället. Gasspjällets läge vid tomgång styrs av en liten arm som sitter skyddad av en gummibälj. Det finns inget fett kvar under gummibäljen och jag har fått för mig att det är denna arm som är trasig (armen går inte att rubba med fingrarna men det kanske skall vara så). Problemet är bara att jag inte har någon erfarenhet av bilar, min enda hjälp är Haynesguiden. Man kan köpa en ny insprutning på skroten men den kostar 900 så innan jag köper den vill jag höra om det kan vara något simplare fel, typ luft som läcker in någonstans eller något filter som är igensatt. Och tycker ni att jag investera mina 900, eller skall jag ge upp och inse att sådana som jag inte skall ha bil?
Om någon har något bra tips på vad jag skall göra så blir jag jätteglad.