Kapa plåt och om bilen blir godkänd av besktiningen

Figgemannen89 Man ska köra vw
22 juli 2013 · 640 Inlägg

Hej

jag har tänkt kapa väck den plåten som är markerad. men i den plåten är chassinumret vad bilen heter.
Kan man bara klippa ut den och svetsa tillbaka eller man sätter poppnit?
Vad säger dom på besiktningen när den plåten är väck men chassinumret nummert finns kvar i motorrummet

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75947/75947-52057e0343a6ff264bb032e50b88a3aa.jpg
golf 2

Med vänlig hälsning Fredrik

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 juli 2013 · 14 058 Inlägg

En enkel fråga: Varför kapa bort den om du ska svetsa tillbaka den? Låt den sitta så slipper du svetsskarven.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Figgemannen89 Man ska köra vw
22 juli 2013 · 640 Inlägg

Jag menar bara chassinumret den måste jag har kvar

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 juli 2013 · 14 058 Inlägg

Golf__GTI skrev:
Jag menar bara chassinumret den måste jag har kvar

Jamen, det är ju den markerade plåten du tänker kapa bort och sedan svetsa dit igen. Chassinumret är väl inte lika långt som plåten? Fattar inte hur du menar faktiskt. Min fråga blir: varför inte låta den sitta kvar istället för att kapa bort den för att sedan svets dit den igen????

Om det bara gäller att kapa och svetsa kan du väl välja nåt annat istället.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
YeahBitch
22 juli 2013 · 730 Inlägg

Vettemannen skrev:

Golf__GTI skrev:
Jag menar bara chassinumret den måste jag har kvar

Jamen, det är ju den markerade plåten du tänker kapa bort och sedan svetsa dit igen. Chassinumret är väl inte lika långt som plåten? Fattar inte hur du menar faktiskt. Min fråga blir: varför inte låta den sitta kvar istället för att kapa bort den för att sedan svets dit den igen????

Om det bara gäller att kapa och svetsa kan du väl välja nåt annat istället.

/Benny

Han menar nog att han vill kapa bort plåten där för att få mer plats eller liknande. Och chassinr sitter på just den plåten.

Då undrar han om han kan svetsa tillbaka den lilla chassinr plåten på något annat ställe på bilen.

Så förstod jag iaf.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Szummi
22 juli 2013 · 268 Inlägg

Det han menar är att han vill ha bort plåten där chassinummret är kvar och att den inte skall tillbaka men där sitter chassinummret för bilen. så han undrar om det går att fästa chassinummerplåten någon annan stans på bilen och att det är ok enligt bilprovningen.

som vanligt är man någon minut för sent ute wink

Senast redigerat av Szummi (22 juli 2013)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 juli 2013 · 14 058 Inlägg

YeahBitch skrev:

Vettemannen skrev:

Golf__GTI skrev:
Jag menar bara chassinumret den måste jag har kvar

Jamen, det är ju den markerade plåten du tänker kapa bort och sedan svetsa dit igen. Chassinumret är väl inte lika långt som plåten? Fattar inte hur du menar faktiskt. Min fråga blir: varför inte låta den sitta kvar istället för att kapa bort den för att sedan svets dit den igen????

Om det bara gäller att kapa och svetsa kan du väl välja nåt annat istället.

/Benny

Han menar nog att han vill kapa bort plåten där för att få mer plats eller liknande. Och chassinr sitter på just den plåten.

Då undrar han om han kan svetsa tillbaka den lilla chassinr plåten på något annat ställe på bilen.

Så förstod jag iaf.

Så kan han mena. Om chassinumret sitter stämplad på en plåt som är skruvad eller popnitad så kan han nog sätta den bredvid någonstans i motorrummet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
it_mutt Avstängd
22 juli 2013 · 10 388 Inlägg

Vettemannen skrev:

YeahBitch skrev:

Vettemannen skrev:

Jamen, det är ju den markerade plåten du tänker kapa bort och sedan svetsa dit igen. Chassinumret är väl inte lika långt som plåten? Fattar inte hur du menar faktiskt. Min fråga blir: varför inte låta den sitta kvar istället för att kapa bort den för att sedan svets dit den igen????

Om det bara gäller att kapa och svetsa kan du väl välja nåt annat istället.

/Benny

Han menar nog att han vill kapa bort plåten där för att få mer plats eller liknande. Och chassinr sitter på just den plåten.

Då undrar han om han kan svetsa tillbaka den lilla chassinr plåten på något annat ställe på bilen.

Så förstod jag iaf.

Så kan han mena. Om chassinumret sitter stämplad på en plåt som är skruvad eller popnitad så kan han nog sätta den bredvid någonstans i motorrummet.

/Benny

Det kan man (gjort så på Bubblan och det har aldrig varit några problem på besiktningen)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Kooza
22 juli 2013 · 234 Inlägg

Kapar/klipper du bort det chassienummret och fäster det med popnit eller svetsar fast det blir det inte så bra. Det är bilens primära chassienummer (primärt sitter stansat på chassiet, sekundärt är de nitade skyltarna och klisterlapparna med ch-nr på), är den som besiktar bilen vaken kommer du åka på anmärkningen "Fordonets identitet kan ej fastställas" vilket betyder att du måste göra en reg-bes. Om polisen skulle stanna dig och se att du har flyttat det numret skulle de nog göra en grundlig undersökning då chassienummret lika gärna kunde ha suttit på en annan golf.

Det går väll att få det lagligt gjort men då ska det föras in i reg-beviset att det hat flyttats.

Senast redigerat av Kooza (22 juli 2013)

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
schnauz
22 juli 2013 · 1 758 Inlägg

Bärande karossdelar får man inte bygga om hur som helst. Om man rostlagar eller av annan anledning byter ut plåt skall den vara originalmässig. Gör man det på ett vettigt sätt är risken minimal att man får nedslag på det, men man bör vara medveten om att en nitisk besiktningsman kan anmärka på det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang