Gissa hk Saab 900 2,0t

t_mackan
22 juli 2013 · 251 Inlägg

Hello alla tänkte kolla med er om någon har ett hum om vilka hästar man kan hamna på nu när jag slängt på lite trim det är en 2,0t med 185hk orginal det som är gjort är öppet k&n filter xs-dump 255l soppa pump 25raders oljekylare 2,5tums sportavgassystem med en dämpare ombyggd snorkel till turboinsuget steg 3 box (maptun) T28 turbo (maptun) en större wg portat orginal grenrör andra spridare dock osäker vilka men större än orginal har säkert glömt nått men hade vart kul å veta vad ni tror och vad andra fått ut för hk i sina bilar

Volvoniss
1 augusti 2013 · 227 Inlägg

230? 3" dp saknas... Typ viktigaste om du ska få mer effekt ordentligt! Skillnaden är som natt och dag!

t_mackan
1 augusti 2013 · 251 Inlägg

Har 3" som ska på hela vägen med racekisse åker på när som ska även på med en större IC visserligen en Kina men kanske gör nått

Senast redigerat av t_mackan (1 augusti 2013)

Volvoniss
1 augusti 2013 · 227 Inlägg

Smäll på 3", sätt dit värre koppling... Så ska du se att du skiter it om bilen har 25hk lr 300!
Blir som sagt en helt ny bil iom du bytt till större turbo, spridare mm.... Just nu anser motorn att den har en kork i arslet iom du har så mkt motstånd i avgassystemet!

SuperGnaget
2 augusti 2013 · 565 Inlägg

du måste nog mappa efter spridarna o turbon me för att få ut rätt effekt o då går d nog få ut runt 330-360hk beronde på vad d e för t28 snurra smile

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
rcy
2 augusti 2013 · 1 705 Inlägg

Är det maptun steg 3 så är det väl 265hk?

Vad du slänger på för hårdvara spelar egentligen mindre roll då det faktiskt är mjukvaran som bestämmer effekten. Du kan kosta på en miljon om du vill, säger mjukvaran 265hk så blir det ändå bara 265hk.

t_mackan
2 augusti 2013 · 251 Inlägg

rcy skrev:
Är det maptun steg 3 så är det väl 265hk?

Vad du slänger på för hårdvara spelar egentligen mindre roll då det faktiskt är mjukvaran som bestämmer effekten. Du kan kosta på en miljon om du vill, säger mjukvaran 265hk så blir det ändå bara 265hk.

Jag frågade vad skillnad var på olika steg så vart boxen samma men hårdvaran som vart skillnad det jag fick förklarat att skillnad på steg 3 och 4 var snurran wg koppling och IC

K0NG0
2 augusti 2013 · 27 Inlägg

Men du har ju labbat med spridare och soppapump (bränsletrycksregulator?) osv. Sånt ingår inte i någon standard steg 3 programvara.

Som rcy säger, för att bilen ska gå bra så måste man tala om för mjukvaran en massa saker. Mjukvaran förstår inte själv att du t ex har bytt spridare. Och om mjukvaran säger "öppna spridare xxx antal ms för att få yyy mängd soppa till zzz mängd luft" så stämmer inte det om en massa saker är ändrade.

Risken med sådant mixter är att du får MINDRE hästar eller rent av skadar motorn. (Iofs kanske inte så stor risk med skador om du byter till saker som flödar mer men du förstår tanken).

Med din hårdvara så tycker jag det lutar åt att din bil behöver individuell mappning. Eller om du skaffar hårdvara som passar ett befintligt "steg". Ring och hör med Maptun igen vetja vad de rekommenderar och tala om vad det är för grejor som sitter på bilen. smile

Hur som helst är det omöjligt att svara på antalet hästar med de förutsättningarna utan du får som minst i så fall ut och ta en film på mätaren när du ger gärnet på något hastighetsintervall och lägga upp här för att någon ska få ett hum om hk. smile

Saab 9-3X "Skogsmulle" (2010)
Volvoniss
2 augusti 2013 · 227 Inlägg

Så är det ju som grabbarna säger! För att du ska få UT max av spridarna och det större agget så måste du mappa!
Men antar att du inte tänkt göra det iom du har redan chippat...
Därav begränsar den hk, men du får fortfarande en effektökning med 3" dp, större turbo och spridare!
Den stora turbon kräver mer soppa till förbränningsrummen varav org spridarna hänger väl med upp till en viss grad! men för att få ut det där sista så måste programvaran ge spridarna det sista att jobba med!
3" dp minskar motståndet avsevärt så enbart pga det får motorn lättare att jobba!

och kan ju vara så att den programvaran som sitter i chippet redan är programerad för dom nya spridarna, dvs dom öppnar fullt! (iom du köpt det steget) Annars har du överhängande risk för spikningar och en massa annat tråkigt när du laddar på med den större turbon!

Lycka till

t_mackan
2 augusti 2013 · 251 Inlägg

K0NG0 skrev:
Men du har ju labbat med spridare och soppapump (bränsletrycksregulator?) osv. Sånt ingår inte i någon standard steg 3 programvara.

Som rcy säger, för att bilen ska gå bra så måste man tala om för mjukvaran en massa saker. Mjukvaran förstår inte själv att du t ex har bytt spridare. Och om mjukvaran säger "öppna spridare xxx antal ms för att få yyy mängd soppa till zzz mängd luft" så stämmer inte det om en massa saker är ändrade.

Risken med sådant mixter är att du får MINDRE hästar eller rent av skadar motorn. (Iofs kanske inte så stor risk med skador om du byter till saker som flödar mer men du förstår tanken).

Med din hårdvara så tycker jag det lutar åt att din bil behöver individuell mappning. Eller om du skaffar hårdvara som passar ett befintligt "steg". Ring och hör med Maptun igen vetja vad de rekommenderar och tala om vad det är för grejor som sitter på bilen. smile

Hur som helst är det omöjligt att svara på antalet hästar med de förutsättningarna utan du får som minst i så fall ut och ta en film på mätaren när du ger gärnet på något hastighetsintervall och lägga upp här för att någon ska få ett hum om hk. smile

Det är dessa grejer dom rekommenderat te mig å d e ju dom som tagit fram spridarna och boxen och turbon så antar att det borde lira ihop då när grejerna beställdes så frågade jag om man skulle göra nått mer som mappning/inställningar det skulle vara plug&play bara ställa in så man har rätt GLT d var allt

t_mackan
2 augusti 2013 · 251 Inlägg

Slim_M skrev:
Så är det ju som grabbarna säger! För att du ska få UT max av spridarna och det större agget så måste du mappa!
Men antar att du inte tänkt göra det iom du har redan chippat...
Därav begränsar den hk, men du får fortfarande en effektökning med 3" dp, större turbo och spridare!
Den stora turbon kräver mer soppa till förbränningsrummen varav org spridarna hänger väl med upp till en viss grad! men för att få ut det där sista så måste programvaran ge spridarna det sista att jobba med!
3" dp minskar motståndet avsevärt så enbart pga det får motorn lättare att jobba!

och kan ju vara så att den programvaran som sitter i chippet redan är programerad för dom nya spridarna, dvs dom öppnar fullt! (iom du köpt det steget) Annars har du överhängande risk för spikningar och en massa annat tråkigt när du laddar på med den större turbon!

Lycka till

Tror att det ska vara programmerat för spridarna då dom tog fram dom samtidigt åt mig men har inte haft nån spikningar alls trots att den laddar ganska mycket 1,4-1,5bar ska slänga på 3" nu i dagarna får se hur den går med det

K0NG0
2 augusti 2013 · 27 Inlägg

Om boxen är programmerad för spridarna så kan det ju inte vara "en vanlig steg 3" box du har?

Det är allra första gången under mina 13 år (usch, fyfan vad gammalt det lät) i Saabträsket som jag hör att ett program skulle vara "förprogrammerat" för allting man väljer att sen slänga dit på bilen och jag har mycket svårt att tänka mig att Maptun skulle säga att det går att skicka på vilka delar man vill för det är samma program som "anpassar sig" oavsett om man har, ja egentligen, steg 1 - steg 5.

"Bosses Ved och Trim" kan jag tänka mig kan säga så. Men inte någon av de stora firmorna som Maptun, Nordic osv.

Jag misstror dig inte men jag blir aningen förvånad om de har sagt så.

Saab 9-3X "Skogsmulle" (2010)
t_mackan
2 augusti 2013 · 251 Inlägg

K0NG0 skrev:
Om boxen är programmerad för spridarna så kan det ju inte vara "en vanlig steg 3" box du har?

Det är allra första gången under mina 13 år (usch, fyfan vad gammalt det lät) i Saabträsket som jag hör att ett program skulle vara "förprogrammerat" för allting man väljer att sen slänga dit på bilen och jag har mycket svårt att tänka mig att Maptun skulle säga att det går att skicka på vilka delar man vill för det är samma program som "anpassar sig" oavsett om man har, ja egentligen, steg 1 - steg 5.

"Bosses Ved och Trim" kan jag tänka mig kan säga så. Men inte någon av de stora firmorna som Maptun, Nordic osv.

Jag misstror dig inte men jag blir aningen förvånad om de har sagt så.

Då grejerna beställdes så fråga dom vad jag hade på bilen och vad jag skulle ha för grejer å då skickade dom spridarna turbo och box så jag antar att dom gjort boxen efter turbo och spridare då dom som valt ut grejerna te mig och det ska lira ihop hade ju vart lite konstigt om dom ger en grejer som inte ska vara gjorda riktigt då dom var noga med att fråga om setup som jag kommer att ha

K0NG0
2 augusti 2013 · 27 Inlägg

Ja, men DET var väl en jäkla skillnad det mot att det är en standard "Steg 3"? smile Nämnde de inget om hästkraftantal och så?

Om jag får göra en vild gissning så kan din setup kanske vara god för ca 310-350hk beroende på vilket flöde soppasystemet ger och hur mycket man har ställt på turbon. Men om du tejpar fast mobilkameran på ratten och provar en 100-150km/h tid och kommer tillbaka med de tiderna så är det lättare att gissa. smile

(Men byt avgas som sagt.)

Senast redigerat av K0NG0 (2 augusti 2013)

Saab 9-3X "Skogsmulle" (2010)
Nw_740
2 augusti 2013 · 17 Inlägg

jag skulle gissa på ungefär 290 hk

Jonas_Mellberg Dr. Mörker
2 augusti 2013 · 211 Inlägg

rcy skrev:
Lättast är väl helt enkelt att fråga maptun, dom vet ju exakt vad programmet ska ge?

Ja det vore väll det enklaste det borde väll finna papper på effekt kurvor och annat med i paketet antar jag.

Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang