Gissa hk Saab 900 2,0t

t_mackan
2 augusti 2013 · 251 Inlägg

K0NG0 skrev:
Ja, men DET var väl en jäkla skillnad det mot att det är en standard "Steg 3"? smile Nämnde de inget om hästkraftantal och så?

Om jag får göra en vild gissning så kan din setup kanske vara god för ca 310-350hk beroende på vilket flöde soppasystemet ger och hur mycket man har ställt på turbon. Men om du tejpar fast mobilkameran på ratten och provar en 100-150km/h tid och kommer tillbaka med de tiderna så är det lättare att gissa. smile

(Men byt avgas som sagt.)

Nix dom sa inget om hk men jag å polaren mätte upp 100-150 så fick vi 5,6sec han hade nån gps och mobil använde vi och avgassystem kommer på te helgen

t_mackan
2 augusti 2013 · 251 Inlägg

Nu har jag bestämt mig för att bänka bilen å se vad det ger nån som vet nått ställe att bänka nära Göteborg och pris?

Volvoniss
3 augusti 2013 · 227 Inlägg

t_mackan skrev:
Nu har jag bestämt mig för att bänka bilen å se vad det ger nån som vet nått ställe att bänka nära Göteborg och pris?

smile) Hoppas bilen går bra när du får på 3"!!
Blir själv sugen på 3", 19t, större spridare, btr, 255 pump,kungscobran, ic, filter samt smidda grejer samt bättre kolvringar än vad ecotec motorn har (lika bra o byta stakar,kolvar till smidda om man har toppen uppe)! har en 9-5 2.3t -02.
men är bara rädd att lådan inte ska orka hålla emot! den är redan skit att växla med när man har 185kusar!

Men som sagt, mkt nyfiken på vad du får för effekt!

t_mackan
3 augusti 2013 · 251 Inlägg

Slim_M skrev:

t_mackan skrev:
Nu har jag bestämt mig för att bänka bilen å se vad det ger nån som vet nått ställe att bänka nära Göteborg och pris?

smile) Hoppas bilen går bra när du får på 3"!!
Blir själv sugen på 3", 19t, större spridare, btr, 255 pump,kungscobran, ic, filter samt smidda grejer samt bättre kolvringar än vad ecotec motorn har (lika bra o byta stakar,kolvar till smidda om man har toppen uppe)! har en 9-5 2.3t -02.
men är bara rädd att lådan inte ska orka hålla emot! den är redan skit att växla med när man har 185kusar!

Men som sagt, mkt nyfiken på vad du får för effekt!

Jo låter som en bra setup polaren har en 9-5 aero med kungscobra 3" k&n filter och ppc och den flyttar sjukt på sig han har orginal snurran på också han ska byta stakar å kolvar å också till 19t nu kommer bli kul å se hur den går sen ang lådan så var min också cp innan jag köpte race olja från mekonomen och nya bustningar och grejen mellan lådan å bilen blev som ny blev fast å fin som en annan låda måste dock köpa en ny koppling nu kör nog på 6 pukars

Volvoniss
3 augusti 2013 · 227 Inlägg

t_mackan skrev:

Slim_M skrev:

t_mackan skrev:
Nu har jag bestämt mig för att bänka bilen å se vad det ger nån som vet nått ställe att bänka nära Göteborg och pris?

smile) Hoppas bilen går bra när du får på 3"!!
Blir själv sugen på 3", 19t, större spridare, btr, 255 pump,kungscobran, ic, filter samt smidda grejer samt bättre kolvringar än vad ecotec motorn har (lika bra o byta stakar,kolvar till smidda om man har toppen uppe)! har en 9-5 2.3t -02.
men är bara rädd att lådan inte ska orka hålla emot! den är redan skit att växla med när man har 185kusar!

Men som sagt, mkt nyfiken på vad du får för effekt!

Jo låter som en bra setup polaren har en 9-5 aero med kungscobra 3" k&n filter och ppc och den flyttar sjukt på sig han har orginal snurran på också han ska byta stakar å kolvar å också till 19t nu kommer bli kul å se hur den går sen ang lådan så var min också cp innan jag köpte race olja från mekonomen och nya bustningar och grejen mellan lådan å bilen blev som ny blev fast å fin som en annan låda måste dock köpa en ny koppling nu kör nog på 6 pukars

jo, ny koppling är ett måste om man ska ha smidda grejer och använda dessa för det dom är till för! läst mkt bra om tilton kopplingar, finns sånna för vettiga pengar! tål 600nm... + körbarheten är helt ok! har för mig att en sån går på ca 6-7 papp! bra pris om man får det dom säger!
alltså... tkr lådan är så sjukt galet synkkad att det inte finns! gå fan inte att göra snabba växlingar med saabs lådor! =/ lr aaa... jag lyckas fan inte med det i alla fall!

t_mackan
3 augusti 2013 · 251 Inlägg

Slim_M skrev:

t_mackan skrev:

Slim_M skrev:

smile) Hoppas bilen går bra när du får på 3"!!
Blir själv sugen på 3", 19t, större spridare, btr, 255 pump,kungscobran, ic, filter samt smidda grejer samt bättre kolvringar än vad ecotec motorn har (lika bra o byta stakar,kolvar till smidda om man har toppen uppe)! har en 9-5 2.3t -02.
men är bara rädd att lådan inte ska orka hålla emot! den är redan skit att växla med när man har 185kusar!

Men som sagt, mkt nyfiken på vad du får för effekt!

Jo låter som en bra setup polaren har en 9-5 aero med kungscobra 3" k&n filter och ppc och den flyttar sjukt på sig han har orginal snurran på också han ska byta stakar å kolvar å också till 19t nu kommer bli kul å se hur den går sen ang lådan så var min också cp innan jag köpte race olja från mekonomen och nya bustningar och grejen mellan lådan å bilen blev som ny blev fast å fin som en annan låda måste dock köpa en ny koppling nu kör nog på 6 pukars

jo, ny koppling är ett måste om man ska ha smidda grejer och använda dessa för det dom är till för! läst mkt bra om tilton kopplingar, finns sånna för vettiga pengar! tål 600nm... + körbarheten är helt ok! har för mig att en sån går på ca 6-7 papp! bra pris om man får det dom säger!
alltså... tkr lådan är så sjukt galet synkkad att det inte finns! gå fan inte att göra snabba växlingar med saabs lådor! =/ lr aaa... jag lyckas fan inte med det i alla fall!

Vart har du hittat den kopplingen då?

t_mackan
3 augusti 2013 · 251 Inlägg

t_mackan skrev:

Slim_M skrev:

t_mackan skrev:

Jo låter som en bra setup polaren har en 9-5 aero med kungscobra 3" k&n filter och ppc och den flyttar sjukt på sig han har orginal snurran på också han ska byta stakar å kolvar å också till 19t nu kommer bli kul å se hur den går sen ang lådan så var min också cp innan jag köpte race olja från mekonomen och nya bustningar och grejen mellan lådan å bilen blev som ny blev fast å fin som en annan låda måste dock köpa en ny koppling nu kör nog på 6 pukars

jo, ny koppling är ett måste om man ska ha smidda grejer och använda dessa för det dom är till för! läst mkt bra om tilton kopplingar, finns sånna för vettiga pengar! tål 600nm... + körbarheten är helt ok! har för mig att en sån går på ca 6-7 papp! bra pris om man får det dom säger!
alltså... tkr lådan är så sjukt galet synkkad att det inte finns! gå fan inte att göra snabba växlingar med saabs lådor! =/ lr aaa... jag lyckas fan inte med det i alla fall!

Vart har du hittat den kopplingen då?

Kollat på klracing där får man ju lammel+ utrampningslager för 1600:- men står inte hur mycke den håller för har ju bara hört bra om dom men ändå tveksam

Volvoniss
3 augusti 2013 · 227 Inlägg

Hittade den ett tag sen... Det är en 3-skivig koppling om jag minns rätt! La det på minnet enbart för att den verkade bra! Har för mig att tunade supror rullar ofta med sån koppling! Som sagt va ett tag sen jag snubblade över denna variant, så minns inte riktigt! Prova googla tilton clutch? Och förmodar att en sån finns till saabar iom den verkade finnas för många andra märken!

Glesmark
3 augusti 2013 · 1 938 Inlägg

Skulle gissa att du har mellan 200-250 hjulhästar, förmodligen har dom gjort en mapp till dina saker rent teoretiskt och inte kunnat lägga sig nära högre värden eftersom dom inte haft bilen hos dig och sett hur den beter sig med just dina saker.
Det är min gissning, du kan bänka uppe hos Civinco i Härryda. Vet inte pris eller så, men de e ju bara att ringa han på måndag. smile

t_mackan
9 augusti 2013 · 251 Inlägg

Glesmark skrev:
Skulle gissa att du har mellan 200-250 hjulhästar, förmodligen har dom gjort en mapp till dina saker rent teoretiskt och inte kunnat lägga sig nära högre värden eftersom dom inte haft bilen hos dig och sett hur den beter sig med just dina saker.
Det är min gissning, du kan bänka uppe hos Civinco i Härryda. Vet inte pris eller så, men de e ju bara att ringa han på måndag. smile

Tack för tipset ang bänkning ska ringa och kolla men kan man se värdena på något sett genom obd eller nått för jag kollade med polarens obd aparat och stod map ("HG) 75,3 vet inte vad det är

Jonas_Mellberg Dr. Mörker
10 augusti 2013 · 211 Inlägg

Man kan få fram effekten via TECH2 instrument om jag inte minns fel men endast genom körning av bilen så det bästa är nog att bänka den då får man papper  och man kan se effekten direkt.

Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Glesmark
11 augusti 2013 · 1 938 Inlägg

t_mackan skrev:

Glesmark skrev:
Skulle gissa att du har mellan 200-250 hjulhästar, förmodligen har dom gjort en mapp till dina saker rent teoretiskt och inte kunnat lägga sig nära högre värden eftersom dom inte haft bilen hos dig och sett hur den beter sig med just dina saker.
Det är min gissning, du kan bänka uppe hos Civinco i Härryda. Vet inte pris eller så, men de e ju bara att ringa han på måndag. smile

Tack för tipset ang bänkning ska ringa och kolla men kan man se värdena på något sett genom obd eller nått för jag kollade med polarens obd aparat och stod map ("HG) 75,3 vet inte vad det är

Att ladda ur värderna kan du inte göra med vanlig obd-läsare vad jag fått lära mig, det du behöver göra är att ladda ur tändnings och bränslemapp ur styrboxen och sen kolla den enskilda mappen hur den ser ut. Alla "värden" står där i, och inget går att säga att tändningsläge x ger x antal hk. Skulle möjligtvis va att kolla bränslemappen å sia lite om effekten om man tänker 2liters motor, turbo och dina xxx antal stora spridare flödar 68% som max tillsammans med x.xx antal bar typ för att göra en riktigt grov uppskattning.

Det enklaste, och förmodligen billigaste är att köra den på "rullande landsväg" så får du veta vilken effekt du har så när som på -+10-15hk  smile

Jonas_Mellberg Dr. Mörker
11 augusti 2013 · 211 Inlägg

Håller nog med Glesmark. Ta den till en rullande landsväg där får du den riktiga effekten vad den ger på drivhjulen och inte motoreffekt.

Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
t_mackan
11 augusti 2013 · 251 Inlägg

Glesmark skrev:

t_mackan skrev:

Glesmark skrev:
Skulle gissa att du har mellan 200-250 hjulhästar, förmodligen har dom gjort en mapp till dina saker rent teoretiskt och inte kunnat lägga sig nära högre värden eftersom dom inte haft bilen hos dig och sett hur den beter sig med just dina saker.
Det är min gissning, du kan bänka uppe hos Civinco i Härryda. Vet inte pris eller så, men de e ju bara att ringa han på måndag. smile

Tack för tipset ang bänkning ska ringa och kolla men kan man se värdena på något sett genom obd eller nått för jag kollade med polarens obd aparat och stod map ("HG) 75,3 vet inte vad det är

Att ladda ur värderna kan du inte göra med vanlig obd-läsare vad jag fått lära mig, det du behöver göra är att ladda ur tändnings och bränslemapp ur styrboxen och sen kolla den enskilda mappen hur den ser ut. Alla "värden" står där i, och inget går att säga att tändningsläge x ger x antal hk. Skulle möjligtvis va att kolla bränslemappen å sia lite om effekten om man tänker 2liters motor, turbo och dina xxx antal stora spridare flödar 68% som max tillsammans med x.xx antal bar typ för att göra en riktigt grov uppskattning.

Det enklaste, och förmodligen billigaste är att köra den på "rullande landsväg" så får du veta vilken effekt du har så när som på -+10-15hk  smile

Oki jo d är nog bäst men nu börja jag fundera över cobran om man ska bygga en ny som är 3" hela vägen från snurran eller d kanske inte gör nån skillnad? För jag ska precis dra på 3" avgas så tänkte 3"in och 3" ut vet att man kan bytta cobran på 9-5 till kungscobra men vet inte hur d är med den jag har

rcy
12 augusti 2013 · 1 705 Inlägg

t_mackan skrev:
Oki jo d är nog bäst men nu börja jag fundera över cobran om man ska bygga en ny som är 3" hela vägen från snurran eller d kanske inte gör nån skillnad? För jag ska precis dra på 3" avgas så tänkte 3"in och 3" ut vet att man kan bytta cobran på 9-5 till kungscobra men vet inte hur d är med den jag har

Tror inte luftsidan är något problem för dig, man ska upp bra i effekt innan det börjar bromsa där.
Du lär inte tjäna något på 3" avgas heller, men det är förstås väldigt få som kör med 3" för effektens skull, dom flesta gör det eftersom dom tror att det låter häftigt.

Kungskobran passar väl bara på TD04-trubbnos har jag för mig. Går säkert att få dit på din med men kräver nog lite svarvning.

Glesmark
12 augusti 2013 · 1 938 Inlägg

Tror det är enklast att bygga ett helt nytt insugsrör från grunden i så fall, kanske kapa av befintlig som du har, behålla en stump som du kan skruva fast en luftslang på och som du kan omarbeta invändigt så den blir fasad och får bättre flöde.

Men som sagt, effektskillnaden är nog inte kännbar, om någon nu blir över huvud taget.

Jonas_Mellberg Dr. Mörker
12 augusti 2013 · 211 Inlägg

rcy skrev:

t_mackan skrev:
Oki jo d är nog bäst men nu börja jag fundera över cobran om man ska bygga en ny som är 3" hela vägen från snurran eller d kanske inte gör nån skillnad? För jag ska precis dra på 3" avgas så tänkte 3"in och 3" ut vet att man kan bytta cobran på 9-5 till kungscobra men vet inte hur d är med den jag har

Tror inte luftsidan är något problem för dig, man ska upp bra i effekt innan det börjar bromsa där.
Du lär inte tjäna något på 3" avgas heller, men det är förstås väldigt få som kör med 3" för effektens skull, dom flesta gör det eftersom dom tror att det låter häftigt.

Kungskobran passar väl bara på TD04-trubbnos har jag för mig. Går säkert att få dit på din med men kräver nog lite svarvning.

Större insug ger mer luft men det begränsas av hur mycket turbon klarar av att komprimera och vad den ska arbeta med för laddtryck. Jag skulle hellre satsa på ett 2,5 " som är anpassat till bilen för att få ut rätt effekt till bilens  inställningar.

Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang