3275
Sök

Bil som får dra 3 ton+?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#1
Far min har stött på ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa till att lösa! smile

Han är egenföretagare, och hans jobb tvingar honom att dra omkring på enorma båtar näst intill dagligen.
Och det blir måååånga mil per år. Närmare 10k om året.

Han har sen mitten av 90-talet haft ett par Nissan KingCab (Navara).
Dom har funkat förvånandsvärt bra, men problemet är att dom rent tekniskt sett inte får dra företagets största båt. (500kg överlast) Och det märks tydligen för bilen känns "väldigt vobblig" på blåsiga dagar.

Enligt honom är det bara "Dodge RAM 1500" och "VW Amarok" som ens får dra i närheten utav 3 ton.
Han provkörde en RAM och gillade den inte, den var tydligen inget stabilare än den jämförelsevis lilla Kingen, och drog dubbelt så mkt bränsle.

Han ska prova Amaroken oxå, men gillar inte riktigt VW, största dieseln kommer in på tveksamma 180hk, och så hamnar han ändå på ca 100kg överlast.

Så,
*Lätt lastbil med kåpa
*Diesel
*Gärna på rätt sida 200hk
Men viktigast av allt;
*Får dra 3 ton eller över!
Senast redigerat av LeafBox (23 juli 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

3 124 Inlägg
23 juli 2013
#2
Du får dra 3.5 ton på 50mm kula, ska du över det måste du regga bilen med 60mm kula alt vändskiva. Det är lite tveksamt att regga in nya sådana ekipage, kanske går, jag har inte fördjupat mig i det.

Några exempel på lite "mindre" bilar som får dra över 3 ton;
Nissan Patrol får dra 3.5 ton
Jeep Grand Cherokee 3.3 ton


227 Inlägg
23 juli 2013
#3
Ford Ranger 2,2D, 3,3ton

1 160 Inlägg
23 juli 2013
#4
får dra 3.5 t



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154076/154076-979c0ecd2bb7c947cd197df0ecca6c27.jpg

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#5
viccoA skrev:
Du får dra 3.5 ton på 50mm kula, ska du över det måste du regga bilen med 60mm kula alt vändskiva. Det är lite tveksamt att regga in nya sådana ekipage, kanske går, jag har inte fördjupat mig i det.

Några exempel på lite "mindre" bilar som får dra över 3 ton;
Nissan Patrol får dra 3.5 ton
Jeep Grand Cherokee 3.3 ton

Nissan och Jeep är väll inte så intressant pga karossen, jag tror det enbart är flak med kåpa som är aktuellt pga all utrustning som brukar följa med hmm

DavidSan skrev:
Ford Ranger 2,2D, 3,3ton

Ser ut som ett utmärkt alternativ, tack för hjälpen!


Må så hända, men en liten lastbil var inte riktigt vad han var ute efter tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Driver
2 111 Inlägg
23 juli 2013
#6
Tja! Om din farsa vill komma billig undan så har min farsa  en gammal Jeep Cherokee  Comanche 4x4 med raka 6an på 170hk. Riktiga flak varianten med extra utdragbart golv (Specialbyggt av en målare som tidigare ägde bilen)  så verktygen kan lätt åka med wink.

Den är nog inte så dyr direkt, dock obes o avställd sedan nått år. Kan kolla med honom wink. Såg ju ut som att jeepen fick dra lite som någon skrev här...

http://images1.wikia.nocookie.net/__cb20111012145318/automobile/images/e/e1/Jeep-Comanche-Pioneer.jpg Så ser den modellen ut iaf, hans är dock vit och utan dekal, samt inte i samma skick. Hans har dock kåpa.

Mvh Janken
Senast redigerat av Janken (23 juli 2013)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#7
Janken skrev:
Tja! Om din farsa vill komma billig undan så har min farsa  en gammal Jeep Cherokee  Comanche 4x4 med raka 6an på 170hk. Riktiga flak varianten med extra utdragbart golv (Specialbyggt av en målare som tidigare ägde bilen)  så verktygen kan lätt åka med wink.

Den är nog inte så dyr direkt, dock obes o avställd sedan nått år. Kan kolla med honom wink. Såg ju ut som att jeepen fick dra lite som någon skrev här...

http://images1.wikia.nocookie.net/__cb2 … ioneer.jpg Så ser den modellen ut iaf, hans är dock vit och utan dekal, samt inte i samma skick. Hans har dock kåpa.

Mvh Janken

Haha, njaa.
Jag är helt säker på att det är nytt som gäller. Han brukar köra dom tills garantin går ut sen byter han tongue
Men vid det laget så har dom vanligtvis samlat på sej ca 35k mil ändå, så det är nog kanske på tiden.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Driver
2 111 Inlägg
23 juli 2013
#8
LeafBox skrev:
Janken skrev:
Tja! Om din farsa vill komma billig undan så har min farsa  en gammal Jeep Cherokee  Comanche 4x4 med raka 6an på 170hk. Riktiga flak varianten med extra utdragbart golv (Specialbyggt av en målare som tidigare ägde bilen)  så verktygen kan lätt åka med wink.

Den är nog inte så dyr direkt, dock obes o avställd sedan nått år. Kan kolla med honom wink. Såg ju ut som att jeepen fick dra lite som någon skrev här...

http://images1.wikia.nocookie.net/__cb2 … ioneer.jpg Så ser den modellen ut iaf, hans är dock vit och utan dekal, samt inte i samma skick. Hans har dock kåpa.

Mvh Janken

Haha, njaa.
Jag är helt säker på att det är nytt som gäller. Han brukar köra dom tills garantin går ut sen byter han tongue
Men vid det laget så har dom vanligtvis samlat på sej ca 35k mil ändå, så det är nog kanske på tiden.

Amerikansk slitvarg, vem behöver garanti? wink.

Nejdå, men en Dodge Ram 2500 då?. En sådan bensinare kan du få för under 200k i bra skick. Med Hemi. (Återigen inte ny men inte många bilar som klarar det nybilspriset...)

Mvh Janken
Senast redigerat av Janken (23 juli 2013)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#9
Janken skrev:
LeafBox skrev:
Janken skrev:
Tja! Om din farsa vill komma billig undan så har min farsa  en gammal Jeep Cherokee  Comanche 4x4 med raka 6an på 170hk. Riktiga flak varianten med extra utdragbart golv (Specialbyggt av en målare som tidigare ägde bilen)  så verktygen kan lätt åka med wink.

Den är nog inte så dyr direkt, dock obes o avställd sedan nått år. Kan kolla med honom wink. Såg ju ut som att jeepen fick dra lite som någon skrev här...

http://images1.wikia.nocookie.net/__cb2 … ioneer.jpg Så ser den modellen ut iaf, hans är dock vit och utan dekal, samt inte i samma skick. Hans har dock kåpa.

Mvh Janken

Haha, njaa.
Jag är helt säker på att det är nytt som gäller. Han brukar köra dom tills garantin går ut sen byter han tongue
Men vid det laget så har dom vanligtvis samlat på sej ca 35k mil ändå, så det är nog kanske på tiden.

Amerikansk slitvarg, vem behöver garanti? wink.

Någon som kör 10.000 mil om året? roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

4 767 Inlägg
23 juli 2013
#10

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 749 Inlägg
23 juli 2013
#11
Varför inte sikta på att köpa en riktig lastbil, ev en med kran så han kan lyfta båtarna med den och frakta utan att ligga på gränsen till övervikt?
Måste ju vara smidigare så?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

820 Inlägg
23 juli 2013
#12
patrikke skrev:
Varför inte sikta på att köpa en riktig lastbil, ev en med kran så han kan lyfta båtarna med den och frakta utan att ligga på gränsen till övervikt?
Måste ju vara smidigare så?

Min gissning är att han inte har C-kort, sen att det är smidigare med en bil.

Om man säger

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#13
Erick skrev:
Land Rover Defender får dra 3.5
ex http://www.bytbil.com/bilar/land-rover/ … pekgAAA__!

Mer bra förslag, tack och bock smile

patrikke skrev:
Varför inte sikta på att köpa en riktig lastbil, ev en med kran så han kan lyfta båtarna med den och frakta utan att ligga på gränsen till övervikt?
Måste ju vara smidigare så?

Panzar_Audi skrev:
patrikke skrev:
Varför inte sikta på att köpa en riktig lastbil, ev en med kran så han kan lyfta båtarna med den och frakta utan att ligga på gränsen till övervikt?
Måste ju vara smidigare så?

Min gissning är att han inte har C-kort, sen att det är smidigare med en bil.

Exakt därför.
Plus att bilen används privat oxå. Så en lastbil blir lite osmidigt att fara på donken med tex tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

408 Inlägg
23 juli 2013
#14
Dodge ram 3500 med dubbla hjul ibak. Den är Bra mycket stadigare än ram 1500.

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
23 juli 2013
#15
pompe90 skrev:
Dodge ram 3500 med dubbla hjul ibak. Den är Bra mycket stadigare än ram 1500.

Men det behöver man C-kort för!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#16
pompe90 skrev:
Dodge ram 3500 med dubbla hjul ibak. Den är Bra mycket stadigare än ram 1500.

Thunderbird88 skrev:
pompe90 skrev:
Dodge ram 3500 med dubbla hjul ibak. Den är Bra mycket stadigare än ram 1500.

Men det behöver man C-kort för!

Fast det största problemet med den bilen var nog ändå motorvalen. Finns som MINST med en 5L bensinare och endast automat så som jag fattat det, vilket gav en väldigt häftig förbrukning. (Över dubbelt så mkt jämfört med nuvarande KingCab när största vagnen är kopplad)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
23 juli 2013
#17
LeafBox skrev:
pompe90 skrev:
Dodge ram 3500 med dubbla hjul ibak. Den är Bra mycket stadigare än ram 1500.

Thunderbird88 skrev:
pompe90 skrev:
Dodge ram 3500 med dubbla hjul ibak. Den är Bra mycket stadigare än ram 1500.

Men det behöver man C-kort för!

Fast det största problemet med den bilen var nog ändå motorvalen. Finns som MINST med en 5L bensinare och endast automat så som jag fattat det, vilket gav en väldigt häftig förbrukning. (Över dubbelt så mkt jämfört med nuvarande KingCab när största vagnen är kopplad)

Kör med Cummins diesel wink Men det är bara manligt, inte säkert soppa snålt precis tongue
Jag tror nog du kan ta bort dom flesta jänke pickuper från listan iochmed att dom flesta drar rätt mycket soppa faktiskt.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
#18
Thunderbird88 skrev:
LeafBox skrev:
pompe90 skrev:
Dodge ram 3500 med dubbla hjul ibak. Den är Bra mycket stadigare än ram 1500.

Thunderbird88 skrev:

Men det behöver man C-kort för!

Fast det största problemet med den bilen var nog ändå motorvalen. Finns som MINST med en 5L bensinare och endast automat så som jag fattat det, vilket gav en väldigt häftig förbrukning. (Över dubbelt så mkt jämfört med nuvarande KingCab när största vagnen är kopplad)

Kör med Cummins diesel wink Men det är bara manligt, inte säkert soppa snålt precis tongue
Jag tror nog du kan ta bort dom flesta jänke pickuper från listan iochmed att dom flesta drar rätt mycket soppa faktiskt.

En Cummins var faktiskt på tal, men inköpspriset blev tydligen 1/3 högre. Och då blev det inte så lockande längre tongue
I övrigt tror jag du har rätt dock. Han förväntar sej nog inte jättemkt eftersom han trots allt måste ha kraft att flytta nästan 6 ton, men någon måtta får det ju vara.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

112 Inlägg
24 juli 2013
#19
Nya Ford Ranger har nyligen fått max dragvikt höjd till 3.5 ton!  Står fortfarande 3350 kg på hemsidan men ska vara ändrat som jag har fattat. Finns med en 3.2 liters femcylindrig diesel på 200 hk / 470 nm. ESP-systemet anpassat för att motverka släpvobbel osv, kanske kan vara ett bra alternativ för er? smile

http://www.ford.se/Transportbilar/Ranger

1 412 Inlägg
24 juli 2013
#20
Hoppas att den motorn håller bättre i Ranger än i Transit, 2 av 2 i firman har fått stora problem med b.la topplockspackningen.

Min fick ny topp vid 3000 mil och senare en helt ny motor vid 3900 mil, den andra fick ny topp vid 5000 mil.

Vi upplever dessutom att dom tappar effekt ganska snabbt, båda kändes tröttare efter några tusen mil (topplockspackningarna läckte vatten så det hade inget med prestandan att göra så sett då det var väldigt lite först) men min blev pigg igen med nya motorn men nu ca 1500 mil senare så känns inte heller den lika pigg längre.
Senast redigerat av OpelP1 (24 juli 2013)


Sök