Volvo 740 gl insprutningskonverteras och småfixas.

Volvo 740 gl insprutningskonverteras och småfixas. Målet är att optimera bränsle ekonomin samt möjligen tillföra lite mer effekt med den exaktare bränsletillförseln.
  • 45 Följare
  • 53 351 Visningar
  • Projektet avslutat 21 mars 2015
lasse_sjoblom .
25 augusti 2013 · 197 Inlägg

volvoglracing skrev:

lasse_sjoblom skrev:

volvoglracing skrev:

Joo och dessutom så har man pengar, har man tid för då har man råd att välja bort lite arbete tongue

jaa så är det.....när komer uppdate

Jo, ska försöka fixa en update till i kväll, har nog tagit några bilder smile

prima smile

Audi s6 "urs6 avant 2.2t" (1996)
volvoglracing
1 september 2013 · 531 Inlägg

Här kommer äntligen en efterfrågad update! big_smile
I helgen fick bilen ny olja efter 1500 mil med den gamla så nu går den riktigt fint smile
Har haft lite dator problem så därför har det dröjt med update men här kommer den iaf:

Skaffade en 037 bränslepump, 98liter@4bar. Kommer dock köra den på 3 bar så flödet kommer att ligga på lite över 100 liter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-f06d4136fbae0fe741315f863ff9ca6c.jpg

Skaffade även lite diverse grejjer inför inkopplingen, så som ett par reläer, buntband, elledning, krympplast och en säkringshållare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-abf7b09c40acd10d987a1cbc3463b499.jpg

Köpte dessa billigt av Ridetech under Actionmeet, en 3" silikonkoppling och en mätarhållare för lambdamätaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-11f77f193c5330f3d6572468caa44e23.jpg

Returnerade den förra TPS:en och skaffade ist. en Bosch original Volvo 850 TPS. eftersom denna passar direkt på spjällaxeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-bed24bad8f7f01e3571b9600199b390c.jpg

Svetsade fast en mutter på blivande luftröret som infästning för lufttemp.givaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-d324a6c5d7acd4649bc52bb0e909e76b.jpg

Här provade jag hur bra min adapterplatta för TPS:en passade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-d1a3810c278f51c605c3d956928542c4.jpg

Adapterplattan kapades för att få plats. Den kapades ytterligare 5mm efter att denna bild blev tagen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-67979776c995b4dab72319f259830273.jpg

Det var då allt för denna gång ska försöka få fram en ny update så fort som möjligt. smile Kommentera friskt nu! tongue

volvoglracing
18 september 2013 · 531 Inlägg

Har nu påbörjat inkopplingen, har kopplat in båda reläerna nästan klart men måst till stan efter nå grövre ledning så det stannade där. Har tagit en del bilder som utlovat men kommer att samla lite fler bilder före update. Ha de gött!

volvoglracing
21 september 2013 · 531 Inlägg

Har nu dragit ledningar till bränslepumpen och prov kört den. När jag har dess fäste på plats Så blir det update smile

volvoglracing
3 oktober 2013 · 531 Inlägg

Här kommer den utlovade updaten. smile

Har hänt en del sen sist, båda reläerna är inkopplade, säkringsdosan och bränslepumpen monterad. smile

Här är schemat jag följer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-7c5efc45c6d7a75026d13b18481cfa7a.jpg

Lossade säkringsdosan och hittade lediga kontakter undertill, signal, matning och jord. Riktigt smidigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-0bfe6a815063ee30e7763846fbdbe466.jpg

Här har jag börjat koppla in reläerna, detta är signal in.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-da826cfc18ba4d3e1c1d1b5958b3eadb.jpg

Här har jag lagt till det andra reläet, lite fler ledningar inkopplade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-ebc3ec13edd0f2a9c2a945b437b8b382.jpg

Här är alla utom "signal ut" på det ena relät inkopplade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-aec687ff4918075a40be499b1181a0f9.jpg

Här kommer ledningar ut till motorutrymmet och vidare till säkringsdosan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-37a08b4f904a115a2e02f4611f2f8c69.jpg

Säkringsdosan är monterad i motorutrymmet för bra åtkomlighet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-c382d4b6e16dbd44b13468976e712080.jpg

Bränslepumpen monterad på sitt fäste.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-e6bba0e63d21d7a95a7c833c7985a96a.jpg

Fästet är gjort av en vinklad plåt lackad i svart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-458cdb93c0289fae4593a58a0d190287.jpg

Bränslepumpen monterad i motorutrymmet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-9c8d4f7b28f0a622997b912b6e33c177.jpg

Detta var allt för denna gång, som näst ska ECU:n fästas under framsätet tillsammans med bredbandslambdan.
Sedan börjar den slutliga inkopplingen. smile

-fredriksson
3 oktober 2013 · 68 Inlägg

väldigt intressant och roligt projekt smile

Volvo 850 R (1996)
volvoglracing
4 oktober 2013 · 531 Inlägg

-fredriksson skrev:
väldigt intressant och roligt projekt smile

Det var ju kul att höra, hoppas att fortsättningen också är intressant smile

volvoglracing
6 oktober 2013 · 531 Inlägg

Har nu hittat en bra placering för ECU:n och lambdamodulen, ska fixa två fästplåtar till dem imorgon. smile
Idag har jag fixat en grund mappning som jag hoppas ska funka bra trots att jag är helt ny på det här med mappning. Om det visar sig att jag inte fixar mappningen på egen hand får jag vända mig till nån firma som mappar åt mig men skulle ju vara bra att spara några hundringar... tongue

Senast redigerat av volvoglracing (6 oktober 2013)

volvoglracing
23 oktober 2013 · 531 Inlägg

Alla ledningar som jag kan dra hittills är dragna och i helgen blir det byte av insuget.  Kommer så småningom en uppdatering, har en hel del bilder tagna. smile

queque
23 oktober 2013 · 110 Inlägg

snyggt! Är själv intresserad av insprutskonvertering på min 200k. dock är pengarna problemet
prem lagd från österbottningen wink

Volvo 245 "BMW M50 Turbo" (1985)
malm_140
23 oktober 2013 · 10 Inlägg

Ska bli kul och se vad det blir för skillnad smile

volvoglracing
23 oktober 2013 · 531 Inlägg

queque skrev:
snyggt! Är själv intresserad av insprutskonvertering på min 200k. dock är pengarna problemet
prem lagd från österbottningen wink

Tackar! big_smile Det låter ju intressant men förstår ditt problem, att fixa eftermarknadssprut har inte varit gratis direkt... Men det finns ju lösningar som skär ner kostnaderna t.ex. köpa MS byggsats och löda själv, endast köpa kontakterna och fixa ledningshärvan själv, mm. men vissa enklare lösningar kräver att man är lite insatt också och därför valde jag att köpa färdigt gjorda grejer smile Hälsningar från Österbottningen wink

volvoglracing
23 oktober 2013 · 531 Inlägg

malm_140 skrev:
Ska bli kul och se vad det blir för skillnad smile

Ja verkligen , ska bli spännande. Största skillnaden kommer märkas på gasresponsen tror jag. smile

volvoglracing
23 oktober 2013 · 531 Inlägg

Här kommer en update nu när antalet följare bara ökar, verkligen kul att se smile
Nu är det endast ledningarna som ska kopplas någonstans på insuget och de som ska till givarna som inte är inkopplade.
I helgen blir det byte av insuget samt en körbar mapping ska fixas. Här följer en del bilder från inkopplingen:

Fick börja med att lossa jordledningen och vända kontakten på tvären för att få den igenom torpedväggen. Satte en kartongbit emellan stiften för att undvika att tenn skulle rinna ner på de övriga stiften. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-59ecaf5e0646cb79061084472d2425c4.jpg

När kontakten var igenom var det bara att löda fast ledningen igen. Blev en rätt lyckad lödning. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-8aeeaa4853ffd1708c9ae124b2c25f05.jpg

Här går ledningarna igenom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-19f68ec887ea20f00d40568d3fd05d78.jpg

Hann inte bli färdig denna kväll så fick bli en tillfällig placering så det gick att köra nån dag. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-8375a324502593dfff0a1d84790d8d49.jpg

Drog lambdaledningen inuti bilen för att denna var på kortare sidan men den räckte slutligen till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-5a982529755a8e7366f6de3f19a9889e.jpg

Ledningarna kommer att döljas av listen. Ordnade upp dem med ett kabelskydd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-6191331224eb45b02e7e0007eb9d54df.jpg

Placerade ECU:n under sätet både för att den är skyddad och dold där.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-c65868543bbc22233dba9a81b3a2257b.jpg

Mätarhållaren för lambdamätaren filades om för att få igenom kontakten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-c213c9e195ff17338666101d820f669a.jpg

Slutligen blev det ett byte av kupefläkten som börjat gnissla och inte ville starta ibland. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-606fc8cd76b7321b3dd97f2c282b687a.jpg

TobiasEkstranD
24 oktober 2013 · 796 Inlägg

du kunde ju ha satt boxen bakom hansk facket där satt polarns sin sen en kabel i hansk facket tongue men va kinkiga är dom i finland när de gäller sprut på besiktningen ? här hemma  säger dom inte så mkt så länge de ser så orginal ut som möjligt in under huven

Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
volvoglracing
24 oktober 2013 · 531 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:
du kunde ju ha satt boxen bakom hansk facket där satt polarns sin sen en kabel i hansk facket tongue men va kinkiga är dom i finland när de gäller sprut på besiktningen ? här hemma  säger dom inte så mkt så länge de ser så orginal ut som möjligt in under huven

Det är också en möjlighet. Men såg denna lösning på nätet och det funkade bra :-) Var och besiktade idag och den gick igenom, det ända dom klagade på var min skog i backspegeln och min blåa registerskyltsbelysning. Snackade sedan med dem om konverteringen och det slutade med att jag ska fixa papper på att det är godkänt i nästa vecka :-D Så i helgen blir det insugsbyte. Hade gött.

TobiasEkstranD
24 oktober 2013 · 796 Inlägg

fan så fint smile sj fick ja en 531 top idag och RTR dump tongue av personal chefen på nya jobbe

Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
volvoglracing
26 oktober 2013 · 531 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:
fan så fint smile sj fick ja en 531 top idag och RTR dump tongue av personal chefen på nya jobbe

Ja men gött de, blir turbotrim då smile

volvoglracing
2 november 2013 · 531 Inlägg

Update! Ja, blir en sista update före första starten efter konverteringen. Det mesta börjar vara på sin plats, alla slangar är dragna och endast tre ledningar kvar att koppla in, varav två ska till givare. Som näst ska lambdasonden på sin plats så har lossat främre delen av avgasröret ikväll. Här följer en fråga till er och lite godisbilder tongue

FRÅGA TILL ER: Var sitter minus anslutningen på tändspolen? (Varvtalssignal ska kopplas) roll

Här åker förgasaren av, håller på att koppla ur alla slangar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-5b4bb2c08e72d4972da01810b52d1c42.jpg

Här var det tomt, förgasaren har fått ge plats för nästa generation. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-d8ecb9d59c7cbee75dc0bf8aa7f2bed3.jpg

Gängade kylkanalerna som använts för att värma upp insuget och därmed undvika isbildning i förgasaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-9db87c9f2751dffa2753b184fca69dc4.jpg

Ny packning ska det också vara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-31b0fa07d951e91264a1a3f2f53ebfa2.jpg

Nytt och komplett insug på plats. Lite slangdragning kvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-5581aaad1f6893eba4ae3f0886ecff03.jpg

Här fick jag ta till en liten speciallösning när jag inte fick tag i nån lämplig koppling för att få slangen att passa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-bf5f4b579cbfae78e7fb2f9bb8acf812.jpg

Fixade bränsletillförseln. Alla slangar utbytta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-ce821dc51f87aadab3e90ac7c2063605.jpg

Pressad bränsleslang är en bra försäkring.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-3cd3ed684e02ea826f4149702d80fe9e.jpg

Här har jag markerat hur lambdasonden ska sitta, blir att svetsa i en gängholk som näst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-a207b475da05a968350edf2b453e0ad1.jpg

Avgasrörets främre del lossad som sista göra denna kväll.

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182431/182431-684859287b021bb31c6fe6ff139d7413.jpg

Detta var allt för denna gång, ska försöka fixa en film på första uppstarten. Hade gött! smile

simlar
2 november 2013 · 5 526 Inlägg

Så du kör simpel-versionen och endast styr soppan med MSet wink Funkar ju bra för relativt otrimmad motor men när man ska trimma lite hårdare är mappbar tändning riktigt trevligt, men det går ju lätt att uppgradera senare när/om behovet finns smile

Enkelt att kolla vilken som är minus på spolen, den pol som har ström när du vrider på tändningen är plus vilket då betyder att den andra är minus.

Annars är det på Bosch-tändspolar märkt 15 på plus-polen och minus är märkt 1. Annars brukar det ibland stå + och - istället för 15 och 1.

Senast redigerat av simlar (2 november 2013)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang