Startproblem, Volvo S40 -01

Chewin
29 juli 2013 · 36 Inlägg

För ca 1-2 veckor sedan uppmärksammade jag ett ganska knepigt problem med bilen. Har sökt runt lite men inte funnit någon direkt lösning såhär på rak arm.
Om bilen står i ett antal timmar, ca 6 timmar eller så och sedan startas så går bilen igång, men dör direkt ungefär som om man skulle vridit av nyckeln. Trodde att bilen inte fick tillräckligt med luft eftersom luftfiltret var extremt skitigt så det bytte jag och efter det tycktes problemet vara löst. Men ack.

Igår var jag iväg till Stockholm ifrån Uppsala och när jag lämnade hemmet gick allt som smort och hade från det att jag bytte filtret. Var i Stockholm i ett par timmar och skulle hem på kvällen och då krånglade den lite. Bilen la inte av men jag märkte på motorljudet och varvtalet att det inte var långt ifrån.

Kom hem utan problem och sedan stod bilen från igår ca 22:15 till idag ca 10:15. Skulle iväg idag till en polare och nu fick jag vrida på nyckeln två gånger för att bilen skulle starta. Andra gången gav jag lite extra gas och då höll den igång.
När jag varit hos polaren ett par timmar for jag hem och stannade på Ica. Stängde av bilen, gick in och var inne i 10 min kanske, kom ut, startade, bilen gick igång men nu med en liten dryg detalj: MOTORLAMPAN!

Så. Nu till den ultimata frågan: Hur går jag tillväga härifrån?

Bilen har haft problem med startspärren förr men det var många år sedan. Kan det vara återkommande?

Volvo S40 "Fas2" (2001)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2013 · 14 077 Inlägg

Chewin skrev:
För ca 1-2 veckor sedan uppmärksammade jag ett ganska knepigt problem med bilen. Har sökt runt lite men inte funnit någon direkt lösning såhär på rak arm.
Om bilen står i ett antal timmar, ca 6 timmar eller så och sedan startas så går bilen igång, men dör direkt ungefär som om man skulle vridit av nyckeln. Trodde att bilen inte fick tillräckligt med luft eftersom luftfiltret var extremt skitigt så det bytte jag och efter det tycktes problemet vara löst. Men ack.

Igår var jag iväg till Stockholm ifrån Uppsala och när jag lämnade hemmet gick allt som smort och hade från det att jag bytte filtret. Var i Stockholm i ett par timmar och skulle hem på kvällen och då krånglade den lite. Bilen la inte av men jag märkte på motorljudet och varvtalet att det inte var långt ifrån.

Kom hem utan problem och sedan stod bilen från igår ca 22:15 till idag ca 10:15. Skulle iväg idag till en polare och nu fick jag vrida på nyckeln två gånger för att bilen skulle starta. Andra gången gav jag lite extra gas och då höll den igång.
När jag varit hos polaren ett par timmar for jag hem och stannade på Ica. Stängde av bilen, gick in och var inne i 10 min kanske, kom ut, startade, bilen gick igång men nu med en liten dryg detalj: MOTORLAMPAN!

Så. Nu till den ultimata frågan: Hur går jag tillväga härifrån?

Bilen har haft problem med startspärren förr men det var många år sedan. Kan det vara återkommande?

Gör en diagnos på bilen för att få fram nån/några eventuella felkoder.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Chewin
29 juli 2013 · 36 Inlägg

Vettemannen skrev:
Gör en diagnos på bilen för att få fram nån/några eventuella felkoder.
/Benny

Och om jag inte har möjlighet till det nu? Finns det något jag kan prova undertiden?

Volvo S40 "Fas2" (2001)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juli 2013 · 14 077 Inlägg

Chewin skrev:

Vettemannen skrev:
Gör en diagnos på bilen för att få fram nån/några eventuella felkoder.
/Benny

Och om jag inte har möjlighet till det nu? Finns det något jag kan prova undertiden?

Det finns så mycket som kan vara fel på en modern motor. Tempgivare, lambdasond, luftmassemätare o.sv.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
premonitioner SOUL FIRE ENTERTAINMENT
29 juli 2013 · 779 Inlägg

Kolla (som nämnt) felkoder först.
Sen får man börja felsöka.


.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU
Volvo V40 2.0T "SOUL FIRE EDITION" (2004)
Volvo V40 T4 "Blueberry Yum Yum" (2001)
Chewin
29 juli 2013 · 36 Inlägg

Uppdatering: Skulle precis iväg till en snubbe som har felkodsläsare men jag kom inte så långt. Hade kollat runt lite på nätet och vissa med liknande problem hade provat med en annan nyckel så jag tänkte "wth, kan inte skada."
Nu startar ju bilen på direkten eftersom den inte stått så länge. Hursomhelst så ringde jag till mekanikern och sa att lampan har slocknat och då tyckte han att det var ingen idé. Skulle höra av mig om den börjar lysa igen.

Men jag är rätt säker på att startproblemet kvarstår. Vad är den mesta troliga orsaken?

Volvo S40 "Fas2" (2001)
Brådhis * Voff voff *
29 juli 2013 · 10 291 Inlägg

Utan att veta felkoden/felkoderna som satts är allt bara gissningar. Tyvärr!

Men se till att läsa ut med riktig utrustning och inte nå´t Kina-skräp som bara läser ut motorkoder. T.ex. fel på immobilizern/nyckeln tänder ingen lampa så man måste läsa ut den noden för att kunna se koden.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Chewin
28 augusti 2013 · 36 Inlägg

Dröjde ett tag innan mekanikern hade möjlighet att koppla upp sig på bilen eftersom han jobbar hela tiden. (Ordinarie arbete + jour på skadeservice etc). Idag var jag till han och fick felet avläst.
Följande koder dök upp:
P0107 Manifold / Barometric Pressure Sensor (G71) (F96) Signal Too Low
P0172 Fuel Trim Bank: 1 System too Rich

Antar att det handlar om en pytteliten sensor som spökar järnet. Vad kallas denna sensor på svenska? VI hade lite problem med att lista ut det.

Volvo S40 "Fas2" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang