2353
Sök

Volvo 740 V8 Quattro

Ett långtidsprojekt som handlar om att bygga en Volvo 740 V8 Quattro med motor, låda och drivlina från en S6a! :)

1 383 820 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2023
2 030 Inlägg
6 januari 2015
Håller med om detta med Bilsport! Denna platsar helt klart, och kommer utan tvekan läsa den NÄR den kommer med! wink

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

1 237 Inlägg
6 januari 2015
Trådstartare
BlueScreeen skrev:
Håller med om detta med Bilsport! Denna platsar helt klart, och kommer utan tvekan läsa den NÄR den kommer med! wink

Grymt! big_smile

Rostskadad
194 Inlägg
8 januari 2015
Det är klart att denna ska vara med där, tycker dock du ska göra den snyggare först big_smile

1 237 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
Sweeper skrev:
Det är klart att denna ska vara med där, tycker dock du ska göra den snyggare först big_smile

Jo, en lack är som sagt på g smile

1 237 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
Gjorde nu i eftermiddag klart bränsle-anslutningarna i motorrummet jag fick påpekande på vid senaste sfro kontroll..
Tidigare hade jag bara styrt slangarna över rören och använd standard slangklammer tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-81145cb9449d584414fe14a356d70f85.jpg

Här ser ni var dem slangarna sitter smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-eb1d7c53d8d615e1f208844eff4dcb84.jpg

Rostskadad
194 Inlägg
1 237 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
Sweeper skrev:
Som original big_smile

Fast annorlunda wink

3 Inlägg
12 januari 2015
Precis läst allt. Grymt jobbat, riktigt unikt bygge! Prem lagd!

1 237 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
SunDooowN skrev:
Precis läst allt. Grymt jobbat, riktigt unikt bygge! Prem lagd!

Alltid lika kul! Tack, kul att du följer! smile

7 Inlägg
12 januari 2015
suttit och sträckläst hela tråden nu, så jävla fräck!! smile Hur har jag kunnat missa dette...

1 237 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
WeetZzeerR skrev:
suttit och sträckläst hela tråden nu, så jävla fräck!! smile Hur har jag kunnat missa dette...

Trevligt, haha gött att du gillar bygget! Synd bara att det står stilla ett tag framöver då jag väntar på tid för lack!

Volvo 940 mekaniker
402 Inlägg
1 237 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
Stagern skrev:
riktigt häftigt bygge prem lagd smile

Tackar! Längtar tills man kan påbörja ihopmonteringen! smile

557 Inlägg
13 januari 2015
Tja. Slänger in en kommentar bara för att kunna följa detta helt suveräna bygge. Fick tidigare idag höra faktiskt genom nån av grupperna på Facebook om att "någon" i detta fall du har byggt dig en 740 med audi drivlinan. De bästa från 2 världar.
Tanken har slagit mig med om att de hade varit brutalt och här har vi en som verkligen verka lyckas!
Ceep going!

Mvh

1 237 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
TeamNorrland skrev:
Tja. Slänger in en kommentar bara för att kunna följa detta helt suveräna bygge. Fick tidigare idag höra faktiskt genom nån av grupperna på Facebook om att "någon" i detta fall du har byggt dig en 740 med audi drivlinan. De bästa från 2 världar.
Tanken har slagit mig med om att de hade varit brutalt och här har vi en som verkligen verka lyckas!
Ceep going!

Mvh

Halloj, bara att du följer! big_smile
Bygget kommer att bli helt färdigställt, dock är enbart målet just nu att ha den körklar till sommaren!

Bilen kommer demonteras senare för att göra allt i kanonskick.. Man måste ju ta det i etapper, vill ju köra å wink

557 Inlägg
14 januari 2015
Härligt smile jo de är ju sant det. Kommer bli spännande att få se den färdig ställd inför sommarens alla hyss wink
En fråga jag har ställt mig när jag har haft projekt bilar är "har jag tagit vatten över huvudet nu?", då kan man ju inte undgå att ställa den frågan åt dig? Hur många ggr har du känt att nej fan nu ger jag upp och kör aset till skroten? :p jag hade nog känt så var annan minut wink finns de fler bilder någonstans? Tänkte underhållande byggets gång eller har du varit lika lat som mig på att ta kort för att underhåll läsarna? Och ja denna tråd är underhållande och kommer bli spännande att följa smile

1 237 Inlägg
14 januari 2015
Trådstartare
TeamNorrland skrev:
Härligt smile jo de är ju sant det. Kommer bli spännande att få se den färdig ställd inför sommarens alla hyss wink
En fråga jag har ställt mig när jag har haft projekt bilar är "har jag tagit vatten över huvudet nu?", då kan man ju inte undgå att ställa den frågan åt dig? Hur många ggr har du känt att nej fan nu ger jag upp och kör aset till skroten? :p jag hade nog känt så var annan minut wink finns de fler bilder någonstans? Tänkte underhållande byggets gång eller har du varit lika lat som mig på att ta kort för att underhåll läsarna? Och ja denna tråd är underhållande och kommer bli spännande att följa smile

Jodå! Var väl ett tag där i projektets början då jag började sätta kapen i bilarna..
Kändes långt bort då man hade planer på att kapa ut hela bakre delen av golvet där bakvagnen sitter på donator Audin.. Detta för att få med alla bakvagns infästningar inkl. fjädertorn bak, snön hann ju dessutom komma innan man hann påbörja det.

Som ett mirakel mitt i vintern fick jag ju tag i den andra 740 karossen, sedan dess har väl allt flutit på hyffsat! smile

Fler bilder finns i mina fotoalbum!
Kul att det är trevligt läsande smile

2 415 Inlägg
15 januari 2015
grymt jobbat!
följt detta från början. du börjar verkligen komma någonstanns nu!

måste fråga från gamla bilen.
vad var det för spolar du körde? smile

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

1 237 Inlägg
15 januari 2015
Trådstartare
Tryck_o_pys skrev:
grymt jobbat!
följt detta från början. du börjar verkligen komma någonstanns nu!

måste fråga från gamla bilen.
vad var det för spolar du körde? smile

Okej, jo närmar sig!! smile

16v turbobygget var inte jag med och byggde..
Ägaren innan mig byggde den, dock ser det ut som vag spolar från typ 1,8 turbo.. smile

1 237 Inlägg
17 januari 2015
Trådstartare
Fick en komplett Volvo bensinvärmare "Flygmotor" gratis av en vän som inte fungerade då vi demonterade den från hans bil.. Suttit i en 93:as 245a smile
Komplett med tidur, härva, slangar, fästen mm.. allt!

Kommer sätta denna värmare i Q40:in då den e färdig!

Felsökte på hela systemet ikväll, kom fram till en kärvande vattenpump samt stum bränslepump.

Vattenpumpen tog jag isär och rengjorde, blev som ny! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-9313eb830bc1cbbe1869d94b1a7f3f07.jpg

Hopmonterad smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-6c4ffab841606ad51db878df739f8476.jpg

Bränslepumpen får jag köpa ny de den ej går att skruva isär..

Sök