Volvo 740 V8 Quattro

Ett långtidsprojekt som handlar om att bygga en Volvo 740 V8 Quattro med motor, låda och drivlina från en S6a! :)
  • 1006 Följare
  • 1 334 893 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2023
Glesmark
22 mars 2014 · 1 938 Inlägg

Man kan flytta bak motorn litegranna om det skulle behövas, om inte motorfästerna har frästa spår så fräser man dom ca 20mm extra och flyttar bak alltihop och knackar ihop kardanen lite.

Kollar man på 80talets quattro-bilar så har dom rätt aggresiv vinkel på främre drivaxlarna/knutarna och dom går ju med 450-600hk.
Är lite dålig på 8orna, kan femmorna bättre, men är det 340 hk i dom v8orna tro?
Borde ju funka galant.

Sweeper Rostskadad
22 mars 2014 · 194 Inlägg

Glesmark skrev:
Man kan flytta bak motorn litegranna om det skulle behövas, om inte motorfästerna har frästa spår så fräser man dom ca 20mm extra och flyttar bak alltihop och knackar ihop kardanen lite.

Kollar man på 80talets quattro-bilar så har dom rätt aggresiv vinkel på främre drivaxlarna/knutarna och dom går ju med 450-600hk.
Är lite dålig på 8orna, kan femmorna bättre, men är det 340 hk i dom v8orna tro?
Borde ju funka galant.

280hk 4v som härstammade från de sista audi v8. Den på 340hk sitter i Audi S8.

Glesmark
22 mars 2014 · 1 938 Inlägg

Sweeper skrev:

Glesmark skrev:
Man kan flytta bak motorn litegranna om det skulle behövas, om inte motorfästerna har frästa spår så fräser man dom ca 20mm extra och flyttar bak alltihop och knackar ihop kardanen lite.

Kollar man på 80talets quattro-bilar så har dom rätt aggresiv vinkel på främre drivaxlarna/knutarna och dom går ju med 450-600hk.
Är lite dålig på 8orna, kan femmorna bättre, men är det 340 hk i dom v8orna tro?
Borde ju funka galant.

280hk 4v som härstammade från de sista audi v8. Den på 340hk sitter i Audi S8.

Ja du ser, ännu mindre effekt=mindre påfrestningar.

Sweeper Rostskadad
22 mars 2014 · 194 Inlägg

Glesmark skrev:

Sweeper skrev:

Glesmark skrev:
Man kan flytta bak motorn litegranna om det skulle behövas, om inte motorfästerna har frästa spår så fräser man dom ca 20mm extra och flyttar bak alltihop och knackar ihop kardanen lite.

Kollar man på 80talets quattro-bilar så har dom rätt aggresiv vinkel på främre drivaxlarna/knutarna och dom går ju med 450-600hk.
Är lite dålig på 8orna, kan femmorna bättre, men är det 340 hk i dom v8orna tro?
Borde ju funka galant.

280hk 4v som härstammade från de sista audi v8. Den på 340hk sitter i Audi S8.

Ja du ser, ännu mindre effekt=mindre påfrestningar.

Så kan man också se det cool

Vovvo
22 mars 2014 · 1 237 Inlägg

Nu har det hänt mera smile

* Monterat bromspedal, bromsservo samt huvudbromscylinder
* Modifierat samt monterat kopplingspedalställ inkl. huvudcylinder från Audi
* Byggt färdigt stödlagret till rattstången mot torpedväggen
* Påbörjat / iprincip byggt färdig växellänkaget
* Provmonterat motorkåpor = passar fint! smile
* Demonterat samt påbörjat förlängning av främre delen av mellanaxeln 9 cm.

Typ det man hunnit med smile

Bild på kopplingspedalstället från Audi smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-2537fc5c99b5018e000b38c2cdee67d0.jpg

Stödlagret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-5fda1ba71d201713048303232739f622.jpg

Här ser man att koppling och bromspedal sitter på plats, även växellänkaget!
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-fab9bf06ec32fb2852f79e0034a47493.jpg

Börjar fyllas ut under huven! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-332a781c511aaab1cc57344373220808.jpg

Mmm.. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-a2a8d95b88c0422d1cbe3cbe3c8c226c.jpg

Senast redigerat av Vovvo (23 mars 2014)

Vovvo
22 mars 2014 · 1 237 Inlägg

Milkman skrev:

kungen_haglund skrev:
härligt att de händer lite big_smile  kör med kylare i bagaget så slipper du den där fram..

Kör med kylare fram så slipper du den där bak yikes

Jo, så jag tänker.. Vill ha kylarn fram om möjligt smile

hedvalll
23 mars 2014 · 46 Inlägg

dehär åju drömmen att få åka i!

Vovvo
23 mars 2014 · 1 237 Inlägg

hedvalll skrev:
dehär åju drömmen att få åka i!

Blir en intressant känsla smile

hedvalll
23 mars 2014 · 46 Inlägg

740 harman ju vart frälst i sålänge ja kan minnas! å audi quattro harju vart litelite finare i kanten, att ingen tänkt på de förrut!

Vovvo
13 april 2014 · 1 237 Inlägg

Har inte skruvat så mycket på ett tag..
Idag blev det iaf montering av S6 fjäderben, och inte UFO som satt först!

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-2e99d3c990cbd78bfc858866554c397c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-08570d2cfa81fe8e3b0d4c1d8b115d1f.jpg

En stycke 9cm förlängd mellanaxel med nytt stödlager smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/75/74366/74366-4706bc335b49b9dedd65187cd2be5563.jpg

Näst på tur:
* Stödlagerfäste för mellanaxeln
* Bromsrörsarbete
* Kylningslösning till motorn
* Tillverkning av servopumpsfäste

Senast redigerat av Vovvo (13 april 2014)

Cuefa Ain't no place like home...
13 april 2014 · 4 629 Inlägg

Cooolt! Jag vill se den här bilen drifta :-D

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
BlueScreeen
13 april 2014 · 2 030 Inlägg

riktigt fränt projekt! detta går ju helt enkelt inte att gå miste om big_smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Vovvo
13 april 2014 · 1 237 Inlägg

Cuefa skrev:
Cooolt! Jag vill se den här bilen drifta :-D

Kan nog behövas lite andningshjälp till rovan då.. Kommer bli rätt tung.

Tycker bara de ska bli kul att kunna få ner kraften i backen, utan att behöva tappa den i hjulspinn! smile

Vovvo
13 april 2014 · 1 237 Inlägg

BlueScreeen skrev:
riktigt fränt projekt! detta går ju helt enkelt inte att gå miste om big_smile

Tackar! Haha bara att följa! smile

Cuefa Ain't no place like home...
14 april 2014 · 4 629 Inlägg

Vovvo skrev:

Cuefa skrev:
Cooolt! Jag vill se den här bilen drifta :-D

Kan nog behövas lite andningshjälp till rovan då.. Kommer bli rätt tung.

Tycker bara de ska bli kul att kunna få ner kraften i backen, utan att behöva tappa den i hjulspinn! smile

TRO mej, den där kommer kasta ut fiiiint... ;-) Lite varv bara så blir den nog villig att vifta på svansen, en 740 har ju inte mycket tyngd över bakhjulen smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
CarpeDiem German Engineering
14 april 2014 · 9 083 Inlägg

Kul att det går bra, kämpa på smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
fisken593
14 april 2014 · 28 Inlägg

ser fram emot detta!

BMW 335d (2008)
Vovvo
15 april 2014 · 1 237 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Kul att det går bra, kämpa på smile

Jag lovar smile

Vovvo
15 april 2014 · 1 237 Inlägg

Cuefa skrev:

Vovvo skrev:

Cuefa skrev:
Cooolt! Jag vill se den här bilen drifta :-D

Kan nog behövas lite andningshjälp till rovan då.. Kommer bli rätt tung.

Tycker bara de ska bli kul att kunna få ner kraften i backen, utan att behöva tappa den i hjulspinn! smile

TRO mej, den där kommer kasta ut fiiiint... ;-) Lite varv bara så blir den nog villig att vifta på svansen, en 740 har ju inte mycket tyngd över bakhjulen smile

Blir roligt att se hur den kommer bete sig! ;D

Vovvo
15 april 2014 · 1 237 Inlägg

fisken593 skrev:
ser fram emot detta!

Grymt! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang