Modern hot rod

Bygger min egen bil och det skall bli en hot rod som tillverkas i plåt. Tanken är att bilen skall ha ett modernt stuk på ett gammalt sätt.
  • 675 Följare
  • 1 738 024 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 maj 2023
FredGaute
31 december 2018 · 860 Inlägg

Kabler er noe dritt, og når man skal matche et slikt nivå som denne bilen har, så er det ingen enkel jobb heller!

Djo
1 januari 2019 · 10 157 Inlägg

Gott nytt år smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
MR_T
1 januari 2019 · 2 340 Inlägg

Kunde vara jul och nyår varje månad så man får mycket garagetid wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-eb3f3cc95824916957101ededab99feb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-eafa719a2ce8b54e0e713386abf94655.jpg
Dragit bromsrör från huvudcylinder och reducering till torpedens genomföring. Även byggt ett fäste för rören. Återstår bara två snuttar rör så är systemet klart.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-e6c9f4824dbb0b3fd3b6b1c89abf4d49.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-76f573a1d65379052a90a07506a86522.jpg
Även mätartavla är på plats så man får ansluta kablarna.

Imorgon och handla lite prylar från utlandet så man får färdigställa under panelen.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
jompazx
1 januari 2019 · 291 Inlägg

Hej! jag håller på med ett bromssystem också. du hade väl bräddade 140 OK? och detdär är ju en 240 huvudbromscylinder. Jag förstår inte hur det funkar med bromsreducerventilen där bara för ena kolven? Den är ju tvåstegsborrad men är det nån sammankoppling mellan cylindrar? eller hur funkar det? du kanske har ett "kopplingsschema"?

St3v3
1 januari 2019 · 357 Inlägg

En krets fram och en krets bak, och då bromsreducering på den bakre kretsen

MR_T
1 januari 2019 · 2 340 Inlägg

jompazx skrev:
Hej! jag håller på med ett bromssystem också. du hade väl bräddade 140 OK? och detdär är ju en 240 huvudbromscylinder. Jag förstår inte hur det funkar med bromsreducerventilen där bara för ena kolven? Den är ju tvåstegsborrad men är det nån sammankoppling mellan cylindrar? eller hur funkar det? du kanske har ett "kopplingsschema"?

Har Amazon ok fram.

Den mindre delen av huvudcylindern som är längst bort från servot är för bakbromsarna.  Så ledningen ut från huvudcylindern kopplas mot reduceringen och vidare till bakbromsarna. Sedan är det bara provköra på grus och bromsa, justera reduceringen tills bakbromsarna ej låser före fram. Efter det ut på asfalt och kolla att inte bakbromsar låser före fram. När det är dax för besiktning måste reduceringsventilen vara monterad så det inte går justera den utan att behöva använda något verktyg typ för att lossa en kåpa.

Senast redigerat av MR_T (1 januari 2019)

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
jompazx
1 januari 2019 · 291 Inlägg

MR_T skrev:

jompazx skrev:
Hej! jag håller på med ett bromssystem också. du hade väl bräddade 140 OK? och detdär är ju en 240 huvudbromscylinder. Jag förstår inte hur det funkar med bromsreducerventilen där bara för ena kolven? Den är ju tvåstegsborrad men är det nån sammankoppling mellan cylindrar? eller hur funkar det? du kanske har ett "kopplingsschema"?

Har Amazon ok fram.

Den mindre delen av huvudcylindern som är längst bort från servot är för bakbromsarna.  Så ledningen ut från huvudcylindern kopplas mot reduceringen och vidare till bakbromsarna. Sedan är det bara provköra på grus och bromsa, justera reduceringen tills bakbromsarna ej låser före fram. Efter det ut på asfalt och kolla att inte bakbromsar låser före fram. När det är dax för besiktning måste reduceringsventilen vara monterad så det inte går justera den utan att behöva använda något verktyg typ för att lossa en kåpa.

ok alltså en krets bak och en fram. Men då får man ju inte dethär att om en bromsslang brister så har man fortfarande broms på 3 hjul. varför vill man ha en krets fram och en bak?

MR_T
1 januari 2019 · 2 340 Inlägg

jompazx skrev:

MR_T skrev:

jompazx skrev:
Hej! jag håller på med ett bromssystem också. du hade väl bräddade 140 OK? och detdär är ju en 240 huvudbromscylinder. Jag förstår inte hur det funkar med bromsreducerventilen där bara för ena kolven? Den är ju tvåstegsborrad men är det nån sammankoppling mellan cylindrar? eller hur funkar det? du kanske har ett "kopplingsschema"?

Har Amazon ok fram.

Den mindre delen av huvudcylindern som är längst bort från servot är för bakbromsarna.  Så ledningen ut från huvudcylindern kopplas mot reduceringen och vidare till bakbromsarna. Sedan är det bara provköra på grus och bromsa, justera reduceringen tills bakbromsarna ej låser före fram. Efter det ut på asfalt och kolla att inte bakbromsar låser före fram. När det är dax för besiktning måste reduceringsventilen vara monterad så det inte går justera den utan att behöva använda något verktyg typ för att lossa en kåpa.

ok alltså en krets bak och en fram. Men då får man ju inte dethär att om en bromsslang brister så har man fortfarande broms på 3 hjul. varför vill man ha en krets fram och en bak?

Det är enklare med en krets fram och en bak.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
Baldrik
2 januari 2019 · 296 Inlägg

jompazx skrev:

MR_T skrev:

jompazx skrev:
Hej! jag håller på med ett bromssystem också. du hade väl bräddade 140 OK? och detdär är ju en 240 huvudbromscylinder. Jag förstår inte hur det funkar med bromsreducerventilen där bara för ena kolven? Den är ju tvåstegsborrad men är det nån sammankoppling mellan cylindrar? eller hur funkar det? du kanske har ett "kopplingsschema"?

Har Amazon ok fram.

ok alltså en krets bak och en fram. Men då får man ju inte dethär att om en bromsslang brister så har man fortfarande broms på 3 hjul. varför vill man ha en krets fram och en bak?

Det är ju svårt att få till att man har broms på tre hjul om man har Amazon ok.

MR_T
2 januari 2019 · 2 340 Inlägg

Jobbat på defroster och värmepaket, är bara handla lite 16mm slang till värmepaketet så kan man stryka det från listan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-fae0383a863a4104f8c12217c390792b.jpg
Aluminium är otroligt kladdigt att arbeta med. Borrade och sågade för att få en ram så man får en lite finare torpedgenomföring till friskluft och värmeslang.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-b620be04ae32cd7b8ffa65fddfa853c9.jpg
Sedan fila ramen i mått. Kör på lite rostlösare på filen så inte aluminiumet kladdar igen filen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-f135e308f44b152ed85e4a8517482e80.jpg
Svarvade två rör till värme slangarna, kapade ett 50mm rör och lite plåt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-a0a2e46840097f5592749f0cdcf1b5e0.jpg
Här är det svetsat och målat så bara montering kvar.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-851627126aecb5e7acd91b9a8d8e92ea.jpg
Och monterat inklusive defrosterslang och släng till friskluft.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-cc5418f08b5751ecdd70eeaa986da798.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-c304272d159ad1092ce4a834c66609c4.jpg
Måste ännu bygga något vid kylaren så man får friskluften därifrån och även dra värmeslang från motorn.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
jeppeg
3 januari 2019 · 21 Inlägg

Grymt!
Imponerande hantverk

Tumbleweed
3 januari 2019 · 1 711 Inlägg

O snyggt som fasiken blev det!!!!!!
T röd funkar bra som "smörja " när man filar aluminium

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 januari 2019 · 14 058 Inlägg

Tumbleweed skrev:
O snyggt som fasiken blev det!!!!!!
T röd funkar bra som "smörja " när man filar aluminium

Enda nackdelen är väl att man måste jobba under ett utsug.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
St3v3
3 januari 2019 · 357 Inlägg

Du behöver en svart strumpa till pluskabeln! smile

MR_T
4 januari 2019 · 2 340 Inlägg

En polare har startat ett elförzinknigs företag och ville ha lite provdelar nu när han satt igång baden så tänkte att jag gör tankarmaturen klar så kan man förzinka dom delarna.

 
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-63d0841dfacb471cdae433a04f135934.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-4b5abd8a32dc631ee69efb25b395ab01.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-4d9e870629c41f256c2fdfe81104f57a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-412d55eaaa0f5754a7bb7b37c7d3587e.jpg
Behöver en massa runda ämnen så tog lite 4mm plåt och fixade lite ämnen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-130438b6f293e7f1c48220b74229b71f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-2f0ad0d8cb2b14919cacc5f82f980abc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-2740547848638f73f0c904ce5d6faec2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-e648007898d4d8c58e7a42d46f2b1c51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-5fb7a519f6a2b613d607ec8c25f4640f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-2aa5b9e1043a1f71a6b4ca6395bbf3f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-c1ff7b79d2d2d2dfe38836620d072c3e.jpg
Sedan behövs en pickup och tillverkar en extra skvalpplåt fast jag redan har två i tanken. Blev ganska mycket prylar.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-517e49a5c1859310968ce5870b876743.jpg
Så ser den ut före alla delar är på.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-d3ba3759af024e04dfe28dbf85b05d77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-d46a4db30ad5f884b3ccef6e4a2deb76.jpg
Och här provar jag att allt passar innan den förzinkas.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-452bd83bdaddc8409d0c70ed7f5e4ebb.jpg
Klart för zinkning.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-ced75aa20650b1d59750aefd5561444a.jpg
En jädrans massa bad den skall igenom, här är själva förzinkningen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-9bd752052d59b820486789258708c0a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-bf97f9704b85f7c304058f12a8b59126.jpg
Och här är det klart. Lämnade dom hos förzinkaren så dom fick torka.

Imorgon mer eljobb igen.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
MR_T
4 januari 2019 · 2 340 Inlägg

Tumbleweed skrev:
O snyggt som fasiken blev det!!!!!!
T röd funkar bra som "smörja " när man filar aluminium

Aha, då lärde man sig något nytt igen smile

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
MR_T
4 januari 2019 · 2 340 Inlägg

St3v3 skrev:
Du behöver en svart strumpa till pluskabeln! smile

Tänk om någon förväxlar den med - då roll

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
hugger69
4 januari 2019 · 1 030 Inlägg

Diaboliskt vackert som vanligt!

Gällande pluskabeln så bör den vara svart men du kör bara röd krympslang i ändarna, så var d ofta original på äldre fordon och de ser grymt snyggt ut, kör såg mitt båtprojekt!
Kolla inlägg 67 här, https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 85&p=4

Keep up the god work! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
MR_T
4 januari 2019 · 2 340 Inlägg

hugger69 skrev:
Diaboliskt vackert som vanligt!

Gällande pluskabeln så bör den vara svart men du kör bara röd krympslang i ändarna, så var d ofta original på äldre fordon och de ser grymt snyggt ut, kör såg mitt båtprojekt!
Kolla inlägg 67 här, https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 85&p=4

Keep up the god work! wink

Fan vad smart du är smile måste helt klart köra på svart strumpa och röd krymp i ändarna. Tack.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang