3840
Sök

Modern hot rod

Bygger min egen bil och det skall bli en hot rod som tillverkas i plåt. Tanken är att bilen skall ha ett modernt stuk på ett gammalt sätt.

1 868 245 Visningar
Uppdaterades senast 27 januari
860 Inlägg
31 december 2018
#3401
Kabler er noe dritt, og når man skal matche et slikt nivå som denne bilen har, så er det ingen enkel jobb heller!

10 164 Inlägg
1 januari 2019
#3402
Gott nytt år smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 343 Inlägg
1 januari 2019
Trådstartare
#3403
Kunde vara jul och nyår varje månad så man får mycket garagetid wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-eb3f3cc95824916957101ededab99feb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-eafa719a2ce8b54e0e713386abf94655.jpg
Dragit bromsrör från huvudcylinder och reducering till torpedens genomföring. Även byggt ett fäste för rören. Återstår bara två snuttar rör så är systemet klart.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-e6c9f4824dbb0b3fd3b6b1c89abf4d49.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-76f573a1d65379052a90a07506a86522.jpg
Även mätartavla är på plats så man får ansluta kablarna.

Imorgon och handla lite prylar från utlandet så man får färdigställa under panelen.


291 Inlägg
1 januari 2019
#3404
Hej! jag håller på med ett bromssystem också. du hade väl bräddade 140 OK? och detdär är ju en 240 huvudbromscylinder. Jag förstår inte hur det funkar med bromsreducerventilen där bara för ena kolven? Den är ju tvåstegsborrad men är det nån sammankoppling mellan cylindrar? eller hur funkar det? du kanske har ett "kopplingsschema"?

360 Inlägg
1 januari 2019
#3405
En krets fram och en krets bak, och då bromsreducering på den bakre kretsen

2 343 Inlägg
1 januari 2019
Trådstartare
#3406
jompazx skrev:
Hej! jag håller på med ett bromssystem också. du hade väl bräddade 140 OK? och detdär är ju en 240 huvudbromscylinder. Jag förstår inte hur det funkar med bromsreducerventilen där bara för ena kolven? Den är ju tvåstegsborrad men är det nån sammankoppling mellan cylindrar? eller hur funkar det? du kanske har ett "kopplingsschema"?

Har Amazon ok fram.

Den mindre delen av huvudcylindern som är längst bort från servot är för bakbromsarna.  Så ledningen ut från huvudcylindern kopplas mot reduceringen och vidare till bakbromsarna. Sedan är det bara provköra på grus och bromsa, justera reduceringen tills bakbromsarna ej låser före fram. Efter det ut på asfalt och kolla att inte bakbromsar låser före fram. När det är dax för besiktning måste reduceringsventilen vara monterad så det inte går justera den utan att behöva använda något verktyg typ för att lossa en kåpa.
Senast redigerat av MR_T (1 januari 2019)


291 Inlägg
1 januari 2019
#3407
MR_T skrev:
jompazx skrev:
Hej! jag håller på med ett bromssystem också. du hade väl bräddade 140 OK? och detdär är ju en 240 huvudbromscylinder. Jag förstår inte hur det funkar med bromsreducerventilen där bara för ena kolven? Den är ju tvåstegsborrad men är det nån sammankoppling mellan cylindrar? eller hur funkar det? du kanske har ett "kopplingsschema"?

Har Amazon ok fram.

Den mindre delen av huvudcylindern som är längst bort från servot är för bakbromsarna.  Så ledningen ut från huvudcylindern kopplas mot reduceringen och vidare till bakbromsarna. Sedan är det bara provköra på grus och bromsa, justera reduceringen tills bakbromsarna ej låser före fram. Efter det ut på asfalt och kolla att inte bakbromsar låser före fram. När det är dax för besiktning måste reduceringsventilen vara monterad så det inte går justera den utan att behöva använda något verktyg typ för att lossa en kåpa.

ok alltså en krets bak och en fram. Men då får man ju inte dethär att om en bromsslang brister så har man fortfarande broms på 3 hjul. varför vill man ha en krets fram och en bak?

2 343 Inlägg
1 januari 2019
Trådstartare
#3408
jompazx skrev:
MR_T skrev:
jompazx skrev:
Hej! jag håller på med ett bromssystem också. du hade väl bräddade 140 OK? och detdär är ju en 240 huvudbromscylinder. Jag förstår inte hur det funkar med bromsreducerventilen där bara för ena kolven? Den är ju tvåstegsborrad men är det nån sammankoppling mellan cylindrar? eller hur funkar det? du kanske har ett "kopplingsschema"?

Har Amazon ok fram.

Den mindre delen av huvudcylindern som är längst bort från servot är för bakbromsarna.  Så ledningen ut från huvudcylindern kopplas mot reduceringen och vidare till bakbromsarna. Sedan är det bara provköra på grus och bromsa, justera reduceringen tills bakbromsarna ej låser före fram. Efter det ut på asfalt och kolla att inte bakbromsar låser före fram. När det är dax för besiktning måste reduceringsventilen vara monterad så det inte går justera den utan att behöva använda något verktyg typ för att lossa en kåpa.

ok alltså en krets bak och en fram. Men då får man ju inte dethär att om en bromsslang brister så har man fortfarande broms på 3 hjul. varför vill man ha en krets fram och en bak?

Det är enklare med en krets fram och en bak.


304 Inlägg
2 januari 2019
#3409
jompazx skrev:
MR_T skrev:
jompazx skrev:
Hej! jag håller på med ett bromssystem också. du hade väl bräddade 140 OK? och detdär är ju en 240 huvudbromscylinder. Jag förstår inte hur det funkar med bromsreducerventilen där bara för ena kolven? Den är ju tvåstegsborrad men är det nån sammankoppling mellan cylindrar? eller hur funkar det? du kanske har ett "kopplingsschema"?

Har Amazon ok fram.

ok alltså en krets bak och en fram. Men då får man ju inte dethär att om en bromsslang brister så har man fortfarande broms på 3 hjul. varför vill man ha en krets fram och en bak?

Det är ju svårt att få till att man har broms på tre hjul om man har Amazon ok.

2 343 Inlägg
2 januari 2019
Trådstartare
#3410
Jobbat på defroster och värmepaket, är bara handla lite 16mm slang till värmepaketet så kan man stryka det från listan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-fae0383a863a4104f8c12217c390792b.jpg
Aluminium är otroligt kladdigt att arbeta med. Borrade och sågade för att få en ram så man får en lite finare torpedgenomföring till friskluft och värmeslang.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-b620be04ae32cd7b8ffa65fddfa853c9.jpg
Sedan fila ramen i mått. Kör på lite rostlösare på filen så inte aluminiumet kladdar igen filen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-f135e308f44b152ed85e4a8517482e80.jpg
Svarvade två rör till värme slangarna, kapade ett 50mm rör och lite plåt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-a0a2e46840097f5592749f0cdcf1b5e0.jpg
Här är det svetsat och målat så bara montering kvar.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-851627126aecb5e7acd91b9a8d8e92ea.jpg
Och monterat inklusive defrosterslang och släng till friskluft.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-cc5418f08b5751ecdd70eeaa986da798.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-c304272d159ad1092ce4a834c66609c4.jpg
Måste ännu bygga något vid kylaren så man får friskluften därifrån och även dra värmeslang från motorn.


21 Inlägg
3 januari 2019
#3411
Grymt!
Imponerande hantverk

1 711 Inlägg
3 januari 2019
#3412
O snyggt som fasiken blev det!!!!!!
T röd funkar bra som "smörja " när man filar aluminium


Vettemannen
3 januari 2019
#3413
Tumbleweed skrev:
O snyggt som fasiken blev det!!!!!!
T röd funkar bra som "smörja " när man filar aluminium

Enda nackdelen är väl att man måste jobba under ett utsug.

/Benny

360 Inlägg
3 januari 2019
#3414
Du behöver en svart strumpa till pluskabeln! smile

2 343 Inlägg
4 januari 2019
Trådstartare
#3415
En polare har startat ett elförzinknigs företag och ville ha lite provdelar nu när han satt igång baden så tänkte att jag gör tankarmaturen klar så kan man förzinka dom delarna.

 
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-63d0841dfacb471cdae433a04f135934.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-4b5abd8a32dc631ee69efb25b395ab01.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-4d9e870629c41f256c2fdfe81104f57a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-412d55eaaa0f5754a7bb7b37c7d3587e.jpg
Behöver en massa runda ämnen så tog lite 4mm plåt och fixade lite ämnen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-130438b6f293e7f1c48220b74229b71f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-2f0ad0d8cb2b14919cacc5f82f980abc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-2740547848638f73f0c904ce5d6faec2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-e648007898d4d8c58e7a42d46f2b1c51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-5fb7a519f6a2b613d607ec8c25f4640f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-2aa5b9e1043a1f71a6b4ca6395bbf3f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-c1ff7b79d2d2d2dfe38836620d072c3e.jpg
Sedan behövs en pickup och tillverkar en extra skvalpplåt fast jag redan har två i tanken. Blev ganska mycket prylar.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-517e49a5c1859310968ce5870b876743.jpg
Så ser den ut före alla delar är på.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-d3ba3759af024e04dfe28dbf85b05d77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-d46a4db30ad5f884b3ccef6e4a2deb76.jpg
Och här provar jag att allt passar innan den förzinkas.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-452bd83bdaddc8409d0c70ed7f5e4ebb.jpg
Klart för zinkning.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-ced75aa20650b1d59750aefd5561444a.jpg
En jädrans massa bad den skall igenom, här är själva förzinkningen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-9bd752052d59b820486789258708c0a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/22/21982/21982-bf97f9704b85f7c304058f12a8b59126.jpg
Och här är det klart. Lämnade dom hos förzinkaren så dom fick torka.

Imorgon mer eljobb igen.


2 343 Inlägg
4 januari 2019
Trådstartare
#3416
Tumbleweed skrev:
O snyggt som fasiken blev det!!!!!!
T röd funkar bra som "smörja " när man filar aluminium

Aha, då lärde man sig något nytt igen smile


2 343 Inlägg
4 januari 2019
Trådstartare
#3417
St3v3 skrev:
Du behöver en svart strumpa till pluskabeln! smile

Tänk om någon förväxlar den med - då roll


1 039 Inlägg
4 januari 2019
#3418
Diaboliskt vackert som vanligt!

Gällande pluskabeln så bör den vara svart men du kör bara röd krympslang i ändarna, så var d ofta original på äldre fordon och de ser grymt snyggt ut, kör såg mitt båtprojekt!
Kolla inlägg 67 här, https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 85&p=4

Keep up the god work! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

2 343 Inlägg
4 januari 2019
Trådstartare
#3420
hugger69 skrev:
Diaboliskt vackert som vanligt!

Gällande pluskabeln så bör den vara svart men du kör bara röd krympslang i ändarna, så var d ofta original på äldre fordon och de ser grymt snyggt ut, kör såg mitt båtprojekt!
Kolla inlägg 67 här, https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 85&p=4

Keep up the god work! wink

Fan vad smart du är smile måste helt klart köra på svart strumpa och röd krymp i ändarna. Tack.



Sök