Fastna på farthinder med skänkt bil.

BasJocke
6 augusti 2013 · 110 Inlägg

Hej,

Min Volvo 740 är ordentligt sänkt. Jag körde idag över ett ganska ynkligt farthinder, trodde att det skulle
ta i men det gjorde det inte. Hur brukar ni andra som har skänkta bilar om ni kommer till en väg där det
finns ett farthinder? Försöker ni köra över eller vänder ni om och tar en annan väg? Och har nån här råkat
fastnat vid ett farthinder?

Mvh, Jocke

Senast redigerat av CleanUpGuy (18 augusti 2013)

Najs
6 augusti 2013 ·

hmm... varför.. varför ha en sådan låg bil?? om det inte ens går å "snea" över farbulan bör man nog tänka om

BasJocke
6 augusti 2013 · 110 Inlägg

Najs skrev:
hmm... varför.. varför ha en sådan låg bil?? om det inte ens går å "snea" över farbulan bör man nog tänka om

Har bara kört över ett farthinder och det var ett lågt. Då åkte jag rakt över det. Man måste kanske ta med
landgångar som man kan placera framför farthindren big_smile

Det är snyggt att ha bilen låg, och sen är det bekvämt att köra. Bilen blir inte lika "gungig". Dessutom är
det kanske en aning säkrare att man inte välter då man driftar. Och farten blir högre då bilen är
lägre. wink

Dirtymike
6 augusti 2013 · 1 532 Inlägg

Svetsa 4kantsprofil under bilen sen äre bara hasa över.

Jeep J20 (1978)
BasJocke
6 augusti 2013 · 110 Inlägg

Dirtymike skrev:
Svetsa 4kantsprofil under bilen sen äre bara hasa över.

Ja men då blir bilen ännu lägre, och det hjälper inte om bilen blir liggandes på mage
med alla hjul i luften.

Mack Forum- och sitemoderator
6 augusti 2013 · 26 151 Inlägg

Vad menas med "skänk"?
Det stavas "sänKT"..om det nu är det jag tror du menar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Dirtymike
6 augusti 2013 · 1 532 Inlägg

CleanUpGuy skrev:

Dirtymike skrev:
Svetsa 4kantsprofil under bilen sen äre bara hasa över.

Ja men då blir bilen ännu lägre, och det hjälper inte om bilen blir liggandes på mage
med alla hjul i luften.

Det räcker med 10x10mm profil.
Oftast så har man sån fjädringsväg att drivhjulen fortfarande har orken över.

Jeep J20 (1978)
OUTLAW1
6 augusti 2013 ·

min förra e36 kombi var rejält låg...
fastnade på fartguppen runt om i gbg om jag inte sneddade i otroligt låg fart..
inga problem för min del bara lite tutande från andra otåliga amatörer..
köra riktigt låg bil kräver lite planering samt att man har ett ordentligt trafikvett i skallen,det går inte att köra som leman bilarna gör bara för att man har en låg bil..tvärtom..
att sänka bilen såpass mycket är som att montera en strypning på motorn iaf i stadstrafik..

Kör lugnt och planera din körning..

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
6 augusti 2013 · 296 Inlägg

Bullet--- skrev:
Ingen som skänkt mig min bil, jag har köpt den själv big_smile

Hahahahah!

Det blir som det blir!
simlar
6 augusti 2013 · 5 526 Inlägg

Bullet--- skrev:
Ingen som skänkt mig min bil, jag har köpt den själv big_smile

Samma här.
Jag hade däremot en bil som min morfar skänkt mig, men den var då inga problem att köra över farthinder med tongue

Senast redigerat av simlar (6 augusti 2013)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 augusti 2013 · 13 744 Inlägg

vissa hinder är helt hopplösa.

har en seat arosa som pendlar bil till tanten och den är sänkt med 60/40 sats med gasdämpare
normalt tar det aldrig i även om man håller 30 över vägbulorna men i ett bostadsområde där svärmor bor har dom gjort upphöjningar för gående och cyklister
där lägger sig bilen rakt på underredet störigt som fan och den är inte speciellt låg.
min 740turbo som är typ orginalhög tar oxå i där men då är det bara agat som slår i

verkar inte som dom som ritar skiten på ett papper har någon anning hur det fungerar i verkligheten

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
OUTLAW1
6 augusti 2013 ·

Growe skrev:
vissa hinder är helt hopplösa.

har en seat arosa som pendlar bil till tanten och den är sänkt med 60/40 sats med gasdämpare
normalt tar det aldrig i även om man håller 30 över vägbulorna men i ett bostadsområde där svärmor bor har dom gjort upphöjningar för gående och cyklister
där lägger sig bilen rakt på underredet störigt som fan och den är inte speciellt låg.
min 740turbo som är typ orginalhög tar oxå i där men då är det bara agat som slår i

verkar inte som dom som ritar skiten på ett papper har någon anning hur det fungerar i verkligheten

sådär är det ju överallt. ingen tänker bakom ett skrivbord.se bara på regeringen..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 augusti 2013 · 13 744 Inlägg

OUTLAW1 skrev:

Growe skrev:
vissa hinder är helt hopplösa.

har en seat arosa som pendlar bil till tanten och den är sänkt med 60/40 sats med gasdämpare
normalt tar det aldrig i även om man håller 30 över vägbulorna men i ett bostadsområde där svärmor bor har dom gjort upphöjningar för gående och cyklister
där lägger sig bilen rakt på underredet störigt som fan och den är inte speciellt låg.
min 740turbo som är typ orginalhög tar oxå i där men då är det bara agat som slår i

verkar inte som dom som ritar skiten på ett papper har någon anning hur det fungerar i verkligheten

sådär är det ju överallt. ingen tänker bakom ett skrivbord.se bara på regeringen..

i örebro lär dom inte ens ha körkort när dom bestämmer hur vägarna ska se ut

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
6 augusti 2013 · 311 Inlägg

Visst är det snyggt med sänkt, men tyvärr får vi skylla oss själva om vi sänker bilarna så mkt.

SFRO kollar tex vid utfärdandet av intyg till reg.besikningen att det finns 6 cm mellan hjul och skärmkant,
allt under det klassas som "olämpligt / farligt".

Så det är bara att sluta med grinandet och skylla sig själv för att man bygger som man gör...
Och håller inte plånboken för skadorna som uppkommer, höj för f*n bilen då...


PS.
Har själv sänkt bilar och till och med nitat fast i garagetröskeln vid infart ... PANG !!! XD
DS.

Runn WS7 Avstängd
6 augusti 2013 · 1 031 Inlägg

Jag kör över snett men det funkar inte alltid.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
6 augusti 2013 · 5 753 Inlägg

Sneddar över hindret eller tar lite fart så man inte fastnar.

men annars brukar jag undvika vägar med farthinder om man kan vägarna..

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Dirtymike
6 augusti 2013 · 1 532 Inlägg

Äh vafan det är väl bara ta fart över.
Under Mercan kommer det hamna 10x10mm fyrkantsprofil som den kan hasa på sen.
Som sagt man får ju liksom skylla sig själv om man är så dum så att man sänker bilen :-P

Jeep J20 (1978)
JFfoto
6 augusti 2013 ·

Kör sakta, hissar ner rutan och lyssnar om det skrapar, om det skrapar lite fortsätter man, men om man känner att det inte går så, bara backa :p

-stoffe-
6 augusti 2013 · 1 271 Inlägg

Man får se till å flytta på sånt som är viktigt under bilen som bromsrör å soppa ledningar så dem inte hugger i först sen är de bara skrapa på helt enkelt passaten jag hade lämna ofta både svarta spår (från att de lyfte i fjädringen så hjulen bara precis nudsa backen så det spann) och skrapmärken i farthindren

JimpeBoy
6 augusti 2013 · 529 Inlägg

Luftfjädring?

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang