Importera bil men inte regga den i Sverige?

mbtompa
8 augusti 2013 · 1 Inlägg

Finns det något som hindrar en att importera en bil (i detta fall från ett EU-land, införsel) men aldrig regga den i Sverige? Har hittat ett fordon som trots importomkostnaderna skulle kunna vara attraktiv som reservdelsbil. Inte intresserad av att regga den i Sverige..
Enda jag kan tänka mig att man får problem att skrota den utan svenska plåtar.

barenhoff TEAM RADIOACTIVE
8 augusti 2013 · 467 Inlägg

inga problem. sålänge du står som ägare. mkt som kör drifting osv som gör så. billig kaross som inte ska framföras på gata.

Brinnut
8 augusti 2013 · 61 Inlägg

Skrotning behövs ju inte göras på en bilskrot mig veterligen.
Ska väl gå att plocka ner den i molekyler och sälja allt som går att sälja på en vanlig skrotfirma?

barenhoff TEAM RADIOACTIVE
8 augusti 2013 · 467 Inlägg

Brinnut skrev:
Skrotning behövs ju inte göras på en bilskrot mig veterligen.
Ska väl gå att plocka ner den i molekyler och sälja allt som går att sälja på en vanlig skrotfirma?

yes det går. sen skita i att betala 65:- om året (lr va det nu är) för registeravgift, så försvinner den ur registret.

Volvofarfar
8 augusti 2013 · 1 312 Inlägg

barenhoff skrev:

Brinnut skrev:
Skrotning behövs ju inte göras på en bilskrot mig veterligen.
Ska väl gå att plocka ner den i molekyler och sälja allt som går att sälja på en vanlig skrotfirma?

yes det går. sen skita i att betala 65:- om året (lr va det nu är) för registeravgift, så försvinner den ur registret.

Skiter Man i att betala REG avgiften så går ärendet vidare till INKASSO! försvinner inte ur registret.
inte så jävla smart

Senast redigerat av Volvofarfar (8 augusti 2013)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
saab_sonett Handledare
8 augusti 2013 · 1 481 Inlägg

Volvofarfar skrev:

barenhoff skrev:

Brinnut skrev:
Skrotning behövs ju inte göras på en bilskrot mig veterligen.
Ska väl gå att plocka ner den i molekyler och sälja allt som går att sälja på en vanlig skrotfirma?

yes det går. sen skita i att betala 65:- om året (lr va det nu är) för registeravgift, så försvinner den ur registret.

Skiter Man i att betala REG avgiften så går ärendet vidare till INKASSO! försvinner inte ur registret.
inte så jävla smart

Om den inte reggas i Sverige så finns den inte i registret och följdaktligen behöver man inte betala registerhållningsavgift.

horbybonnen
8 augusti 2013 · 1 160 Inlägg

barenhoff skrev:

Brinnut skrev:
Skrotning behövs ju inte göras på en bilskrot mig veterligen.
Ska väl gå att plocka ner den i molekyler och sälja allt som går att sälja på en vanlig skrotfirma?

yes det går. sen skita i att betala 65:- om året (lr va det nu är) för registeravgift, så försvinner den ur registret.

tyvärr är det inte så lätt.

Miikael
9 september 2013 · 26 Inlägg

Lyfter tråden lite,
Är inne på typ samma spår:
Importera en Japan-reggad bil sen bygga driftingbil. Ingen avsikt att framföra på allmän väg, alltså inte regga in den.
Går det? Går det försäkra? (stöld, brand)

Germax
9 september 2013 · 12 086 Inlägg

Är inte bilen registrerad i Sverige finns det ju inget som binder ägaren till bilen och då borde man lämpligen inte behöva betala någonting? Inget register, inga avgifter smile Eller?

horbybonnen
10 september 2013 · 1 160 Inlägg

Germax skrev:
Är inte bilen registrerad i Sverige finns det ju inget som binder ägaren till bilen och då borde man lämpligen inte behöva betala någonting? Inget register, inga avgifter smile Eller?

sant

Miikael
10 september 2013 · 26 Inlägg

Men gammla ägaren då? Hur blir han av med bilen?

horbybonnen
10 september 2013 · 1 160 Inlägg

Miikael skrev:
Men gammla ägaren då? Hur blir han av med bilen?

vet du med dig att du inte ska regga den.säg till säljaren att avregga den.
eller så blir det som när du säljer till Danmark du står kvar som ägare.

saab_sonett Handledare
10 september 2013 · 1 481 Inlägg

Miikael skrev:
Men gammla ägaren då? Hur blir han av med bilen?

Eftersom du funderade på att importera från japan så kommer förmodligen förra ägaren att vara en japan borta i österland. roll Och han har exporterat bilen dvs avfört den ur japanskt register. cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang