Motor styrsystem 200sx

TobeNilsson
9 augusti 2013 · 14 Inlägg

Hej

Håller på att bygga en motor till min nissan 200sx, CA18DET motor.

Siktar på ca 450hp på vevaxeln och nu behöver jag ett motorstyrsystem till den

De krav jag har på styrsystemet är följande:

Boostlimit på första och andra växeln (valbart via strömbrytare).

Mappa via usb.

Kunna byta mapp snabbt inifrån bilen (via en strömbrytare kanske, till en gatmapp med mindre laddtryck tex).

Launchcontrol vore trevligt.

Programvaran ska kunna göra en grundmapp utifrån vilka spridare, turbo, luftmassemätare osv man har.

Boxen ska passa i orginal kontaktstycke eller ha färdiggjord anpassad kabel mellan box och kontakt (lödning är inget problem men vill hålla det så simpelt som möjligt).



har kollat på vems och ms men får ingen riktig klarhet i vad dom klarar av så om någon mer erfaren kunde hjälpa skulle jag vara glad.

Mvh/Tobias

Saab
Janneutanb
9 augusti 2013 · 7 271 Inlägg

Link eller vipec finns nog som pnp och en grundmapp brukar ingå att starta med.
MS kan jag inte tänka mig att det finns som pnp sen TROR jag inte att den funkar med nissans CAS givare .
Vems Eventuellt kan ha men jag tror inte det.

maxxecu kommer med pnp kablage i framtiden men det är inte färdigt ännu.

Launch, boostlimit och flera mappar är standard grejer i alla moderna sprut.
Usb börjar bli vanligare, vet att Link, vipec, maxxecu och jag tror även Vems kör med det.

Jag tror inte att någon programvara gör någon direkt grundmapp åt dig men det brukar ingå i pnp sprut så det är bara att ändra spridatstorlek i princip så ska bilen gå att starta och förflytta.
Alla sprut måste mappas.

TobeNilsson
10 augusti 2013 · 14 Inlägg

Jag har för mig att  vems kan göra en grundmapp baserat på vilken hårdvara man har i motorn?

så vems klarar av att byta mapp via en strömbrytare? smile

Och om man kör på wire in istället för en som passar i orginalkontaken kan någon av bilens orginalfunktioner försvinna?

Saab
TobeNilsson
10 augusti 2013 · 14 Inlägg

Maxxecu? Klarar den alla krav?

Saab
Janneutanb
10 augusti 2013 · 7 271 Inlägg

Jag har svårt att tänka mig att Vems kan göra någon användbar mapp mer än att bilen hoppar igång.

Jag har inte testat Vems mycket men jag skulle bli väldigt förvånad om den inte kunde ändra mapp via en knapp. Det är en enkel funktion som typ alla sprut kan.
Man brukar bara ändra wastegatemappen men du kan även aktivera en annan extra mapp om du vill ha någon ekonomisk mapp med.

Någon original funktion ska inte försvinna men sen beror det på vad du menar med original funktion.
Däremot kan jag inte tänka mig att en 200sx har något speciellt som skulle vara svårt att få igång.

Att göra ett eget pnp kablage ska inte vara så svårt att bygga själv om man kan läsa elscheman.

Maxxecu klarar alla dina krav förutom att göra en grundmapp utifrån din hårdvara. Däremot kan jag tänka mig att både ppf och maxxtuning inte har något emot att hjälpa dig få igång bilen.

ValP2k
10 augusti 2013 · 1 122 Inlägg

i link 4 är d ju bara plugga in datorn å byta till en annan mapp iaf om du nu varit å fixat d när du är å mappar

gasa nu foer faen!
TobeNilsson
10 augusti 2013 · 14 Inlägg

Okej smile
Då blir det kanske att löda in egen kontakt då, vilken av dom alla är billigast? Och är det någon som har några bra/dåliga erfarenheter av någon av dom?

Saab
Janneutanb
10 augusti 2013 · 7 271 Inlägg

TobeNilsson skrev:
Okej smile
Då blir det kanske att löda in egen kontakt då, vilken av dom alla är billigast? Och är det någon som har några bra/dåliga erfarenheter av någon av dom?

Vems är nog billigast i inköp.
Jag gillar maxxecu mest, därför jag kör med det. Helt klart enklaste mjukvaran.

Men man vill gärna ha ganska nära till sin mappare ifall man behöver hjälp i framtiden med.

Arash Pro Tuner @ PBZ.se
8 januari 2014 · 116 Inlägg

Det finns en massa nya billiga sprut på marknaden som har en lång väg kvar att gå i utvecklingen.

Jag röstar på Haltech. Dom är världsledande, beprövade och finns dessutom helt plug-n-play till din Nissan. Jag har div. filmer och länkar mm. under Haltechlänken i signaturen. Där kan du se lite mer om det hela.

Finns lösningar för under 8500kr om man vill det (dock inte PnP, som de andra alternativen som varit uppe i tråden).

Hör av dig om du har några frågor och funderingar.

Mvh
Arash

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
torpis Forummoderator
8 januari 2014 · 10 572 Inlägg

Arash skrev:
Det finns en massa nya billiga sprut på marknaden som har en lång väg kvar att gå i utvecklingen.

Jag röstar på Haltech. Dom är världsledande, beprövade och finns dessutom helt plug-n-play till din Nissan. Jag har div. filmer och länkar mm. under Haltechlänken i signaturen. Där kan du se lite mer om det hela.

Finns lösningar för under 8500kr om man vill det (dock inte PnP, som de andra alternativen som varit uppe i tråden).

Hör av dig om du har några frågor och funderingar.

Mvh
Arash

Du behöver inte lyfta alla gamla trådar och fälla in ditt företags rekommendationer. Förvisso fäller du in mer info än många andra i sina bumpar, men det är ändå inte befogat att lyfta gamla trådar på det viset. Var aktiv i forumet och hjälp de som behöver idag istället.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Arash Pro Tuner @ PBZ.se
8 januari 2014 · 116 Inlägg

Tjena Torpis!

Kan erkänna att jag vart lite het på gröten och inte kollat senaste inläggsdatumet. Samtidigt kan jag tänka mig att ämnet i stort (missnöje med jättegamla Haltechsprut) fortfarande är aktuellt om man ser sig om i garagen.

Vi gjorde en liten undersökning och såg att Haltech har vitt varierande rykte "på gatan". Visade sig att mycket av det negativa beror på många som dras med 80-90-talssystem, när det är en helt annan värld nu med deras nyare produkter. Det är lite oförtjänt, så då gjorde jag ett litet projekt idag 1-2h efter lunch, att kolla lite närmare, snacka med folk och höra hur det ligger till egentligen.

Verkar som att det ligger mycket i misstankarna också. Nästan alla trådar jag hittar med problem handlar om som modernast, 90-talssystem smile

Nissan Skyline R33 GTS-25T "PBZ Carbon R33" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang