Då var det hög tid att förtälja historien om hur skrotdosan fick sina nya skinande bromsskivor/belägg/bussningar/kylarbehållare/fjäderbensstag/vita fälgar m.m.m.m.m.
Anledningen till att denna uppdatering har dröjt är för att jag med stor glädje såg fram emot denna uppgradering och förväntningarna var skyhöga men någonstans mitt under svordomarna "j*vla f*ttsk*t" och kraftuttryck som ”nu sk*ter jag f*n i allt, vart är dynamiten? Här ska det sprängas!” insåg jag att detta inte var i närheten så skoj som jag hypat mig själva att tro att det skulle bli.. Jag har helt enkelt varit bitter, typ till idag.. Och varför då just idag? Jo för just idag insåg jag att skrotdosan faktiskt kan hålla jämna steg med en frisörbil som Porsche Boxter något som jag vart i nästan olagligt mallig över men killen med frisyren i frisörbilen inte var riktigt lika nöjd med
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-da8121a63f61b9e5beadf24b90c276fa.jpg]()
Dagen då allt skulle bytas började bra, jag hade fått alla delar, tog en tur in till jobbet för att hämta momentnyckeln och på vägen därifrån fick jag som en bonus rejsa lite med några fyrbenta monster, jag vann, livet kändes förödmjukande bra.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-b817d6d524e86953cbbd99fe293cb68a.jpg]()
Så, detta var då det som skulle på bilen och som jag nyss skrev så var motivationen på topp, detta ändrades dock redan efter att däcket lossats och bromsslangarna skulle tas bort, dessa satt så in i helv*te, var väldigt nära på att vrida av röret istället för att lossa slangen vilket inte riktigt var den generella iden.
Men efter våld, mer total våld, en smula skräck och en del skrik så gav jag helt sonika upp och bytte skiva istället.
Efter en del efterforskningar och mer totalvåld så gav slangarna tillslut upp och lossnade, ”in your face” skrek jag malligt som fan..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-ea7c1180aace0cd742a268f8a8c5af71.jpg]()
Vidare tänkte jag att detta var ett ypperligt tillfälle att byta busstningarna fram något som jag redan hade en gameplan för, denna fick dock revideras kraftigt redan efter en första inspektion då bärarmarna tydligen kraftigt bytt utseende sedan dessa byttes för ett tag sedan. Jag var så in i bomben säker på att jag skulle kunna pressa ur främre bussningarna men insåg nu att detta skulle vara sjukt omöjligt med den press jag hade tillgång till. En ny plan fick utformas och för att den skulle vara ens närapå möjlig att genomföra så behövde jag en rund sak och en skruv sak som jag sedan kunde använda en mutterdragare att dra med så bussningen skulle kunna dras ur sitt lilla hål, detta sket sig dock så vi fick bygga om en avdrager och köra mutterpickan skjutande så att säga så vi istället för att dra ur bussningen tryckte ut den, denna historia tog närmare hela dagen och då jag som ni säkert redan förstått totalt tappat besinningen vid det här laget var fotografering det sista jag tänkte på, så jag bjuder på en bild innan mayhem:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-8e0f8251c295e1dfeff18a97fb79c9d6.jpg]()
De bakre bussningarna hade i vart fall varit god nog att behålla sitt ordinarie utseende så den första gameplanen var fortfarande on, denna krävde dock något som jag är i det närmsta livrädd för: en tur i apburen med regiringen som chaufför.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-3d0e1c76e6a2ea02e2e190ab24959b26.jpg]()
Bussningarna hade inte vett att känna skräck inför denna resa så dom låg fridfullt på golvet och skvalpade runt tillsammans med någon ögla till farsgubbens riktbänk som av en händelse råkade passa perfekt till att pressa ur bussningarna mot
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-f4f4fb2e8c75dd088d2b8679e542acf4.jpg]()
Efter att ha överlevt vad som endast kan beskrivas som total terror i ca 15 minuter (franska bilar *ryser*) var vi så framme på jobbet och med tysk syntfrisyr skred jag så till verket, här skulle det pressas.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-12f713b6d5ece04d8527915c087a8150.jpg]()
Varför man har satt pressen ca 2 meter upp på väggen var för mig ett mysterium tills det att jag fick förklarat för mig att det var inte pressen som satt högt utan golvet som var lågt -.- (Det kom även andra gliringar om att underskriven skulle vara nära besläktad med pygméer och liknande)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-c3215aebf64c9454b720d441c1e09f26.jpg]()
Ur och i pressning gick hur som helst smärtfritt och på vägen hem hade all ilska runnit av mig och jag befann mig, resan i apburen till trots, i ett närmast zen liknande tillstånd, jag såg ljuset, upploppet var nära, eller ja inget zen liknande tillstånd kan vara komplett utan dess totala psykbryt kort därefter. Telefonen ringde och med det förlängdes skräckresan ytterligare, vart tvungen att åka tillbaka till hamarby och hämta en rem för att sedan apa oss ner till frihamnen och byta en rem på en av barn gokartarna något som normalt inte tar många minuter om man nu skulle veta hur man gör, det visste inte jag. Då vi inte hade en susning om längden på remmen som satt på så tog jag med mig två olika och efter mycket strul fick vi så tillslut dit en av dem och skruvade ihop allt, det var först när vi skulle spänna skiten då jag inser att den remmen vi valt var galet mycket för lång. En del svordomar, obsceniteten och kast med allehanda lösa attiraljer satt så rätt jävla rem på plats och resan hem kunde på nytt ta sin början..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-30a9d8d5c9426f7b780697b2a3880e91.jpg]()
Väl hemma plockade vi ihop lite (no we didnt) och gav upp för kvällen, planen var att hinna ut till kungens kurva träffen i apburen men med färskt minne av skräckresan jag just klarat mig, närmast mirakulöst bör tilläggas, helskinnad ifrån kändes det dumt att utmana ödet så jag satte mig på tvären och gick och la mig.
--------
Ny dag gryr och bromsoken skulle få sig en smula manligare färg, dom främre var vi noga med (typ):
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-2378930a83a9d15080acbee7bde9a267.jpg]()
Dom bakre, well not so much:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-762581dfa9cbbaf3292a2827a39a4d19.jpg]()
Fram hade jag varit duktig och bytt skivor på en gång men bak var det lite som vanligt med, bortglömda. Och inte för att jag förväntade mig att bakbromsarna skulle vara enkla att byta (inte mycket med skrotdosan är enkelt) men att det skulle sitta så jävligt som detta gjorde kunde jag inte inte ens föreställa mig i mina vildaste mardrömmar. Både jag och regeringen slet som idioter för att få loss glidbultarna men efter vad som kändes som en mindre evighet så var allt loss och nya skivorna satt där dom skulle.
Sen var det bara att smälla på bärarmar, bromsoken och de skinande fina stålomspunna bromslangarna, som dessvärre inte passade
Efter en del huvudbry vart det att, för att överhuvudtaget få bilen rullande igen, stoppa dit dom bromsslangarna som egentligen skulle vara bak fram och låta original slangarna sitta kvar bak. Skickade mail till Getech och förklarade läget, var bered på att få fightas lite då jag använde 2 av 4 slangar men så ringde dom mig dagen efter och lovade leverans på nya bromsslangar (alla fyra) plus ny olja då jag behövde fylla upp med den jag fick, sjuuukt bra service.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-ba6eccdbfc3febb705e8fcfb91c709c6.jpg]()
Sen rullades bilen ut ur garaget, klockan var bara för sent men har man gett sig fan på att bli klar så har man. Sist att göra var att sätta dit kylarbehållaren och staget och dessvärre (för mitt författande) så gick detta alldeles för lätt, jag har verkligen inget klyftigt att skriva om det alls
Elle ja, förutom att jag typ råkade dra av torx-bitsen i torxen medan jag skruvade fast staget, men skruven och halva bitsen gör sig ganska bra tillsammans (får inte loss någon av dem) så dom får vara där 
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-27fa9234144bffcbc73e2246f5110385.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-e5b8b4d0e137bdbce7f196df7139a7de.jpg]()
Dagen efter bar det iväg till Elte-bil i Tumba för att lägga om däcken (nya Dunlop Sport Maxx R/T) och göra framvagnsinställning, men jag har dock ett par saker kvar att göra. Motorfästena ska styvas upp med powerflex ilägg som jag redan har men som jag inte han med, bromsslangarna ska bytas runt om till dom nya som Getech skickade och vidare måste jag dit med ett nytt chassi kit, dämparna fram är helt slut.
Men med uppgraderingarna som hans med vart det en jävla skillnad på bilen, känns mycket stabilare och lite mer uppfostrad nu under gaspådrag.
Så på inköpslistan just nu (i rätt ordning):
• Nya bromsok bak
• Bilstein B8 Sprint (stötdämpare)
• TD04HLXT
• Steg 4
• Bussningar till bakvagnen (Powerflex)
Bjuder på en sista ny rekondad bild, har då bilden togs precis fått tillbaka skrotdosan från Sebastian Frodin kompetenta händer och jag var när jag hämtade bilen på riktigt mållös, att en polering och en gnutta magi kan göra en sån jävla skillnad, inuti bilen var känslan som att sätta sig i en ny bil, money well spent säger jag bara.. Frodin kommer om han orkar med mig få ta bilen efter sommaren också
![https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31703/31703-f4b267759272b09d0193e706a501a106.jpg]()
Anledningen till att denna uppdatering har dröjt är för att jag med stor glädje såg fram emot denna uppgradering och förväntningarna var skyhöga men någonstans mitt under svordomarna "j*vla f*ttsk*t" och kraftuttryck som ”nu sk*ter jag f*n i allt, vart är dynamiten? Här ska det sprängas!” insåg jag att detta inte var i närheten så skoj som jag hypat mig själva att tro att det skulle bli.. Jag har helt enkelt varit bitter, typ till idag.. Och varför då just idag? Jo för just idag insåg jag att skrotdosan faktiskt kan hålla jämna steg med en frisörbil som Porsche Boxter något som jag vart i nästan olagligt mallig över men killen med frisyren i frisörbilen inte var riktigt lika nöjd med


Dagen då allt skulle bytas började bra, jag hade fått alla delar, tog en tur in till jobbet för att hämta momentnyckeln och på vägen därifrån fick jag som en bonus rejsa lite med några fyrbenta monster, jag vann, livet kändes förödmjukande bra.

Så, detta var då det som skulle på bilen och som jag nyss skrev så var motivationen på topp, detta ändrades dock redan efter att däcket lossats och bromsslangarna skulle tas bort, dessa satt så in i helv*te, var väldigt nära på att vrida av röret istället för att lossa slangen vilket inte riktigt var den generella iden.
Men efter våld, mer total våld, en smula skräck och en del skrik så gav jag helt sonika upp och bytte skiva istället.
Efter en del efterforskningar och mer totalvåld så gav slangarna tillslut upp och lossnade, ”in your face” skrek jag malligt som fan..

Vidare tänkte jag att detta var ett ypperligt tillfälle att byta busstningarna fram något som jag redan hade en gameplan för, denna fick dock revideras kraftigt redan efter en första inspektion då bärarmarna tydligen kraftigt bytt utseende sedan dessa byttes för ett tag sedan. Jag var så in i bomben säker på att jag skulle kunna pressa ur främre bussningarna men insåg nu att detta skulle vara sjukt omöjligt med den press jag hade tillgång till. En ny plan fick utformas och för att den skulle vara ens närapå möjlig att genomföra så behövde jag en rund sak och en skruv sak som jag sedan kunde använda en mutterdragare att dra med så bussningen skulle kunna dras ur sitt lilla hål, detta sket sig dock så vi fick bygga om en avdrager och köra mutterpickan skjutande så att säga så vi istället för att dra ur bussningen tryckte ut den, denna historia tog närmare hela dagen och då jag som ni säkert redan förstått totalt tappat besinningen vid det här laget var fotografering det sista jag tänkte på, så jag bjuder på en bild innan mayhem:

De bakre bussningarna hade i vart fall varit god nog att behålla sitt ordinarie utseende så den första gameplanen var fortfarande on, denna krävde dock något som jag är i det närmsta livrädd för: en tur i apburen med regiringen som chaufför.

Bussningarna hade inte vett att känna skräck inför denna resa så dom låg fridfullt på golvet och skvalpade runt tillsammans med någon ögla till farsgubbens riktbänk som av en händelse råkade passa perfekt till att pressa ur bussningarna mot


Efter att ha överlevt vad som endast kan beskrivas som total terror i ca 15 minuter (franska bilar *ryser*) var vi så framme på jobbet och med tysk syntfrisyr skred jag så till verket, här skulle det pressas.

Varför man har satt pressen ca 2 meter upp på väggen var för mig ett mysterium tills det att jag fick förklarat för mig att det var inte pressen som satt högt utan golvet som var lågt -.- (Det kom även andra gliringar om att underskriven skulle vara nära besläktad med pygméer och liknande)

Ur och i pressning gick hur som helst smärtfritt och på vägen hem hade all ilska runnit av mig och jag befann mig, resan i apburen till trots, i ett närmast zen liknande tillstånd, jag såg ljuset, upploppet var nära, eller ja inget zen liknande tillstånd kan vara komplett utan dess totala psykbryt kort därefter. Telefonen ringde och med det förlängdes skräckresan ytterligare, vart tvungen att åka tillbaka till hamarby och hämta en rem för att sedan apa oss ner till frihamnen och byta en rem på en av barn gokartarna något som normalt inte tar många minuter om man nu skulle veta hur man gör, det visste inte jag. Då vi inte hade en susning om längden på remmen som satt på så tog jag med mig två olika och efter mycket strul fick vi så tillslut dit en av dem och skruvade ihop allt, det var först när vi skulle spänna skiten då jag inser att den remmen vi valt var galet mycket för lång. En del svordomar, obsceniteten och kast med allehanda lösa attiraljer satt så rätt jävla rem på plats och resan hem kunde på nytt ta sin början..

Väl hemma plockade vi ihop lite (no we didnt) och gav upp för kvällen, planen var att hinna ut till kungens kurva träffen i apburen men med färskt minne av skräckresan jag just klarat mig, närmast mirakulöst bör tilläggas, helskinnad ifrån kändes det dumt att utmana ödet så jag satte mig på tvären och gick och la mig.
--------
Ny dag gryr och bromsoken skulle få sig en smula manligare färg, dom främre var vi noga med (typ):

Dom bakre, well not so much:

Fram hade jag varit duktig och bytt skivor på en gång men bak var det lite som vanligt med, bortglömda. Och inte för att jag förväntade mig att bakbromsarna skulle vara enkla att byta (inte mycket med skrotdosan är enkelt) men att det skulle sitta så jävligt som detta gjorde kunde jag inte inte ens föreställa mig i mina vildaste mardrömmar. Både jag och regeringen slet som idioter för att få loss glidbultarna men efter vad som kändes som en mindre evighet så var allt loss och nya skivorna satt där dom skulle.
Sen var det bara att smälla på bärarmar, bromsoken och de skinande fina stålomspunna bromslangarna, som dessvärre inte passade


Sen rullades bilen ut ur garaget, klockan var bara för sent men har man gett sig fan på att bli klar så har man. Sist att göra var att sätta dit kylarbehållaren och staget och dessvärre (för mitt författande) så gick detta alldeles för lätt, jag har verkligen inget klyftigt att skriva om det alls




Dagen efter bar det iväg till Elte-bil i Tumba för att lägga om däcken (nya Dunlop Sport Maxx R/T) och göra framvagnsinställning, men jag har dock ett par saker kvar att göra. Motorfästena ska styvas upp med powerflex ilägg som jag redan har men som jag inte han med, bromsslangarna ska bytas runt om till dom nya som Getech skickade och vidare måste jag dit med ett nytt chassi kit, dämparna fram är helt slut.
Men med uppgraderingarna som hans med vart det en jävla skillnad på bilen, känns mycket stabilare och lite mer uppfostrad nu under gaspådrag.
Så på inköpslistan just nu (i rätt ordning):
• Nya bromsok bak
• Bilstein B8 Sprint (stötdämpare)
• TD04HLXT
• Steg 4
• Bussningar till bakvagnen (Powerflex)
Bjuder på en sista ny rekondad bild, har då bilden togs precis fått tillbaka skrotdosan från Sebastian Frodin kompetenta händer och jag var när jag hämtade bilen på riktigt mållös, att en polering och en gnutta magi kan göra en sån jävla skillnad, inuti bilen var känslan som att sätta sig i en ny bil, money well spent säger jag bara.. Frodin kommer om han orkar med mig få ta bilen efter sommaren också


Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
0
0
0
0