2460
Sök

Vad kan vi om väghållning på V70N?

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
#1
Jag har en V70 -07 som jag just gjort lite service på. Nya länkarmbussningar fram varav de främmre i polyuretan från skruvat.se  Det blev riktigt trevligt och stabilt, i synnerhet jämfört med de trasiga original som satt där. Bilen är sänkt 40mm och har GE lite hårdare originaldämpare.

Dock tycker jag svansen far lite väl mycket om man vickar på ratten i 90km/h. Alla V70/S60 jag kört gör ungefär likadant, så jag gissar att man behöver grövre prylar, inte bara nya bussningar. Vad kan det tänkas vara?  kränghämmare? fjäderbenstag? någon bussning i bakvagnen som är bättre än någon annan att byta ut?

Kan lägga till att min bil går på 16" men jag har provat de med 18" och de har samma svansvift.

Någon här måste ju rejsa lite hårdare med sin Volvo och ha koll, att uppgradera till powerflex överallt kostar ju en månadslön! :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 augusti 2013
Trådstartare
#3
Volvo_Mannen skrev:
Här finns en uppdaterad v70 http://www.garaget.org/?car=257288

Intressant med inserts till subframebussningarna. Skall klura lite och tillverka egna i nylon :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 860 Inlägg
17 augusti 2013
#4
Ja torpis!! Vi ser gärna att du tar fram lite egna prylar till v70/s60! (tänker på vad du klurat ut till x40na) wink

Monterade nyss hårdare bussnigar i länkarmarna, båda 2. Fick tag i den runda bakre från L-M-R. Blev rätt trevlig faktiskt! IPD fästet till växellådan är guld värt likaså de övre motorbussningarna.

Men i bakvagnen tror jag nog det är krängningshämmare som gäller, dom vill gärna gunga dessa.
Sen finns det ju andra stag också, http://www.ultraracing.eu/?gclid=CO-kjr … cAod_RwAzA tror även att deras hämmare kan vara någon slant billigare än typ IPD.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 augusti 2013
Trådstartare
#5
Jag tror inte problemet är att karossen vrider sig, tror på att någon bussning är för klen, eller kränghämmare, men det känns nästan som att bilen är 4hjulsstyrd eller hur man ska säga.  Har kofotat alla bussningar bak men hittar ingen som är helt slut, så som jag gjorde fram.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 augusti 2013
#6
Vad jag har läst mig till på, tror det var NordicR, så gjorde det massor att byta ut krängningshämmarstagen i bakvagnen till styvare.

Detta gjordes på en S60R vill jag minnas, tror det var IPD-krängningshämmare, och bilen fick ett helt annat uppträdande. Bilen blev mer överstyrd än understyrd som den är original.

Undrar om inte original är ca 18mm, och ihåliga, medan eftermarknads är 25mm eller 22mm beroende på version och dessutom homogena.

http://www.nordicr.com/forum/viewtopic. … 60r#p99636
Senast redigerat av TurbOla (21 augusti 2013)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 268 Inlägg
21 augusti 2013
#7
torpis skrev:
Jag tror inte problemet är att karossen vrider sig, tror på att någon bussning är för klen, eller kränghämmare, men det känns nästan som att bilen är 4hjulsstyrd eller hur man ska säga.  Har kofotat alla bussningar bak men hittar ingen som är helt slut, så som jag gjorde fram.

En bekants v70 är precis samma, känns lite som att bilen gör en vågrörelse när man svänger eller gör mindre undanmanövrar med den. Jag skulle tro att man behöver få fast bakaxeln bättre.


Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
#8
TurbOla skrev:
Vad jag har läst mig till på, tror det var NordicR, så gjorde det massor att byta ut krängningshämmarstagen i bakvagnen till styvare.

Detta gjordes på en S60R vill jag minnas, tror det var IPD-krängningshämmare, och bilen fick ett helt annat uppträdande. Bilen blev mer överstyrd än understyrd som den är original.

Undrar om inte original är ca 18mm, och ihåliga, medan eftermarknads är 25mm eller 22mm beroende på version och dessutom homogena.

http://www.nordicr.com/forum/viewtopic. … 60r#p99636

Om den är homogen eller ej spelar mindre roll, det är materialet i ytterkant som gör jobbet.

Gjorde en snabb CFD på en påhittad krängningshämmare. Siffrorna är fingerade, det är skillnaden som är intressant. 18mm med 3mm godstjocklek gav i mitt exempel en skillnad på 93mm. Dvs karossen sjunker 93mm på ena sidan och höjer sig 93mm på andra sidan. Vi kallar det för "Original"

Original 18mm  93mm
Solid     18mm  73mm
Solid     22mm  32mm
Solid     25mm  20mm

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
#9
Var hittar man dessa grövre krängningshämmare? Jag är inte intresserad av att köpa ett kit i riffiga färger för 5000kr på chans, utan hade velat hitta någon mera diskret tillverkare som tar betalt mer för produkten än hypen runt om.

Normalt sett försvarar jag kostnaden för denna typ av saker eftersom utvecklingen är dyr, men även jag har gränser haha.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 860 Inlägg
22 augusti 2013
#10
Jag har bara sett IPD med sin blåa färg eller Ultra Racing i vitt. Vet dock att UR hade fjädernesstag i svart ett tag också men igen aning om ifall det var tillfälligt eller om det ens fanns på hämmarna... hmm

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
#11
Färgen var väl inte prio ett, utan priset.  Man kan ju få en hel fyrhjuling för priset av två järnpinnar ;-)

http://motorsweden.se/atv-power-90cc-bla#!prettyPhoto

Borde finnas typ folkraceshoppen eller någonting sådant för våra bilar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 268 Inlägg
22 augusti 2013
#12
torpis skrev:
Färgen var väl inte prio ett, utan priset.  Man kan ju få en hel fyrhjuling för priset av två järnpinnar ;-)

http://motorsweden.se/atv-power-90cc-bla#!prettyPhoto

Borde finnas typ folkraceshoppen eller någonting sådant för våra bilar.

Du bör ju vara ganska kompetent mekaniker efter vad du gjort med din v40.

Kan du inte bara ta och mäta lite själv och rita en ritning och sedan be en mekanisk verkstad tillverka stagen åt dig?
Flera tusen kronor för en böjd metallpinne är ganska överdrivet tycker jag.

Jag läste i en tråd på volvo7/900 forumet om en tjej som fixade alla sina stag till sin 940 genom en smed. Och hon sparade ganska många tusenlappar på det och behövde inte lägga ner någon större tid på att mäta och rita.


Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
#13
zemet skrev:
torpis skrev:
Färgen var väl inte prio ett, utan priset.  Man kan ju få en hel fyrhjuling för priset av två järnpinnar ;-)

http://motorsweden.se/atv-power-90cc-bla#!prettyPhoto

Borde finnas typ folkraceshoppen eller någonting sådant för våra bilar.

Du bör ju vara ganska kompetent mekaniker efter vad du gjort med din v40.

Kan du inte bara ta och mäta lite själv och rita en ritning och sedan be en mekanisk verkstad tillverka stagen åt dig?
Flera tusen kronor för en böjd metallpinne är ganska överdrivet tycker jag.

Jag läste i en tråd på volvo7/900 forumet om en tjej som fixade alla sina stag till sin 940 genom en smed. Och hon sparade ganska många tusenlappar på det och behövde inte lägga ner någon större tid på att mäta och rita.

Jao, det skulle jag väl kunna göra. Nu har jag ju hittat ett problem, på en vanlig bil. Vi har en enkel lösning inom räckhåll...  kanske gruppköp på det fram över?!  Tanken är god iaf.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 860 Inlägg
22 augusti 2013
#14
torpis skrev:
Färgen var väl inte prio ett, utan priset.  Man kan ju få en hel fyrhjuling för priset av två järnpinnar ;-)

http://motorsweden.se/atv-power-90cc-bla#!prettyPhoto

Borde finnas typ folkraceshoppen eller någonting sådant för våra bilar.

Förstår vad du menar, men jag har bara sett de 2 tillverkarna.. Hittar du på en egen lösning som fyller samma/likvärdig/bättre funktion än de stora tillverkarna så lär det finnas fler som har intresse av det!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
#15
spokenratt skrev:
torpis skrev:
Färgen var väl inte prio ett, utan priset.  Man kan ju få en hel fyrhjuling för priset av två järnpinnar ;-)

http://motorsweden.se/atv-power-90cc-bla#!prettyPhoto

Borde finnas typ folkraceshoppen eller någonting sådant för våra bilar.

Förstår vad du menar, men jag har bara sett de 2 tillverkarna.. Hittar du på en egen lösning som fyller samma/likvärdig/bättre funktion än de stora tillverkarna så lär det finnas fler som har intresse av det!

Har just frågat ett företag så får vi se. Ritningsunderlag kan jag ordna lätt :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 268 Inlägg
22 augusti 2013
#16
torpis skrev:
zemet skrev:
torpis skrev:
Färgen var väl inte prio ett, utan priset.  Man kan ju få en hel fyrhjuling för priset av två järnpinnar ;-)

http://motorsweden.se/atv-power-90cc-bla#!prettyPhoto

Borde finnas typ folkraceshoppen eller någonting sådant för våra bilar.

Du bör ju vara ganska kompetent mekaniker efter vad du gjort med din v40.

Kan du inte bara ta och mäta lite själv och rita en ritning och sedan be en mekanisk verkstad tillverka stagen åt dig?
Flera tusen kronor för en böjd metallpinne är ganska överdrivet tycker jag.

Jag läste i en tråd på volvo7/900 forumet om en tjej som fixade alla sina stag till sin 940 genom en smed. Och hon sparade ganska många tusenlappar på det och behövde inte lägga ner någon större tid på att mäta och rita.

Jao, det skulle jag väl kunna göra. Nu har jag ju hittat ett problem, på en vanlig bil. Vi har en enkel lösning inom räckhåll...  kanske gruppköp på det fram över?!  Tanken är god iaf.

Ja du skulle nog snabbt kunna få lite extra cash. Detta fjäderbensstaget ser ju väldigt enkelt ut att tillverka och det kostar 1700:-

Lägg dig på 800 kr st och gör det lite snyggare så tjänar du snabbt en slant om du har möjlighet:)

http://www.hova.com/20.0.0.2/23820/cache/23820_38653d273e90db9f400f9e66c44abfd0.jpg

http://www.hova.com/fjaederbensstag-vol … s70v70c70/


3 860 Inlägg
22 augusti 2013
#17
zemet skrev:
torpis skrev:
zemet skrev:

Du bör ju vara ganska kompetent mekaniker efter vad du gjort med din v40.

Kan du inte bara ta och mäta lite själv och rita en ritning och sedan be en mekanisk verkstad tillverka stagen åt dig?
Flera tusen kronor för en böjd metallpinne är ganska överdrivet tycker jag.

Jag läste i en tråd på volvo7/900 forumet om en tjej som fixade alla sina stag till sin 940 genom en smed. Och hon sparade ganska många tusenlappar på det och behövde inte lägga ner någon större tid på att mäta och rita.

Jao, det skulle jag väl kunna göra. Nu har jag ju hittat ett problem, på en vanlig bil. Vi har en enkel lösning inom räckhåll...  kanske gruppköp på det fram över?!  Tanken är god iaf.

Ja du skulle nog snabbt kunna få lite extra cash. Detta fjäderbensstaget ser ju väldigt enkelt ut att tillverka och det kostar 1700:-

Lägg dig på 800 kr st och gör det lite snyggare så tjänar du snabbt en slant om du har möjlighet:)

http://www.hova.com/20.0.0.2/23820/cach … 4abfd0.jpg

http://www.hova.com/fjaederbensstag-vol … s70v70c70/

Typ.. och det staget är lite i tightaste laget ibland, trotts hårdare bussningar i org staget och motorfästen kan man vid vissa varvtal ana att det nya fjäderbensstaget kan vibrera mot org staget.. hmm
Sett det på 2st s60 med detta staget och båda har powerflex bussningar..

Men.. ska bli spännande och se vad som kommer!! big_smile

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
#18
zemet skrev:
Ja du skulle nog snabbt kunna få lite extra cash. Detta fjäderbensstaget ser ju väldigt enkelt ut att tillverka och det kostar 1700:-

Lägg dig på 800 kr st och gör det lite snyggare så tjänar du snabbt en slant om du har möjlighet:)

http://www.hova.com/20.0.0.2/23820/cach … 4abfd0.jpg

http://www.hova.com/fjaederbensstag-vol … s70v70c70/

Jag tar först och främst fram saker till mig själv. Ofta blir det mycket billigare att köpa säg 5 eller 10st och då har jag sålt de jag inte behövt. Har vare sig tid eller lust att konkurrera med stylingfirmorna smile

Det finns inga stylingfirmor som har LMM-ersättare till S40 med eftermarknadssprut eller 3" LMM till en 740, så det ser jag mera sport i att ta fram. big_smile

http://imageshack.us/a/img825/7803/0xho.jpg

Får jag gjort kränghämmaren så gör jag förmodligen likadant, beställer ett tiotal, främst till mig själv men tjatar någon tillräckligt mycket så...  Vi får se helt enkelt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 augusti 2013
#19
torpis skrev:
TurbOla skrev:
Vad jag har läst mig till på, tror det var NordicR, så gjorde det massor att byta ut krängningshämmarstagen i bakvagnen till styvare.

Detta gjordes på en S60R vill jag minnas, tror det var IPD-krängningshämmare, och bilen fick ett helt annat uppträdande. Bilen blev mer överstyrd än understyrd som den är original.

Undrar om inte original är ca 18mm, och ihåliga, medan eftermarknads är 25mm eller 22mm beroende på version och dessutom homogena.

http://www.nordicr.com/forum/viewtopic. … 60r#p99636

Om den är homogen eller ej spelar mindre roll, det är materialet i ytterkant som gör jobbet.

Gjorde en snabb CFD på en påhittad krängningshämmare. Siffrorna är fingerade, det är skillnaden som är intressant. 18mm med 3mm godstjocklek gav i mitt exempel en skillnad på 93mm. Dvs karossen sjunker 93mm på ena sidan och höjer sig 93mm på andra sidan. Vi kallar det för "Original"

Original 18mm  93mm
Solid     18mm  73mm
Solid     22mm  32mm
Solid     25mm  20mm

Viss skillnad, att gå upp till 25mm krängningshämmare ger upp till 79% mindre karossrörelse, teoretiskt sett i alla fall.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 763 Inlägg
22 augusti 2013
#20
TurbOla skrev:
torpis skrev:
TurbOla skrev:
Vad jag har läst mig till på, tror det var NordicR, så gjorde det massor att byta ut krängningshämmarstagen i bakvagnen till styvare.

Detta gjordes på en S60R vill jag minnas, tror det var IPD-krängningshämmare, och bilen fick ett helt annat uppträdande. Bilen blev mer överstyrd än understyrd som den är original.

Undrar om inte original är ca 18mm, och ihåliga, medan eftermarknads är 25mm eller 22mm beroende på version och dessutom homogena.

http://www.nordicr.com/forum/viewtopic. … 60r#p99636

Om den är homogen eller ej spelar mindre roll, det är materialet i ytterkant som gör jobbet.

Gjorde en snabb CFD på en påhittad krängningshämmare. Siffrorna är fingerade, det är skillnaden som är intressant. 18mm med 3mm godstjocklek gav i mitt exempel en skillnad på 93mm. Dvs karossen sjunker 93mm på ena sidan och höjer sig 93mm på andra sidan. Vi kallar det för "Original"

Original 18mm  93mm
Solid     18mm  73mm
Solid     22mm  32mm
Solid     25mm  20mm

Viss skillnad, att gå upp till 25mm krängningshämmare ger upp till 79% mindre karossrörelse, teoretiskt sett i alla fall.

Troligtvis skulle man få en bra mycket goare bil iaf smile

Volvo - For Life


Sök