2824
Sök

Vad kan vi om väghållning på V70N?

Dahlgren
450 Inlägg
22 augusti 2013
Jag körde med powerflex bussningar runt om!
Min s60 var en dröm att köra!
Kunde lätt ta ganska skarpa kurvor i 180 eller mer.
Det var ren körglädje med denna bil!
Körde ju inte med budget däck.. Vilket också hjälpte till väldigt mycket.
Vid 260km/h så gick den också fint på vägen.
H&R Fjädrar satt på.

Nu har jag en v70 02.. Den slänger som satan..
skulle aldrig åka 180 igenom en skarp kurva.
Får jag möte i en kurva och svänger till lite så känns det som att bilen kommer kränga över och få kast ner i diket..

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 augusti 2013
torpis skrev:
Var hittar man dessa grövre krängningshämmare? Jag är inte intresserad av att köpa ett kit i riffiga färger för 5000kr på chans, utan hade velat hitta någon mera diskret tillverkare som tar betalt mer för produkten än hypen runt om.

Normalt sett försvarar jag kostnaden för denna typ av saker eftersom utvecklingen är dyr, men även jag har gränser haha.

http://www.ipdusa.com/products/4891/106 … fwd-models

395 USD eller 2573 SEK, plus då frakt och tull och sånt kul...
Det var väl ändå hyfsat kanske? smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
TurbOla skrev:
torpis skrev:
Var hittar man dessa grövre krängningshämmare? Jag är inte intresserad av att köpa ett kit i riffiga färger för 5000kr på chans, utan hade velat hitta någon mera diskret tillverkare som tar betalt mer för produkten än hypen runt om.

Normalt sett försvarar jag kostnaden för denna typ av saker eftersom utvecklingen är dyr, men även jag har gränser haha.

http://www.ipdusa.com/products/4891/106 … fwd-models

395 USD eller 2573 SEK, plus då frakt och tull och sånt kul...
Det var väl ändå hyfsat kanske? smile

Det är ju vad en fyrhjuling kostar.  Har frågat ett par företag i krokarna idag om de kan bocka fram mindre serier. Tar dem i så de spyr i prissättningen så kan jag lova att man kommer under det priset :-)  Låg mig gissa att de kan bocka fram 10st under en dag och tar 1000kr/st. Att en arbetare drar in 10000kr på en dag måste ju vara helt okej.

Sen lite pulverlack på det och så får jag göra nylonbussningar, så jag tror jag kan komma undan på halva IPD priset.   Den som lever får se.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

* Voff voff *
10 929 Inlägg
22 augusti 2013
Väghållning på en familjekombi som denna... smile Njae... Understyrda så det förslår i halka och i övrigt säckiga bak, i synnerhet med last i.

Körde Autobahn (och Nürburgring) nu i somras med min. En D5 -07 med originalprylar runtom och 225/40-18" hjul. Upp till 180 km/h går den i princip lugnt och fint, men däröver känns det att den är byggd för annat än dessa farter.

Jag har haft andra V70N med olika sänkningssatser och i ärlighetens namn gör dom bara att den kränger lite mindre, i övrigt känns den precis likadan.

Det som gör mest för mig iaf är att byta från 16" -> 18" och nya dämpare bak eftersom hammock-känslan då försvinner iaf.

Men vill du köra 180 km/h genom rondeller så är det lixom fel bil... smile Lite som att köpa en Tahoe och fråga hur man får ner förbrukningen... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
25 augusti 2013
Kolla även över fjädringen. Min bil känns helt stum fram, rör sig knappt när man försöker trycka ner den för hand. Bak däremot går det att gunga en del. Samma typ av sänkfjädrar runt om och nya dämpare bak.

Krängningshämmaren är nog dock den största boven. Annars hade förmodligen inte IPD-kitten funnits.

När bilen är sänkt får du ju även en annorlunda cambervinkel bak jämfört med fram. Det kanske gör saken ännu värre?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 oktober 2013
Hur har det gått Torpis?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 oktober 2013
Trådstartare
TurbOla skrev:
Hur har det gått Torpis?

Har inte fått några svar på att bocka grövre kränghämmare. Har kört flera olika V70 nu i jobbets bilpark och min är mycket mycket bättre än dem, så jag har skjutit planerna lite på framtiden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Med lem
1 127 Inlägg
11 oktober 2013
Kul att se att min bil länkades tidigare.

Men ja.. ditt problem.

Nu har jag en R och den går inte att jämföra med på långa vägar, AWDn har inte samma bakvagn alls. Min far har en 2,4D -06. Det känns inte som samma bil alls, den är original chassimässigt. Åker på 235/35-19, den är väldig slängig i baken som du säger.

På R:en bytte jag till IPDs track spec krängare samtidigt som jag bytte till TME fjädrar på min. Krängningshämmarna är 25mm fram och 28mm bak på min kombi, STOR skillnad på känsla och bilens beteende, bytte först fjädrar och krängare bak bara. Blev lite för överstyrt, testade lite för fort in i en rondell och den kastade ut baken på sladd direkt. Med grövre även fram blev den neutral igen. Bästa "mod" jag gjort på bilen. smile

Men om det löser ditt problem vågar jag inte svara på, min bettede sig inte så innan iaf. Men som sagt en AWD.. och en R..

Kul att se detta prat om powerflex-bussningar, det gör ingen prestanda skillnad överhuvudtaget. Lite distinktare känsla kanske men inte påverkas prestandad av dem. De håller även sämre än originalbussningarna, så jag blev rek. av ägaren av TME att köra på standard istället. Gör ju stor skillnad att byta till nya org. med gamla slitna.
Senast redigerat av H3dlund (11 oktober 2013)

Musikproducent
79 Inlägg
12 oktober 2013
Jag har själv försökt bättra väghållningen i min S60 -07, och försökt göra detta samtidigt som jag skulle behålla komforten (någorlunda). Min setup i nuläget är följande
-fjäderbensstag fram, sänkfjädrar 35mm (kör på org dämpare tills dem är slut sen blir det nåt lite roligare) och 18*8 tum fälgar.
Lyckades även efter mycket lång tids letande hitta ett stag att sätta i bagaget som till min förvånad gjorde jättestor skillnad smile
Har nu en mycket fin och bra väghållning och ändå mycket komfort kvar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81423/81423-b100b4776bb8afab11d05098406692bc_large.jpg
Tog aldrig bild på själva fästena men den skruvades enkelt fast där i sidorna

"Bad sound kills good music"

2 763 Inlägg
12 oktober 2013
Det är kul att se att flera engagerar sig i denna fråga! Själv har jag inget att komma med förutom att de V70N jag kört också känts slängig i baken vid olika manövrar.

Ska bli kul att se vad ni kommer fram till smile

Volvo - For Life

466 Inlägg
12 oktober 2013
Men varför inte försöka få fram vad poliserna har i sina V70? Dom är ju från Volvo förbättrade i väghållning...
Så tror om man kan få fram en spec lista på allt dom förbättrat så tror jag man har fått många svar ^^

Sök