Någon som vet varför min volvo 740 gle -88 lägger av ibland vid körning?

start11
5 november 2006 · 9 Inlägg

I bland så går den så fint och i nästa stund så börjar den hacka, och i värsta fall så lägger den av? Har kollat pumparna.  Någon som har varit med om liknande problem?

AlvereZ
5 november 2006 · 787 Inlägg

start11 skrev:
I bland så går den så fint och i nästa stund så börjar den hacka, och i värsta fall så lägger den av? Har kollat pumparna.  Någon som har varit med om liknande problem?

Är faktistk med om det på min glt, jag ska prova att byta tändstift + kolla lambdasonden, annars vet jag inte vad det kan vara D:

start11
5 november 2006 · 9 Inlägg

Bilen går på startmotorn när den har lagt av. i bland så startar den nästan direkt efter att den har lagt av och i bland tar det längre tid innan jag får igång den igen?

mjukismagnus
6 november 2006 · 470 Inlägg

Kolla alla säkringar...

Det var problemet på min 740 turbo87a

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!
mooneye
6 november 2006 · 48 Inlägg

Min 740 som jag hade (88gl) stannade ibland när motorn började bli varm. Och gick sedan inte att starta på ca 2 minuter. Det var ett relä som var dåligt. Var tydligen ett vanligt fel på 740. Relät satt bakom säkringarna och var inga problem att byta.

Dom äldre lever på organ ifrån dom yngre som de äldre har kört ihjäl.
Sharky
6 november 2006 · 10 287 Inlägg

1) - Bränslepumpsrelä
2) - Tändslutsteg
3) - Luftmassemätare

/Göran


start11 skrev:
I bland så går den så fint och i nästa stund så börjar den hacka, och i värsta fall så lägger den av? Har kollat pumparna.  Någon som har varit med om liknande problem?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
pimpad740
6 november 2006 · 812 Inlägg

hadde samma problem på min 86a jag böt fördelaren då gick den som den skulle..  sitter som kol i fördelaren som ska vara rätt känsliga och när dom blir lite för varma så börjar den först gå illa sen dör den sen får man vänta nån minut lr nå sen går den som den ska ett tag igen?!

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
Sharky
6 november 2006 · 10 287 Inlägg

Vi får väl förutsätta att bilen är korrekt servad. För är den inte det så kan en hel del strula. Inte enbart fördelaren.

/Göran

pimpad740 skrev:
hadde samma problem på min 86a jag böt fördelaren då gick den som den skulle..  sitter som kol i fördelaren som ska vara rätt känsliga och när dom blir lite för varma så börjar den först gå illa sen dör den sen får man vänta nån minut lr nå sen går den som den ska ett tag igen?!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
start11
6 november 2006 · 9 Inlägg

Tack för alla svaren! Kan felet ha nå med jordningen till batteriet att göra?

Sharky
6 november 2006 · 10 287 Inlägg

Ja givtevis. Men det borde du ju se om ljuset blinkar/slocknar samtidigt som motorn hackar.
Och ärgade jordningar etc räknar jag inte som "fel", utan som allmän översyn. Så kolla batterianslutningar, jordflätor etc innan du börjar att söka efter direkta fel.

/Göran

start11 skrev:
Tack för alla svaren! Kan felet ha nå med jordningen till batteriet att göra?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
start11
12 november 2006 · 9 Inlägg

Relät var bränt.. men den fortsätter att lägga av fast jag bytt relät? tändslutsteget är det svårt att byta? har märkt att varv mätarn dör före att motorn dör, är det ett elfel på bilen då? Jordningen till pumpen var sitter den? vad är det vanligaste jordnings felen på en 740?

VOLVO_PENTA_RAGGARE Hemmapul AB
12 november 2006 · 195 Inlägg

hallå min brossa hade en 740 gle som dog när han svängde till höger lite för skarpt och ibland startar den inte då får man gå ut och rycka i sladarna som går ner till startmotorn och då startar den hur fint som så det kan va nått liknande kanske...

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!
Volvo 945 Turbo "Smokey" (1993)
Volvo 244 "Snowman" (1982)
start11
12 november 2006 · 9 Inlägg

ska testa det tack!

Kornz Solfilmsmontör
12 november 2006 · 947 Inlägg

Luftmasse mätaren hade jag kollat över så den fungerar.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Sandman
12 november 2006 · 873 Inlägg

start11 skrev:
Relät var bränt.. men den fortsätter att lägga av fast jag bytt relät? tändslutsteget är det svårt att byta? har märkt att varv mätarn dör före att motorn dör, är det ett elfel på bilen då? Jordningen till pumpen var sitter den? vad är det vanligaste jordnings felen på en 740?

Jag hade liknande fel på en 740GLE.
Först dör stereon, sedan dör varvärknaren, sedan ballar alla instrument ur och till slut dör motorn om man bromsar in för hårt eller liknande.
Dock driver den fortfarande belysningen.

Jag bytte ur slirande remmar och skrapade rent de ärjade jordpunkterna i motorummet.
Det verkar ha löst saken för mig i vart fall, men det behöver ju inte vara samma fel men samma symptom var det ju.

Don't get mad, get even.
Joel220 Elektriker
12 november 2006 · 5 Inlägg

när mina kol i generatorn var slut så dog först stereon och sen resten av instrumenten.

sedan dog ju förstås bilen efter en stund också, men kunde starta och gå en bit till sen.


så min rekomendation är att kolla kolen i generatorn, och om du ändå är där och rotar så dra en extra kabel mellan minus på generatorn och minus på batteriet..


finns ingen jord i bilar, endast Minus.

"Det löser sig som kärringa sa när ho sket i bäcken"
thenakedbaboon
26 november 2006 · 12 Inlägg

kolla kablarna mellan tändmodul,generator dom kan nötas ut och det blir kortis! (var så på en 240 glt jag hade)

262turbo
26 november 2006 · 1 004 Inlägg

innan du svarvar en ny fördelare eller gjuter upp en ny motor... kolla bränslefitret smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Audikrille
26 november 2006 · 324 Inlägg

Vilket relä har du bytt?  Det till bensinpumpen?

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
Saab_girl C70 byggande djurvårdare
26 november 2006 · 545 Inlägg

våran 740 e oxå lite halvknepig! ibland startar den, o ibland inte, o ibland så dör den bara helt plötsligt typ i en rondell o sen så går den typ igång själv igen=/

Två ord räcker, SAAB knäcker
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang