1441
Sök

Honda crx delsol Vtec Höga avgasvärden!

57 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
Hej

Köpt mig en ny bil det blev en Honda crx delsol vtec -95:a bilen har inte varit besiktigad sedan 2009. Har alla besiktnings papper och servicar, bilen har gått 19,000 mil.

Det som inte går igenom på besiktning är avgasvärderna.

Det sitter extraktor rör på den så lambdan sitter på ena avgasporten, Kan det vara den som spökar? minskas avgasvärdet om jag sätter den innan flexröret där den gårihop till 1 rör? Men hur mycket minskas det? räcker det för att komma igenom besiktningen?

Sitter även en race kat på! samt msd blaster 2 tändsystem! Skall byta olja och oljefilter samt tändstift nu snart.

Kommer även lite mörk rök blandat med blå rök när jag gasar till 6-7 tusen varv

Här är Besiktnings pappret nedan.

http://cdn.imghack.se/images/fe33519fd637f722ebbd363c5e86e384.jpg

jag dras inte till grupptryck. Utan jag dras till laddtryck :D

184 Inlägg
28 augusti 2013
Ditt lambda värde är inom gränsen , jag är nästan 100% säker på att felet inte ligger där. Du har extremet hög HC samt CO, jag skulle göra följande

* Byt olja och filter, stift samt luftfilter

Det borde dra ner dina HC värden samt CO. Om det inte gör det så skulle jag

* Byta Katen då jag själv har haft problem med race kat. Kör istället med original / sport kat.

57 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
Har sportluft, så får tvätta det i så fall. Inte säker på om det är race kat eller sport kat,

Men kan väl inte besiktiga bilen med lambdan på ena avgasporten? skall inte den sitta där det går ihop till 1 rör? sitter den på 1 avgasport så flosar den ju på med mer avgaser på dom andra 3 portarna? eller är jag helt ute och cyklar?

1 827 Inlägg
28 augusti 2013
Du har nog fått tag på ett grenrör från en gammal crx eller Civic då dom har OBD0 med två lambdor. Din lambda skall sitta i extraktorn precis innan katalysatorn.

Fixa det och testa med en annan katalysator och varmkör ordentligt, funkar inte det så får du skriva igen.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

184 Inlägg
28 augusti 2013
Givetvis måste du ha lambdan i röret som går ihop innan katen för annars som du säger det blir fel avläsning. Dock visar besiktningen att lambdan är inom gränsen vilket är konstigt ifall felet var där. Felet ligger ju i HC och CO vilket betyder hög olje / öförbränd soppa vilket leder till hög CO. Därför skev jag att du skulle
Se över olja och filter först innan du börjar felsöka katen....

57 Inlägg
28 augusti 2013
Trådstartare
Skall testa med olje byte samt olje filter! men det här med lite halv svart samt blandad med blå rök är det nåt jag skall oroa mig för? eller är det för att oljan jag har i nu är kol svart? förra ägaren har ju inte tat hand om bilen märker man!

184 Inlägg
28 augusti 2013
Halv svart / blå olja är HC, motorn förbränner olja. Men prova med olje, oljefilter samt stift först...

57 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
En liten fråga sitter just nu och kollar på katalysatorer! Och tänkte kan jag köpa en katt med lambda plugg hål? och ha min lambda i katten? eller måste den vara innan katten? för läste nånting om diagnoslambda och nån annan lambda osv. Någon som vet om det spelar någon roll?

184 Inlägg
2 september 2013
Lambdan ska sitta innan katalysatorn, det som sitter på katalysatorn är till för när man tex. ska mappa bilen / har en extra lambda avläsning....

57 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
Men det blir jävligt tight om man skall behöva borra innan katten? då jag måste borra på svettsningar. Det är inte mycket mellan rum där inte, hur skall jag göra sad

184 Inlägg
2 september 2013
Ta ett foto och bifoga blir enklare att komma med ideer då smile

184 Inlägg
2 september 2013
Hittade detta

http://car-repairs.knoji.com/how-to-rep … l-engines/

Där ser man att lambdasonden sitter på grenröret, har du inte samma grenrör?

57 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
Nej har ett sådant här! Men har ingen plugg där nere vid flexröret som sitter efter grenröret, utan det är ihop svettsat tsm med flexrör samt katt! så det blir inte mycket plats för att borra hål för lambdan

http://www.nipotrading.se/shop/images/206878.JPG

184 Inlägg
2 september 2013
Då skulle jag svetsa ditt ett litet rör efter grenröret och sätta lambdasonden där. Fast jag förstår inte riktigt varför du krånglar med lambdanson? Ditt lambda värde är ju inom gränsen, felet ligger inte där!
Senast redigerat av Mr_Yellow (2 september 2013)

57 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
Min lambda fungerar inte ens! som att den sitter i ena avgasporten! den är helt kaputt

184 Inlägg
2 september 2013
Hur får du då Lambda 1.03 på besiktningen?

57 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
Ingen aning, inte jag som besiktigat, förra ägaren, men märker ingen skillnad alls när jag drar ur lambdan, och antar att bilen skall bua när man drar ut lambdan på tomgång! sen går lambdan sönder vid för hög värme, Och det är garanterat för hög värme på min lambda som att den sitter i grenröret!

57 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
Fast jag kanske har fel, har ju dock inte testat att köra utan lambda då det kan skada min katt om det är så att katten är hel. Och det är ju inte så smart! Men vet du något sett man kan testa om den är hel? För har bara testat med att dra ut lambdan en kortare stund och märkte ingen skillnad på tomgång!

184 Inlägg
2 september 2013
Ditt lambda värde 1.03 på besiktningen anger väl redan att lambdasonden fungerar? Svårare än så är det inte smile

57 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
Jo men förra ägaren kan ju bytt lambda vad vet jag. hmm

Sök